L'Homme Qui Aimait les Femmes (1977)

Alternatieve titel: The Man Who Loved Women

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door François Truffaut
met Charles Denner, Brigitte Fossey en Nelly Borgeaud

Bertrand Morane is een onopvallende man van middelbare leeftijd, die zijn leven volledig wijdt aan het achtervolgen van vrouwen. Er zijn vele soorten vrouwen in Bertrands leven, maar toch ontmoet hij nooit de Ware. Hij kan geen liefde geven en wil vreemd genoeg ook geen liefde krijgen. Wanneer Bertrand een geslachtsziekte oploopt, besluit hij een boek te schrijven over zijn obsessie. Hij krijgt een vrouwelijke uitgever zover om het boek uit te brengen.

Charles Denner als Bertrand Morane is een totale miscast de man in kwestie moet aantrekkelijk zijn om al die vrouwen op te pikken en aantrekkelijk is Charles Denner echt niet , verder standaard François Truffaut werk.

avatar van 93.9
Prima film.
Misschien langdradig, na anderhalf uur weet je ook wel wat voor man het is.

avatar van 93.9
stinissen schreef:

Weleens van charisma gehoord??

Naar verluidt heeft François Truffaut talrijke affaires gehad met de mooie actrices, die in zijn films gespeeld hebben. Deze semi-autobiografische film lijkt een poging om zichzelf rekenschap te geven van die ervaringen. Aan mooie vrouwen geen gebrek, maar desondanks niet bijzonder geslaagd, want het geheel is nogal onevenwichtig. Meest opmerkelijke aspect: de obsessie voor de welgevormde damesbenen.

Deze autografische film van de regisseur duurt te lang. Een komisch en droevig drama en tevens karakterportret, voor een groot deel verteld in flashbacks, over en van een vrijgezel en zijn autobiografische roman. Hij functioneert niet naar behoren en is wanhopig op zoek naar (seksuele verhoudingen met) vrouwen; hij is door hen geobsedeerd (een passie waar hij geen controle over heeft). Ik kon er niet echt enthousiast van raken (maar de film oogt ook wat gedateerd).