Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Alexandra's Project (2003)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Rolf de Heer
met Gary Sweet, Helen Buday en Bogdan Koca

Steve maakt op de dag van zijn verjaardag ook promotie op zijn werk. Wanneer hij thuiskomt treft hij een verlaten, donker huis aan. In de verwachting dat zijn vrouw Alexandra met zijn twee kinderen een verrassingsfeestje hebben georganiseerd, gaat hij op zoek naar de verborgen gasten. Hij vindt niets, behalve een videoband met het etiket 'Speel me'.

avatar van pjotr
Kijk, daar hebben we wat aan...

Thrillerfanaat
Erg goede film met zeer goed acteerwerk en veel spannende momenten. **** sterren

Zo even een reactie van een getrouwde vrouw. Geniale film. En typerende reactie's hier van een aantal mannen. Uiteraard is het niet zo bar in mijn huwelijk maar ik herken wel dingen van mijn huwelijk of huwelijken in de omgeving. Er waren wel hints hoe hij omgaat met haar reactie over het betalen van rekeningen!!! zegt al heel veel over zijn relatie met haar, het vreemdgaan van hem. De opmerking van de buurman, "toen ik haar leerde kennen" over zijn eigen vrouw na de scheiding .. briljant. Punt is vaak dat mannen na de kip ik heb je periode vrouwen emotioneel verwaarlozen, praten is al gauw gezeik. Daar zij hem niet kan pakken met haar verdwijning alleen (tja hij zal toch alleen een lichaam missen veel meer is er niet in dat huwelijk, en zij toch hem wil laten voelen hoe zij geestelijk is mishandeld in de afgelpen jaren gebruikt ze haar kinderen (tja is wel minder ja erg hard!) Nee ik vond dit persoonlijk een erg sterke film.

avatar van Gehenna
Deze low-budget Australische film speelt zich voornamelijk af in een vrijwel lege huiskamer...waarin zich een man bevind een videorecorder, camera en tv..de man zit opgesloten in z'n huis en kan eigenlijk niks doen dan de videoband waarop "play me" staat afspelen...
De rest moet je zelf maar zien

Mij wist íe echt te boeien, ik vond hem verassend en de sfeer is benauwd krijgt van mij een 4*

boeiende film die zeker niet verveeld

avatar van DeVrouw
Aparte film. Het klopt dat de film inderdaad zijn climax niet echt bereikt en heb ook meer het idee dat hier een boodschap achter zit.
Ik had het idee dat die vrouw compleet gestoord was geworden want eigenlijk deed die vent niet veel verkeerd. Zoals iemand hieronder al zei, met een gesprek zou het op te lossen zijn.
Aandacht werd wel vast gehouden ik zat ook de hele tijd te praten tegen de televisie, druk nou op play als ie de film weer even had stop gezet.

avatar van balosa
ik vond hem een beetje té sterk gedramatiseerd, zo sterk dat het me allemaal te ongeloofwaardig werd, ze heeft wel een punt, maar het is ook op andere (simpelere) manieren op te lossen 2*

Raar sfeertje, het verhaal kwam erg traag op gang, was niet positief onder de indruk van het acteerwerk. Net als Balosa ben ik ermee eens dat als je ergens niet mee eens bent dat je er over moet praten. Deze actie slaat de plank volledig mis, is onlogisch en ongeloofwaardig, Wel zet de film je aan het denken over relaties en man/vrouw verhoudingen. 3*

Territoria
Eerst dacht ik "waar gaat dit over?", maar vanaf het moment dat Steve de videoband afspeelde, zat ik al gauw op het puntje van mijn stoel.
Echt een spannende film, goed gemaakt.

Spannende film zeer zeker. Je denkt ook van er is iets....maar wat?. Acteerwerk van hem en haar vind ik goed. Natuurlijk erg realistisch is dit allemaal niet(thema). Echter wel een film die 100 % in deze tijd van broze relatie's past. Psychologisch sterke film. 4 sterren.

avatar van J.S.
Zeer originele film die onlangs zijn eenzijdige setting blijft boeien 3.5*.

avatar van Arnie
Aardig idee, daar kan ik het wel mee eens zijn, maar inderdaad vrij ongeloofwaardig. Een goed gesprek lijkt mij ook de meest logische optie te zijn geweest, voordat ze hiertoe overging. Het drama is eigenlijk dat van Medea, die in furie ontketent als haar man omwille van de troon met een koningsdochter ervandoor gaat. Hier is de parallel dat de man de 'persoon' van de vrouw niet langer waardeert, maar in zijn relatie op materieel 'genot' uit is. En zie dan in de oplossing van de vrouw de andere parallel, als ze haar kinderen gebruikt om hem zijn fouten te doen inzien. 3*

vdc
Aparte film, omdat die een duidelijk herkenbaar maatschappelijk thema combineert met een flinke dosis spanning.
Soms misschien wel wat ongeloofwaardig, maar voor mij was het nooit on-aannemelijk.
De spanningsopbouw daarentegen vond ik heerlijk. Ik herkende er Lost Highway in (het mysterieuze sfeertje waarin je lot bepaald wordt door een videocassette) maar ook wel wat Rear Window of Reservoir Dogs (meer bepaald het feit dat het verhaal zich volledig afspeelt in één enkele ruimte). Daar hou ik wel van. En Rolf de Heer haalt er echt wel het maximum aan spanning uit (bijvoorbeeld het pistool dat plots in beeld komt, of die hand van de buurman. En later het besef dat de beelden plots simultaan lopen).

