ad

Geregisseerd door: Hamilton Luske

Met onder meer: Ilene Woods, Eleanor Audley en Verna Felton

Releasedatum: 22 februari 1950

Over Cinderella

"The greatest love story ever told."

Cinderella is de geadopteerde dochter van een vrouw van hoge afkomst. Ze wordt als slaaf behandeld in haar eigen huis. Terwijl haar moeder en haar slechte stiefzusters naar een groot bal zijn krijgt ze een verrassend bezoek van een vriend. Disney versie van het bekende sprookje.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Doorman (stem)

Anastasia (stem)

avatar van Matchostomos

Matchostomos

Een dozijn onweerstaanbare muizen, twee te onthouden muzikale intermezzo's en héél sporadisch een impressionistisch palet, maken van 'Cinderella' een charmante, maar eveneens vrij doorsnee Disney-prent. 'Cinderella' stelt namelijk teleur wat betreft animatie en kleurschakeringen, en moet daarom opvallend onderdoen voor vele van zijn collega's. Ook de morele boodschap, dromen doet leven, lijdt eronder en bekomt zo slechts deels zijn effect.

Matchostomos schreef:

De animatie van Cinderella valt inderdaad tegen vergeleken met zijn voorgangers. Dit valt vooral te wijten aan de tijd waarin deze gemaakt is. Disney had miljoenen verloren tijdens WOII. (Peperdure) Films zoals Pinocchio, Bambi flopten. Disney was gedwongen kleinere, zogenaamde "package" films, uit te brengen. Die brachten dan ook nog eens bijzonder weinig op waardoor er ontzettend weinig geld overbleef. Meer nog, Walt Disney's advocaten vertelden hem dat Cinderella wel eens de laatste Disney film kon zijn. Gelukkig flopte de film niet. Ikzelf vind eerlijk gezegd de tekenstijl erg charmant Tja, en die morele boodschap. De mensen hadden wel een stevige opkikker nodig na WOII.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2027 stemmen

Leuke Disneyfilm om te zien die Muizen zijn toch wel een van mijn Favo Disneyfiguren omdat ze Leuke stemmetjes hebben en mooi getekend zijn , En over het Verhaal : Dat was ook wel inorde.

***

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Geinige film, al vond ik hem kwa verhaal niet zo super. Wel zaten er met de muizen leuke figuurtjes in de film. Dit is wel 1 van de grootste Disneyfilms ooit, maar alleen niet voor mij.

avatar van film_kaza

film_kaza

Deze deed niets specials met me. Geen muziek die me bij bleef, geen grappen waar ik in een deuk om lag of vehaal dat iets met me deed. Maar het was gewoon heerlijk zorgeloos vermaak. Muziek, grappen en humor waren wel goed aanwezig. Maar niet 1 van Disney's beste.

avatar van Spetie

Spetie

Assepoester doet qua verhaal en animatie wel een klein beetje onder voor voorgangers als Sneeuwwitje en Pinnokio. Dit had ook te maken met het feit dat Disney door Pinokkio en Bambi veel geld verloor en hierdoor in geldproblemen kwam, omdat beide films behoorlijk flopten, mede veroorzaakt door de Tweede Wereldoorlog. In Assepoester werd minder geïnvesteerd en gelukkig flopte die film niet, zodat we tot de dag van vandaag nog van Disney kunnen genieten.

Het verhaal van Assepoester is erg mager, maar dit wordt enigszins goedgemaakt door de figuurtjes in Assepoester. De muizen en de kat zijn erg grappig en zorgen voor een aantal hilarische scènes. Mede hierdoor is Assepoester toch nog een hele aardige animatiefilm geworden. Het blijft ook tijdloos vermaak trouwens.

Onderhond

Vond het nog best meevallen, deze Disneyklassieker.

Opvallend vooral de voice acting, die ik veel beter te pruimen vind dan in moderne Disney films. De muisjes hebben een beetje hun "eigen taal", ze zijn vooral geen irritante sidekicks met muffe oneliners. En de personages klinken met hun jaren '50 geluid wat statiger, iets wat best passend is. Het klinkt in ieder geval niet meer als een Nesquick graankorrels reclame.

