Genre: Drama
Speelduur: 188 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson
Met onder meer: Jeremy Blackman, Tom Cruise en Melinda Dillon
IMDb beoordeling:
8,0 (347.663)
Gesproken taal: Engels, Frans en Duits
Releasedatum: 23 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Magnolia
"Things fall down. People look up. And when it rains, it pours."
Een willekeurige, regenachtige dag in San Fernando Valley (Los Angeles). De levens van een stervende vader, zijn jonge vrouw, een verpleger, een beroemde verloren zoon, een politieagent die wanhopig op zoek is naar liefde, een nieuw en een voormalig wonderkind, een tv-presentator en zijn aan cocaïne verslaafde dochter komen samen in een web van verwikkelingen. Door de speling van het lot, toeval en menselijke interactie kruisen alle paden, een dag om nooit te vergeten.
Externe links
Acteurs en actrices
Frank T.J. Mackey
Jimmy Gator
Phil Parma
Linda Partridge
Quiz Kid Donnie Smith
Officer Jim Kurring
Claudia Wilson Gator
Stanley Spector
Earl Partridge
Rose Gator
Reviews & comments
Rosicky
-
- 1436 berichten
- 1709 stemmen
Ow, dus jij bent er ook zo eentje... Leeftijd gebruiken als argument vind ik erg kinderachtig, maar ach, je bent de enige niet.
Het is ook niet zozeer dat ik niet in staat ben mee te leven met de personages, het is alleen dat het met niet kan boeien. Ruim drie uur kijken naar mensen met veel ellende en ziektes vind ik geen fijne invulling van de dinsdagmiddag. Het is ook niet zo dat PTA met Magnolia iets nieuws laat zien, mensen met ellende komen in wel meer films voor. En dan die samenhang... Waar is ie? de meeste verhalen hebben niets met elkaar te maken en als ze dat dan al hebben is het wel erg vaag. Ik vind Magnolia maar een vervelende film en ik ben er vrij zeker van dat ik dat over enkele jaren nog steeds zo vind.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Weinig kinderachtig en vooral een reactie op je constatering dat je niet snapt waarom andere mensen dit mooi vinden. Ik kan me juist vinden in de personages en hun beslommeringen (een vader die zijn gezin in de steek laat, sterfte, spijt hebben mbt kansen die je gemist hebt of mbt mensen die je verkeerd behandeld hebt) omdat ik me in hen kan verplaatsen. En die beslommeringen zullen voor velen herkenbaar en invoelbaar gemaakt zijn.
Voor jou blijkbaar niet. Jij wilt je middag niet verpesten met een film over menselijk leed. Fijn voor je, maar het is ook iets dat dan vooral aan jezelf ligt en niet aan de film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind de kracht van de film ook helemaal niet zitten in de herkenbaarheid van de mensen en de situaties. Integendeel, het zijn nogal ver van mijn bed verhaaltjes.
De kracht zit 'm wat mij betreft in de zwierige manier waarop het verteld wordt. Daarnaast hou ik juist wel van films waarin zaken geen overduidelijke (geforceerde) samenhang hebben maar meer op een poëtische manier de zaken aan elkaar koppelen.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Het is ook niet zozeer dat ik niet in staat ben mee te leven met de personages, het is alleen dat het met niet kan boeien.
Wat is het verschil?
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Pff, wat een gezeur zeg. Laat die jongen toch, hij geeft een mening, prima onderbouwd verder.
Het kan toch dat hij de film niet boeiend vind? Of de personages niet, who cares.
Rosicky
-
- 1436 berichten
- 1709 stemmen
Wat is het verschil?
Ik vind de personages allemaal interessant en goed gespeeld, maar het is nou ook weer niet zo dat ik ze in m'n hart sloot en er drie uur lang van heb genoten om naar hun ellende te kijken. Dat is het verschil.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Oke, dat kan. Maar dan boeide je het op zich wel, tot op zekere hoogte.
Pff, wat een gezeur zeg. Laat die jongen toch, hij geeft een mening, prima onderbouwd verder.
