L'Amour à Vingt Ans (1962)

Alternatieve titel: Love at Twenty

Frankrijk / Italië / Japan / Polen / West-Duitsland

geregisseerd door Shintarô Ishihara, Marcel Ophüls, Renzo Rossellini, François Truffaut en Andrzej Wajda
met Jean-Pierre Léaud, Marie-France Pisier en Zbigniew Cybulski

Een internationaal vijfluik met als centraal thema 'twintigjarigen en de liefde'; de vijf episoden zijn door vijf verschillende regisseurs uit vijf verschillende landen geregisseerd. De Franse episode ("Antoine et Colette") is het vervolg op Les Quatre Cents Coups, en daarmee het tweede deel uit de Antoine-Doinelserie; de Italiaanse episode gaat over een jonge man die tegelijkertijd verliefd is op een jonge en een oude vrouw; in de Japanse episode probeert een jonge arbeider wanhopig de liefde te winnen van een meisje van stand; in de Duitse episode maakt een fotograaf per ongeluk een meisje uit München zwanger, en in de Poolse episode ten slotte vertelt een al wat oudere man over zijn oorlogsverleden aan een groep tieners, nadat zij gezien hadden hoe hij het leven van een meisje redde.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb helaas niet de hele film gezien, alleen Truffauts deel *(en zal dus ook niet stemmen).

Truffauts deel is het tweede deel in zijn cyclus rondom Antoine Doinel en gaat over zijn eerste verliefdheid. Het knappe van deze korte film is dat het geen overromantisch beeld is. De verliefdheid is op dat moment hevig, maar de film maakt er tegelijk een terloopse gebeurtenis van. Stillistisch vergelijkbaar met zijn voorganger. Een beetje melancholisch, een mooi laagje humor en heel gevoelig. Alleen deze korte film zou ik 4.0* geven.

avatar van Richard1189
Wat is een vijfluik soms onevenwichtig! De delen van Truffaut en Renzo Rossellini voldeden helemaal aan mijn verwachting maar de Duitse bijdrage van Ophüls kon mij niet bekoren. Wajda en Ishihara heb ik zonder grote interesse afgekeken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het blijft vreselijk jammer dat het Truffaut-deel niet op de Nederlandse box met zijn Doinel-films staat. Er mist daarmee helaas een heel goed deel uit de serie. Ook op de Britse Truffaut-DVD's ontbreekt het deel helaas. Alleen op de Criterionbox staat het wel.

Ik vond dit korte deel duidelijk beter dan Baisers Voles.

avatar van Metalfist
Dat is inderdaad erg jammer, ik heb lang geleden de twee volumes gekocht maar door het gebrek aan dit deel sta ik er nogal twijfelachtig over om eens aan de films te beginnen. Is dit nog ergens apart te verkrijgen of moet ik via de alternatieve weg op zoek gaan?

avatar van timmienoelie
Het deel van Truffaut is echt zeer goed (4*). De anderen delen ga ik waarschijnlijk wel nooit zien(misschien zal ik ooit die van Andrzej Wajda zien, maar van de anderen heb ik nog nooit gehoord).

Als je Les Quatres Cents Coups goed vond, moet je dus zeker het deel van Truffaut (Antoine et Colette) zien!

avatar van 93.9
Deel van Truffaut is su-per!

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV > ARTE > 23:30 uur (Franstalige en Duitstalige versie)

(Onderdeel van ARTE Truffaut avond)

avatar van david bohm
Antoine Doinel is een fijn personage, een van mijn favorieten uit de filmwereld. De beschouwende manier van filmen van de heer Truffaut bevalt mij ook zeer goed.