The Small Back Room (1949)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Powell en Emeric Pressburger
met Michael Gough, Henry Caine en Milton Rosmer

De Duitsers gooiden tijdens de oorlog explosieven op Engeland, die sprekend leken op snoepgoed. Sammy Rice krijgt opdracht de explosieven te demonteren. Door gebrek aan zelfvertrouwen tengevolge van een voetamputatie is hij aan de drank. Dan komt hij Susan tegen.

avatar van Dogie_Hogan
Criterion's restored DVD transfer in aug.'08!

OlfGruininge
Na een reeks luisterrijke producties in kleur, waaronder The Life and Death of Colonel Blimp (1943) en Black Narcissus (1947) gooide het geroemde filmmakende tweetal Michael Powell en Emeric Pressburger in 1949 het roer weer om met een kleine, ingetogen zwartwitfilm.

In The Small Back Room, naar het gelijknamige boek van Nigel Balchin, volgen we de lijdzame doch trotse Sammy Rice, die werkzaam is in een van de donkere achterkamertjes van de Britse wapenontwikkeling tijdens de Tweede Wereldoorlog. Al jaren kampend met de onafgebroken pijn die zijn kunstvoet veroorzaakt –de “dope” helpt niet– is Sammy nooit ver verwijderd van de drank. Gelukkig vindt hij steun en liefde bij de zorgzame Susan, secretaresse van zijn baas. Dan wordt Sammy gevraagd om zijn licht te werpen op een nieuw soort ‘slimme’ bom die de Duitsers op het Britse platteland werpen…

Een wat omstreden expressionistische scène daargelaten is dit een sobere, vrijwel muziekloze film die de tand des tijds bijzonder goed heeft doorstaan. Dit is in hoge mate te danken aan de natuurlijke en innige verhouding tussen Sammy en Susan, zoals gespeeld door David Farrar en Kathleen Byron, die beiden al eerder in geheel andere hoedanigheid waren te bewonderen in Black Narcissus. Het kost de minste moeite te geloven dat deze twee elkaar lief hebben en niet zonder elkaar kunnen. Beiden spelen sterk, en zoals Byron met haar zachtaardigheid en zeldzame schoonheid hier rust en warmte uitstraalt is van niet te onderschatten waarde. Powell zou zich later afvragen of Farrar wel aan Byron gewaagd was, maar welke acteur was dat wel?

Hoewel een kleinere oefening heeft The Small Back Room technisch gezien ook verrassend veel in huis. Slim camerawerk onder leiding van Christopher Challis zorgt voor meerdere vernuftige en doeltreffende ogenblikken, en het geheel schrijdt vlot voort, tot een spannende ontknoping waar The Hurt Locker (2008) een voorbeeld aan zou kunnen hebben genomen. Zoals we van Powell en Pressburger gewend zijn schakelt de film bovendien fraai tussen snedig en ernstig.

Let ook op de uitstekende bijrollen van onder andere Jack Hawkins als het gladde kantoorhoofd R.B. Waring, Michael Gough als bomontmantelende Captain Stuart en Anthony Bushell als Colonel Strang. Opmerkelijk is overigens dat zowel Farrar als Byron na deze film weinig hoogtepunten in hun loopbaan hebben gehad. Farrar hield de filmwereld dertien jaar later helemaal voor gezien, terwijl Byron geleidelijk tot mindere rollen en producties werd veroordeeld. Beiden zijn zoals gezegd vooral om het veelgeprezen Black Narcissus bekend, maar hier schitteren ze niet minder.

The Small Back Room is wellicht niet voor iedereen. De film vergt een zekere geduldige belangstelling voor de personages en de omstandigheden, maar als klein, menselijk drama zonder poespas misstaat deze in het geheel niet tussen de bekendere werken van Powell en Pressburger. Het is zeker niet verwonderlijk dat het gezaghebbende Criterion enkele jaren geleden besloot deze film te restaureren en met de nodige extra’s opnieuw uit te brengen.