Congo (1995)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Frank Marshall (I)
met Laura Linney, Dylan Walsh en Ernie Hudson

Het bedrijf TraviCom zet een expeditie op die als doel heeft het vinden van het hart van Congo, waar diamanten gevonden moeten worden voor satellieten. De expeditieleider verliest contact met zijn zoon en besluit een reddingsactie op touw te zetten. Het team bestaat uit professor Peter Elliot, elektronica-expert Karen Ross, gids Monroe Kelly en ontdekkingsreiziger Homolka. Eenmaal daar aangekomen blijkt dat mensen vermoord worden door vreemde, moordlustige dieren...

avatar van djerk_Corleone
AAAAAAAAHHHHHH!!!! wist niet dat de film zich in het jaar 3012 afspeelde. aap die kan praten, lasergun op het eind????

avatar van DragQueen
Een vermakelijke actie/avonturen film, met leuke rollen van de cast. het verhaal is vrij degelijk, maar hier en daar wat onwerkelijk. de special effects gaan er wel mee door, maar de apen zien er af en toe wel wat nepperig uit naar mijn mening. maar de film bevat wel genoeg actie, vrij goede sets, en een paar leuke one-liners om het geheel verteerbaar te maken. 2,5 sterren.

avatar van vigonoah
Verschrikkelijke film.
Allemaal zo onnatuurlijk geacteerd.
En die aap is helemaal belachelijk.
1,5 ster voor de moeite..

BlueSword
ging wel, beetje vermakelijk.

Roseicollis
goede
2 punter wel een vermakelijke film

avatar van loer
Te slecht voor woorden. Een '1'

avatar van ...!!john!!...
loer schreef:
Te slecht voor woorden.

ik sluit me hier helemaal mee aan.

avatar van xangadix
djerk_Corleone schreef:

In het jaar 3012 kijkt niemand daar meer van op.

avatar van Minotaures
Alleen zit er een foutje in't beschrijving van't film = 'De expeditieleider verliest contact met zijn dochter en besluit een reddingsactie op touw te zetten.' Naar mijn kennis van dit film is dat hij contact met zijn zoon(Charles) verliest, niet zijn dochter. Of iemand het wilt veranderen ofzo, zie het dan maar. Goed ben ik, he?

avatar van jwpriemis
zelfs slechte special effects voor 1995

avatar van namingway24
Geweldig als je van B-films houdt. Het begin is misschien saai, maar als ze bij de tempel aankomen en de beesten aanvallen wordt het nog best aardig.

Het bekijken net waard, en let ook even op de cameo van Bruce Campbell.

Nomak
Vreselijk slechte en totaal ongeloofwaardige film. De special effects stellen net als het verhaal weinig voor. Ook de acteerprestaties zijn belachelijk slecht, zo slecht dat je je gaat afvragen bepaalde acteurs met opzet zo slecht acteren.
Het ergste van alles is nog wel die aap, Amy. Een pratende aap met een boekentas op de rug. Die aap ziet er niet alleen slecht uit, maar heeft ook nog eens een verschrikkelijk irriterende kinderstem waar je je al snel aan gaat ergeren. De teksten die het beest uitkraamt slaan ook nergens op. "Ugly gorillas. Ugly. Go away." En nog meer van die onzin. Al stellen de dialogen van de andere personages niet veel meer voor.
In de film gebeurt er ook veel te veel onzin. Zo wordt het vliegtuig van de personages beschoten terwijl ze naar de jungle vliegen, logisch want alles wat daar overvliegt wordt neergehaald. Maar op het einde van de film vliegen ze terug naar huis in een luchtballon (ik vraag me af waar ze die vandaan hebben), en vreemd genoeg worden ze dan niet beschoten. En dan is er op een bepaald moment een grote poel met hete lava. De slechte gorilla's springen er natuurlijk allemaal rechtstreeks in alsof het een zwembad is. Tenminste de gorilla's die zijn overgebleven, want een hele hoop zijn al neergeschoten met een soort lasergun die de heldin van dienst even snel in elkaar gezet heeft. En zo gebeurt er nog veel meer zever.
Wat een onzin allemaal, misschien is dit nog leuk voor de allerkleinsten, maar niet voor mij. Ik had beter moeten weten en de tv moeten uitzetten toen die aap begon te praten. Maar in plaats daarvan bleef ik kijken en vechten tegen de slaap wat erg moeilijk is want dit is een erg slechte en slaapverwekkende film.

avatar van Iron Maiden
2 voor Bruce Campbell.

avatar van Aapje81
Ik heb deze altijd erg leuk gevonden en inderdaad hulde aan Bruce Campbell.

