Guest House Paradiso (1999)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Adrian Edmondson
met Rik Mayall, Adrian Edmondson en Vincent Cassel

In het slechtstlopende hotel van Engeland zorgen Ritchie Twat (Rik Mayall) en Eddie, of liever Edward Elizabeth Ninglebubba (Adrian Edmondson), voor de dagelijkse (ab)normale gang van zaken. Ritchie is de manager die niets doet en Eddie is degene die geen functie heeft maar alles doet. Daarnaast is er een kok en een vermist (vermoedelijk dood) hulpje. Soms komen er gasten, zoals een typische Engelse familie, een diva die haar beste tijd gehad heeft en een pasgetrouwd stel, maar de mannen hebben meestal met elkaar te maken. Dit zorgt voor vele absurde en idiote situaties, waaraan de gasten niet kunnen ontkomen.

Gisteren wat stukjes van gezien, en niet eens vergelijkbaar met Bottom, vrij slecht vond ik dit i.t.t. de heerlijk serie.

was wel leuk, wel grotere verwachtingen van gehad eigenlijk (dankzij bottom).

de film op zich zelf vond ik echt gestoord, maar die gênante momenten van Ritchie Twat vond ik wel leuk bedacht.

flinke onderbroekenlol, radioactieve vis vond ik ook wel om te lachen.

avatar van Akkiej
Tja, soms best wel een vermakelijke film. Maar aan de andere kant is de humor zo uitgekauwd, dat het op het laatst flauw wordt. Bottom kan ik enorm om lachen, die serie is echt geweldig! Maar in filmvorm dan toch minder geslaagd. De beginscene vond ik wel grappig, jammer dat het daarna zo afzakt.

Ik denk dat de kracht van Bottom (en ook van engelse humor) is dat een uitzending lang de hele tijd over hetzelfde door kan jengelen zonder er een al te groot verhaal in te stoppen. En in een film is het de bedoeling dat er een verhaal wordt gefabriceerd, en daardoor zakt het hele kaartenhuis in elkaar.

Nou goed, omdat ik Rik Mayall zo leuk vind, dan toch maar 2,5***

avatar van ricardo74
Heerlijke botte humor! Niet zo goed als de serie maar zeer vermakelijk!!

avatar van PEN15
Dit hadden ze nooit moeten doen. Ze hadden beter nog 2 extra reeksen moeten maken dan een speelfilm. Het script voor een vierde serie scheen al klaar te liggen...
Het probleem hier is dat het voor geen seconde aanvoelt als een Bottom film. Ja er is Richie en er is Eddie, maar waar zijn hun achternamen? Waarom heet spudgun anders? Waar zijn mr rottweiler, Dick Head, Dave Hegehog en the landlord? Er is geen Bottom tune.. nee sterker nog.. deze hele film heet geen eens Bottom!
Richie Richard... eh.. Twat in deze film, was altijd die ongelukkig, wanhopige ouwe maagd die je het uiteindelijk toch wel gunde. Hier is Richie niet meer dan vervelende perverse viespeuk waarbij je nog eens juicht als hij een terecht pak slaag krijgt van die hotel gast.
Eddie moet het altijd hebben als afmaker van grapjes. Maar dat is nou net waar de schoen knelt, er zijn geen grapjes, er is alleen maar houterig overacteerwerk.
Van meet af aan had ik al het gevoel dat het fout zou gaan net als de verspeelfiming van the simpsons. Die manier waarop Rich dat speldje in zijn huid steekt is een ranzigheid die we nooit in de Bottom afleveringen zouden zien.
Om nog maar niks te zeggen over voorspelbaarheid. Nee kijk, ze vinden een stapel radioactief bestraalde vissen en ze hebben geen maaltijden voor die avond. Wat zou je denken dat er gaat gebeuren?? Elke Bottom liefhebber weet dat elke aflevering finaal fout afloopt, wat moet dit zoetsappig kinderachtige einde dan voorstellen? Als het nou toch net even anders was gelopen en ze gewoon 2 extra seizoenen hadden gemaakt en niet deze film...ik vind dit echt zo'n flop in gigantische hoofdletters. FLOP

Een soms leuke en geinige film, maar je moet er wel van houden. Een 3.0

mug13
De serie bottom vind ik echt te gek,maar bij het maken van deze film hebben ze de plank behoorlijk mis geslagen(jammer).

avatar van Horrorscreamer
vermakelijke film hoor, de humor erin was erg goed.