avatar van FRANKY PANKY
Gisteravond gezien. Hij was afgelopen weekend op T.V.. Zeer zeker heel orgineel. Traag, maar zeker niet te traag om bij in slaap ter vallen. Nee juist om op het puntje van je stoel te gaan zitten en dat 3 kwart van de film. Okee, het klopte allemaal niet helemaal, maar dat doet lord of the rings ook niet, maar dat zijn bere goede Films.
Ik geef de film een 4

het einde vond ik niet leuk voor de rest een leuke spannende film 4

avatar van brucecampbell
Na het eerste zéér sterk halfuur zakt de film een beetje in, maar je blijft toch aandachtig kijken hoe het allemaal afloopt.
3,5.

avatar van wecomast
Zeer aparte film! Bijna niet vergelijkbaar met iets anders!
Waanzinnig gespeelt en mindtwisting! Klasse! een dikke 4.5

Reinbo
Geinig verhaal, beetje traag. 3*

avatar van maxcomthrilla
Ik had mij er wat meer van voorgesteld. Het boeiende uitgangspunt zou veel beter tot zijn recht zijn gekomen als Steve eerder had geweten dat alles wat hij te zien kreeg een live - opname was. Mijn interesse nam gedurende de film nu steeds verder af, afgezien van die ene openbaring die ik hierboven beschrijf. Het jammerlijke nu, was dat de film hierna alleen nog maar draaide om te ontsnappen aan de elementen.

En wat een fantastische, unieke motieven had die Alexandra zeg. Best wel geinig, hoe ze serieus van haar eigen gelijk overtuigd was. Kon mij zeker niet storen aan haar rol. Jammer, hier had veel meer in kunnen zitten. 3*

avatar van j_u_u_l
Heel verrassende film! Al een tijd geleden gekeken en dacht een saaie film te gaan zien, maar niets daarvan... Intrigerende film, erg knap gemaakt!

Eigenlijk een zeer goedkope film en in het begin heb je nog effen de neiging om hem af te zetten omdat hij dan nog redelijk saai is maar zodra Steve (Gary Sweet) thuis komt in een verlaten huis komt de film pas echt op gang.

Het verhaal is eigenlijk zeer goed en boeiend. Steve wordt door zijn vrouw Alexandra (Helen Buday) enorm op de hak gezet en dit zelfs op een extreme wijze (o.a. sex met de buurman ). Hoe Steve vernederd wordt en uiteindelijk helemaal alleen achterblijft is schitterend.

De acteurs Gary Sweet en Helen Buday kon ik van te voren niet en ik moet zeggen dat ze zeer goed acteerden. Vooral de laatste genoemde vond ik uitstekend. Dit is een heerlijke film die zeer boeit zodra Steve thuis komt. Het einde is zoals eerder al gezegd gewoon schitterend en ook enigszins verrassend.

Onwaarschijnlijk verhaal. Spannend waarbij je symphatie voor één van de twee personages nogal eens wisselt. Soms is de film onnodig gerekt, bij het kijken van de film bijv. waarbij de man nogal eens onnodig van zijn kijkstoel af gaat.

Mooie maar toch ook beetje rare film. Vooral het einde wat toch er plots komt vlak na het hele video gebeuren. Klopt het dat deze film 111 minuten duurt??? Voor mijn gevoel was het een stuk korter als de aangegeven tijd. Op de klok heb ik het niet bijgehouden vandaar...:P

avatar van Guines
Traag maar wel doeltreffend! Bovendien wordt de spanning redelijk opgebouwd en zijn de acteerprestaties redelijk te noemen.
Ik zal voortaan na het zien van deze film in ieder geval wel oppassen met het vele betasten van mn vriendin..:D

Greeneyelady1
maxcomthrilla schreef:

Ik sluit mij aan bij de reactie van Maxcomthrilla.

Voor de rest een aardige film. Ik bleef vol spanning kijken wat er zou volgen toen Steve bezig was de videoband te kijken.
Ik vind het verder erg knap hoe beide acteurs geacteerd hebben, maar dan voornamelijk ook Alexandra.

willemfilm schreef:

doen ze wrs om de film spannend te houden eh

avatar van horned_reaper
Prachtige film... en veel dingen zijn heel erg confronterend en herkenbaar voor veel mensen.
Goede opbouw van de spanning en erg goed in elkaar gezet.

Dikke 4*

avatar van Halcyon
Naar m'n herinneringen een erg originele en best wel gestoorde film. Heb hem ooit in de bioscoop gezien. Binnenkort maar eens aanschaffen op DVD, want dit is zo'n film die wel een herziening verdient.

avatar van Mads Smikkelsen
Goeie, langzame maar spannende film (Australische film met Nederlandse regisseur) jammer dat de laatste 2 minuten niet op de band stonden!!

@#$%%^&^%[email protected]#@@@^&^&&*&*&&!!!!!!!!!

youstyle
Vannacht de film uitgezien en opnieuw vastgesteld wat er gebeurt als man en vrouw door onvoldoend gegroeid zelfbewustzijn, waardenbesef en wederzijds respect voor elkaars verschillende naturen, uit elkaar groeien. Deze waardeloosheid heeft verwoestende gevolgen, niet alleen in het westen maar ook in het (midden) oosten, eigenlijk op wereldschaal. Waar de vrouw emotioneel en geestelijk lijdt, daar lijdt ook de man (zonder het te beseffen) en hun kinderen. De ontsporingen, die in frequentie en kracht toenemen, zien we dagelijks in de media en beloven niet veel goeds. Het besef lijkt echter groeiende mede door dit soort moedige films.