avatar van panax
beetje nep allemaal,maar verder wel leuk en natuurlijk laura linney!!!!

avatar van Bokito
gewoon een heerlijk rollercoaster avontuur. Slecht verhaal, maar dat hoeft bij dit soort films ook niet. Echt ontspannen!

avatar van riefenstahl
Ik vind de sfeer van een film belangrijker dan duizelingwekkende effecten en Congo is wat sfeer en mooie beelden betreft meer dan okay.
Humoristische dialogen ook, bijv. tijdens verhoring: ''this is pure Kafka'', de ondervrager: ''WHO's KAFKA!?'' LOL!
Reeds een paar keer gezien, maar deze avonturenfilm blijft goed.

avatar van Biosguru

BAD Gorilla's!

Geweldig

avatar van Minotaures
Nomak schreef:

Simpel. Ze hadden het uit het 2de neergeschoten vliegtuig. Wat raar is, is dat 't ballon helemaal intact was.

Het zijn apen en zoals je in 't film kon zien - niet al te snuggere.

De meeste werden erin geduwd. Wat verwacht je anders als dieren niet weten wat lava is?

avatar van sinterklaas
Pff, dit was me wel even een stomme film die wel heel erg in de zoetsappigheid gaat. Ditmaal over apen waardoor het lijkt op een stomme flop 100 kinderfilm dat Indiana Jones ontmoet. Dat werkt dus echt voor geen meter. Als dit een film was over moordlustige apen met die actie dan zou hij nog wel goed zijn geweest, typisch jaren 90 vermaak toch? Maar haal dan niet zo'n stom verhaal derbij over een aap die kan praten. Dat weet de hele film weer te verkloten. Vooral het einde! Pffff wat erg!

Weet verder niet echt wat ik hier over zeggen moet. Gewoon een mislukte film met een veel te ver gezocht en totaal not done onderwerp. Met dat geweld eromheen zelfs niet eens voor kleine kinderen bestemd.

movie-edje
nep, slecht geacteert,

de aap was slimmer dan de mensen zelf!

"geacteert" is ook slecht gespeld overigens...

Ik denk dat die aap dat beter had gedaan.

avatar van Dennissssss
B-film, slechte special effects, aantal slechte acteurs erin, ongeloofwaardige gebeurtenissen, maar ik vind hem nog steeds wel kijkbaar. Ik had deze film vroeger op videoband en ik vond hem toen heel spannend. Daarom wil ik hem nog een voldoende geven, maar eigenlijk verdiend deze film dat niet.

avatar van Spetie
Een soort van avonturenfilm, die al vrij snel zijn geloofwaardigheid verliest.

En dat is niet het enige probleem waar Congo aan heeft te lijden. Het verhaaltje is simpel, maar daartegenover staat echter vrijwel ook niets. Het acteerwerk is behoorlijk ondermaats. Vooral Dylan Walsh, die één of andere professor speelt, is echt lachwekkend slecht.

Hetzelfde geldt voor de special effects. Sommige apen zijn zo ontzettend nep en lelijk, dat het lijkt alsof hier meer zeer weinig zorg aan is besteed. Dat geldt ook voor een paar wendingen in het verhaal, die ook geforceerd en vergezocht overkomen. Maar het is sowieso al geen doen om hier logica in te ontdekken, want die lijkt na driekwart van de film op een gegeven moment wel verdwenen te zijn. Laat staan dat het ook maar een beetje spannend wordt.

Congo heeft het niet, is erg zwak en het avontuur proef je nooit. Sterker nog het smaakt nergens naar.

avatar van pierre18
In de jaren 90 gezien en ik dacht toen dat het een hele aardige film was. Dat was het misschien ook wel voor dit tijd. Laten we het daar maar bij houden, want als je er nu naar kijkt rammelt het aan alle kanten. Al mijn voorgangers hebben dit uitermate goed beschreven.
We hebben zoveel ontwikkeling in de film meegemaakt dat dit soort films nauwelijks meer op Prime time kan worden uitgezonden en dan serieus genomen kan worden. Wat een onzinnig verhaal en slecht acteerwerk van enkelen zeg. Ik vraag me altijd af; 'Wat wil zo'n regisseur en producent met zo'n film?' Maar goed, het waren de jaren 90, er moet spektakel inzetten. Kun je beter films uit de jaren 70 bekijken, die hebben dan nog weleens een zinnig en logisch verhaal

edje555
smaken verschillen gelukkig.
Ik heb totaal geen probleem met deze film.
Heerlijk vermaak.

