Alexandra's Project (2003)

Australië
Thriller / Drama

geregisseerd door Rolf de Heer
met Gary Sweet, Helen Buday en Bogdan Koca

Steve maakt op de dag van zijn verjaardag ook promotie op zijn werk. Wanneer hij thuiskomt treft hij een verlaten, donker huis aan. In de verwachting dat zijn vrouw Alexandra met zijn twee kinderen een verrassingsfeestje hebben georganiseerd, gaat hij op zoek naar de verborgen gasten. Hij vindt niets, behalve een videoband met het etiket 'Speel me'.

Greeneyelady1
Mooi onder woorden gebracht Youstyle.

avatar van ILDIB
Tsja, dr gebeurd niet veel. EN de achterliggende gedachte vind ik persoonlijk te dramatisch. Eigenlijk precies waar manlief van beschuldigd wordt. In mijn ogen laat de vrouw alles uit dr handen glippen in het verleden, eigen schuld dikke bult. Duidelijk gevalletje vrouw, kom zeld eerder met het probleem, loopt het ook niet uit de hand. Hysteria...

Ook deze film uit Australië leverde mij weer het bewijs dat er in dit land veel originele films gemaakt worden.
Het begin zag er niet goed uit (leek wel zeep), maar de film werd na thuiskomst van Steve stukken beter. Veel posts vinden de film niet geloofwaardig. Voor mij is dat geen criterium om een film wel of niet te bekijken, maar ik vond het ook wel meevallen; als ik in suburbia de hele dag huisvrouw/moeder/hoer zou moeten spelen zou ik ook gestoord worden.
Door de eenzijdige setting krijg je het gevoel dat de film traag is, maar na afloop geloof je niet dat je al bijna 2 uur hebt zitten kijken.
Spannend tot net voor het einde, want toen vond de heer de heer het nodig om alles nog wat extra aan te dikken: aan de deur een klant voor "meesteres" Alexandra en Steve rukkend op videobeelden van z'n ex die zijn leven heeft verwoest; dan ben je inderdaad diep gezonken en zonder hoogtepunt.....

Greeneyelady1
@Papa Luigi,

Ik dacht al, waarom lees ik de heer de heer dubbel? Maar dat is de achternaam van de regisseur! Grappig! En wat je zegt over het eindstukje, dat hadden ze van mij ook weg mogen laten.. Voegt geen meerwaarde, ik vond het eerder een merkwaardige manier om met het verlies van je vrouw & kids om te gaan.. Had hem liever tot andere actie over zien gaan..

avatar van OlafK
Alexandra's Project is goede film, die helaas niet altijd even veel weet te boeien. Dit komt vooral doordat sommige scènes echt gigantisch langdradig zijn. Pas nadat Steve thuiskomt (na een dik half uur), begint de 'actie'. En zelfs dan, waren er enkele momenten waarop men zich afvraagt waarom het niet wat sneller kan?

Een echte spanning weet De Heer met deze film dan ook niet op te bouwen. Veel interessanter is de diepgaande problematiek in het huwelijk van Steve en Alexandra. Alexandra's wraakgevoelens kwamen weliswaar sterk overdreven op mij over (in de zin van: dit had ook anders opgelost kunnen worden ), maar weet desalniettemin toch zo nu en dan de juiste snaar te raken.

Met wat meer vaart in de film, was deze zeker op een hogere beoordeling uitgekomen. Nu houd ik het op drie uit vijf.

avatar van Bibelonseberg
Wauw, wat een vrouw!
Deze film blijft boeiend tot het einde. Mag en kan niks verklappen in dit bericht want anders zou het alleen maar het plot verzieken. Maar deze film is zeker een aanrader en laat je aan het einde in opperste verbazing achter. (Althans, dat gold voor mij Super, vooral als je het niet verwacht, want zo rustig en voorspellend de film begint, loopt het niet zo af. Kijken!

ongeloofwaardige, bij vlagen lachwekkende en langdradige film. Op zich is het een positief punt dat het een serieus thema probeert te behandelen maar de manier waarop is werkelijk tenenkrommend.

avatar van Artkramer
Ik sluit me volledig aan bij de vorige.

avatar van DES-Niels
Wat een slecht verhaal zeg.
Plus open einde (spoiler van einde)
En een lelijk vrouw, (om netjes te zeggen) vraag me af wat hij in haar ziet.
Heb alleen het eerste half/driekwartier uur gemist.

avatar van steventje
Vanavond de film gezien op canvas. Langdradig en weinig boeiende film.
De vrouw is duidelijk psychotisch of manisch depressief.