Animatie is erg vloeiend zonder daarbij al te zweverig te worden, dus daar kon ik ook nog best van genieten.

Wat wel opvalt is dat het verhaaltje van Assepoester niet genoeg body had om een film mee te vullen. De helft van de film gaat dan ook naar de muisjes en andere ongein.

Het hele prinsessengedoe is ook niet zo mijn ding, maar de film heeft gelukkig een aantal andere zaken die goed te pruimen waren.

Blijft allemaal suikerzoet en weinig apart in stijl, maar vind dit veel beter te pruimen dan de jaren '90 Disney films.

avatar van Friac

Friac

Vermakelijke Disneyfilm, al is zijn voornaamste probleem voor mij het punt dat Onderhond o.a. aanstipte: het gebrek aan een verhaal met voldoende 'body'...Uiteindelijk gebeurt er twee keer niets in de film, als je daar op let haalt het voor mij de film toch een beetje naar beneden om eerlijk te zijn.

Ook ben ik ook geen liefhebber van de Disneyfilms waarin de klemtoon té sterk op prinsessen en liefde komt te liggen, dus de kleffe toon (o.a. bij het lied "So this is love", ook al was de animatie tijdens die scène erg sfeervol uitgevoerd) beviel me af en toe niet zo goed.

Wél leuk zijn de sympathieke figuurtjes: de muisjes, de hond, Assepoester zelf (een erg genietbare 'leading character' op zich), de hertog en de driftige koning (erg leuk was de scène op het bed). Aan de kant van de slechterikken blijft één naam hangen: Lucifer. Die kat is een bijzonder grappig figuur en was voor mij zo'n beetje de grootste ster van heel Assepoester. De boze stiefmoeder vond ik als 'alternatieve slechterik' (zonder toverkrachten e.d.) een beetje mager: te weinig dreiging, te weinig aanwezig in de film.

De film schippert voor mij tussen 3* en 3,5* , maar toch geef ik hem 3* wanneer ik denk aan andere Disneyfilms die ik 3* gaf terwijl deze op kwalitatief vlak misschien beter zijn dan deze Cinderella, die voorts erg makkelijk te bekijken valt.

avatar van suuz

suuz

Als kind erg vaak gekeken, daarom geef ik de film 3,5*.

avatar van notorious_kim

notorious_kim

mooie film, al is het niet een van mijn favorieten. Er mist voor mij iets in, de muizen zijn heel leuk bedacht, ook de goede fee krijgt mijn goedkeuring. Maar er is iets anders dat ontbreekt.

avatar van niethie

niethie

Sja het gaat een beetje vervelen maar ook deze geef ik weer een drieeneenhalf. Vroeger vaak, erg vaak gezien en vandaag de dag vind ik het nog steeds ontzettend leuk om te zien, leuke figuurtjes, liedjes, verhaaltje en een erg aanstekenlijk sfeertje.

3,5 sterren dus.

avatar van maxo922

maxo922

blijft leuk...* 3,0

avatar van Mat_

Mat_

Ik kan me nog zeer goed herinneren dat ik dit vroeger een enorm treurige film vond. Veel nostalgie en ik blijf de oude Disney-films in de meeste gevallen, voor kinderen, toch een pak beter vinden dan die nieuwe films van Pixar en Dreamworks.

• 1964 stemmen

Deze film is ondertussen al van 3,5* naar 5* gestegen. Gewoonweg om de simpele reden dat deze film bij elke herziening (30ste keer al ofzo) alleen maar beter en beter wordt. Ook gisteravond kon ik weer genieten van die schitterende tekenstijl, de spitsvondige humor en de prachtige nummers. Ook werkelijk een pluim voor het verhaal: het viel me op eigenlijk, hoe goed de spanning wordt opgebouwd in deze film. Dat ligt voornamelijk aan de heerlijke slechterik in de vorm van de boze stiefmoeder. Inderdaad geen toverkracht, of grote spierbundels maar o zo gemeen en sluw dat het haar de heerlijkste villain maakt in de Disney-reeks. 5* en m'n top 10 in. Walt, kom terug!

