Blue Streak (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Komedie

geregisseerd door Les Mayfield
met Martin Lawrence, Luke Wilson en Peter Greene

Miles Logan is een juwelendief die net zijn grote slag geslagen heeft met het stelen van een gigantische diamant. Hij wordt echter gepakt, en verstopt zijn buit in een gebouw. Wanneer hij na twee jaar vrij komt, en zijn buit op wil gaan halen, komt hij erachter dat het gebouw veranderd is in een politiegebouw. Hij vermomt zich als agent om in de buurt van de diamant te komen.

avatar van Kondoro0614
Blue Streak

Net Blue Streak voor de tweede keer gezien en wat heb ik weer gelachen om de rol van Lawrence. De film heeft leuke actie scene's en de grappen zijn ook geslaagd. Ook geinig dat Lawrence overal onderuit kwam. Het begon met een Pizza bezorger, toen werd hij rechercheur, toen was het opeens iemand van de IZ. Toen was hij FBI en toen op het laatst is het een Mexicaanse politie agent. Lols. Nee ik heb me echt weer heerlijk vermaakt dankzij Lawrence.

Martin Lawrence vind ik echt een hele leuke rol spelen wat ik echt wel bij hem vind passen. Luke Wilson speelde zijn rol ook leuk. En uiteraard heb ik ook in een deuk gelegen om Dave Chappelle. Heerlijk..

Het verhaal was leuk, en zeker geinig. Het begon al verdacht dat hij op de vrouwen WC zat uiteraard. Nouja goed, hij komt elke keer wel in de nesten maar hij haalt zich er ook weer telkens uit. Het concept is ook geinig. Wat begon bij een diamant roof eindigde onverwachts. Dus, zeker leuk om eens mee te nemen. En ik veranderen mijn cijfer niet.

avatar van xxERWINxx
Verhoogd met een ster, gewoon van begin tot eind een vermakelijke film vol actie en humor!
Hoe verzinnen ze het zeg, erg leuk verhaal en goed gespeeld.

Echt een fijne film dit. Grappig en leuk. Martin Lawrence was echt goed in zijn rol en ik vond het heel fijn om hem te zien in deze rol, want hoe veel kritiek mensen op hem ook mogen hebben, hij deed het toch echt netjes hier. Echt een leuke film en erg grappig.

Dick2008
Ik had deze al eens gezien, maar na herkijken niet erg veel beter geworden.
De film begint wel goed. Daarna wordt het erg wisselend. Beetje Beverly Hills Cop-achtige film weer, net als National Security, die stukken beter is. Sommige momenten zijn wel grappig, maar vele ook niet en daardoor uiteindelijk maar een matige actiekomedie. Lawrence draaft te veel door. En het komt naarmate de film vordert steeds meer geforceerder over en eerder irritant dan leuk.
Luke Wilson speelt overigens wel vrij goed, als een onwennige politie-agent. Toch komt hij ongemakkelijk in zijn rol over. 3.0/2.0

Vermakelijke comedy en actie alleen niet zo origineel.

avatar van BlueJudaskiss
Toen ik een jaar of 12 was heb ik hier krom om gelegen, en nu - zo'n 17 jaar later (de tijd gaat té hard) - dit weer een keer terug gezien nadat ik 'm zaterdag voor 1 euro op DVD had gekocht. Niet de dijenkletser van toen, maar nog steeds wel een leuke actiekomedie die makkelijk wegkijkt. Jammer dat Martin Lawrence en Luke Wilson allebei nooit écht zijn doorgebroken.

3,5* nog steeds.

avatar van Brabants
Deze film nogmaals gekeken nadat we black knight hadden gezien. Helaas kan deze film met Martin Lawrence niet tippen aan black knight. Hier is het verhaal te standaard voor en de grappen niet uitgekiend genoeg.

avatar van Metalfist
You just said you have a cat in your pants

Er zijn zo van die films die je in geen jaren hebt gezien en waar je opeens zin in krijgt. Mijn stem voor Blue Streak dateerde ergens van rond de periode dat ik me net had ingeschreven op MovieMeter en volgens mij was dit één van de films waar ik op stemde zonder hem recent gezien te hebben. Het verbaasde me wat dat ik hier maar 3* voor had uitgedeeld, in mijn herinnering was dit echt nog wel leuk, dus ik was benieuwd wat de herziening ging geven.

Veel fun in ieder geval. Toegegeven, Martin Lawrence is misschien hier en daar iets te nadrukkelijk aanwezig (die scène als pizzabezorger is werkelijk tenenkrommend slecht) maar dat is nu eenmaal zijn stijl en het is love it or hate it lijkt me. Wat Blue Streak vooral interessant maakt, is dat er deze keer eens geen onnodige verhaallijnen bij worden betrokken. Geen romance (niet met Janiece en ook niet met één of ander nieuw personage zoals die advocate bijvoorbeeld) maar gewoon puur de basics waarbij een crimineel moet infiltreren bij de politie om zijn buit van een aantal jaar terug te kunnen recupereren. De film duurt met zijn 93 minuten ook niet nodeloos lang en dat zijn toch allemaal punten die ervoor zorgen dat dit één van de leukste jaren '90 komedies blijft. Zeker ook het einde heeft wel zijn charme zonder dat het een al te groot cliché wordt.

Ik noemde Blue Streak daarjuist al één van de leukste jaren '90 komedies, maar het lijkt wel alsof Lawrence in dat decennium werkelijk alomtegenwoordig was. Met rollen in Bad Boys, Life en Big Momma's House (al is die wel uit 2000) was hij wel in elke komedie te zien en vandaag de dag lijkt hij compleet verdwenen te zijn. Er zijn nog wel wat oude successen die terug naar boven komen (Big Momma's House en Bad Boys) maar echt iets nieuws? Neen, dat zit er precies niet tussen en dat is toch jammer. Lawrence heeft een stijl die me wel ligt en in combinatie met zo'n sullige Luke Wilson, altijd precies wel de betere van de Wilson broertjes gevonden, levert dat wel leuke momenten op. Verder heeft Dave Chappelle nog een fijne bijrol als Tulley.

Zal waarschijnlijk ook wel een stukje nostalgie zijn dat voor mijn score zorgt. Blue Streak blijft echter zo één van die films die na al die jaren overeind blijft staan. Niet dat ik meteen een heropleving van het oeuvre van Wallace wil gaan doen (al heb ik aan Black Knight ook nog wel goede herinneringen) maar toch een erg vermakelijk avondje aan overgehouden.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, blijft een heerlijke actie / komedie, van begin tot eind humor en actie momenten, erg leuk bedacht verhaal ook.
Kan je altijd weer kijken deze film.