Een vrouw die vlucht met de kinderen kan ik nog aannemen als de man de vrouw of de kinderen misbruikt maar Steve is een goede vader voor zijn kinderen ! Dat zijn vrouw zegt dat hij nooit nog zijn kinderen mag zien duidt helemaal op een gekkin !
Daardoor verliest de film zijn gevoel voor realiteit en zijn die camerascenes met die vrouw gewoon lachwekkend.
Steve had al veel eerder zijn huis moeten verlaten en op zoek gaan naar zijn kinderen om ze te beschermen tegen zijn doorgedraaide vrouw !

Was het eerste gedeelte (3/4) wel onbehaaglijk en hard (niet pejoratief bedoeld) in opzet, er was een goed opgebouwde spanning en suspens.
Leek wel een TV-stuk van Harold Pinter.
Het einde, helaas, vond ik daarentegen nogal warrig en niet zo best aanvaardbaar. "Er over", zeggen ze tegenwoordig.

avatar van wendyvortex
Regisseur de Heer met een kammerspiel dat op zich weinig filmisch kwaliteit heeft.
Zou nog gecompenseerd kunnen worden met een ijzersterk verhaal, maar helaas berust de hele film op slechts één aardig ideetje.

avatar van predator
Ondanks het simpele gegeven, heb ik vol spanning gekeken. Misschien wel hier en daar onwaarschijnlijk, maar ik was erg geboeid.

Prima film met een wel origineel idee.
Het eerste half uur is wat saai, maar daarna is de film bijzonder boeiend, en helemaal niet wat je zou verwachten.
Een ietwat speciale, doch wel interessante film.

ik ben niet verder dan halferwege gekomen, k vond het een saaie trage film

niks voor mij

avatar van El ralpho
Film die tijdens het middenstuk flink weet te imponeren maar aan het einde als een kaartenhuis finaal in elkaar stort

Bij aanvang van de film valt je als kijker gelijk al op dat Alexandra een bij elkaar geraapt zooitje is. Haar echtgenoot Frank is echter zelfverzekerd, heeft een goede baan en is intens gelukkig met zijn kinderen.
Als Frank op de dag van zijn verjaardag ook nog promotie op zijn werk maakt lijkt niets hem zijn geluk nog af te kunnen nemen. Of toch wel?

De film maakt na de eerste minuten al gelijk nieuwsgierig. Alexandra is duidelijk iets van plan en als kijker vraag je je voortdurend af wat er zich allemaal in haar bovenkamer afspeelt.
Het begint allemaal als Frank terug komt van zijn werk; het huis is verlaten met enkel een videoband die Frank vol genoegen om verrast te worden in de videorecorder steekt. En verrast wordt hij zeker, alleen niet op de manier hoe hij het verwacht had..

Vanaf het moment dat de band begint te spelen bouwt de spanning langzaam op. Wat Frank te zien krijgt is ziek, spannend, verontrustend en bizar tegelijk. Op dit punt dacht ik hier met een topper te maken te hebben. het uitgangspunt is namelijk bijzonder origineel te noemen.
Alexandra zit gevangen in een ongelukkig huwelijk waar ze uit wil ontsnappen. Waar normale mensen een scheiding aanvragen heeft Alexandra zo haar eigen plannen om het huwelijk tussen haar en Frank te beëindigen. Ergens is het misgegaan, en Alexandra confronteert Frank met de pijn en de geheimen die ze al die tijd met zich mee heeft gedragen. Met alle gevolgen van dien..

Helaas weet de film als geheel maar deels te slagen. Het einde van de prent mondt namelijk uit in een anti-climax waar je U tegen zegt en die de film flink naar de kloten helpt om het maar even expliciet uit te drukken.
De film wil er hier overduidelijk nog een schepje bovenop doen en slaagt hier totaal niet in. De scene's die volgen vanaf het moment dat Frank letterlijk bij de Buurman in huis valt slaan de plank stuk voor stuk volledig mis. Dit haalt de sfeer van de film tergend hard naar beneden en hadden ze er echt uit moeten laten.

Tijdens het bekijken van de film dacht ik om de maximale 5 sterren te geven die de film door het erbarmelijke slechte slotstuk helaas zelf heeft laten liggen.
Toch beoordeel ik de film alsnog met een dikke voldoende en kan ik de film zeker aanraden aan een ieder die een origineel werkje wil gaan bekijken.
De film heeft als overige minpuntjes het waardeloze acteerwerk van de kinderen (waarvan het aandeel gelukkig zeer minimaal is) en er moet worden gezegd dat de film bijzonder traag is; dit moet je als kijker liggen. Houdt rekening dat je gaat kijken naar een film die de tijd neemt om zijn verhaal uit te werken en zich voornamelijk afspeelt binnen een ruimte. Deze punten waren verder niet dusdanig storend genoeg om al te lang bij stil te staan. Het einde was dit echter wél. Jammer dat niet alles eruit is gehaald wat erin zit..

