Top Hat (1935)

3,33

Muziek / Komedie

geregisseerd door Mark Sandrich
met Fred Astaire, Ginger Rogers en Edward Everett Horton

Broadwayster Jerry Travers werkt in Londen voor de producer Horace Hardwick. Op een late avond demonstreert Jerry zijn nieuwe danspasjes in Horace's hotel tot groot ongenoegen van de Dale Tremont die zo niet aan haar slaap toekomt. Als ze komt klagen over het geluidsoverlast is er meteen een aantrekkingskracht tussen Dale en Jerry. Het wordt echter ingewikkeld wanneer Dale Jerry aanziet voor Horace.

24 BERICHTEN 13 MENINGEN

Deze heb ik gezien voor Filmgeschiedenis. Een echt `feel-good` film met een tapdansende Fred Astaire en een fantastische Madge (Helen Broderick). Een van de eerste geluidsfilms, wèl zwart wit .

Geluid in films is er al sinds 1927, en bijna alle films van na die datum zijn geluidsfilms, dus dit is bepaald niet 'een van de eerste'. Daarnaast was het overigens al de vierde Astaire-Rogers musical.

avatar van Toon1
Inderdaad, in 1935 waren er wel al duizenden geluidsfilms gemaakt...

avatar van tarkovski
heel erg leuke film die naast het eerder vermelde 'feel-good' gevoel ook boordenvol tapdansen & flauwe grappen zit. Het verhaal lijkt avankelijk erg clichématig en voorspelbaar, al is het einde werkelijk fenomenaal.

avatar van Toon1
Heelrijk escapisme is dit. Het leek aanvankelijk meer weg te hebben van een (clichematige) romantische komedie dan een musical, want de scenes waarin gedanst werd waren toch erg beperkt (had meer dans verwacht), maar Fred Astaire (en zijn humor) en het einde waren fenomenaal en zo ook de film. Heb er van genoten, ik wil dringend meer van Astaire zien!

Ik ben dol op tapdansen, en bijgevolg ook op Gene Kelly en Fred Astaire. Het verschil tussen beide is simpel als je het weet: Kelly was een acteur die kon dansen, terwijl Astaire een danser was die kon acteren. TOP HAT is, samen met THE BAND WAGON, het hoogtepunt van Astaire. Hij danst, zingt en acteert op zijn beste. Deze film smeekt om een 3, maar uit sentiment geef ik het 3.5 sterren.

avatar van Poisonthewell
Heerlijke film. Fred & Ginger zijn onovertroffen, de ontzettend foute art deco sets zijn prachtig, de liedjes van Irving Berlin catchy, en het dansen...tsja het dansen....wat waren ze toch goed, die twee. Heaven, I'm in heaven.....4*

All is fair in love and war, and this... is revolution!

Wat een prachtige kop heeft die Fred Astaire toch. Hij is werkelijk geknipt voor deze rol en samen met Ginger Rogers vormt hij een gouden duo, misschien zelfs wel het beste danspaar ever. Ook veel leuke woordgrapjes en oneliners trouwens.

rick@themovies
Fred Astaire en Ginger Rogers zijn natuurlijk gewoon verschrikkelijk goed, waarbij vooral Astaire eigenlijk helemaal niks verkeerd doet. Wat een fantastisch soepele danser was dat toch. Zijn beruchte zucht naar perfectie betaalt zich ook in deze film volledig uit.

Prachtige sets ook, vol met schitterend Art Deco design 'Hollywood Style', dus net een beetje over de top.

Mooie bijrollen van ondermeer Helen Broderick, en Edward Everett Horton als Horace. Ik heb deze Horton nu al in een paar films voorbij zie komen, erg leuk steeds.

