Buddy (2003)

Noorwegen
Drama / Komedie

geregisseerd door Morten Tyldum
met Nicolai Cleve Broch, Aksel Hennie en Anders Baasmo Christiansen

Kristoffer is een onbezorgde twintiger, maar als zijn vriendin Elisabeth hem dumpt voor haar baas, stort zijn wereld in. Op een dag komen een paar van zijn videodagboeken puur toevallig bij de producer van de populaire praatshow Karsten Tonight terecht. Een paar weken later is Kristoffers leven tv-amusement geworden. De mensen zijn dol op de avonturen in zijn leefgemeenschap in Tøyen: zijn verwrongen zicht op zijn omgeving, zijn gekke vriend Geir, en de eigenaardige webdesigner Stig Inge, die de voorbije twee jaar geen voet meer buiten het winkelcentrum in Tøyen heeft gezet. Maar, je leven te grabbel gooien op de nationale televisie heeft een prijskaartje. Terwijl er voor Kristoffer een schitterende toekomst openligt in de tv-business, beginnen zijn vrienden onder de toestand te lijden.

FisherKing
Weer een Noorse film die veel bezoek trok. Noorwegen hausse ?

Ik vond hem echt superleuk! Ik kon echt niet ophouden met grijnzen.
Vooral de rol van Stig Inge vond ik erg goed neergezet.

avatar van Biosguru
Was Stig Inge een acteur dan?

avatar van pjotr
Ja, want hij had eigenlijk helemaal geen pleinvrees...da' was allemaal toneel....

Buddy bevat een aantal erg leuke grappen en de acteurs doen het prima, het plezier waarmee ze spelen is goed aan ze af te zien.
Het is dan wel ongelofelijk jammer dat als het verhaal eenmaal vordert er een gigantisch blik filmcliché's wordt open getrokken: na veel gekeuvel vinden de twee geliefden elkaar toch, de huisgenoot overwint zijn fobie en de vader erkent zijn kind....
Daarvoor een ster aftrek....

inderdaad, Pjotr, beetje jammer van Stig Inge die plots zijn fobie overwint.
hele vermakelijke film!

avatar van De Knip
Echt een leuke film is dit, zeg!
Wat nou cliche's....bij mij vielen ze in erg goeie aarde.
Gewoon lekkere romantiek/komedie met vleugje drama. Prima neergezet in e e n film.
Wat een koude tante, die Elisabeth. Ugh!

Aksel Hennie (Geir) steelt wat mij betreft de show hier! De anderen spelen ook uitstekend, maar hij stak er toch wel bovenuit.

****1/2

avatar van Goodfella
Begint als een erg sympathiek filmpje over twee onvervalste nihilists (die poster van John Goodman in The Big Lebowski hielp ook ), maar eindigt zoals pjotr zegt in een flauwe opeenhoping van clichés.

..maar je kan gewoon gaan kijken voor het meisje dat Henriette speelt trouwens, woei!

avatar van E V
E V
Wanneer je zin hebt in een feelgood romantische komedie, maar niet zo'n extreme cliché variant uit hollywood dan is dit de film die je zoekt.
De clichés in deze film zijn leuk uit gewerkt en de film heeft ook nog eens echt humor en een aantal origenele verhaalgegevens.

avatar van delisomeister
De eigenaar van mijn plaatselijke cultvideotheek raade mij deze aan.
Ik moet zeggen zeer vermakelijke film met leuke humor en
romantiek.
hij krijgt van mij 3.5 punt

Ongelovelijk leuke, charmante en frisse film uit Noorwegen !! Heb 'm gisteravond gezien op dvd en de film verveelde me nergens

Dat deze feelgoodfilm nergens verveelde heeft vooral te maken met de veelheid aan verhaallijnen die mooi vervlochten zijn in het bruisende plot. Hierbij moet worden opgeteld de jonge acteurs die allen even geloofwaardig en sympathiek overkwamen.

Als er sprake is van cliché's dan zijn die wel op zéér origenele wijze herverpakt want dit is geen standaard Hollywoodfilm of zelfs een standaard arthousefilm.

Aangeraden voor eenieder die zin heeft in een zéér frisse, originele lachfilm met vleugen drama en romantiek.

avatar van Mads Smikkelsen
Leeeeeeeeeuke film, lekkere humor, leuke acteurs en lekker veel vaart, aanrader. Nicolai Cleve Broch wil ik nog wel een keer zien!! Uberhaupt goed geacteerd door alle 5.

avatar van Filmkriebel
Relatiedrama/komedie voor jonge volwassenen die makkelijk aanslaat dank zij gedreven, fris acteerwerk en een intelligent script. Waar Amerikaanse tienerfilms vaak zeer infantiel zijn, kan dit hier niet gezegd worden. De jongeren hier gedragen zich meer volwassen en trekken lessen uit de flaters die ze begaan en ze staan wat wijzer in het leven. Feelgood is het allemaal wel; de film heeft een flinke zweem pure romantiek over zich en alles draait voor iedereen goed uit op het einde . Dat maakt de film dan toch weer iets minder "to the ground". Minpunt : het wereldje uit de film beperkt zich tot de personages die gevolgd worden, waardoor het overkomt dat die niks van familie en andere vrienden hebben. Ruime voldoende voor "Buddy".

avatar van Crook
Zag van de week Max Manus, Buddy stond ook nog op de plank. En wat zie ik daar? Dezelfde acteur als Max Manus, Aksel Hennie (Geir), in een totaal andere rol, en weer even goed. Zo zie je 'm nooit en zo 2 keer in een week. Vond dit echt een lekkere luchtige film die voorbij vloog, en ondanks de cliché gebeurtenissen een paar leuke personages in een leuk verhaaltje uitwerkt. Dikke soundtrack ook!

avatar van zyntex
Sinds tijden niet zo een leuke film gezien. Ik zou hem niet nog een keer kijken maar wel aanraden om het eens te bekijken. Echt een feel good movie. Het is nergens te cheesy, steeds op het randje. Alles valt te verwachten alleen de acteurs zijn allemaal sympahtiek, komen geloof waardig over alsof ze echt bestaan. Echt heel leuk.

avatar van nachtvlinder
echt goed gespeeld , omdat het spelen totaal niet te merken was, licht en goed

avatar van Boenga
Wanneer ik deze verhaallijn zou lezen op een Amerikaanse film, zou geen haar op m'n hoofd er aan denken om de dvd te kopen. Als 't om Scandinavische, Franse, Britse,... films gaat (en ze zijn niet te duur), twijfel ik geen moment. En meestal ben ik daar dan heel tevreden mee - ook in dit geval dus.
Ik had nog niet van de film gehoord, kende acteurs noch regisseur, maar: dit zijn echt wel honderd heerlijke minuten in de zetel !
Ontspannend en genietbaar verhaal over verliefd zijn, en liefde, en vriendschap, over kiezen tussen populair en bekend zijn of kameraden moeten ontgoochelen. Licht en luchtig, maar niet té licht en té luchtig, met fijne acteurs, dialogen en beelden die het geheel heel realistisch en spontaan doen overkomen. Nergens melig, en... de clichés en het voorspelbare happy end... soms kan dat voor ergernis zorgen; hier niet.

avatar van 93.9
Schaamteloze feel good met fijne menselijke kanten.