Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Eddy Terstall
Met onder meer: Cees Geel, Marcel Hensema en Nadja Hüpscher
IMDb beoordeling:
7,8 (8.312)
Gesproken taal: Duits, Engels en Nederlands
Releasedatum: 30 september 2004
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Simon
"He'll change your life"
Simon vertelt het verhaal van de onwaarschijnlijke vriendschap tussen de Amsterdamse oerhetero en hasjdealer Simon en de schuchtere homoseksuele tandheelkundestudent Camiel. Tijdens een gezamenlijke vakantie in Thailand wordt de vriendschap ernstig op de proef gesteld, waarna de twee elkaar uit het oog verliezen. Als ze elkaar twaalf jaar later toevallig weer tegenkomen, blijkt Simon ernstig ziek te zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Simon Cohen
Camiel Vrolijk
Sharon
Layko
Joy
Ellen
Marco
Bram
Nelson
Floris
Video's en trailers
Reviews & comments
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Saai is inderdaad moeilijk te geloven. In het tweede deel van de film zie ik namelijk geen niveau daling. Simon gaat op dezelfde manier door met zijn geweldige opmerkingen, net zoals in het eerste deel van de film. Het wordt allemaal wat emotioneler, dat is wel zo. Echter dit kan ik onmogelijk saai noemen.
Er zijn maar weinig films die mij zo erg pakken als Simon.
arjanpvt
-
- 3 berichten
- 5 stemmen
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Ik vond Simon, Joy en die bokser erg grappig. De film zelf vond ik alleen de stukjes uit de jaren 80 leuk en de band die Camiel en Joy hadden. Film vond ik niet echt ontroerend, schokkend of rakend ofzo. Ook werd de film steeds zwakker na een tijdje
*2,5 voor het geheel 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Ik vond Simon, Joy en die bokser erg grappig. De film zelf vond ik alleen de stukjes uit de jaren 80 leuk en de band die Camiel en Joy hadden. Film vond ik niet echt ontroerend, schokkend of rakend ofzo. Ook werd de film steeds zwakker na een tijdje
*2,5 voor het geheel 
We zullen het maar op de leeftijd houden 
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
We zullen het maar op de leeftijd houden 
pff, begin het echt zat te worden dat als ik een film niet leuk vind die iedereen goed vind, het wel aan mijn leeftijd MOET liggen. Bullshit, slaat nergens op. Ik kan heus wel het diepere in een film zien hoor. Best trieste opmerking eigenlijk 
edit: En oja, waarom ik hem dan alsnog niet geweldig vind? Omdat smaken verschillen
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Het was deels een grapje, maar aan de andere kant ook waar. Ik heb zelf gemerkt dat, wanneer je ouder bent, films meer kan waarderen, zeker films met dit soort onderwerpen. Het klinkt misschien ontzettend autoritair en ouwelijk, maar naarmate je meer levenservaring hebt ga je deze films echt meer begrijpen.
Edit: is geen trieste opmerking.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Voor sommige dingen heb je wel wat levenservaring nodig. Ik zie nu ook wel eens film die ik vroeger niet waarderen kon omdat ik (zo blijkt) ze niet begreep of een aantal (subtiele) verwijzingen en details nog niet herkende.
Verder ook niet erg natuurlijk, maar je zult zien dat je filmsmaak over een aantal jaren toch anders is dan dat ie nu is.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Is wel zo dat als er zo iets gebeurt als in de film, ik het misschien anders zie, maar tot nu toe blijft mijn mening gewoon staan. Maar als ik bijvoorbeeld naar Taxi Driver kijk, aan die film valt gewoon niks te begrijpen en vond ik echt gewoon saai. had niks met waarderen te maken. toen werd er ook al over mijn leeftijd gesproken, dus ging ik heir ook vanuit 
