Fedora (1978)

Frankrijk / West-Duitsland

geregisseerd door Billy Wilder
met William Holden, Marthe Keller en Hildegard Knef

Fedora is de absolute koningin van het witte doek. Hoewel ze in de zestig is, heeft ze al ruim 40 jaar het imago van een jonge godin. Haar geheim is nooit bekend geworden. Terwijl zij haar carrière aan de wilgen heeft gehangen en rust op Corfu, onderneemt filmproducent Detweiler pogingen haar over te halen voor een comeback. Langzaam maar zeker ontdekt hij Fedora's grote geheim.

Jaren geleden gezien, toen was het een aardige film, niet meer dan dat.

avatar van Mac Hammer Fan
Prachtfilm. Voor mij een topper. Wilder's remake van zijn eigen "Sunset Boulevard" met dezelde William Holden in de hoofdrol. Wanneer komt die uit op DVD?

Is uit op dvd in Spanje.

Viel me best tegen. Raar verhaal, vreemde structuur, matig verfilmd.

avatar van Quentin
Aanstaande dinsdag (21/02) om 19:00 uur in de Cinematek te Brussel, ik ga zeker.

avatar van Quentin
Matigheid troef; ongeloofwaardig en traag als stroop. Loopt gewoon niet lekker, technisch ook behoorlijk stroef.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gaat in augustus 2016 uitkomen bij Eureka! Enterntainment, dual format (BD/DVD). Wordt mijn 25e van Wilder.

avatar van mjk87
Wat mindere film van Wilder. Vooral het tempo is laag en de grappen zijn matig. Het verhaal kent ook een wat vreemde opbouw dat daar debet aan is. Dat maakt dat je het eerste deel nog wel benieuwd bent naar het mysterie, maar in de tweede helft valt dit helemaal weg omdat dat allemaal in één keer uit de doeken wordt gedaan. Dan is het vooral plichtmatig uitzitten. En er zit verder helemaal niets bijzonders aan deze film, noch inhoudelijk noch in camerawerk, of het moeten wat blote tieten zijn wat maakt dat dit nog enigszins modern aandoet. Ergens zie je ook nog wel dat Wilder een goede satire wilde maken, maar hij is gewoon niet meer zo scherp als vroeger. Acteerwerk is verder ook maar zozo. Niet slecht allemaal, maar ook nergens soetterend. Hoofdrolspeler Holden, ondanks een rol in Sunset, vind ik maar een beetje saai. Hij ontkomt hier ook niet aan de degelijkheid, al heeft de ouderdom zijn kop nog wat karakter mee in ieder geval. 2,5*.