Toch is het niet allemaal feest, en dat ligt vooral aan het bijna irritant kluchtige verhaal. Ik heb het niet zo met de voor dat genre zo typische persoonsverwisselingen en 'wie zit achter welke deur'. Het duurde ook allemaal net even te lang om te blijven boeien.

avatar van Vinokourov
Geinige musical met dit keer geen mierzoete musicalnummertjes, maar gewoon lekkere deuntjes, waar Fred Astaire al dan niet zijn tapdans-kunsten op loslaat, of anders wel met Ginger Rogers dansend tekeer gaat. Het begin verloopt wat stroef, maar na een tijdje is er nog een aardig kluchtje te vinden in deze film.

Klassieke muzikale film uit die tijd (nog in wit-zwart), met de nodige misverstanden en romances in het plot en natuurlijk de zang- en dansnummers, waarvoor het uiteindelijk te doen is en waarbij het knappe "Cheek to Cheek" wel het hoogtepunt is.

avatar van The One Ring
Leuke film. Misschien net al te voorspelbaar en vederlicht om voor mij briljant te worden, maar er kan gewoon niet ontkend worden dat Top Hat barst van de energie en boven alles van het plezier dat de acteurs beleven in de komedie en vooral in het dansen. Het kluchterige plot mag dan verre van uniek en nogal vergezocht zijn, door de komische timing van de bijrollen blijft het prima behapbaar. En de dansscènes zijn ook allemaal origineel en tevens goed in het verhaal verwerkt. Dit is de eerste film waarin Fred Astaire en Ginger Rogers samen optreden die ik zie en waar het duo haar faam aan te danken heeft is niet moeilijk te zien.

Erg fijn vermaak dit. Ik weet niet of dit echt een film is waar ik nog vaak aan terug zal denken, maar ik wil beslist meer zien van Astaire en Rogers. Voor echte dansliefhebbers is dit waarschijnlijk de hemel.

avatar van Film Pegasus
Ik ben een liefhebber van Fred Astaire. Maar weinig mensen die niet alleen dergelijk talent hadden, maar ook zoveel passie er in konden leggen. Wel zie ik hem liever in latere films (zoals Band Wagon) waar je het verschil met deze Top Hat wel kunt merken.

De muziek hier is vrij druk, wat wel typisch is voor die tijd. En de liedjes zijn niet altijd even sterk. Maar er hangt wel een vrolijk sfeertje en Fred Astaire en Ginger Rogers is toch één van de betere filmparen. Eén van de mooiste momenten is het dansen op zand om Ginger Rogers in slaap te wiegen.

avatar van Friac
Niet mijn meug. Ten eerste had ik teveel moeite met het stupide verhaaltje (dat hele misverstand kon natuurlijk op 1-2-3 opgelost worden) en sloeg de film er niet in om deze "non-suspension of disbelief" op te heffen. Tapdansjes, belegen grappen en niet bepaald fantastische acteerprestaties zijn de voornaamste ingrediënten in deze muzikale klucht. Een kleine 2,5*

avatar van 606
Deze film is vind ik een bijna gelijke film aan Shall we Dance ook van deze regisseur.
Hij gebruikt 3 dezelfde acteurs wel leuk trouwens.
Alle 3 zijn erg goed en grappig.

3,5 ster

Dick2008
Ik heb vroeger symbolisch gezien vaak in de clinch gelegen met de speelfilmencyclopedie. Als er staat vier sterren, dan was mijn reactie en als er staat prul, halve ster was het . Dat is nu nog zo en ik merk dat het op de site niet zoveel anders is. Hoewel mijn smaak erg veranderd is, is het dat vaak toch ook weer niet. Dus kom me niet aanzetten met meesterwerken en dat soort termen, haha.

