Deliverance (1972)

Thriller / Avontuur

geregisseerd door John Boorman
met Jon Voight, Burt Reynolds en Ned Beatty

In de Appalachen is men bezig met het bouwen van een dam in de hoop zo de woeste Cahulawassee rivier wat in te tomen. Vier mannen uit de stad willen de daarom de ruwe rivier nu eens per kano afvaren. Leider van de expeditie is Lewis Medlock, die zijn filosofie over individueel overleven na een onvermijdelijke val van onze beschaving wil bewijzen. Ed Gentrey daarentegen is een echte familievader, die gezellig verankerd leeft in een dagelijkse routine maar een onuitgesproken behoefte heeft naar avontuur. Hij heeft twee van zijn vrienden meegebracht: de joviale vrijgezel Bobby en de gezellige Drew. De eerste dag verloopt zonder incidenten.

gmx
Prima film. Het verhaal heeft op zich niet zo veel om het lijf maar het is wel heel degelijk uitgewerkt. Mooie natuurshots, prima acteerwerk en een paar vrij sterke scenes zoals de banjo scene en de verkrachtingsscene maken dit tot een zeer aagename kijkervaring. Echter is dit zo'n verhaal waarvan ik vrees dat ik 't morgen weer vergeten ben; nergens is het echt spannend of wordt het echt interessant en alhoewel Deliverance dus wel heel degelijk in elkaar is gezet blinkt deze film echter op geen enkel vlak echt uit.

Echter, een stuk beter uitgewerkt dan gemiddeld en daarmee zeker een dikke:

3.5 *

avatar van starwars321
was wel een leuke film samen met me broertje gekeken

avatar van B_B
B_B
Sterke film.

Moet zeggen dat de setting en thema mij wel bevallen. Het verhaaltje lijkt simpel maar al snel toont het script meerdere (boeiende) lagen. Verder vooral cinematografisch erg sterk. Het mooie natuurgebied zorgt al gauw voor een aantal prachtige shots en het sterke camerawerk draagt alleen maar bij aan de sfeer. De film blijft ook na de climax boeien en vooral Jon Voight blinkt uit qua acteerwerk.

avatar van CenobiteNL
weet iemand waar ik deze film kan kopen?

avatar van Bandit
CenobiteNL schreef:
weet iemand waar ik deze film kan kopen?

De film is vrijwel overal te koop, maar ik zou wel de geremasterde uitgave kopen, met bijzondere extra's.

bild
Tijdloze prent met erg goede cinematografie en origineel script. Acteerwerk is goed en er hangt een leuk sfeertje. Ook zijn de filmlocaties veel beter dan in de gemiddelde film.

MR APOCALYPSE
Ik had veel van deze film verwacht maar vond hem erg tegenvallen.

De opbouw van de film is langzaam en traag,maar als dat de moeite waard is maakt dat niet uit.
De intro en outro zijn gewoon erg langdradig en niet erg boeiend.

Dan het middenstuk,waar het vooral om draait.
Ik had meer verwacht.
Een goede scene met 2 rednecks en later nog een een scene met 1 van die rednecks en that's it,erg jammer!

avatar van pooiertje
Die scene met die gitaar en die banjo is echt geweldig

avatar van AC1
AC1
Dit was vroeger een van mijn favorieten maar nu ik hem heb terug heb gezien vind ik er niet zoveel meer aan. Raar toch hoe in de loop der jaren je kijk op dingen kunnen veranderen.

avatar van Leo1954
Het begrip beste film is eigenlijk onzin, goede films zijn eenvoudigweg niet te vergelijken. En er zijn zo veel films die je gezien hebt dat je snel een goede film vergeet. Maar ondanks dit, als je mij midden in de nacht wakker maakt en vraagt wat de beste film is die je ooit gezien hebt, ik Deliverence zou antwoorden.

Wat maakt deze film zo bijzonder? Het is vaak een soort bijna magisch fenomeen wanneer alles op zijn plaats valt bij een film. Daar voldoet deze film in hoge mate aan. De cast is perfect, met nota bene Burt Reynolds, die hier helemaal past en de rol van zijn leven speelt. Het verhaal is geweldig, met zeer menselijke emoties, spannend en je voelt jezelf als het ware meegaan met de tocht. De muziek is uitmuntend, met de Dueling Banjos als een meesterwerk.

