Les Grandes Vacances (1967)

Alternatieve titels: The Big Vacation | Vakantieperikelen met Funès-te Gevolgen

Frankrijk / Italië
100 minuten / 86 minuten (NL dvd)

geregisseerd door Jean Girault
met Louis de Funès, Ferdy Mayne en Claude Gensac

Mijnheer Bosquier is leraar en tevens directeur van een prestigieuze school ergens in Frankrijk. Wanneer zijn zoon Philippe zakt voor zijn examen Engels stijgt het schaamrood hem naar de wangen. Hij besluit de jongen een tijdje naar Engeland te sturen om zijn Engels wat bij te schaven. In zijn plaats zal een 'deugdzaam' Brits meisje zich bij hem thuis komen vervolmaken in de Franse taal. Philippe heeft echter heel andere vakantieplannen...

avatar van aburex
Gewone de Funès film maar toch 4* voor de onnavolgbare Louis.

avatar van Rodger
Leuke film, voor de de Funes liefhebbers, een aanrader..
Er zijn betere gemaakt, maar deze is ook leuk...
3.00**

avatar van Metalfist
Groote Lulu - Anvers

Het heeft een tijdje stil gelegen rond Louis de Funès, de laatste film die ik van hem zag was Sur un Arbre Perché ergens eind september, maar gisteren had ik weer eens zin in een filmpje van de Franse komiek en dan is er altijd nog een serieuze kijkvoorraad van zo'n 12 films die ik nog heb liggen. Ik heb wel even aan het twijfelen geweest om Les Grandes Vacances op te zetten, Warre Borgmans noemde het een opvolger van La Grande Vadrouille en het was al erg lang geleden dat ik die nog had gezien, maar gisteren dan toch de gok gewaagd.

Zie hier persoonlijk geen enkele link met La Grande Vadrouille in maar misschien mis ik gewoon iets. Ik vond het in ieder geval niet storend dat ik niet meer veel van die film wist maar dat terzijde. Als Antwerpenaar vond ik de verwijzingen naar de stad trouwens het merkwaardigste in deze Frans/Italiaanse productie. Zo loopt de Funès rond in een trui met het opschrift 'Groote Lulu - Anvers' maar heeft ook Ivo Pauwels, legendarisch geworden vanwege Nonkel Jef en van het Echt Antwaarps Teater, een kleine bijrol als de Vlaamse matroos die het personage van de Funès uit het kanaal opvist. Er wordt zelfs onderling wat Vlaams gepraat, al praten de andere matrozen tijdens het gevecht in het café eerder een soort van Duits. Erg leuk in ieder geval om Pauwels te spotten.

Voor de rest is Les Grandes Vacances weer een typische film van de Franse komiek. Ik weet na zo'n 30 films perfect wat ik kan verwachten van de Funès en als directeur van een kostschool kan hij zich weer eens lekker laten gaan. De film duurt maar zo'n 85 minuten waardoor er een hoog tempo op wordt nagehouden (enige scène die er voor mij had uit geknipt had mogen worden is de scène waar de vrienden van Philippe met de twee meisjes beginnen te dansen op de kade van hun boot) en de film verveelt dan ook nergens. De acteur laat zich ook door zijn oude vertrouwde groep omringen (Claude Gensac als zijn wederhelft, Olivier De Funès als zijn jongste zoon en nog een kleine bijrol voor Guy Grosso als professor in de kostschool) maar ook nieuwkomers zoals Ferdy Mayne als vader MacFarrell en Martine Kelly als dochter MacFarrell vormen een geslaagd klankbord voor de driftbuien van de Funès. Zeker Mayne weet zich goed staande te houden in de climax van de film.

Jean Girault is denk ik niet de populairste de Funès regisseur (die eer is volgens mij voor Gérard Oury weggelegd) maar Jean Girault is wel degene met het meest aantal films van de komiek. Niet elke samenwerking is even geslaagd maar Les Grandes Vacances mag zich tot één van de beste films uit beide heren hun oeuvre scharen.

Persoonsverwisselingen, misverstanden en het overgekend gedoe van de Funès vormen de ingrediënten van deze Franse komedie die het toch al te veel van burlesque smijt-en gooi, val- en vechtpartijen moet hebben om echt grappig te zijn. Het gegeven zou nochtans een wat fijnere humor hebben toegelaten maar dat is zelden synoniem van deze Franse komiek.