Abre los Ojos (1997)

Spanje / Frankrijk / Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Alejandro Amenábar
met Eduardo Noriega, Penélope Cruz en Fele Martínez

Vrouwenversierder César wordt eindelijk eens echt verliefd, en wel op Sofia. Nuria, César's voorlaatste verovering, pikt dit niet en wil een eind aan hun beider leven maken door tijdens een autoritje keihard tegen een boom te knallen. César overleeft maar zijn gelaat is ernstig mismaakt na de zelfmoordpoging: Hij raakt in een crisis maar fleurt op als Sofia hem alsnog haar liefde verklaart, maar zeker ook als hij van de doktoren te horen krijgt ze zijn gezicht kunnen 'verfraaien'. César is gelukkiger dan ooit tevoren; laten nou net op dat moment dusdanig vreemde dingen beginnen te gebeuren waardoor de echte nachtmerrie voor hem begint.

laundromat
Wow. Goede film. Heb Vanilla Sky ooit een keer, lang geleden, wel gezien Die deed me, destijds, niet zoveel. Dus zoveel herinner ik me er niet meer van (Tilda Swinton zit er in blijkbaar) Kan goed een film gewoon over me heen laten komen. Het auto-ongeluk, zag ik meteen aankomen maar dat is ook het enige.

Wordt maar weer bevestigd dat P. Cruz meer dan een lekker wijf is. César is een mooie man. Dat zegt zijn beste vriend ook. Dat is natuurlijk ook het contrast met hoe ie er later uit gaat zien.

Eduardo Noriega zit ook in Transsiberian (2008). Ik herkende hem bij het kijken van Abre los ojos helemaal niet. Wél herkende ik Fele Martínez uit het fantastiche Mala Educación, La (2004)

Na deze, The Others, ook Mar Adentro checken soon.

avatar van berghti
Amenabar is echt een regisseur naar mijn hart en bewijst met deze film net zo hardnekkig in de geest kunnen graven als Aronofsky dat kan. Grote klasse derhalve.

avatar van belizard
Hele mooie film. goed geacteerd en een heel goed verhaal. Er is geen momen in deze film die je van te voren goed kunt voorspellen (vooral door de dromen). Je wordt ook helemaal in het verhaal gezogen. Het mooie aan deze film is dat, nadat je hem hebt gezien, je er nog steeds over na kan denken hoe net nou precies is gegaan.

avatar van Montorsi
Niet significant beter of slechter dan Vanilla Sky.

Vind ook deze film al een basisidee met potentie hebben, maar qua uitwerking valt het allemaal nogal tegen. Ook hier is het allemaal een beetje een rommeltje, maar houdt het nog stand vanwege de mysterie. Was nu niet zoveel sprake meer van omdat ik de remake al een tijd terug zag, was de exacte afwikkeling ook al een beetje kwijt, dus dat scheelde wel.

Kijkt als geheel wel aardig weg, maar dingen als de soundtrack stonden me toch wel duidelijk tegen. En verder natuurlijk die verloren potentie, mijn vermoeden dat de remake de potentie nogal slecht had uitgewerkt bleek niet te kloppen, het bronmateriaal had er ook al last van.

avatar van huVILEub
Mooie film. Zeer mooi camerawerk, goed geacteerd en een mooi verhaal. Helaas wist deze mij pas het laatste half uur écht te boeien. Maar dat was dan ook ontzettend gaaf. Niet dat het daarvoor saai is, maar minder. Dat vond ik wel jammer. Als het mysterie wat eerder op gang kwam had het me denk ik nog meer geboeid.

avatar van missl
Jammer dat ik Vanilla Sky al had gezien waardoor een heel groot deel van de magie al weg is. Cruz spat van het scherm af maar het verhaal zelf loopt door elkaar heen (logisch) doch kon ik het daardoor maar moeilijk volgen. Dit had ik bij de remake ook trouwens, dus het verhaal is uiterst interessant maar ik kan mijn hoofd er gewoon niet bij houden.

Dit is een prachtfilm.
Hij was voor mij moeilijk te volgen maar het was wel ontzettend boeiend. Ik denk dat ik hem nog een keer moet kijken, wil ik het verhaal volledig snappen.
Het is een film waar je na afloop erg van onder de indruk bent.

En lang leve Penelope Cruz.

avatar van Leo1954
Heel vervelende film, al dat gedroom en zo onwaarschijnlijk als het maar zijn kan. Reële spanning ontbreekt totaal, de film lijkt van de hak op de tak te springen. Ik had moeite de film uit te kijken.

avatar van stefan dias
Leo1954 schreef:

Vervelend, moeite om uit te kijken, van de hak op de tak, spanning ontbreekt… oké, als je er zo over denkt.