El ralpho schreef:

Ik vond het einde juist zeer verrassend en goed en zag het eigenlijk ook niet aankomen. Op wat voor een einde had jij dan gehoopt ?

avatar van El ralpho
Nou, Ik had het einde vanaf het vallen door het plafond gewoon het liefste anders gezien. De buurman die frank onder schot houdt en de politie belt, het aftrekken op de video beelden, de klant van alexandra die nog even aan de deur komt..het is allemaal net even iets té of net niet in mijn optiek. Ik ben natuurlijk geen regisseur maar beter had ik het gevonden dat Frank er in het huis van de buurman achter kwam dat de man samen gevlucht was met Alexandra. Of een gevecht tussen de buurman en frank bijvoorbeeld.

Ik vond het einde wel eigenlijk prima, want op die manier vernederde Alexandra Frank tot het bot. En gedurende het verhaal wordt wel duidelijk dat Frank eigenlijk wel zo'n einde verdiende hoewel het misschien iets te grof was.

Ben ik nou de enige die dit vreselijk vond? En nee ik houd juist van aparte films met diepgang en weinig actie. Maar hier viel ik echt bij in slaap!

Willemweetniet schreef:
Ben ik nou de enige die dit vreselijk vond?

Ja en Nee, er zijn nog twee andere stemmers (van de bijna 300) die deze film vreselijk vonden.

Theunissen schreef:

Net of dat al niet genoeg gebeurd was en het stond neem ik aan ook niet op de planning dat frank op deze manier bij de buurman op de koffie zou komen

Inderdaad. Daarnaast zijn die verdere scènes ook compleet onrealistisch, want je gaat me niet zeggen dat hij op geen enkele manier zijn kinderen ooit nog kan terugzien. Zijn vrouw heeft zijn kinderen in feite ontvoerd en hij heeft alle recht om hen terug te zien. En je gaat mij echt niet zeggen dat overheid / politie / ... haar nooit zou terugvinden. Je kan heus niet zomaar van de aardbol verdwijnen.

Daarnaast vond ik dat einde ook nogal onnodig, want ik voelde sowieso al meer sympathie voor het personage van Steve. Die buurman zag er wel hilarisch ranzig uit Soit, goede film maar net niet goed genoeg: ik had toch ook liever een iets ander einde gezien.

mug13
Vond het geen onaardige film,ik was wel de hele tijd nieuwsgierig wat ze nog allemaal verder voor hem in petto had.Ik heb de film zo ervaren dat je gewoon echt wil weten wat er allemaal op die videoband staat.Spannend vond ik deze film niet,misschien wel als er mooiere mensen in hadden gespeeld.(Is een mening geen vooroordeel).Leuke film voor als je niks te doen hebt.

avatar van El ralpho
Een aantrekkelijker vrouwelijk personage was zeker mooi meegenomen maar het draait natuurlijk om de acteerprestaties..

mug13
Daar heb je gelijk in,ik heb daarom ook op acteerprestaties niks aan te merken.Maar ik mis toch wel de spanning in deze film.

avatar van voomzap
Zo goed als ik het hier minder gewaardeerde La Doppia Ora vond gisteren, zo hemeltergend ervaarde ik deze prent. Kan er echt niet meer dan een 1 van maken. Langdradig, saai, personages die niet konden boeien, lullige "ontknoping" ... Nog een wonder dat ik hem helemaal heb uitgekeken en niet, zoals in de film zelf wijselijk gebeurt, dit misbaksel af en toe heb doorgespoeld.

Zwakke vertoning...

avatar van jippie2010
Leuk
Orgineel
spanning op niveau

Aangename afwisseling in filmland: 4.0

avatar van Shinobi
Erg sterke film, het begint misschien wat langzaam. Maar als je Alexandra in het begin tegen de spiegel ziet aankijken en ertegen spugen belooft dat al best wat en dat wordt later goed waargemaakt.

Want het begint pas als Steve thuiskomt, alles verlaten is en dan de videoband ziet die hij moet afspelen. Het begint allemaal leuk en aardig met alle verjaardagswensen. Maar zodra kinderen weg zijn neemt het een iets volwassener toon aan en het is op zich nog wel lachen met de striptease, tot er dan de onthulling komt dat ze borstkanker heeft om vervolgens alles weer te ontkennen en Steve tot op het bot te beledigen en zelfs sex op band te hebben.
Alles is Steve gewoon ontnomen in deze film, het enige wat hij nog heeft is de videoband met een paar seconden van zijn kinderen en zijn vrouw waar hij op geilt.

4,0 Sterren en een goede acteerprestatie van mevrouw Buday.

avatar van Picker
trage saaie film, uitgekeken omdat ik hoopte op een bevredigend of verrassend eind maar helaas....