Don Juan DeMarco (1994)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jeremy Leven
met Marlon Brando, Johnny Depp en Faye Dunaway

Psychiater Mickler wordt aan de vooravond van zijn pensioen geconfronteerd met een bijzonder geval, een zwierige jongeman met cape en masker die claimt Don Juan te zijn, de beste minnaar ter wereld. Mickler raakt gefascineerd door zijn romantische fantasieën over een kleurrijke jeugd in Mexico, waar het leven wordt beheerst door louter hartstocht. De charme van Don Juan werkt betoverend op de vermoeide psychiater en inspireert hem zelfs om zijn eigen stoffige huwelijk weer nieuw leven in te blazen.

avatar van Roodkapje
Zeker een film waarbij je nog een paar dagen nadien kan "wegdromen" . Beetje dubbelzinnig kwa verhaal en op vlak van acteren weet je dat je met depp gewoon niet kan mislopen. De magie tussen depp en brando werkt gewoon fantastisch. Gewoon kijken zou ik zeggen. Mooie verassing.

avatar van WanderingStar
Buuuuhuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhh

Zooooo Romantischhh!!!!

avatar van sh0rty
Voor de mensen die deze film nog op dvd zoeken, bij diverse "outlet" winkels van boeken/dvd's hebben ze hem vaak liggen. Heb zelf daar de dvd gehaald

Ook bol.com verkoopt deze tweederhands

avatar van ILDIB
Lekkere wegkijker met een heerlijke boodschap. Brando is wel een tikkie te uitgeput om weer opgelaten te spelen.

avatar van Drs. DAJA
Nee hoor, Brando doet het juist ontzettend goed in deze film, ik betwijfel of er uberhaupt een andere acteur was weggekomen met dit personage.

avatar van ILDIB
Drs. DAJA schreef:

Hopkins, hoffman, williams, spacey..

avatar van kimberlyVD
Mneee, dit was toch niet wat ik ervan verwachtte.

De film is eigenlijk één grote lofzang over de liefde. En op zich hoeft daar niks mis mee te zijn maar hier stoorde ik mij er wel aan. Het verhaaltje op zich is nog zo slecht niet maar de manier waarop het in beeld is gebracht des te meer. Visueel is 't al niet veel soeps. De film ziet er redelijk oubollig uit en lijkt meer op een doordeweekse tv-film. De personages zijn allemaal redelijk vlak en, hoe sympathiek ze ook zijn, nergens kon ik met ze meeleven. Het gegeven van iemand die in het verleden zo erg gekwetst is en zich nu daarom volledig afsluit van de echte wereld, kan ik volledig volgen. Dat vond ik dan nog het enige pluspunt aan de hele film, de boodschap die erachter schuilt. Maar pff ja, het gefantaseerde gedeelte vond ik vrij saai en vooral ontzettend melig allemaal. Romantisch? Nee, dat dan weer niet.
De acteurs waren ook zeker niet slecht, maar mja, nee, het geheel is me buiten enkele zaken gewoon niet echt meegevallen.

Jammer...

avatar van brabusRUS
Nee, niks voor mij.

Iets te romantisch. Dat vervelend accentje van Depp werd na een tijdje ook echt stront irritant. De film leek meer op een toneelstuk dan op een film. Ook was de film saai. Kon mij niet vermaken.

Misschien leuk voor de vrouwen, maar als man zou ik 'm laten liggen.

avatar van DragQueen
Aardige film, waarin de goede cast prima acteert. Chemie tussen Depp en Brando is ook overtuigend. Het verhaal is verder ook in orde. 3 Sterren.

avatar van Sergio Leone
Platjes.

Dat is zowat het enige dat ik over deze film kan zeggen. De toon is mij te serieus, de gesprekken saai en de vertelstructuur werkt ook al niet.

Met Johnny Depp (met de ogen dicht Antonio Banderas) en een moddervette Marlon Brando in de hoofdrollen had dit beter verdiend. Beide acteurs zetten nu ook niet bepaald memorabele rollen neer, maar vallen weinig te verwijten.

Wie dan wel iets te verwijten valt? Wellicht Jeremy Leven, verantwoordelijk voor zowel het script als de regie. Met het gegeven materiaal en het feit dat hij zijn eigen schrijfwerk mag verfilmen doet hij niets ... tenzij zijn visie gewoon loodrecht op die van mij staat. Dat kan natuurlijk ook.

avatar van Decec
Een redelijk drama/komedie/romantiek film...
Redelijk verhaal...
Komedie is mijn smaak niet...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Johnny Depp ...
Prima HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital 5.1)...

avatar van Metalfist
This would have been a very good time for me to lie. But truth is a terrible habit

In een ver verleden had ik deze Don Juan DeMarco al eens gezien. Mijn vader was een groot fan van Marlon Brando en toen ik me voor film in het algemeen begon te interesseren was dat één van de eerste acteurs waar ik iets van meekeek. Het moet dan ook een televisie-uitzending zijn geweest volgens mij aangezien ik tot een tijd geleden de film nooit op DVD was tegengekomen.