Maar 'onwaarschijnlijk'???? Dit gaat over een gefantaseerd gegeven, hoe kan het dan in godsnaam 'waarschijnlijk' zijn? Dit is een ambitieus verhaal dat best ingewikkeld is en voor sommigen belachelijk (?), maar voor degenen die wel in het verhaal meegaan (en met Noriega en Cruz is dat geen moeite) is het een heel intrigerende plot dat tot ver voorbij de film blijft doorwerken.

…en als ze in Hollywood een remake willen maken is dat zelden omdat ze vinden dat het een film is die met moeite uit te kijken is.

avatar van Awake78
Gelukkig was ik na al die jaren Vanilla Sky alweer dusdanig vergeten dat deze film me toch nog enige verassing boodt.

Ben normaliter geen fan van Penelope Cruz, hoewel ze in deze film wél straalt. Heb genoten van d'r. Vond die knul alleen wat mat spelen en had soms sowieso wat moeite met de hele theatrale instelling van de film. Laatste uurtje was wel genieten. Jammer dat de dvd in 4:3 formaat was en niet was uit te rekken op m'n tv, kreeg er schele ogen van op het laatst.

Verder gewoon prima wtf-filmpje, beetje Lynchiaans her en der, al had hij het zonder twijfel nóg beter kunnen uitwerken.

avatar van braft
kon niet ten volle genieten van deze film omdat ik al had gehoord dat het de originele film was van vanilla sky. Toch ondanks ik wist hoe de film ongeveer ging gaan bleef ik boeiend de film volgen. Ik had liever deze film gekeken zonder dat ik vanilla sky had gezien.

avatar van Brimmi
Het leuke aan deze mystery-film vond ik vooral dat het een en ander aan het eind goed uitgelegd wordt, zonder dat de uitleg irriteert. Daardoor hoef ik de film niet 3x te zien om hem te begrijpen

avatar van tal1b
toch wel gave film, eind was ook super. Inderdaad het theatrale was af en toe 'n beetje vervelend, wat me ook kon herinneren van vanilla sky. Vind beide films even goed.

avatar van Jan met de pet
Penélope Cruz het enige wat me aan de film echt kon bevallen, nee niet mijn film: 2,5

avatar van Denveen
Huh? Wacht even? Dus alles waar ik naar heb gekeken was maar een droom. Bedankt voor de afgelopen twee uur! Wat een teleurstelling zeg. Het uitgangspunt leek me zeer interessant en ook het schakelen tussen verschillende tijdlijnen wekte de nodige interesse, maar die slotscène.. Wat een ongelofelijke anticlimax zeg. Niet alleen de weinig subtiele nietsverhullende dialoog duurde tenenkrommend lang, maar ook de muziek is danig irritant. Erg jammer, want visueel is het af en toe best mooi.

Niet echt een film die je op een vrije avond met een biertje erbij voor ontspanning moet kijken. Prima acteerprestaties van Noriega, Cruz en Nimri, maar het verhaal is zware kost. Ik denk dat ik de remake "Vanilla Sky" maar oversla.

avatar van notsub
Ik vind dit een superfilm. Het gave verhaal wordt aan het einde mooi uit de doeken gedaan. Daarvoor is het een mix van heftige emoties, die prachtig wordt weergegeven. Deze film gaat heerlijk diep en is erg origineel. Het uitstekende idee wordt volledig benut en is erg raadselachtig, zonder dat het over de grens van het "erg vage" heengaat. Juist doordat het uiteindelijk een redelijk rechtlijnig verhaal betreft werd mijn waardering pas aan het eind enorm. De uitwerking en opbouw zijn dus subliem en maken deze een ware favoriet.

avatar van inquestos
Erg jammer dat ik een kleine decennium geleden Vanilla Sky al heb gezien. Het origineel is duidelijk beter, maar de puzzeltocht is er wat af nadat je de remake al hebt gezien.

avatar van wwelover
Hele bijzondere film. Een erg aangrijpend verhaal aan de ene kant maar de film kent ook de nodige feelgood momenten, natuurlijk vooral dankzij de aanwezigheid van Penelopé Cruz, een vrouw waar ik toch wel steeds meer verliefd op word, al is ze hier natuurlijk ook wat jonger dan nu. Ook complimenten voor de make up department, Ik begrijp dat Vanilla Sky gebaseerd op deze film, misschien dat ik die dan ook eens ga kijken, al betwijfel ik of het kan tippen aan deze. Mooie muziek en ook behoorlijk spannend verder.

Zware film voor deze brakke zondag. Heeft me wel even doen nadenken, ook al denk ik wel te begrijpen hoe alles zit. Niet een van me favoriete maar zeker wel een goede film, prima geacteerd en met een prachtige Penelope Cruz.

een zware film inderdaad. die je tot nadenken zet maar is the skin live in niet zo'n soort film of misschien het vervolg?

avatar van Eraser2
Ik heb deze film aangeschaft na het zien van Vanilla Sky, de remake hiervan. Vanilla Sky vond ik eerder altijd een erg sterke film, maar na het zien van het origineel ben ik een beetje van mening veranderd. Deze vind ik namelijk nog een heel stuk sterker. Helaas wist ik door de remake natuurlijk het eind al, maar toch heeft dat me niet erg gestoord. De Spaanse setting van deze film vind ik veel beter bij het verhaal passen dan de New York setting uit Vanilla Sky.

