Single White Female (1992)

Thriller

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Bridget Fonda, Jennifer Jason Leigh en Steven Weber

Op een dag betrapt Allison Jones haar vriend Sam met een andere vrouw. Nadat ze hem het huis heeft uitgezet, plaatst ze een advertentie voor een nieuwe flatgenoot. Wanneer Hedy Carlson zich daarvoor aanbiedt, komt ze als geroepen. Beide vrouwen kunnen het uitstekend met elkaar vinden. Ze vullen elkaar, op bijna elk vlak, perfect aan. Maar dan begint Hedy Allie na te doen in alles wat ze doet en laat. Oorspronkelijk ziet Allie hier geen kwaad in, maar dan komt haar ex-vriendje Sam weer in haar leven.

avatar van hkoster
ook bij herziening blijft de film goed. 3 maal gezien. 3 maal goed.

avatar van Tun-89
ik dacht altijd dat dit echt een C-film was..
maar nu ik hem toevallig gezien heb, was hij wel
erg goed! ben aangenaam verrast.
Een geslaagde Psycho-Thriller.
ik vond het iets weg hebben van Pacific Heights.
Jennifer Jason Leigh speelt een overtuigende gestoorde!

3,0 *

Heb deze film al enkele malen gezien nu, en ik heb het altijd een goede thriller gevonden.
Prima rollen van Jennifer Jason Leigh en Bridget Fonda.
Knap scenario ook, dat spanning brengt tot op het einde.

avatar van Dorpsgek!
Hallo,mensen vraagje is dit nauw de film met twee lesbies,en dat eerst de eenne meisje stiekem verlieft wordt op de andere meisje?

avatar van 606
Aardige verrassende Psycho-Thriller met een goed verhaal dat prima aan de opbouw werkt.
Super rollen van de acteurs.

3,5 ster

avatar van 606
Dorpsgek! schreef:

Nee dat is geloof ik Bound (1996)

(verwijderd)
Uiterst sfeervolle spannende film met uitstekend acteerwerk van de beide dames. Voeg daar de erotisch geladen momenten bij en deze film had zelf een klein meesterwerk kunnen zijn, ware het niet dat wat mij betreft het verhaal uiteindelijk lelijk ontspoort door de hoeveelheid ongeloofwaardige gewelduitbarstingen. De eind-song past daarentegen weer wel geraffineerd goed als afsluiter.

De titel is trouwens ook 'n aardige woordspeling als je beseft wat het tegengestelde van Single White Female is.

avatar van SaNDuTjE
Zeer vermakelijke en vooral spannende thriller die de tand des tijds gemakkelijk weet te weerstaan.

De vergelijking met veel soortgelijke hedendaagse films is snel gemaakt, en nog sneller wordt duidelijk dat dit toch wel een klasse hoger is. Vooral het onlangs verschenen The Resident toont wat betreft verhaal gelijkenissen, maar daar eindigt ook iedere vergelijking.

Wat deze film zo sterk maakt is de sfeer die gecreëerd wordt, de geloofwaardig gespeelde personages en bovenal het sterk uitgewerkte simpele verhaal. De relaties worden op mooie wijze getoond waardoor het naast gemakkelijk om in te leven, ook erg geloofwaardiger overkomt. De 'actie' is misschien net iets te veel van het goede maar past nog wel redelijk bij het verloop van het verhaal en de mentale ontwikkeling van Hedy.

Meer dan prima en sfeervolle film die tot het eind spannend is.

Het verhaal zit goed in elkaar, want de spanning wordt van lieverlee opgebouwd. Bridget Fonda en Jennifer Jason Leigh zijn bovendien leuke meiden, waardoor de film het aanzien alleszins waard is. Maar geen topper.

movie-edje
prima thriller!

