Alexandra's Project (2003)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Rolf de Heer
met Gary Sweet, Helen Buday en Bogdan Koca

Steve maakt op de dag van zijn verjaardag ook promotie op zijn werk. Wanneer hij thuiskomt treft hij een verlaten, donker huis aan. In de verwachting dat zijn vrouw Alexandra met zijn twee kinderen een verrassingsfeestje hebben georganiseerd, gaat hij op zoek naar de verborgen gasten. Hij vindt niets, behalve een videoband met het etiket 'Speel me'.

avatar van K. V.
Van deze film had 'k ooit eens een trailer gezien en hij sprak me erg aan, dus eens besloten om hem te bekijken.
Wel een erg trage film. Het duurt een half uur tegen dat de man thuis komt, dus moet je wel wat geduld hebben. Ook eenmaal dat hij dan het bandje speelt, zet hij het ook nog een paar keren op pauze, dus af en toe voelt de film wel wat lang gerokken aan ('k had soms zelf zin om op de play knop te drukken).
'k was dus wel benieuwt wat er allemaal op het bandje stond, maar door de trage sfeer werkte dit soms wel wat op de zenuwen.
Misschien is een tweede kijkbeurt aangewezen, omdat je dan wat meer op de details zal letten en minder op het bandje.
Het verhaal was anders wel origineel en terwijl het verhaal loopt ontdek je ook waarom de vrouw zoiets doet. De film zou 'k onder drama en psychologische thriller plaatsen.
De acteerprestaties waren naar behoren en toch wel een hoedje af voor de vrouw die bijna 3/4 van de film halfnaakt in beeld komt. Dus wel niet echt een film om met kleine kinderen te bekijken
Een aanrader? Ja, alleen er rekening mee houden dat de film traag is.

Onbedoeld keek ik de film uit. Geen knaller wat betreft actie, maar de boodschap is glashelder. Geloofwaardigheid is niet het thema uit deze film, het gaat om de vileine uitbuiting en mishandeling onder een oppervlak van perfectie. De duistere kanten van relaties waar we nooit iets van zien en waar zelfs de betrokkenen zelf zich nauwelijks van bewust zijn. De video begint bij wat huis-, tuin- en keukengemopper van moeder de vrouw, maar naarmate de film vordert wordt het patroon van systematische onderdrukking steeds pijnlijker. Die man is een extremist, denk je aan het eind van de film. Na een paar keer ademhalen en een nachtje slapen is het inderdaad wat overtrokken allemaal. Maar de boodschap zit dan al tussen de oren. Dus een geweldige film.

avatar van Oliveri
Voor mij was de film ook te traag, de spanning maakte dit nog enigszins goed.
Goed voor 3 sterren.

Hoe traag de film ook was, ik vond 'm erg spannend en werd ook nog eens steeds op het verkeerde been gezet, heel gaaf. Een psychologisch gevecht zonder winnaars. De vrouw had haar eigenwaarde verloren en verkocht zich (of speelde dit vnl om de man te kwetsen), maar dan nog had zij blijkbaar veel verloren bij haar man. De man heeft na de onderdrukking van zijn vrouw er blijk van gegeven ook niet veel eigenwaarde te bezitten. Hem restte slechts nog het zitten in een stoel treurend over zijn herinneringen.

avatar van 606
Leuke film en goed geacteerd.
Die man wordt behoorlijk te kakken gezet door zijn.
Goede spannende sfeer ook.

3,5 ster

avatar van cantforgetyou
Het verhaal leek me heel goed, maar toen ik de film ging kijken, vond ik hem zeer traag. En opzich kan dat wel mooi zijn, maar bij deze film werkte het voor mij averechts. Ik heb hem op een gegeven moment stop gezet. Ik ga hem nog wel afkijken, maar ik viel nu gewoon in slaap. Mijn partner heeft hem wel afgekeken en zei, dat het toch een goede film werd. Omdat de film mij niet boeide geef ik 2 sterren.