Jammer dat ik de meer simpele Amerikaanse remake al gezien heb; dat je het verhaal kent maakt het moeilijker om deze film te becommentariëren want de originaliteit is er niet meer.
Laat ik het maar bij een aantal kernwoorden houden: een intrigerend, geraffineerd, complex, verleidend en spannend verhaal, sober opgediend en vol met keerpunten en omwentelingen. Een mengelmoes van psychologische thriller, science fiction, film noir, romantiek, melodrama, moraliserend en waarschuwend, zich afspelend in heden, verleden en droom.

avatar van Eraser2
Goed samengevat!

Helaas niet wat ik er van verwacht had , gezien de hoge score van deze film en de berichten hier waren misschien mijn verwachtingen te hoog.
Ik denk dat ik hem OF nog een keer moet kijken om het misschien beter te kunnen waarderen Of het maar moet laten voor wat het was, ik denk dat ik voor de laatste optie ga ....

orbit schreef:
Het is wel heel treurig om steeds te horen "wauw man, vette film, dat einde!! " Dan denk ik, ja zal wel, maar hoe zat het met de 120 minuten vóór dat einde? Briljante minuten of gewoon vulling met hier en daar wat clou's voor dat superieure einde?

Ook ik heb deze gedachte dus gehad

avatar van stefan dias
kimelie schreef:

Ook ik heb deze gedachte dus gehad

'wauw, wat een vet einde' is natuurlijk een spoiler van jewelste. Ik heb de film gelukkig zonder voorkennis gezien.
Ik zag een sterk, intrigerend, raadselachtig verhaal dat als een puzzel in elkaar paste met het einde. Voeg daar nog een Noriega bij die ik écht wel een superacteur vind en uiteraard een een adembenemende Cruz en je zit met een topper.

Niet dat ik het erg vind dat je het maar niks vind, hoor . Alleen even duidelijk maken dat het geen slap geouwehoer is dat gered wordt met een meesterlijk twist op het eind.

avatar van SnakeDoc
Vrij verwarrend allemaal. Je blijft wel de volle 2 uur aandachtig zitten kijken, maar helemaal ondersteboven was ik niet echt van deze film.

Het acteren is redelijk en het verhaal is heel aardig bedacht.

Toch niet zo boeiend als gehoopt!

Zeker beter dan de gemiddelde film. Maar als je na ong. 1 uur het plot eenmaal doorhebt, lijkt de rest een herhaling van zetten, bedoeld om het plot te verduidelijken. Kortom, de film had wellicht iets korter en krachtiger gekund.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben fan van Pénélope Cruz en zij was één van de redenen waarom ik de film wou zien. Abre los Ojos is vooral een sfeerfilm die op den duur zo verknipt en deels filosofisch uitdraait dat het bij mij de boot al heeft gemist. Niet dat het dan niet meer te volgen is, maar gewoon omdat het verhaal zichzelf voorbij holt.

Dat verhaal begint niet slecht en regisseur Alejandro Amenabar kan de sfeer er wel inhouden. Naar het einde toe mis ik wel de climax, daarvoor is het net te vanzelfsprekend. Wat mij de film ook minder doet smaken is de arrogante César die ook niet het minste bij mij op sympathie kan rekenen. Terwijl dat bij andere misvormde figuren als Phantom of the opera, Quasimodo of Elephant Man wel het geval is.

Ben half benieuwd voor Vanilla Sky, de remake die ik bewust nog niet gezien heb voor ik deze achter de rug had. Al sta ik dan ook weer niet enorm hard te springen na de toch wat matige originele versie.

Uiteindelijk is het toch wel een bijzondere film en lang niet zo slecht als ik helaas het grootste deel van de film dacht. Een mooie jongen raakt verminkt na een auto ongeluk en draait volledig door. Wat volgt is een vaag en ongeloofwaardig verhaal over dromen en realiteit, en dat alles tijdens sessies met de psychiater. De film begint nog erg veelbelovend. De sfeer is mooi en de acteurs zijn ook erg goed. Maar het verhaal stort dus voor mij in als de psychiater in beeld komt en het verhaal een soort van mix van pretentieuze psychologische mysterie en een horror film wordt. De ontknoping van de film is weliswaar erg gekunsteld en gefantaseerd, maar maakt de film in ieder geval weer eens soort van geloofwaardig. En dat maakt een hoop goed. Al blijft het jammer dat ik toch het grootste deel van de film het idee had, dat ik naar iets heel matigs zat te kijken. Deze film verdient meer dan de drie sterren die ik hem geef.