Het idee vond ik erg goed verzonnen.

wat doe je, als je partner vreemd gaat, en je komt er alleen voor te staan.

nou............dan neem je gewoon een gezellige room-mate!

avatar van Filmkriebel
Ik had die film ooit gezien maar kon me hier dus niks meer van herinneren. Om één of andere reden heeft hij weinig indruk gemaakt en deze herziening herinnert me eraan waarom. De spanning vond ik toch eerder rommelig in elkaar steken en het ontbrak te vaak aan een goede opbouw om echt te werken. Er zaten beslist enkele goede stukken in maar het kon gemakkelijk nog beter. Toen Hedy de vriend van Allie vermoordde met die naaldhakschoen, herkende de hotelbediende Allie. Hier werd verder niet meer op teruggekomen en Allie werd dus niet verdacht of in beschuldiging gesteld zoals er op een bepaald moment gesuggereerd wordt! . Spijtig dit soort fouten. De film probeert ook een een zekere stijl aan te nemen door zijn licht erotische sfeer maar het komt niet zo over en stijl is nu net wat deze film als kiespijn mist.
Het idee was nochtans vernuftig genoeg, want daarna kwamen enkele films uit zoals het recente "The Roommate" die duidelijk inspiratie putten uit SWF. Filmkriebel zegt : matig.

avatar van Friday the 13 th
De nineties pikte vooral ideeën uit de immens populaire slashers van de eighties voor zijn thrillers. Het oestrogene gehalte pulkte begin jaren negentig uit met thrillers als Basic Instinct, The Temp, The Hand That Rock The Cradle en deze Single White Female.

Goede spanningsboog die zich langzaam opwerkt. Goede wegkijker met uitstekende vertolkingen.

Goed acteerwerk, diverse malen gezien, blijft goed!!

Ik moet wel bekennen dat veel van jullie berichten ONTZETTEND veel grammaticale fouten bevatten.

avatar van 93.9
Best een 'lekkere' thriller. Echt 90s ook. Hoe kijken we over 20 jaar naar de huidige bioscoopfilms uit Amerika? Geen idee wat dan zo 'typisch' is, want die kijk ik al jaren niet meer Er wordt zoveel zooi gemaakt de laatste tijd...

Al een aantal keren de film herzien en hoe je het ook wil wenden of keren, het blijft een goede film.

Aardige film waarin een vrouw een flatgenoot zoekt als haar vriend haar heeft bedrogen. Een vrij standaard opbouw voor een thriller als deze waarbij de spanning naar het einde toe stijgt. Redelijk onderhoudend en Jennifer Jason Leigh en Bridget Fonda zijn goed gecast. Het appartementengebouw ziet er overigens prachtig uit.

avatar van Spetie
Een matige thriller, die zijn goede momenten kent, maar op sommige punten duidelijk tekort schiet.

Ik stoorde me vooral aan het personage dat Jennifer Jason Leigh neerzet. Ze acteert zelf niet slecht, maar de manier waarop Allie met bepaalde zaken omgaat, vond ik op sommige momenten nogal storend en ongeloofwaardig. Bridget Fonda is overigens wel erg sterk in haar rol van psychotische Hedy. Vooral de manier waarop zij mensen weet in te palmen is goed gedaan.

De spanningsopbouw is redelijk. Niet geweldig, want sommige zaken worden nogal knullig afgedaan. Zo vond ik het feit dat de de ex Hedy niet herkent tijdens het vrijen, maar haar aanziet voor Allie, nogal makkelijk gaan. Zo zaten er nog wel een paar van dat soort momenten in. Wel is het onderhoudend en aardig sfeervol.

De spanningsopbouw en vooral de ontzettend naïeve Allie schieten echter tekort om dit op een voldoende uit te laten komen.

avatar van Daan258
Veel over deze film gehoord, maar hij is me uiteindelijk erg tegengevallen.
De spanningsopbouw was ontzettend traag en het verhaal vond ik ook maar aan de magere kant en wist mij totaal niet te boeien.
Het acteerwerk was wel in orde.
Ik heb me uiteindelijk niet echt kunnen vermaken met dit filmpje.
Jammer.

avatar van Dievegge
Allie (Bridget Fonda) is mooi en succesvol. Haar korte, rode haar is modieus en zakelijk tegelijk. Ze straalt iets kils en onbereikbaars uit, maar is bang om alleen te zijn. Wanneer haar verloofde haar bedriegt, gooit ze hem buiten en vervangt hem hals-over-kop door een kamergenote van wie ze de achtergrond niet kent.