Ik meende me te herinneren dat dit een amusante feelgood film was en het deed me deugd om te zien dat de film vandaag de dag nog op die manier overeind blijft staan. Don Juan is een personage dat door menig auteur is gebruikt waardoor het moeilijk wordt om over een echt getrouwe verfilming te spreken. Het verleden van Don Juan wordt uit het verhaal van Lord Byron gehaald terwijl de huidige scènes in de psychiatrie van de hand van Jeremy Leven, die de film ook regisseerde, is. Het vormt in ieder geval een toffe mix met een aantal erg leuke momenten. Vaak in de vorm van dialogen zoals het (eerste en enige) gesprek tussen Bill en Don Juan, maar ook in kleine details zoals Don Juan die staat te dansen met Rocco. Geslaagd einde ook waarin Leven op een subtiele manier aanbrengt dat je je leven zelf in handen hebt. Eigenlijk besef je als kijker dat Don Juan is opgegroeid als John DeMarco in Phoenix wanneer je het geheel nuchter bekijkt, maar het leven is maar wat je er uiteindelijk van maakt en dat is gewoon mooi. Niets meer en niets minder. Al klink ik nu wel erg zweverig precies..

Wel wat teleurgesteld door de rol van Faye Dunaway trouwens. Uitstekend in Bonnie and Clyde, maar hier helemaal niet op haar plaats. Al betwijfel ik of een andere actrice meer met de wat overbodige rol van Marilyn Mickler had kunnen doen, maar dat terzijde. De film steunt vooral op twee klassebakken. Marlon Brando was hier al bijna fin de carrière, hij zou nog maar 4 films maken na deze (waaronder The Brave waarin hij opnieuw het scherm deelde met Johnny Depp en Free Money waarin hij even herenigd werd met Martin Sheen) vooraleer hij zou overlijden in 2004. Brando zag er hier al verre van gezond uit en toch lijkt hij nog steeds veel plezier in het spelen hebben. Hij deelt een goede chemie met Johnny Depp en het is voornamelijk dankzij hen dat het feelgood gehalte overeind blijft staan.

Vrolijke film in ieder geval die je met een leuk gevoel achterlaat. Dunaway is inwisselbaar, maar Brando en Depp zijn goed op dreef. Leven levert een originele mix af tussen een verfilming van Don Juan en nieuwe elementen, iets wat niet altijd even vanzelfsprekend is, en geraakt er perfect mee weg.

Leuke feelgood movie. Depp weet zich in elke rol te redden, he's the best!
Ook de anderen zijn goed gecast.
Gewoon de gedachten op nul tijdens deze fantasie film en genieten.

avatar van AJK
AJK
Wat wil ik nog meer.
Marlon Brando nog een keer zien.
Faye Dunaway voor mij de mooiste vrouw
op aarde.
En Depp de slimste acteur die er is.
Leuke film hoor heerlijk!
En Faye ook heerlijk.4.5

Brando lijkt alles in zijn acteerspel - mimiek, stemgeluid etc. - afgestemd te hebben op het genre waarin hij te zien is: het niemendalletje. Ergens achter zijn handelen zie je de grote acteur die emotionele krachttoeren van grote hoogten kan uitrichten, maar dit alles doet hij in een van zijn laatste films in light-versie die nauwkeurig lijkt te zijn afgestemd op datgene dat film graag wilt uitdragen. Het lijkt soms wel of Brando voor iedere opname een handvol tranquilizers tot zich heeft genomen. Het is hem hier vergeven, want het past zoals gezegd bij de setting, maar een liefhebber ziet natuurlijk liever de karakterspeler van weleer.

Dat maakt het er een niet minder aangenaam filmpje op, dat qua plot nog zeer behoorlijk in elkaar zit. Een origineel uitgangspunt wordt hier dus verpakt in een alleszins alledaags product. Dat kan men zien als een gemiste kans - men denke aan Charlie Kaufman die de nauwgezet de regisseur instrueert over de uitvoering van zijn geschrift - of gewoon nemen zoals het komt. Ik doe dat laatste, en vereenzelvig mij voor de gelegenheid met het comfort dat de film de ziel te bieden heeft.