Christmas Carol: The Movie (2001)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Jimmy T. Murakami
met de stemmen van Simon Callow, Kate Winslet en Nicolas Cage

De kleine muis Gabriel besluit om Dickens bekende kerstverhaal nog eens opnieuw te vertellen. Ooit woonde er in Londen een vrek genaamd Scrooge. Hij liet zijn mensen zelfs op kerstavond doorwerken en is sinds de dood van zijn partner Marley nooit meer vrolijk geweest. Op een avond komt Marley's geest hem vertellen dat hij bezoek zal krijgen van drie geesten die hem zijn eigen leven, verleden en toekomst zullen laten zien.

Volgens mij is deze film behoorlijk geflopt, volgens mij heeft het nummer van Kate Winslet (What if)tevens de titelsong van deze film 3 jaar geleden meer opgebracht dat de hele film.

Ja, heb de film zelf ook niet gezien, maar de single wel gekocht. Was toen (3 jaar na dato) hevige Kate Winslet fan vanwege Titanic .

avatar van matthijs_013
Slechte animatie, maar een zeer vermakelijke film. Heb de "A Christmas Carol" films altijd leuk gevonden.

avatar van D-ark
Redelijke animatie maar ik heb me ook niet verveelt.

avatar van soom
Hartverwarmend dit. De ware kerstgedachte schuilt in dit lieve en fijne kerstfilmpje, en ik heb zeker genoten. Niet echt geweldige animatie natuurlijk, het haalt het niveau van Disney of Pixar niet, maar in tegenstelling tot de grote commerciëele animatie-films heeft A Christmas Carol echt wat te vertellen, en ik krijg echt spontaan zin in de kerst nu..

djeffibrelich
soom schreef:

dan moet je helaas nog wel een tijdje wachten soom
we krijgen eerst nog de zomer over ons heen.

avatar van soom
djeffibrelich schreef:
dan moet je helaas nog wel een tijdje wachten soom we krijgen eerst nog de zomer over ons heen.
Hahaha ja, helaas wel. . Ik kan niet wachten tot de zomer over is en het eindelijk weer kerst tijd zal worden !

avatar van arno74
Aardige animatie van het voor de meesten bekende verhaal. In deze versie worden twee muisjes als bijrol aan het verhaal toegevoegd, dat was aan het begin even wennen. Ook wordt het verhaal met een voor mijn gevoel te gehaast tempo verteld, de film had best langer dan 80 minuten mogen duren. De snelheid gaat ten koste van de filmbeleving, zeker in dit verhaal horen af en toe rustige scenes tussen te zitten, en dat ontbreekt hier.

De stijl van de animatie is Japans, de regisseur heeft duidelijk zijn stempel gedrukt. Het is bijzonder om dit verhaal in die stijl te zien. De animaties zijn van prima kwaliteit, met fraai uitgewerkte achtergronden. Ook sluit de muziek uitstekend aan bij de animaties, wat de sfeer ten goede komt.

Al met al is het een prima (Japanse) animatiefilm, geen meesterwerk, maar vooral véél te kort.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Redelijke versie van het bekende en veel verfilmde verhaal van Christmas Carol.
Scrooge kwam niet echt uit de verf en de eerste pak en beet 20 minuten leken ook een beetje geforceerd.
De geestverschijningen waren het grootste positieve punt uit deze film, Ghost of Christmas Present was toch wel het beste gelukt alleen was het te gehaast en de toegevoegde muizen hadden beter achterwegen kunnen blijven.
Niet meer dan een aardige poging, maar door de korte speelduur geen langdradige zit.

avatar van rcuppen79
Als er een top-10 bestaat van meest verfilmde boeken, dan moet het boek "A Christmas Carol" van de Britse schrijver Charles Dickens (1812-1870) hier haast wel in voorkomen. Hoewel het boek dateert uit 1843, is de boodschap nog altijd niet verouderd.

"A Christmas Carol" is altijd een bron van inspiratie geweest voor talloze kerstfilms. Deze animatiefilm is misschien niet één van de meest memorabele, maar blijft niettemin genietbaar voor de korte tijd dat ze duurt. Door de korte speelduur voelt het allemaal wel wat gehaast aan. Aan het begin wordt er nog ruim de tijd genomen om het verhaal in te leiden, maar op het eind wordt het een beetje vlug afgeraffeld.

De animatie is afkomstig van diverse animatiestudio's: Illuminated Film Company uit Groot-Brittannië, Pannonia Studio uit Hongarije, Alfonso Productions uit Spanje, A. Film uit Estland en de Zuid-Koreaanse animatiestudio's Hanho Heung-Up, Starburst Animation en Wildhorse Animation Group.
Ondanks al deze animatiestudio's moet gezegd worden dat de animatie juist het zwaktepunt van deze film is. De achtergronden zien er nog wel mooi uit, maar de karakteranimatie is vrij pover, waardoor de diverse personages maar weinig gezichtsmimiek vertonen. Dit komt het verhaal niet ten goede.

Jammer, want voor de rest is er weinig aan te merken op deze verder vermakelijke adaptatie. De stemmencast voldoet, met bekende namen als Simon Callow, Kate Winslet, Rhys Ifans en Michael Gambon. De Amerikaanse acteur Nicolas Cage heeft een korte rol als de stem van Jacob Marley, Scrooge's oude zakenpartner.
De muziek van Julian Nott is mooi en Kate Winslet scoorde een hit met het nummer "What if".
De film zelf was aanzienlijk minder succesvol en was een enorme flop in Europa, waardoor ze in de VS niet eens een bioscooprelease kreeg. Tegenwoordig is de film zowat vergeten!