Heel veel gelachen, vooral de scene waarin Eddy op zijn brommer aan komt rijden.

avatar van UltraMovieKiller
Erg grappige film. Andere sfeer als in de serie zoals ik veel genoemd zie in de comments maar toch zijn de personages wel weer hetzelfde dus naast dat ik bottom-fan ben vond ik ook deze film geweldig. Je moet echt van deze humor houden anders kun je hem beter gewoon niet kijken. Voor de fan een zeer aangename komedie waarin je zeker meerdere malen hardop zult moeten lachen!

neo (crew)
BoordAppel schreef:
Op IMDb bij deze film:

If you like this title, we also recommend...

Godfather Trilogy: 1901-1980, The (1992) (V)

Ondertussen 7 jaar later staat deze niet meer vermeldt. Maar nu staat Trzy Kolory: Biały (1994) erbij....

Geweldige film, niet zo geweldig als de serie, maar vrij vermakelijk

avatar van sabsabsab
Toen ik deze film voor het eerst zag vond ik m echt zo geniaal!
Veral bij de keuken scene had ik vet lang om gelachen, het is en blijft een aanrader als je niet vies bent van een beetje platte en smerige humor.

Aardige film!
Ben echt groot fan van bottom maar de film haalt het niet bij de series en de theater shows...

HALVE TAMME.
mug13 schreef:

Helemaal mee eens.

Driello
Taj, ben een ontzettende fan van Bottom, en vooral van de live shows. Maar deze film is toch echt een graadje minder. Aanvankelijk gaat het goed. Het sfeertje wordt aardig neergezet en de grappen zijn niet te voorspelbaar en cliche-matig. Maar gaandeweg ontspoort het verhaal. En niet op de heerlijk vermakelijke manier die je van Mayal en Edmondson gewend bent, maar op een bijna fout-Amerikaanse manier. Het is dan ook niet echt grappig meer. Jammer, want setting, idee en sfeer zitten er aanvankelijk echt wel in.

avatar van PEN15
Speciaal even voor de fans: Bottom's Back!. Jeetje, wat een gortdroge woordspeling!! De reacties op dit nieuwsbericht zijn ook onbetaalbaar...een Britse vriend van me noemde dit "Old China"...en mijn reactie daarop is: "Go Figure!".

avatar van sabsabsab
Zes jaar en ouder? als er maar niemand een leuke film van Adrian Edmonson voor de kids heeft gepland voor vanavond

avatar van PEN15
En weer van de baan. Scrapped. Dat is snel, maar het lijkt me beter voor het intact houden van de geweldige drie seizoenen..die er vier of vijf hadden kunnen zijn in plaats van deze film.

Gewoon flink teleurgesteld in de film. Vond de serie bij momenten echt leuk. Maar dit was gewoon reuzeflauw. Zonder meer.

avatar van knusse stoel
Verstand op nul en starten die film!
Het lijkt veel op de serie "Bottom" en het is humor waar je van moet houden.
Platvloers, dubbelzinnig en Brits, is dat jouw smaak? Dan zit je gegarandeerd goed met dit verhaal.
Helaas vond ik de film aan het einde slechter worden en in herhalingen vervallen.
Zoals het braken, dat duurt eindeloos en gaat in groepsverband op het laatst. Nee, dat was een slecht deel van de film en niet grappig na verloop van tijd.

Helaas R.I.P. Rik Mayall.

avatar van Rickyman
.... Daar schrik ik toch wel even van, ik was toch wel een fan van 'm en kon zijn humor goed waarderen.
Heb alle afleveringen van Bottom en The Young Ones, en na -tig keer gezien te hebben, lig ik er nog steeds van in een deuk.
Deze film was minder, maar wel vermakelijk.

Inderdaad zowel "The Young Ones", "Filthy Rich & Catflap" en "Bottom" waren in de jaren 80 en 90 legendarisch (vaak dubbel gelegen van het lachen) en ik ben er eigenlijk ook mee opgegroeid (ik nam vroeger ook altijd alle afleveringen op en bewaarde ze). Na de serie "Bottom" en deze film heb ik eigenlijk weinig meer vernomen van Rik Mayall en nu dus helaas nooit meer.

avatar van rcuppen79
In de jaren 90 was ik een enorme fan van de tv-serie Bottom. Vaak zo hard om die serie gelachen dat m'n borstkas gewoon pijn deed. Guest House Paradiso pas wel in het lijntje van Bottom, maar weet het niveau van die serie helaas niet te bereiken. Veel van de grappen zijn helaas verre van origineel en wat leuk is in 30 minuten, gaat in een film van anderhalf uur algauw vervelen. Geen topper van de heren Mayall en Edmondson.

avatar van Gang_Star
As we always say at the Guest House Paradiso: Have fun, don't go in the water if you know what's good for you and try not to get shit on the sheets.