Het kan toch dat hij de film niet boeiend vind? Of de personages niet, who cares.
Wat een onzin, ik probeer te doorgronden wat voor hem nou belangrijk is en hoe z'n filmbeleving in elkaar steekt. Die vraag was niet bedoeld om hem onderuit te halen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ook natuurlijk. Maar dat was 't punt niet. Ik vind het ook helemaal niet erg dat de user in kwestie de film niet goed vindt. Maar die verontwaardiging mbt de hoge notering of inhoud (leed) vind ik gewoon ongepast.
Zo geweldig onderbouwd is die mening nu ook weer niet. En het is hier een discussiesite; we discussieren hier over meningen. Er komt weer weinig zinnigs uit hier....
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
. Magnolia is onsamenhangend en overdreven sentimenteel, met een liedje dat door de gehele cast wordt gezongen als dieptepunt. Sommige subplots zijn interessant, sommige niet, maar als geheel vind ik het niet werken.
Er wordt wel goed geacteerd, met Cruise als meest positieve uitschieter. Ook gaat de akelige lengte van 188 minuten redelijk snel voorbij.
Al met al vind ik Magnolia een te lange, te sentimentele, te onsamenhangende mozaïekfilm. Niets nieuws onder de zon. Waar die hoge notering vandaan komt is mij dan ook een raadsel.
Ik vind het prima onderbouwd.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het slechts deels goed onderbouwd. Daarom reageerde ik er op. Zo gaat dat ooit hier.
Don Dijk
-
- 7079 berichten
- 0 stemmen
Zo gaat dat ooit hier?
Nou ja, het zal wel. Ik vind het prima onderbouwd, jij denkt er anders over. No problemo toch?
Het is immers een discussiesite, nietwaar? 
Rosicky
-
- 1436 berichten
- 1709 stemmen
Wat een onzin, ik probeer te doorgronden wat voor hem nou belangrijk is en hoe z'n filmbeleving in elkaar steekt. Die vraag was niet bedoeld om hem onderuit te halen.
Ik voel me ook geenszins beledigd, maak je geen zorgen.
Wat voor mij belangrijk is en hoe mijn filmbeleving in elkaar steekt? Dat verschilt nogal per film. Ik wilde alleen even aangeven waarom ik Magnolia niet zo fantastisch vond. Niet iedereen is het daar mee eens, ofja, bijna niemand is het daarmee eens maar dat is niet anders. Zoals Ramon K terecht aangeeft; dit is een discussiesite.
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
Daarnaast hou ik juist wel van films waarin zaken geen overduidelijke (geforceerde) samenhang hebben maar meer op een poëtische manier de zaken aan elkaar koppelen.
Hoewel ik het op het punt van herkenbaarheid meer met Ramon eens ben vind ik dit een hele goede opmerking. Ook de poetische en veel gevoelsmatiger samenhang maakt deze film veel sterker dan bijvoorbeeld Crash of Babel, die veel geforceerder verjhalen aan elkaar smeden.
pumpking
-
- 442 berichten
- 0 stemmen
Dit meesterwerk zou moeten gekoesterd worden met hart en ziel, 188 minuten lijkt lang, maar hij mocht eindeloos duren.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Zelden een film gezien waar personages zo levensecht waren, waar je zo enorm in op gaat. Ik ben gewoon gegrepen door deze film, zoals me dat zelden is overkomen. Geen analyse van de film, dat besef ik me, maar het komt wel recht uit mijn hart. Dit is zeker een meesterwerk!
Nand
-
- 350 berichten
- 279 stemmen
1 woord: wow.
Bekijk hem gewoon. Ik kan de schoonheid van deze prent amper in woorden uitten. Hij is heel zwaar en druk maar als je er klaar voor bent, bekijk hem. Doe het nu als je hem nog niet gezien hebt. Ga naar de videotheek of naar de dvd-winkel, en geef wat je moet geven om hem te bekijken. Dit is 1 van de weinige films waar ik een MUST SEE aan geef. Net zoals Pulp Fiction is dit een film die iedereen moet gezien hebben.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Herzien, en velen herzieningen zullen volgen met kans op verhoging. Voor nu een dikke 4*. Ik vraag mij serieus af hoe ik in de eerste instantie aan die 0,5* kwam. 
getthecool
-
- 71 berichten
- 1507 stemmen
Ronduit geweldige film.
