• 10.549 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Billy Wilder

Met onder meer: William Holden, Marthe Keller en Hildegard Knef

Gesproken taal: Engels, Grieks en Frans

Plot Fedora

"Youth had been a habit of hers for so long that she could not part with it."

Fedora is de absolute koningin van het witte doek. Hoewel ze in de zestig is, heeft ze al ruim 40 jaar het imago van een jonge godin. Haar geheim is nooit bekend geworden. Terwijl zij haar carrière aan de wilgen heeft gehangen en rust op Corfu, onderneemt filmproducent Barry 'Dutch' Detweiler pogingen haar over te halen voor een comeback. Langzaam maar zeker ontdekt hij Fedora's grote geheim.

logo tmdbimage

President of the Academy

Count Sobryanski

avatar van farhad

farhad

Jaren geleden gezien, toen was het een aardige film, niet meer dan dat.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Prachtfilm. Voor mij een topper. Wilder's remake van zijn eigen "Sunset Boulevard" met dezelde William Holden in de hoofdrol. Wanneer komt die uit op DVD?

avatar van Wouter

Wouter

Is uit op dvd in Spanje.

avatar van Wouter

Wouter

Viel me best tegen. Raar verhaal, vreemde structuur, matig verfilmd.

avatar van Quentin

Quentin

Aanstaande dinsdag (21/02) om 19:00 uur in de Cinematek te Brussel, ik ga zeker.

avatar van Quentin

Quentin

Matigheid troef; ongeloofwaardig en traag als stroop. Loopt gewoon niet lekker, technisch ook behoorlijk stroef.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Gaat in augustus 2016 uitkomen bij Eureka! Enterntainment, dual format (BD/DVD). Wordt mijn 25e van Wilder.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Wat mindere film van Wilder. Vooral het tempo is laag en de grappen zijn matig. Het verhaal kent ook een wat vreemde opbouw dat daar debet aan is. Dat maakt dat je het eerste deel nog wel benieuwd bent naar het mysterie, maar in de tweede helft valt dit helemaal weg omdat dat allemaal in één keer uit de doeken wordt gedaan. Dan is het vooral plichtmatig uitzitten. En er zit verder helemaal niets bijzonders aan deze film, noch inhoudelijk noch in camerawerk, of het moeten wat blote tieten zijn wat maakt dat dit nog enigszins modern aandoet. Ergens zie je ook nog wel dat Wilder een goede satire wilde maken, maar hij is gewoon niet meer zo scherp als vroeger. Acteerwerk is verder ook maar zozo. Niet slecht allemaal, maar ook nergens soetterend. Hoofdrolspeler Holden, ondanks een rol in Sunset, vind ik maar een beetje saai. Hij ontkomt hier ook niet aan de degelijkheid, al heeft de ouderdom zijn kop nog wat karakter mee in ieder geval. 2,5*.

avatar van gotti

gotti

Inderdaad een tegenvallende Wilder door de al eerder genoemde punten. Jammer.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Regisseur Billy Wilder en hoofdrolspeler William Holden weer samen, 28 jaar na Sunset Blvd.. Het werd geen succes. Marlene Dietrich weigerde de voor haar bedoelde hoofdrol, testpubliek vond er niks aan, na een nieuwe montage moest het testpubliek er vreselijk om lachen, alleen was het helemaal geen comedy. Wilder gaf er de brui aan, de studio bracht het heel beperkt uit, die hadden er geen zin meer in er nog verder veel geld aan te verspillen ... Fedora eindigde catastrofaal, als een soort smet op de filmografie van de grote regisseur Billy Wilder.

En toch is de film een meer dan aardig mystery, een variatie op de thema's uit Sunset Blvd.. De critici zijn inmiddels aardig bijgetrokken, waarschijnlijk had deze Hollywood-film gewoon de tijdsgeest tegen in de seventies.

avatar van joachimt

joachimt (crew films)

Aardig filmpje inderdaad, maar niet meer dan dat. Ik vond het verhaal wel leuk, maar een beetje vergezocht. Sommige dingen kwamen niet echt logisch op me over. Om te beginnen moet je wel een hele grote bitch zijn om je eigen dochter dit allemaal aan te doen alleen maar om je imago goed te houden. Zelden zo'n egoïstische daad gezien. Ten tweede snap ik totaal niet waarom ze ineens het hele verhaal aan Dutch gingen vertellen. Daar was totaal geen reden toe, of mis ik iets? Als laatste vond ik het eind vreemd, want Dutch leek daar opeens sympathie te kunnen opbrengen voor haar. Hoezo dan? Eerst het leven van je eigen dochter afnemen, haar jaren laten onderduiken en haar vervolgens de dood in drijven...... en dan geeft Dutch haar een handkus en belooft hij het niet door te vertellen. Jaja, tuurlijk.......

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

De negentiende Wilder die ik zie. Van de 26 lange speelfilms die hij maakte. Van de klassieke regisseurs met een aanzienlijk oeuvre heb ik in verhouding het meeste van Wilder gezien volgens mij. Veruit de bekendste die ik nog moet is Sabrina, maar buiten die film ben wel voor een groot deel aan de randen van zijn werk terecht gekomen. De films die meer in de vergetelheid zijn geraakt.

Nogal een maffe film in Wilders oeuvre. Een film met een heel slecht imago die de laatste jaren ineens wat herwaardering lijkt te krijgen., Herwaardering die wat mij betreft toch beter naar pakweg Avanti had gemogen. Want meer dan een bij vlagen boeiende oddity is dit echt niet. Stiekem vind ík 'm wel interessanter als een paar sixties-films (Irma La Douce, Kiss Me Stupid) die vooral een degelijke Wilder zonder al te veel magie tonen. Hier neemt hij meer risico. Een variant op een van zijn beste flms (Sunset Boulevard) met een script dat veel te onlogisch is in een structuur die niet helemaal werkt met een nogal lang tell-all einde vol met flashbacks. Als satire op Hollywood mist het scherpte. En met name Knef zit aan de verkeerde kant van de streep en maakt een niet erg gelukt typetje van haar rol.

Hoort bij een groep films die ik wel boeiend vind. Wat deden de grote studioregisseurs nadat het studiosysteem was ingestort? Heb er nog niet eens zoveel gezien, maar je komt van alles tegen. Van geen schim meer zijn van je voormalige zelf, tot meer persoonlijke films maken tot je aanpassen aan de toon en tijd van de jaren '70.

avatar van Pecore

Pecore

Het vermakelijke en mysterieuze eerste uur wordt daarna, wanneer de clou zich ontvouwt, helaas heel erg snel om zeep geholpen.

avatar van mister blonde

mister blonde

Vond het eerste uur (en 10 minuten) meer dan prima. Fijn mysterie en een lekker Zuid Europees sfeertje, waarin Wilder zijn indrukwekkend oeuvre aan elkaar knoopt. Daarom zijn de laatste 45 zo zonde. Waarom die lange uitleg en al die flashbacks? Het was toch vrij snel duidelijk hoe het zat. Had in 5 minuten gekund.

scorsese

Goeie film waarin een filmproducent een script bij een oudere Hollywood legende probeert te krijgen. Deze film is een soort van follow-up van Sunset Blvd. , Het niveau van die klassieker wordt wellicht niet gehaald maar deze film heeft een goed verhaal dat als een tragisch mysterie wegkijkt. Onderhoudend opgebouwd met goed gebruik van flashbacks en voice-overs.