Dan het feit dat de film in 1972 is gemaakt en nog net zo sterk is als het jaar waarin de film uitkwam. En films zijn sterk aan veroudering onderhevig.

Kan geen enkel zwak punt bedenken bij dit meesterwerk.

avatar van Sunday
Na het zien van Southern Comfort kon ik natuurlijk niet achterblijven bij het zien van deze film. Werd ook veel aan gerefereerd. En terecht. Films lijken veel op elkaar.

Maar daardoor waren de verwachtingen hoog en moet ik toch zeggen dat ik Deliverance enigszins vond tegenvallen. Het is een goeie film met mooie natuurshots. Maar hij komt langzaam op gang en de spanning kwam er nooit helemaal in. Muziek was, gelijk als in Southern Comfort, wel erg sterk.

avatar van Halcyon
Bandit schreef:
Deliverance was ook langer (109 minuten), maar is ingekort tot 105 minuten, de lange versie is ooit in de jaren '80 uitgezonden op tv. Daarin is te zien, dat de karakters nog een langere tijd in het dorp moeten blijven, omdat er nog een bewoner uit de rivier wordt gevist. "Lewis" loopt in die scene rond op krukken. Dit is de scene die me het meest is bijgebleven, maar er is heel wat meer uitgeknipt.
Heb even het internet afgeschuimd en ik kan hierover geen info vinden. Waar heb je die eigenlijk vandaan? Op de Amerikaanse dvd-release is de speelduur van de film 109 minuten. Dat zijn er dus 4 meer dan in de versie die ik (en jij?) thuis op dvd heb, al ben ik er vrij zeker van dat dat te maken heeft met het verschil in beeldformaat tussen de VS en Europa (NTSC vs PAL). Zou het kunnen dat er hierdoor een misverstand is ontstaan? Om goed te zijn zou je dan eigenlijk die Amerikaanse release eens moeten bekijken, dan kan je zien of die bewuste scène waarover je spreekt er onversneden in zit.

avatar van Bandit
Halcyon, ik denk dat je dat hele 109 minuten-verhaal maar moet vergeten. Heeft inderdaad te maken met NTSC vs PAL. Ik weet niet hoelang de ongeknipte versie is. Ik heb zowel de Amerikaanse versie als de Europese versie op dvd, deze zijn geheel hetzelfde. De informatie over de lange versie heb ik van het boek "The films of Burt Reynolds" van Nancy Streebeck, daar staan oa deze foto's in:

Burt met boog

Burt op krukken

Verder staat er op IMDB nog iets bij trivia over een alternatief einde:
IMDB-Deliverance-Trivia

Ook de zoon van Deliverance-schrijver James Dickey schrijft iets over een ander einde:
Christopher Dickey op CNN.com

En natuurlijk last but not least, heb ik de film rond 1982 op de Nederlandse televisie gezien..... onversneden.

Andere reacties over dit onderwerp kun je vinden op
Gezocht: ongeknipte versie van "Deliverance"

Groet van Olav

avatar van rokkenjager
Redelijk overroepen klassieker. Ik heb namelijk twee problemen met deze film. 1) De personages voelden voor mij enigszins cliché aan, alsof ik ze al in honderd andere films gezien had. Ook hun handelingen kwam lichtelijk clichématig over. 2) het spanning gehalte is bij vlagen vrij minimum en dan is vooral te danken aan de vreemde opbouw van de film. Wel is de film voorzien van een naargeestige sfeer en een paar zeer indrukwekkende scènes.

Bart Simpson
Net de film gezien. Het verhaal is wel oké en er word goed geacteerd.
De locaties zijn verder goed, alleen de film mist iets. In de film gebeurd te weinig, het verhaal is te kort. In ieder geval, dat vind ik.
Ik heb de film uit kunnen kijken en er was verder weinig mis mee, alleen de film vind ik niet super.

Misschien later een 0.5*+ hoger.

avatar van Bottleneck
Na onlangs murw geslagen te zijn door het platte Wrong Turn verlangde ik naar de grote inspiratiebron: Deliverance. Wat een mooi stukje cinema, vooral de sublieme banjo-scene en de jonge hillbilly
Erg aandoenlijk ventje, mooi ook hoe hij de mannen zonder blikken of blozen aan- en nastaart vanaf de brug wanneer ze rustig onder hem door varen, ieder hun nare lot tegemoet.