Ik houd niet van (te) lange films en zeker niet van films die teveel van je concentratie vereisen. Geen van beide criteria gaan op: als je de film gewoon serieus kijkt, loont het de moeite. Het duurt 180 minuten, maar ik heb films gekeken die na 90 minuten langer leken te duren.
Geweldige verhaallijnen, karakters, boodschappen, altijd passende en goed geïntegreerde muziek en samenloop der verhaallijnen die je tot na afloop zullen boeien.
En de reacties hier over een "zware" en "heftige" film..? Dat is zeker niet mijn ervaring geweest. De individuele verhalen zijn objectief gezien wel eens zwaar, maar bij elkaar opgeteld zo mooi en passend dat dit geen issue is. Ik houd persoonlijk niet van te zware (onderwerpen of verhaal) films, hier hoef je je naar mijn mening geen zorgen over te maken.
Je ziet tegenwoordig wel eens vaker losse verhalen die aan het eind van de film bij elkaar passen. Het was ooit leuk, maar is nu afgezaagd. In dit geval sluiten de verhalen niet alleen qua (de al genoemde) karakters of verhaallijnen bij elkaar aan, maar zijn ook de thema's en boodschappen met elkaar verbonden. Daarmee uniek in zijn soort. Een absolute aanrader.
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3235 stemmen
Dat een herziening wonderen kan doen blijkt wel weer bij Magnolia.
Bijna 2 jaar geleden gaf ik deze film 3,5 maar sinds dat ik deze film vandaag weer zag gaat hij een hele ster omhoog, deze film zit vol emotie van begin tot einde en om de 3 uur durende film niet een te zware kijkervaring te laten worden zorgde de regisseur hier en daar ook voor de nodige humor, humor die gelukkig nergens overheerst en waar velen andere films nog wel eens de fout mee in kunnen gaan.
Deze film brengt alle verhaallijnen bij 1 als of het kinderspel is, alles gaat zo soepel in elkaar over en de regisseur leek precies te weten waar hij met deze film naar toe wou gaan.
De eerste keer dat ik deze film zag vond ik de de kikker regen op het einde nogal een vreemde wending terwijl ik dit nu heel anders zie, de kikker regen komt juist lekker onverwachts en past op de 1 of andere manier gewoon bij deze film en het geeft deze film ook dat beetje extra!
van 3,5 naar 4,5! 
GuyB
-
- 1299 berichten
- 0 stemmen
Eén van de allermooiste films die ik gezien heb, bij herziening ga ik er wel eens een recensie over schrijven.
TheGizkaEater
-
- 28 berichten
- 148 stemmen
Ik heb hem nu ook 2 keer opnieuw gekeken, maar ik blijf het een slechte film vinden, als iemand me kan uitleggen wat ik mis, graag.
Het is niet zo dat ik niet van 'intelligente'' films houd, ik heb Mulholland Drive en Lost in Translation bijvoorbeeld heel hoog zitten.(om er maar 2 te noemen)
Echter, met alle goede wil van de wereld, ik kan hier geen verhaal in ontdekken, en allerminst zie ik de losse levensbeslommeringen van de personages, die op zichzelf al weinig weten te boeien, zich verweven tot een groot spinnenweb.
En die kikkerregen, goed de symbloiek weet ik ook wel te snappen, maar WTF????
Misschien is dit zo een film waarbij je "iets'' moet voelen om hem te waarderen, ik weet het niet...
GuyB
-
- 1299 berichten
- 0 stemmen
Film is toch niet intelligent? Er zit natuurlijk wel veel symboliek achter. Misschien doet het je gewoon allemaal niets en vind je de film niet speciaal, is je volste recht.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik heb hem nu ook 2 keer opnieuw gekeken, maar ik blijf het een slechte film vinden, als iemand me kan uitleggen wat ik mis, graag.