Na Bottom keren Rik Myall en Adrian Edmondson terug in hun rollen van Eddie en Richie die ze eerder vertolkten in Bottom. Guest House Paradiso ligt op zich in het zelfde straatje. Beide personages zijn dus weer ontzettend lomp, grof, gewelddadig ze slaan elkaar weer de hersens in en zeer grofgebekt en weten zich keer op keer in de meest idiote en geregeld hilarische situaties zoals een potlood die in de kont van Richie wordt geblazen en bijvoorbeeld dat hele 'pheeb' gedoe in de keuken, 'forget the pheeb' te werken. Het verhaal is zeer zwak, maar de heren weten met hun humor toch te zorgen voor een leuke film, die eigenlijk gewoonweg wel te lang duurt overigens. Toch, de film blijft vermaken.

avatar van mrklm
Bottom is mijn favoriete Britse sitcom. Dat deze film zo enorm tegenvalt had Adrian Edmondson in ieder geval kunnen weten. In 'The Making Of' die als extra staat op deze DVD uit de Big Bottom Box maakt hij duidelijk dat de karakters Richie Rich en Eddie Hitler alleen werkten zolang ze zich binnen hun eigen universum bevonden. De meeste afleveringen speelden zich dan ook af in hun appartement of op plekke waar verder niemand was te bekennen, zoals in hun succesvolle theatershows of de beroemde aflevering 'Hole', die zich volledig afspeelde in een reuzenrad.
In "Guesthouse Paradiso" omringen ze zich met serieuze acteurs als Bill Nighy en Vincent Cassell en de veel te aantrekkelijke Hélène Mahieu. In de serie wilde niemand iets met Eddie en Richie te maken hebben [behalve dan Spudgun en Hedgehog, Eddies twijfelachtige 'vrienden'] en het is eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat deze gasten niet meteen na aankomst gillend Guest House Paradiso verlaten.
De film is bovendien onderbelicht en ziet er daardoor ook amateuristisch uit. In de serie en in de theatershows was de eenvoud van de sets en het opzettelijke amateurisme van sommige effecten onderdeel van de charma [de ad-libs van Mayall en Edmondson zijn hoogtepunten van de shows], maar in deze film kun je je geen amateurisme veroorloven. Als je het geniale werk van Rik Mayall en Adrian Edmondson wilt leren kennen, moet je ZEKER niet bij Guest House Paradiso beginnen!

avatar van PEN15
de aflevering Hole? Dat doet me aan iets denken, ik heb nooit echt begrepen waarom er zulke bondige titels zijn gekozen zoals accident en finger. Accident kon ik me nog een beetje indenken aangzien Richie daarin een dubbele beenbreuk oploopt, maar bij finger zie ik het verband niet. En dan die merkwaardige woorden als 's up en 's out, totdat ik eindelijk doorhad dat je overal natuurlijk bottom (reet) voor moest zetten. Dan kreeg je grappige combinaties zoals Bottom Gas, Bottom Smells, Bottom Break of zelfs Bottom Fluff (de outtakes). De enige waarbij Ik op voorhand weet dat het een meervoudige betekenis heeft is Bottom's up. Je reet omhoog, een uitspraak die gebruikt wordt bij het achteroverslaan van een alcoholische drank (bodem van het glas omhoog) en natuurlijk omdat Richie en Eddie op het dak zaten.

Ik heb er ook zelden stil bij gestaan dan Rik Mayall vóór de productie van Paradiso in het ziekenhuis lag wegens dat quad motorvoertuigongeluk. Daardoor is de regie en het schrijven grotendeels aan Ade overgelaten. Hij had aanvankelijk nog de ambitie om meer films te maken, wellicht zelfs een tweede bottom-film, maar na het floppen (want dat deed dit zeker) heeft hij zich daar nooit meer aan gewaagd.

Nog steeds heel spijtig dat er een tegenvallende film is in plaats van een vierde seizoen en dat de koek daarna op was. Ik heb nog wel eens geprobeerd om Filthy, Rich & Catflap te bekijken, maar dat vind ik lang niet zo leuk als Bottom.

Vaak zijn afleveringen van een half uur van comedy's nog best aardig. De filmversies van een comedy zijn vaak erg langdradig, veel te veel van het goede en niet om aan te zien. Deze film is nog erger.