Ik heb deze nooit willen zien. Nou ik heb hem bekeken, maar dan ook meteen voor de laatste keer. Sterke muzieknummers van Irving Berlin (No strings, Isn't this a lovely day, Top hat, Cheek to cheek, The Piccolino), maar ik vind de muzikale uitvoeringen vaak helemaal niet zo geweldig, alleen het Piccolino-nummer ging dan nog wel. Verder vervelende saaie film. Wel een knappe als ook modieuze Ginger Rogers en dat was dan ook de hoofdreden. Ze kan best goed acteren, alleen het zingen van haar. Maar ja, geluidstechnieken waren toen ook nog niet zo goed. Astaire op het witte doek, dat vind ik maar niks en hier dus ook weer.
Hoop studio-werk en de decors vind ik ook niet bijzonder al werkt het zwart-wit ook tegen. De film kan voor een liefhebber van Art-Déco-style echter zeer de moeite zijn om het te zien en natuurlijk voor Fred of Ginger, of allebei. 1.0

avatar van missl
Veel energie en grappige stukjes, het wordt nergens heel zwaar of dramatisch. Gewoon een lichtvoetende film met leuke situaties.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Swing Time was de enige andere film die ik tot nu toe zag van het duo Rogers en Astaire en aangezien die mij bijzonder slecht bevallen was, had ik voor Top Hat ook niet bepaald hoge verwachtingen.

Het beviel gelukkig wat beter, al zal ik hier nooit van gaan houden. Fred Astaire is in ieder geval een prima danser, dat valt gewoon niet te ontkennen. Vooral zijn soepel manier van bewegen valt iedere keer op en ik snap best, waarom hij in veel van dit soort grote films uit die tijd heeft gespeeld. Als acteur vind ik hem wat minder geslaagd als komen zijn grapjes deze keer ook wat beter over. De toon is luchtig en de muzikale nummer zijn wisselend van niveau, al zitten er wel een paar erg bekende tussen. Het verhaaltje zelf stelt zoals meestal bij dit soort musicals, niet heel veel voor, is voorspelbaar en dient meer als kapstok voor de muziek.

Astaire en Ginger Rogers vormen in ieder geval wel een goed ingespeeld koppel. Als je van dit genre houdt, lijkt me dit ook zeker een must see. Ik was al blij, dat het allemaal nog enigszins onderhoudend was, met hier en daar een geslaagd moment.

avatar van John Milton
Top Hat, Flop Hat. Misschien heiligschennis voor de musical- en dansliefhebber, maar ik kan er weinig mee, hoe soepel Astaire ook moge bewegen, zijn gezicht en mimiek wekken een milde irritatie bij me op. Waarschijnlijk die geforceerde Prodentlach van hem. Het was mijn derde Astaire na The Towering Inferno (Doesn't quite qualify as an Astaire Picture) en Minelli's The Band Wagon. Die vond ik een stuk genietbaarder.

Net als veel films van de vroege en midden jaren '30 is het geluid niet geweldig en ook de beeldkwaliteit van mijn versie was niet super. De remasters van de vele jaren '20 films die ik heb gezien zagen er stukken beter uit, maar dat mag ik de film zelf natuurlijk niet aanrekenen.

Irving Berlin en Max Steiner, mtsja. Het is te zoet voor mij vrees ik. Eigenlijk genoot ik meer van de Top Hat reference in The Green Mile (http://youtu.be/U7-6okeCpJY) dan van heel Top Hat zelf. Ginger Rogers is best een leuke verschijning, maar het beklijft niet voor me en het zal voorlopig de laatste van het legendarische partnerschap zijn die ik kijk, ook al was het pas de eerste. Benieuwd op Busby Berkeley me beter bevalt. Deze hoed mag lekker aan de kapstok blijven hangen wat mij betreft.

avatar van Roger Thornhill
Bij haar inleiding op mijn DVD noemt Freds dochter Ava Astaire McKenzie de art-deco-sets, de muziek van Irving Berlin en de dansnummers als de grote kwaliteiten van deze film, maar wat mij betreft hoort daar ook nog de humor bij in de vorm van de vele one-liners en de prachtige bijrollen van Edward Everett Horton (de meester van de double take) als de manager van Astaire's musical, Helen Broderick als zijn cynische vrouw (met een gezicht dat me regelmatig Plien van Bennekom deed denken), Eric Blore als Hortons butler "We are Bates!" (met een stem die me regelmatig aan Denholm Elliott deed denken) en Erik Rhodes als de lichtgeraakte Alberto Beddini met zijn prachtige taalverhaspelingen. Oubollig misschien, maar voor wie daar geen last van heeft nog altijd uitermate vermakelijk. En dat dansen... Heaven, I'm in Heaven inderdaad. (Het meisje dat tussen 0:17:00 en 0:17:30 in de door Astaire geheel leeggekochte bloemenwinkel werkt is trouwens een zeer jonge Lucille Ball!)