Zelfde geldt voor The Godfather. Het is gewoon niet mijn genre, zal het ook nooit zijn. Dat soort films liggen mij gewoon niet. En ook in dat geval lag het volgens hun aan mijn leeftijd. Is voor hen blijkbaar te moeilijk om gewoon te accepteren dat niet iedereen een bepaalde film geweldig vindt.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Je hebt ergens een heel klein beetje gelijk: niet alles heeft met je leeftijd te maken. Seven en The Lord of the Rings heb ik bijvoorbeeld altijd al saai gevonden, ongeacht mijn leeftijd.
Maar ook met Taxi Driver ligt het aan je leeftijd. Je mist kennis over (Amerikaanse) cultuur, geschiedenis, psychologie, manier van filmen enz.
Ik ben zelf altijd erg tegen de Filmkeuring geweest wat betreft het verbieden van enge beelden vertonen voor een jong publiek: dat vind ik onzin. Maar die leeftijdsgrenzen staan er niet alleen voor dat. Het gaat er ook om of een film te begrijpen is voor een bepaald publiek, in meerdere opzichten. Taxi Driver is, als ik me niet vergis, voor zestien gekeurd, wat ik prima vind, en
Simon voor twaalf.
Om nou Simon voor mensen onder de zestien gaan te verbieden vind ik ver gaan, maar twaalf is zeker nog te jong.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Mijn moeder vond er ook geen bal aan en die is helemaal dol op van die psychologische en vergezochte films. JE kan misschien ergens wel te jong voor zijn om een film te waarderen, maar het verhaal is ook belangrijk. Ik heb niet echt de behoefte aan een film over zo'n oude viezerik en pornoverslaafde (Taxi Driver).
En velen vinden American Beauty ook aardig lastig, en die vind ik dan wel weer heel mooi.
Dus daarom vind ik niet dat ik Taxi Driver stom voor mij is om mijn leeftijd. dat ligt gewoon aan het verhaal.
Dus terug over Simon:
Ik weet wel wat ik daaraan "hoor" te waarderen, het doet me gewoon niks. En dat heeft denk ik ook niet met leeftijd te maken, maar met levenservaring. Als ik de film uit het opzicht van die dochter zou bekijken en mezelf daarin zou kunnen zijn (dat we beiden hetzelfde meemaken), dan zou ik ook de film goed kunnen vinden. En dat kan ook op je 11de al
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Mijn moeder vond er ook geen bal aan en die is helemaal dol op van die psychologische en vergezochte films.
Simon is niet vergezocht.
Dan begrijp je dus duidelijk de film niet: precies om de reden dat je er te jong voor bent.
Dat ligt dus echt aan jou. Het verhaal is geniaal.
Smaken verschillen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12859 stemmen
Dat ligt dus echt aan jou. Het verhaal is geniaal.
Wat is dit nu voor een statement 
Wat Simon betreft, het enige wat je qua levenservaring kan aanhalen is dat de film je meer kan raken als je in een dergelijke situatie gezeten hebt.
Aan een goeie film om ook mensen te raken die die ervaring niet rijk zijn vind ik dan.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Heb je het nu over mijn quote of over die van hem?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12859 stemmen
Ehm, moest ik het over zijn quote hebben zou ik die van jou er toch niet bijzetten 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Het staat hier vaag. Wat het voor een statement is? Het is toch zo? Om er maar even een persoonlijk voorbeeld bij te betrekken: het ligt aan mij dat ik Seven saai vind, niet aan het verhaal of de film zelf. Hoe zou het aan het verhaal kunnen liggen? Of ik zou het anders kunnen zeggen: het ligt aan jouw (in dit geval die van matthijs) smaak, iets waar, bedenk ik me nu, deze hele discussie op terug te voeren valt...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12859 stemmen
het ligt aan mij dat ik Seven saai vind, niet aan het verhaal of de film zelf. Hoe zou het aan het verhaal kunnen liggen?