Patat

Romantische en rasechte classic van Disney. De film doet qua sfeer wat denken aan "Sleeping Beauty" die paar jaar later zou verschijnen.

De film start erg mooi met een sprookjesvertelling die wat doet denken aan het begin van "Beauty and the Beast". Vervolgens verhuizen we naar de kamer van Assepoester waar ze een prachtig hoopvol lied zingt over dromen en liefde. Daarna gaat het even bergafwaarts wanneer de film zich concentreert op een groep muizen en de irritante kat Lucifer. Het lijkt wel Tom & Jerry en deze scènes voelen vooral aan als tijdvulling. Ik was echt blij wanneer de film zich halverwege echt ging toespitsen op Assepoester en het romantische aspect van het verhaal.

Aan romantiek geen gebrek in het tweede deel. De dans met de prins, ondersteund door een meeslepend liefdeslied, is ongetwijfeld één van de hoogtepunten van de film. Je voelt als het ware het geluk van Assepoester in elke vezel van je lichaam: haar ganse leven leefde ze verstoten van de buitenwereld in een stoffige torenkamer en onder de sloef van haar stiefmoeder en -zussen. De scène waarin de stiefzussen haar jurk waar ze zo trots op is aan flarden scheuren en de daarop volgende scène in het park kan voor mijn part in het rijtje gaan staan tussen de scène in "Dumbo" waarbij moeder en zoon elkaars slurf aanraken wanneer ze uit elkaar gerukt worden, of in "Bambi" wanneer de moeder wordt doodgeschoten. Deze verdrietige scène in Assepoester is dan misschien minder bekend, maar moet hiervoor zeker niet onderdoen. Daarom is het geluk van haar -en als kijker- zo groot wanneer ze haar droom toch uit ziet komen.

De film heeft een oud, maar sterk thema: geloof in je dromen en dan komen ze uit ... ookal lijkt de situatie nog zo uitzichtloos: blijf dromen! Mooie classic, vooral omwille van het tweede deel van de film.

avatar van Artemis_fowl

Artemis_fowl

Een van mijn favo disney's, echt heel leuk.

Trouwens, als je deze hebt gezien, raad ik je sterk aan om 'Assepoester 3: Terug in de tijd' te zien. Dat is echt een hele goede DTD sequel, veel beter dan al die andere troep die ze DTD doen. (Zoals Assepoester 2, die moet je NIET zien.)

Dick2008

Op zich had ik deze film wel willen zien, hoewel ik liever de voorkeur geef aan korte tekenfilms. Is deze film uit 1950 als eens op tv geweest. De versie die vandaag op Canvas was, was in ieder geval niet van dat jaar. Leek nergens op.

avatar van jumpstylemovie

jumpstylemovie

Het orgineel. Het enige dat blijft boeien.

Dit is leuk om te kijken, maar in modernere versies kan ik het absoluut niet waarderen.

Dick2008 schreef:

Vandaag dan toch deze versie gezien. Waarom niet eerder ik weet het niet precies. Misschien niet eerder op tv. Maar ik denk eerder films van Walt Disney, ach ach ach. Vaak heel erg sentimenteel. Nogal sterke contrasten tussen erg droevige gedeelten en weer immens vrolijke scenes, of het nou tekenfilms zijn of gewone speelfilms.

Disney in combinatie met assepoester dat wordt afwegen ga ik hem zien of toch maar niet. Hoe sentimenteel de film al begint. Verder zijn sommige gedeelten best wel lang en tegen het zeurderige aan.

Assepoester die niet naar het bal kan, zielig toch. De filmversie liedjes vallen me tegen. Toch vind ik Bibbidi-Bobbidi-Boo een van die vele vrolijke liedjes uit die tijd, en Ilene Woods (de stem van Cinderella) kon erg mooi zingen.