Ginger Rogers en Fred Astaire hebben samen een tiental films gemaakt. Ik ben er vrij zeker van dat ik die in een vroegere fase van mijn “filmleven” allemaal gezien. Ik ben van plan om die de komende maanden gedoseerd nog een keer voorbij te laten komen.
Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van Fred Astaire. De man kan natuurlijk geweldig dansen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat wanneer je één nummer van hem gezien hebt, dat je ze allemaal gezien hebt. Dat in tegenstelling tot b.v. Gene Kelly, die met steeds weer nieuwe choreografieën al dansend een verhaal kon vertellen. Verder kan Astaire volgens mij niet zingen (wat hij graag doet in films) en niet acteren. Daarvoor komt meer kijken dat met enige regelmaat je wenkbrauwen optrekken en steeds dezelfde nonchalante grijns op je gezicht toveren.
Dat ik de hele Astaire-Rogers cyclus toch nog een keer wil zien, komt vooral door Ginger Rogers. Die kan wél acteren, zowel in drama’s als in komedies. Ook in deze film laat zij dat zien. Het is aan haar en aan het kostelijke duo Horton – Blore te danken dat deze film bij mij een voldoende haalt, en niet te vergeten Helen Broderick natuurlijk, die met haar verrukkelijke, nuchtere oneliners in feite heel de film kaapt.

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best aardig, en het plezier dat de film uitstraalt, de goede pacing en korte speelduur maken dat dit prima weg te kijken is. Sommige nummers zijn leuk (en vooral goed gezongen) en de danspasjes zijn prima. Ginger Rogers is daarnaast een verrukkelijke meid om te zien.

Wel zijn de dansen voor mij als leek net iets te veel van hetzelfde. Verder is vooral Astaire een matig acteur en al zijn grappen slaan dood, zoals wel meer goedbedoelde humor (dat met die steak). Ook is de film op momenten hopeloos verouderd. Niet alleen in techniek of acteerwerk maar ook gewoon in de kinderlijke naïviteit die dit soort oude films uit Tinseltown uitstralen. Een Astaire die ineens de paardenmenner is, dat gedoe in Venetië allemaal (jammer dat ze er echt een theaterdecor van hebben gemaakt (zag dit liever wat meer realistisch) et cetera. Wel voldoende uiteindelijk. 3,0*.

Vlot.

Da's zowat het enige wat deze films voor mij wel behapbaar maakt. Met het hele dansgebeuren heb ik niet zoveel, maar als ik het moet vergelijken heb ik toch liever Kelly (die wat creatiever was dan Astaire, terwijl Astaire toch meer estheet is), het kluchtige misverstandplotje hoeft voor mij ook niet.

Astaire en Rogers hebben genoeg chemie, Astaire vind ik als acteur echter wat te plastic. Leukste acteurs waren uiteindelijk in de bijrollen te vinden (de vrouw en butler van Hardwick zorgden voor wat geslaagde humor en luchtigheid). Ook die Italiaan was best grappig, wél erg fout trouwens.

Het is allemaal erg simpel, met een klassieke romance (maw het hele trouwgebeuren is weer een hoop armgetrek) en wat opgewekte liedjes. Maar het duurt niet al te lang en er is ook niet veel dat écht irriteert.

Ja, ik weet het: ik ben een zuiger voor oude Hollywood-dansfilms, maar deze mag toch niemand missen. Fred Astaire en Ginger Rodgers met de Irving Berlin-hits 'Top Hat, White Tie & Tails' en 'Cheek To Cheek' en heel erge namaak-Venetiaanse decors. So bad it's good.