Da's een visie die je kan aanhouden, maar wees dan wel consequent zou ik zeggen. Dan is het verhaal van Taxi Driver ook niet geniaal, het ligt gewoon aan jij dat jij het goed vindt.
Persoonlijk vind ik het redelijk lastige manier om zo over film te discussiëren.
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
in mijn ogen ligt het aan het verhaal. in jouw ogen ligt het aan mij. (PS: Ik vind het verhaal zeker niet geniaal.)
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11925 berichten
- 5329 stemmen
Ik geef me nog niet gewonnen. Weet alleen nog niet hoe 
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Vanavond Simon gezien, omdat in het weekend een gezamenlijk kadootje van KPN/Planet bij mij in de bus viel, nl. de DVD Simon.
Nu ben ik een stuk ouder dan Matthijs_013 en heb veel levenservaring, maar ook ik vind Simon zwaar tegenvallen, hoewel de film tegen het eind mooi begon te worden.
Het eerste deel vond ik gewoon slecht en niet beter dan de gemiddelde Nederlandse speelfilm.
Alles zo onwerkelijk, overdreven, ongeloofwaardig neergezet met in mijn ogen regelmatig flauwe humor. De hoofdpersoon vond ik geheel niet grappig, maar irritant. Het tweede gedeelte vond ik beter en er werd ook beter in geacteerd, zeker door Nadja Hupscher.
In zijn geheel genomen vond ik deze speelfilm matig en kon mij niet emotioneel boeien. Dat heb ik heel vaak met Nederlandse films, uitzonderingen daargelaten.
Eddy Terstall zal zo zijn redenen hebben om het thema euthanasie zo te benaderen, maar geef mij dan toch maar het ingetogen, prachtige Mar Adentro. Wel een paar niveaus hoger!
2.5*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Oneens, waarom is dat een paar niveau's hoger ? Omdat je de taal niet verstaat ?
neo
-
- 15435 berichten
- 10044 stemmen
Zo ingetogen vond ik Mar Adentro anders ook niet. Beiden zijn overigens even goed als je het mij vraagt.
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Oneens, waarom is dat een paar niveau's hoger ? Omdat je de taal niet verstaat ?
We hoeven het ook niet eens te worden, want smaken verschillen nu eenmaal. Spaans versta ik inderdaad niet, maar daar heeft het niet veel mee te maken. Mar Adentro maakte op mij een hele diepe indruk, hetgeen ik bij Simon niet voelde. Misschien komt dat omdat ik totaal geen sympathie voor Simon voelde.
Dat ik heb gezegd dat Mar Adentro een paar niveaus hoger ligt dan Simon vind ik achteraf wel wat overdreven en impulsief neergezet in mijn beoordeling. (Teveel wijntjes op?!) Ik blijf wel bij mijn mening dat Mar Adentro en het thema euthanasie mooier en geloofwaardiger neergezet werden
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Oke, dat mag je vinden, maar ik vind eigenlijk de beide films niet echt vergelijkbaar, omdat het motief bij de personen in Simon en Mar Adentro compleet anders is.
De hoofdpersoon in Mar Adentro heeft geen dodelijke ziekte.
De hoofdpersoon in Simon is een grofgebekte Amsterdammer, met een klein hartje, zoals je die daar wel vaker ziet. Als je je daar inderdaad niet mee kunt identificeren, dan is dat jammer, maar op zich kun je dat de film niet aanrekenen.
Uiteindelijk vind ik het thema van euthanasie in Simon 100% puurder en eerlijker, want bij Mar Adentro lijkt het een reden van verveling. Film is wel erg goed door het goede spel van Javier Bardem, maar geestelijk/inhoudelijk weet hij me eigenlijk nog steeds niet te overtuigen.
Maar het is natuurlijk ook verschil in gedachtengoed tussen Nederland en Spanje. Hier lijkt euthanasie bijna de normaalste zaak van de wereld, omdat we hier ook al jarenlang over discussiëren. In Spanje is het nog taboe, en daar moeten, zoals te zien is, nog veel grenzen beslecht worden.
neo
-