avatar van cantforgetyou

Uitstekende film waarin een man thuis komt bij zijn gezin, na een dag werken, om zijn verjaardag te vieren maar alleen een videoboodschap van zijn vrouw aantreft. De film is behoorlijk traag en ook wat eentonig (grootste gedeelte bestaat uit de man die de video bekijkt), maar tegelijkertijd ook erg spannend en boeiend. Het stilistische camerawerk zorgt mede voor een naargeestige sfeer. En alhoewel de redenering van de vrouw wat vergezocht is, is de film nog net 4.0 sterren waard.

avatar van 606
cantforgetyou schreef:

Dan moet je de film eerst maar eens afkijken, alvorens je een 2 geeft.

avatar van Bottleneck
Vaak weet je na de eerste 2 minuten of een film goed is of niet, zo ook deze wanneer de woonstraat met trage camerashots in beeld wordt gebracht. Prima filmpje vanwege de twee sterke personages, vooral de vrouw. Heb aardig geboeid gekeken, ondanks een minimum aan cast en decors, of misschien juist dankzij.

Laatste kwartiertje zakt het helaas toch in. De ontknoping rondom de buurman vind ik matig en spot teveel met de logica om in de mood te kunnen blijven, met name wat betreft de reactie van Steve op de hele situatie.

En wat Alexandra allemaal flikt pfff.. kidnapping, de hoer spelen, kanker veinzen, hm .. je moet er maar vanuit gaan dat Steve ook echt zo'n agressor is want je ziet er weinig van, alleen maar via de woordelijke beschuldigingen door Alexandra die voor hetzelfde geld al paranoia/geschift als de neten was.
Zo hoef je het dus niet per se te zien als voorgekauwde maatschappijkritiek op de onderdrukkende en bedriegende echtgenoot.

Een boosaardig, confronterend en psychologisch kamerspel over een slecht functionerend huwelijk, macht en geweld binnen een relatie en een wrekende vrouw. Ik heb gelezen dat er over deze film de nodige discussies geweest zijn: feministisch of juist antifeministisch of met andere woorden de man wordt als zwijn afgeschilderd of de vrouw als gestoord wezen. Volgens mij is het een film zonder boodschap of gerechtigheid, met een met zichzelf ingenomen echtgenoot en een ongelukkige vrouw. Wel zit de man in de beklaagdenbank en zijn er diepe wonden geslagen. De regisseur heeft op zijn minst beroering willen veroorzaken; bij mij is dat slechts gedeeltelijk gelukt.

avatar van Pastaman
Geweldig mooi geacteerde film - heel apart

Goed voor pasgehuwden om deze samen te zien

avatar van Fran
Het knappe aan deze film is dat bij een behoorlijk simpele opzet en weinig entourage eromheen er toch een behoorlijke spanning opgebouwd kan worden. Je ziet alleen de man kijken naar de video van zijn vrouw. Toch weet dit je aandacht de gehele tijd wel vast te houden.

Wat ik zo fascinerend vond was dat je geen duidelijke good guy / bad guy had. De man was niet echt een hele sympathieke man maar hij was ook geen slechte man of vader. Ook de vrouw kwam niet als een feeks over die haar man aan het pijnigen is. Je ziet een psychisch aangedane vrouw die wraak wil nemen en hierbij over het randje is gegaan. Dit maakt dat de film behoorlijk realistisch overkomt.

Het laatste gedeelte waarbij de man bij de buurman in huis zit had van mij niet echt gehoeven. Okee, het was wel nodig om te laten zien dat de man toch nog een fragment van zijn kinderen mocht blijven houden maar het feit dat hij daar een beetje zat te keuvelen met de buurman die dit alles in stand heeft weten te brengen kwam bij mij niet zo over. Het deed toch een beetje af aan de spanning in de rest van de film.

avatar van b00ts
Van mij ook geen voldoende. De film is soms traag, dat je moeite hebt om 'm niet af te zetten. Daarnaast vind ik onze Steve nou ook niet echt een dappere. Wie zou er zo reageren als hij? Lekker borreltje erbij....sterker nog, de fles gaat leeg. Het einde vond ik dan ook het zwakste stuk aan de film.

avatar van Bottleneck
Fran schreef:

Meen je dit nou... wat de vrouw hier flikt is echt enorm krankzinnig. Over het randje gaan is wel heeel zacht uitgedrukt...

avatar van AmazingPP
Wat een onheilspellend filmpje was dit! Ik wist niet wat ik ging kijken, heb gewoon een DVD uit de stapel "te kijken" gepakt en ik heb daarna met verbazing zitten kijken hoe deze film zich ontwikkelde. Het is inderdaad geen vlotte film, maar er hangt een sfeertje in deze film.... Als de man dan eenmaal in zijn stoel zit en je krijgt de video te zien van zijn vrouw kun je eigenlijk alleen maar een beetje glimlachen. Goede zet van de vrouw. Ik vond het een verrassend filmpje.
3,5 *

mwa weet niet zo goed wat ik moet vinden, was wel spannend maar kreeg een beetje het gevoel dat de filmregisseur een feministe is. Film verloopt traag maar dat heeft mij niet gestoord. Eind vond ik wel weer heel sterk. De inbraak weer niet, dit kan niet eens in het echt,maar goed het is een fim zullen we maar zeggen.

Wat een belachelijke film. 12 jaar en ouder? Ik vond hem toch wel heel confronterend qua sex-gehalte etc. Ik keek hem ook met mijn zusje en we waren allebei nogal geshockeerd. Een van de slechtste films die ik ooit heb gezien, ook omdat het zo radicaal en onzinnig is allemaal.

avatar van Insignificance
Klein maar fijn. Eentje die je maar het beste met nul voorkennis in kunt gaan. Niets van verwacht in ieder geval, al is ook dan meteen duidelijk dat Steve's verjaardagskado wel eens anders zou kunnen uitpakken dan verwacht. Vrouwlief maakt per slot van rekening een allesbehalve gelukkige indruk.

De opening liegt er ook niet om. Spiedende camera door het woonwijkje met duistere ambient muziek als omlijsting. Sterke keuze, dat laatste. Maakt het zoveel leper dan allerlei toeters en bellen. Het moet even opwarmen met enkele voorbereidingen, maar zodra hij thuiskomt, is het spel op de wagen.

Erg gluiperig hoe de videoboodschap wordt opgebouwd met een bonus voor de keren dat de tape wordt stopgezet. Past binnen het scenario en werkt al dan niet bewust als plagerij voor de kijker. Je wilt immers maar al te graag weten wat dat boze, schaamteloze wijf allemaal nog meer in petto heeft.

Hoe meer waarheden over het huwelijk aan het licht komen, hoe straffer het wordt. Wanneer de tunnel of love ter sprake komt, slaat de lol meter zelfs diep in het rood. Vanwege zuiver leedvermaak natuurlijk. De film krijgt het wel weer een beetje moeilijker als er een einde aan moet worden gebreid.

Maar ik kon er nog wel wat mee. Wellicht dat de Heer het iets korter, compacter had kunnen inpakken om zo de teugels wat strakker te houden en dat extra tikkie was ook welkom geweest, maar zo is het ook een simpel doch vals en doortrapt filmpje. Nou vooruit, een klein viertje. Cheers, dad. Cheers.

avatar van blurp194
Leuk aparte film.

Wel een soort feelbad-film, een die aanzet tot de gedachte 'het zal je maar gebeuren'. En toch is dat nou ook weer niet zo ongebruikelijk als we misschien denken - de film geeft wel een wat absurd doordravende versie weer, maar de net iets mildere variant is natuurlijk aan de orde van de dag.

Ondanks dat een belangrijk deel van de film zich afspeelt in een half donker huis, voelt het nergens als statisch of saai. Erg grappig creatief gebruik gemaakt van de interactie tussen het beeld van de video en van de kijker. Leuk gedaan wel in dat opzicht. De inleiding is op zich vrij lang en wellicht wat saai, maar wel noodzakelijk om de herkenbaarheid van Steve als vrij normale gewone kostwinner neer te zetten. In een gemiddelde bioscoop erg herkenbaar voor de helft van het publiek, zou je haast denken. En nou de andere helft...

Best knap gespeeld ook - zowel door man als vrouw, en ook de buurman zet een mooie rol neer.