Het verhaal is simpel, maar de kanotocht over de kronkelige rivier met de afwisseling van stroomversnellingen en rustieke stilwaters levert echt geweldige plaatjes op en is al een belevenis op zich. Ook de shots van Ed tegen en op de rotswand zijn ontzettend sfeervol met de donkerblauwe schemering en sillhouetten.

De verraderlijke rust van de natuur: alleen het gezang van vogels, getik van spechten, kabbelend water. Aan de andere kant de desolaatheid en de rauwheid van het bulderende water en rotspartijen. Een tegenstelling die de impasse waarin de mannen verzeild raken benadrukt. In dat opzicht is het jammer dat het einde in de bewoonde wereld te lang duurt, doet behoorlijk afbreuk aan de uitzichtloosheid van het voorgaande. Vlak na aankomst in het stadje met de opzwellende banjo- en gitaarmuziek had de film tot een einde moeten komen.

Het voelt ook weer aan als een verademing om een film op te zetten waarin níet de bad guy onverwacht overal opduikt, of een andere onvoorziene plotwending of puzzel zich voordoet om indruk te maken. Ook gelukkig geen bombastisch gedoe met melodramatische muziek en romantiek.

In plaats daarvan "gewoon" een lome maar boeiende en typisch jaren zeventig sfeer, met oog voor detail en een mooie karakterontwikkeling die de overlevingsdrang laat zien. De kloof tussen de stedelingen en de hillbilly's voegt wat extra toe (hoewel behoorlijk stereotiep en beledigend moet ik zeggen). Zal vast de voedingsbodem zijn van veel andere films met dit thema. Goed acteerwerk ook van zo'n beetje de gehele cast, alleen het personage van Bobby vind ik niet zo overtuigend.

Topfilm dus.

Handsome Bill
Mooi gesproken Bottleneck.
Deze film zie ik nu zo'n 10 jaar lang eens per jaar en elke keer weer
is het genieten.
Zoals een goed muziekstuk dat nooit verveeld.
Enkel de topfilms weten dit gevoel vast te houden.

avatar van Bottleneck
kan hier ook geen genoeg van krijgen

avatar van Rosicky
Strakke avonturenklassieker. Vooral het begin tot en met de eerste moord is erg goed. Dat het daarna wat wegzakt en zelfs redelijk teleurstellend eindigd neem ik dan maar op de koop toe. Uitstekend acteerwerk, vooral van John Voight, die ik nog nooit in een film zag spelen waarin hij géén grijs haar had.

avatar van Alpha X
Geweldige film !! Heerlijke muziek en supoer geacteerd.

Alles kwam heel realistisch over.

avatar van Vinokourov
Ouderwets spannende avonturenfilm. Niet teveel over praten, gewoon kijken en genieten .

avatar van rossi46
Deze film is echt een klassieker, de intro met de gitaar - banjo scene, het verdere verhaal is natuurlijk super spannend, de cast is ook niet misselijk, in deze film zie ik Burt Reynolds op z,n best en niet in die flut rolletjes van hem ( semi humoristisch ).

Vandaag aangeschaft voor 4,99 bij de Media Markt! Ik ben benieuwd naar de film!

domkey
Vinokourov schreef:

Ouderwets?....
Klassieker, oke!

Deze film heeft me positief verrast! Het verhaal lijkt nogal standaard, maar gaandeweg de film vordert ontpopt deze film zich als een ware thriller.
Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is, is wie Drew nu vermoord heeft? Is het die tandloze man geweest die ook bij de verkrachting was? Want dat word niet echt duidelijk gemaakt wat er nu precies met Drew gebeurd is.
De film is verder erg mooi in beeld gebracht en dat deuntje zal nog wel even door mijn hoofd heen gaan!

avatar van Zandkuiken
Toch wel een bijzondere film.

Boorman slaagt er voor mij echt in om een naar sfeertje te scheppen. Een beetje onwezenlijk. Als een koortsdroom.

Neem nu die scène waarin Ed Gentrey 's nachts schijnbaar impulsief een grote berg opklimt. Plots wordt hij dan wakker en daar staat de man die hij zocht. Maar uiteindelijk blijkt dat hij de verkeerde te grazen neemt. Typisch zoiets dat ik in een droom zou meemaken . En dan écht wakker schieten wanneer je even later van op de berg in het water pletst.