- 15435 berichten
- 10044 stemmen
Film is wel erg goed door het goede spel van Javier Bardem, maar geestelijk/inhoudelijk weet hij me eigenlijk nog steeds niet te overtuigen.
En toch nog 4.5 geven voor Mar Adentro.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Yup, omdat ik van mening ben dat Javier Bardem een perfecte prestatie neerzet, en dat de film blijft hangen.
Het gedeeltelijk on-eens zijn met een motivatie hoeft niet altijd te leiden tot een lage waardering, want uiteindelijk waardeer ik ook wat de film met mijzelf doet. En vragen oproepen, zoals bij Mar Adentro, hoeft niet negatief te zijn, wat mij betreft, én in dit specifieke geval.
neo
-
- 15435 berichten
- 10044 stemmen
Ok, had namelijk het vermoeden het geestelijk/inhoudelijke voor jouw de film toch wel een stuk lager zou doen waarderen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5115 stemmen
Laat dat nou de enige zijn van de hele cast van Simon waarvan ik niet onder de indruk was qua acteren.
Fran
-
- 1953 berichten
- 1732 stemmen
De hoofdpersoon vond ik geheel niet grappig, maar irritant. Het tweede gedeelte vond ik beter en er werd ook beter in geacteerd, zeker door Nadja Hupscher.
Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. Ik vond Cees Geel fantastisch goed spelen en Nadja Hupscher vond ik veel minder goed.
En nog even over de leeftijd kwestie: om je goed te kunnen inleven in deze film gaat het denk ik meer om levenservaring dan om leeftijd. En wie kan bepalen hoeveel levenservaring iemand heeft op welke leeftijd dan ook ? Iemand van 16 kan zich misschien helemaal inleven in deze film omdat diegene misschien ook al iemand aan kanker heeft verloren of misschien zijn vader op jonge leeftijd verloren. Terwijl iemand van 40 die daar nog nooit mee te maken heeft gehad, hier helemaal niets mee heeft.
kort0235
-
- 605 berichten
- 480 stemmen
Oke, dat mag je vinden, maar ik vind eigenlijk de beide films niet echt vergelijkbaar, omdat het motief bij de personen in Simon en Mar Adentro compleet anders is.
De hoofdpersoon in Mar Adentro heeft geen dodelijke ziekte.
De hoofdpersoon in Simon is een grofgebekte Amsterdammer, met een klein hartje, zoals je die daar wel vaker ziet. Als je je daar inderdaad niet mee kunt identificeren, dan is dat jammer, maar op zich kun je dat de film niet aanrekenen.
Ja, de reden om euthanasie te laten plegen is anders, daar heb je gelijk in, maar het thema blijft euthanasie.
Het karakter van Simon begrijp ik wel, maar het wordt overdreven neergezet waardoor het voor mij minder goed te pruimen is. Hij leek een beetje op een Jan Cremer figuur die de moraal niet zo serieus neemt en elke vrouw ziet als een neukobject. Het woord "neuken" wordt wel twintig keer gebruikt in de film, schijnbaar kan een Nederlandse film niet zonder om goed gevonden te worden of om het grote publiek tevreden te stellen.
Nee, ik had in eerste instantie veel meer verwacht van de film Simon.
Je zult je misschien afvragen of ik Nederlandse films niet goed vind? Nou een heleboel vind ik van slecht niveau, maar enkele ontstijgen toch de grauwe middenmoot zoals:
De Tweeling
Soldaat van Oranje
Grimm
Spoorloos
Familie
Karakter
Gerelateerd nieuws

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt

De beste Nederlandstalige films per genre, volgens MovieMeter
Bekijk ook

Karakter
Drama, 1997
300 reacties

De Aanslag
Oorlog / Drama, 1986
194 reacties

Oorlogswinter
Oorlog / Avontuur, 2008
1.514 reacties

Flodder
Komedie, 1986
572 reacties

Zusje
Drama / Mystery, 1995
118 reacties

Alles Is Liefde
Komedie / Romantiek, 2007
1.014 reacties
Gerelateerde tags
seksthailandvriendschapterminale ziektekankermarihuanaassisted suicide
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