Hedy (Jennifer Jason Leigh) maakt een sympathieke eerste indruk, maar algauw begint ze afwijkend gedrag te vertonen en Allie te manipuleren. Wanneer ze samen voor de spiegel staan, zie je hoe verschillend ze zijn (You're in a different league).

De oorspronkelijke titel van het boek van John Lutz was SWF Seeks Same, wellicht veranderd wegens de implicatie dat ze alleen een blanke als kamergenote wil. Toch valt er iets te zeggen voor die titel, namelijk dat Hedy het woord "same" wel heel letterlijk interpreteert wanneer ze het uiterlijk van Allie gaat imiteren.

Hedy lijdt aan het borderlinesyndroom. Ze is extreem bang om alleen gelaten te worden. Haar manier van denken is zwart-wit. Van het ene op het andere moment kan ze overschakelen van haat naar liefde en omgekeerd. Ze voelt zich schuldig omdat zij nog leeft terwijl haar tweelingzusje dood is.

Het verhaal kan je meeslepen doordat je sympathie voor de slechterik gaat voelen, medelijden met een gekwetste ziel. Even lijkt een mooie vriendschap te ontstaan, maar dan wordt ze gedumpt voor Sam (Steven Weber), van wie je weet dat hij alleen zijn lul achernaloopt. Een appartement huren in New York is duur; twee appartementen huren nog duurder. Allie heeft echter beloofd dat Sam niet terug zou komen. Ze staat voor een dilemma.

Jennifer Jason Leigh lijkt voor deze rol gemaakt, met haar stemgebruik, haar gelaatsexpressie, de zenuwtrekjes rond haar mond. Het getormenteerde lelijke eendje ondergaat een transformatie en gaat bij momenten echt op Bridget Fonda lijken.

Visueel zijn er mooie momenten: het silhouet van Fonda, de spiegel, de gescheurde foto's met de twee gezichtshelften... Tijdens de climax verraadt het subjectieve camerastandpunt dat Allie zich in de hoogte bevindt.

Deze thriller kan een herbekijkbeurt goed verdragen dankzij de psychologie van de twee hoofdpersonages, de geleidelijke spanningsopbouw en de prestatie van de twee actrices.

avatar van GrafGantz
Spetie schreef:

Ik zie het al, je hebt goed opgelet

(Bridget Fonda speelt dus Allie en Jennifer Jason Leigh de psycho bitch)

[quote]GrafGantz schreef:

Ik zie het al, je hebt goed opgelet

(Bridget Fonda speelt dus Allie en Jennifer Jason Leigh de psycho bitch)[/quote

volgende keer maar beter opletten.

een leuke spannende thriller.die al vaker heb gezien.maar hij blijft goed.

avatar van Mac Hammer Fan
Allie is een succesvolle computerprogrammeur, maar in haar privé-leven zit ze in zak en as. Ze dumpt haar verloofde Sam nadat ze ontdekt dat hij overspel pleegt. Ze vindt troost bij haar buurman. Om de huur van haar appartement te kunnen bekostigen plaatst ze een advertentie voor een huisgenote. Ze aanvaardt de schijnbaar timide Hedy, maar dit meisje heeft wel een duistere kant en begint zich te kleden zoals haar. Allie verzoent zich weer met Sam. Wanneer ze opnieuw gaan samenwonen moet Hedy vertrekken. Maar ze laat het daar niet bij en zorgt dat ze in haar uiterlijk een duplicaat wordt van Allie. Wanneer deze laatste de achtergrond van Hedy begint te onderzoeken komt ze voor een onaangename verrassing te staan.
Psychologische thriller doorspekt met een vleug erotiek en vlot geregisseerd door Barbet Schroeder. De soundtrack van Howard Shore en de fotografie van Luciano Tovoli zijn verzorgd. Er zijn beslist een aantal spannende scènes maar ook enkele cliché’s. De ontknoping is bloederig. Een goede film, zonder meer. Moet ik toch nog eens herbekijken in de toekomst.