Jammer genoeg mist Deliverance in mijn ogen wat subtiliteit. De acteerprestaties verraden toch een klein beetje de leeftijd van de film. Vind het allemaal weinig "naturel", bij een gebrek aan een beter woord.

Op visueel vlak evenmin meesterlijk naar mijn smaak. De locatie is natuurlijk fantástisch. Maar Boorman brengt het redelijk droog in beeld. Op zich werkt dat hier wel, maar persoonlijk zou ik Deliverance zeker niet onder de cinematografische parels onderbrengen.

Samengevat kan het basisgegeven volgens mij beter uitgewerkt worden. Maar daar staat tegenover dat deze prent een volstrekt unieke sfeer neerzet. Alsof je dus in een nare droom vastzit. Hou het momenteel bij dik 3*.

avatar van movie acteurs
Erg stoere en indringende film.
Voorgaand hebben meerderen van jullie het al aardig uiteengezet en ik sluit mij daar graag bij aan. Het heeft geen zin om daar weer veel over te zeggen. Een dikke 4.0.

avatar van H1DD3
Sutherland schreef:

Drew is niet vermoord, (toen ze Drew vonden zagen geen schotwond). Tijdens het kanoën na de verkrachting, werd Drew niet goed en viel in het water, waarschijnlijk is hij gewoon verdronken. Dat betekend dus ook dat die jager op de rotsen onschuldig was, je ziet ook dat die man nog alle tanden heeft en de verkrachter had dat niet.

avatar van Arnie
Zojuist die scene aan het begin nog even herzien, met de gitaar/banjo-sparrende Drew en de wat 'achterlijk' uitziende jongen. Geweldig zeg, en wat een sfeertje wordt er direct neergezet! 4 mannen die uit een reguliere beschaving komen en niet goed weten in welke verhouding ze staan tot een paar 'simpele' rivierstreekbewoners. De toon wordt met genoemde scene onmiddellijk gezet. "Talking about genetic deficiencies", zegt Bobby, maar "wie tokkelt daar gewoon op zijn banjo"?

Wat volgt is een vet spannende film, die werkelijk onder de huid kruipt, mede door het gebrek aan muziek. Het is bijna klassieke horror, zoveel spanning en verwachting er wordt opgeroepen door enkel de vogels het omgevingsgeluid te laten maken. Slechts af en toe horen we opnieuw het banjogetokkel...

Ik zie het vooral als een film over mensen die zich zekere levensvormen hebben aangemeten in de beschaving. Oog in oog met de natuur, dat is zowel de krachtige rivier met woeste omgeving als de aard of natuur van oorspronkelijke streekbewoners, biedt die beschaving ze geen zekerheid meer en weten ze niet meer wat hun verhouding tot die natuur moet zijn. Zelfs goed en fout zijn niet meer zo duidelijk, als ze niet weten wat er met Drew gebeurd is en of die man zonder tanden wel schuldig hieraan is... Overigens werd Drew niet neergeschoten, maar had hij een klassieke shockervaring. Het enige dat dit kan tegenspreken is dat Lewis vlak ervoor steeds bij de oever omhoog zat te kijken, alsof hij daar iets of iemand zag.

Hierdoor blijven er veel vragen over, maar de belangrijkste is in mijn ogen toch wel de vraag waarvan ze nu eigenlijk verlost moeten worden, gezien de titel. Als de overgebleven mannen aan wal komen, is het eerste wat daar staat een 'Church of Christ'. Maar ze lopen er zonder een blik op te werpen voorbij, wat betekent dit? En kennelijk vormt de bouw van die stuwdam de uiteindelijke verlossing, maar daarmee zou werkelijk alles worden weggevaagd. Jammer alleen dat dit niet echt wordt uitgewerkt. (Hoewel ik stiekem moest denken aan het einde van O brother where art thou, zou dat misschien qua idee aan deze film zijn ontleend? ) Er zijn dus nog wel wat onduidelijkheden, en het nog vrij lange en wat saaie einde kan ik ook niet echt plaatsen. Maar indrukwekkend is het zeker.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Ben momenteel het boek aan het lezen, een echte page-turner net zo spannend en geniaal als de film.