avatar van W.V.
Had in de jaren 80 al het boek van Michael Crichton gelezen, leuk avonturenverhaal, meer niet en dat had dus niet verfilmd mogen worden, dan kom je voor een dilemma, of je maakt een film waarin niet op de kosten wordt gekeken en dus de special effects voor elkaar zijn of je maakt de film niet, in dit geval was keuze twee dus de beste geweest.
Er is niets aan deze film wat de film kan redden, zelfs natuuropnames niet, gauw vergeten deze film

Dit is een film die wellicht veel mensen aansprak in de jaren '90, maar nu een complete flop zou zijn.
Hij is ronduit slecht gemaakt op alle vlakken.
Slechte speciale effecten, slechte vertolkingen en de locaties komen ook al helemaal niet meer tot hun recht.
Een prent om snel te vergeten.

avatar van Grindhouse62
Deze film past helemaal in mijn straatje van liefhebber 13 in een dozijn pulp en popcorn film.. Alleen dat met die pratende aap had er voor mij ook niet in gehoeven. Mooie beelden van Afrika, voldoende actie en voor mij vermakelijk en daar gaat het om. Ik ben blij dat hij in mijn collectie zit. Maar door de die pratende aap geen voldoende, een 2.5

avatar van joolstein
“stop eating my sesame cake”

'Congo' is een film in een genre dat niet erg meer in de mode is, toch was dit een uitstekende, (gezien uit het oogpunt van mijn ietwat absurde waardering voor de clichés van dit genre) niet serieus te nemen jungle-avonturenfilm in de traditie van King Solomon's Mines, Tarzan-films (met Johnny Weismuller) en Indiana Jones. Een film die niet heel goed is, maar wel erg vermakelijk, en waar ik blijkbaar een zwak voor heb.

Deze film was net als Jurassic Park gebaseerd op een populaire roman van Michael Crichton. En in de nasleep van het enorme succes van die Jurassic Park, was het begrijpelijk dat filmstudio's meer boeken van Crichton wilden verfilmen. En als eveneens Stan Winston, de man achter die dino's aan boord was, staat er nog maar weinig in de weg. Behalve dan dat de CG nog niet zover was en zodoende zijn de gorilla's in deze film nog gewoon praktische effecten.

Om de film heel goed te noemen, nee dat gaat iets ver... maar gaaf en goofy wel ...wat een verhaal en personages; Joe Don Baker als megalomane CEO van een telecommunicatiebedrijf die kosten nog moeite bespaard om een zeldzame Afrikaanse diamant te bemachtigen. Bruce Campbell die alleen verschijnt om een chocoladereep te eten in een cameo. Drievoudig Oscar-genomineerde Laura Linney die hier als een Kick-ass bitch haar mannetje weet te staan. Wow wat een vrouw! Een hoofdrol die weggelegd is voor een aandoenlijke gorilla die middels gebarentaal een robotachtige stem voortbrengt, Martini's drinkt, boert en rookt. Waarin Tim Curry als Herkermer Homolka (vernoemd naar Herkimer-diamanten de dubbelzijdige (tweezijdige) kwartskristallen) een "Roemeense filantroop" op zoek is naar de verloren stad Zinj (de beste naam voor een verloren stad ooit) Waar Ghost-buster Ernie Hudson een briljante uitspraak doet; "a great white hunter who happens to be black."

De film tracht een familiepubliek aan te spreken en aan de opbrengsten te zien is dat ook aardig gelukt.
Het gaat duidelijk voor de eerder genoemde een Indiana Jones-film, en wil zich ergens tussen de wreedheid van 'Temple Of Doom' en het plezier van 'The Last Crusade plaatsen, zonder ook echt in de buurt te komen. Het geweld van de moordende genetisch gemuteerde grijze gorilla's zie je in bizarre stop-motion slow-mo-actie, vluchtig of helemaal niet. Oh en het lijk van Campbell kom ook nog even in beeld.

Het meest memorable is de aanval van de grijze gorilla's op het kamp! Hierbij worden machinegeweren met warmtesensoren samen met een laseromheining ingezet, hoe de dragers het daar hebben gekregen en dat het eruit ziet of dat het de helft van het elektriciteitsnet nodig heeft, doet er eigenlijk niet veel toe! Als uiteindelijk de onvermijdelijke lava stroomt is er CG te zien die de tand des tijds niet heeft overleeft. Ook lijk je gorilla's te zien die het videospel Lemmings naspelen.

Ik kan eigenlijk niet anders zeggen dat dit een meeslepend stuk entertainment is.

Saillant detail; Dylan Walsh speelde Dr. Peter Elliot, een primatoloog die een gorilla terugbrengt. De echte Peter Elliot is een gorillachoreograaf en veteraan-gorilla-artiest die ook hier is te zien maar in heel veel meer films de aap heeft gespeeld.