Verder vind ik het een heel mooie tekenfilm voor die tijd en de kleuren zijn ook goed. Moet toch een hoop werk zijn geweest. Alle dieren in de film zijn ronduit grappig. Vaak toch een sterk punt van Walt Disney.

Het einde gaat opeens vliegensvlug, ik bedoel hoe loopt het nou af met die stiefmoeder en die twee zussen. ???

Inhoudelijk vind ik het eigenlijk 2.5 maar dat is toch wel wat laag daarom 3.0.

Dick2008 schreef:

Inhoudelijk vind ik het eigenlijk 2.5 maar dat is toch wel wat laag daarom 3.0.

Dat vond ik dan weer minder idd, het einde. Je ziet alleen nog de stiefmoeder schrikken, dat Assepoester het meisje van het bal was.

Sneakerjeans29 schreef:

Opgemerkt dient te worden dat Disney sprookjes heeft bewerkt. Het einde is conform deze bewerking. En zo dus ook verfilmd. Het oorspronkelijke verhaal heeft diverse varianten. Verder heb ik deze film gekeken, vanuit mijn eigen standpunt over films van Disney als ook mijn leeftijd. Hoewel, zeker in 1950 een echte familiefilm, zullen jongere mensen er (nu) toch (heel) anders tegen aankijken en misschien ook minder moeite hebben met sentimentele gedeelten in deze film.

• 1964 stemmen

Wel in de versie van de gebroeders Grimm gebeurt dit op het einde

De duiven pikken elk één van de ogen uit (van de stiefzussen) en op de terugweg loopt de oudste links en de jongste rechts. De duiven pikken nu ook de andere ogen uit en de zussen worden levenslang voor hun valsheid gestraft met blindheid.

Ik vind het Disney-einde meer dan voldoende.

Dick2008

De versie van Charles Perrault is minder heftig.

Sneakerjeans29

Komt op tv, a.s. zondag op de BRT. Ik vraag me af welke versie. er zijn er 3: De Engelse, de oude Nederlandse versie en de nieuwe Nderlandse versie.

Sneakerjeans29

Nee vergissing, was vorige week, zat in de verkeerde gids te kijken.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Niet zo'n heel bijzonder sprookje met bovendien een erg afgeraffeld onbevredigend einde om eerlijk te zijn. Het hele gebeuren van Assepoester, de prins en die stiefmoeder + die twee bitches is een en al cliché. De muizen en de valse kat Lucifer daarentegen konden mijn aandacht nog wel trekken. Het spel tussen hen werd zelfs Looney Tunes-achtig, erg leuk .

avatar van Friday the 13 th

Friday the 13 th

Het glazen muiltje, het bal, de behulpzame toverfee en de grote paardenkoets: dit zijn zowat de dingen die in mij opkomen als in aan Assepoester denk.

Uiteraard bevat de film nog andere leuke dingen zoals de stiefzussen en de stiefmoeder, de prins en als ik me niet vergis 3 muisjes waar ze tegen spreekt.

Anyway, in zekere zin een jeugdsentiment, maar toch niet zo héél sterk en bijzonder.

avatar van DeCol

DeCol

Eindelijk weer eens herzien, het was al even geleden. Ik was dan ook erg benieuwd wat ik er nu van zou vinden en dat is niet veranderd. Nog steeds vind ik het een erg goede Disney. Het gedoe met het glazen muiltje en de prins kon mij weer het minste boeien. Toch zit de film vol leuke dingen. De koning en zijn hulp, de zussen en natuurlijk de dieren. De muizen en Lucifer zijn een verhaal opzich. Nog steeds kan ik er om lachen en van genieten. Voor mij is Assepoester dan ook nog steeds een van de betere Disneys.

avatar van chevy93

chevy93

Niet veel woorden aan vuil gemaakt. Disney heeft weer eens een topprestatie geleverd. Wat is het toch een legendarisch bedrijf

avatar van tn2543

tn2543

Vroeger heb ik deze gezien. Vandaag weer gekeken...en het blijft toch een goede film. Ik heb een 4 gegeven.