Het is niet zo dat ik niet van 'intelligente'' films houd, ik heb Mulholland Drive en Lost in Translation bijvoorbeeld heel hoog zitten ... Echter, met alle goede wil van de wereld, ik kan hier geen verhaal in ontdekken,
Niet zoeken naar een verhaaltje. Film is een serie beelden van expressies en emoties. Kijk je naar Mulholland Drive voor het verhaaltje?
Een verhaaltje is wanneer ik jou iets vertel over wat mij gisteren is overkomen. Iedereen doet het. En uiteindelijk zijn zowat alle verhaaltjes hetzelfde. Verhaaltjes zijn saai. Als je gelooft dat film kunst is, dan moet je ook geloven dan film meer is dan een verhaaltje of goeie acteerprestaties. Dat zijn de gemakkelijk waarneembare dingen. Wat film bijzonder maakt zijn de dingen die je bewegen maar waar je geen vat op hebt. Om van film met een grote 'F' te kunnen genieten komt er meestal een wisselwerking aan te pas. 'Kunst' is wat jij ervan maakt. Misschien heb je nog niet de gevraagde levenservaring om de dingen in Magnolia naar waarde te kunnen schatten. Miscchien kijk je vanuit een verkeerd perspectief ... zoals bijvoorbeeld het zoeken naar een sympathiek karakter waarmee je je kan identificeren. Wie zal het zeggen?
Alex
TheGizkaEater
-
- 28 berichten
- 148 stemmen
Nee, ik begrijp je. Misschien verwoorde ik dat over een verhaaltje verkeerd, ik bedoelde dat ik het samensmelten ven de verschillende personages niet heb gezien...
Ik denk dat ik me inderdaad niet echt intereseer voor de neergezette personages (neemt niets af aan het goede acteerwerk natuurlijk), dan boeien de verhalen die ze vertellen waarschijnlijk ook een stuk minder...
Ik zal hem over een jaartje of twee nog eens kijken, misschien dat ik er dan meer in zie, wie weet.
En anders is het gewoon mijn smaak niet 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik zal hem over een jaartje of twee nog eens kijken, misschien dat ik er dan meer in zie, wie weet.
Zeker doen, heeft bij mij veel geholpen.
jazzzz
-
- 579 berichten
- 870 stemmen
Ondanks de slechte samenhang wist deze film me constant te boeien, wat ik knap vind voor een 3-uur-lang durende film. Ik vind 'm alleen geen 3,9 ster waard.
Ricky Roma
-
- 302 berichten
- 26 stemmen
Dit is denk ik mijn favoriet van de hedendaagse gevoelscinema. Bijna 3 uur lang val je van de ene wending in de andere. Er zitten weinig tot geen rustmomenten in, zelfs als er eigenlijk totaal niets gebeurt. Zo mis je de eerste keer heel wat dingen. De hele cast geeft van jetje, maar Cruise is toch de man. Misschien wel zijn beste rol voor mij (van de onemanshow in zijn onderbroek naar het emotionele interview).
Je herkent zoveel zaken en personages in die film. Een geweldige cameravoering (mijn favoriet stuk is Donnie Smith in het hoekje van de bar, camera valt letterlijk in een denigrerende kijkhoek) maakt het enkel nog intenser. Daarbovenop nog eens een verhaal dat geloofwaardig is, doorspekt met humor en ondersteund door een zeer goede soundtrack. Ik kan hier nog een tijdje doorgaan, maar het punt is wel duidelijk.
Naar mijn mening is geen enkele film perfect, maar deze is er niet ver van. Dit is kunst op het hoogste niveau.
Gerelateerd nieuws

De drie beste films met een hoofdrol voor de jarige Tom Cruise (59)
Bekijk ook

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Requiem for a Dream
Drama, 2000
3.074 reacties

Das Leben der Anderen
Drama / Thriller, 2006
727 reacties

Amores Perros
Misdaad / Drama, 2000
497 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









