The Thief of Bagdad (1924)

Alternatieve titel: De Dief van Bagdad

Actie / Avontuur

geregisseerd door Raoul Walsh
met Douglas Fairbanks, Charles Belcher en Sojin

Een dief (zonder naam) wordt verliefd op de dochter van de heerser van Bagdad. De dief krijgt de opdracht om een zeer zeldzame schat te vinden, alleen dan mag hij met de vrouw van zijn dromen trouwen. Maar hij krijgt concurrentie van de prins van de Mongolen die het spel niet volgens de regels speelt.

avatar van bioscoopzaal
Prachtige poster in elk geval

Inderdaad

Het straalt vrijheid uit....

avatar van Dopke
In eerste instantie liepen we een beetje tegen de 155 minuten aan te hikken, maar achteraf viel dat 100% mee. De film vloog voorbij en bleek een vooral erg leuk en vermakelijk avontuur met geinige specialeffects en lekker overdreven acteerspel. De decors waren op momenten best imposant om te zien en de enkele monsters vooral erg komisch. De massale eindscene en natuurlijk het wegvliegen op een tapijt maakt het feest compleet.

Spannende film die in zijn tijd veel succes had en nu nog altijd wordt bewonderd door cinefielen, filmfanaten en filmfreaks. Een mustsee!

rick@themovies
Douglas Fairbanks op zijn best in een spektakelstuk van de bovenste plank. Kosten nog moeite zijn gespaard voor deze productie, en dat is te zien. De sets zijn gigantisch en uitermate gedetailleerd. Met de historische accuratesse werd het echter niet zo nauw werd genomen, gezien de overdaad van Art Deco elementen in de 'Oosterse' decors.
Ook de special effects zijn zeker de moeite waard. Bij enkele daarvan vraag je je ook nu nog af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Vooral de onderwater scene is een genot om naar te kijken. De finale van de film, met zo te zien werkelijk duizenden figuranten, is nog zo'n prachtig huzarenstukje.

Producent en hoofdrolspeler Douglas Fairbanks heeft er overduidelijk zin in. Met een gepolijst en afgetraind lichaam voert hij moeiteloos de ene na de andere stunt uit, uiteraard te allen tijde met grootse gebaren en een grijns van oor tot oor.
Speciale vemelding voor de ronduit heerlijke Anna May Wong in een bijzonder spannende outfit als de verraderlijke 'Mongol Slave'. Wat een snoepje....

avatar van Drs. DAJA
Heerlijk episch meesterwerk. Het verhaal wordt vlot verteld maar er blijft constant ruimte voor sfeeropbouw. De sfeer (en decors) zijn dan ook absoluut geweldig en brengen een uniek magisch oosters gevoel met zich mee. Raoul Walsh haalt op special effects niveau ook alles uit de kast om een zo fantasierijk mogelijke film af te leveren, en slaagt glansrijk.

avatar van The One Ring
Leuke avonturenfilm, vooral door het lekker vlotte eerste half uur en het spectaculaire laatste half uur. De rest is vooral aardig. De film moet het vooral hebben van de grootste decors, een aantal vindingrijke special effects en een charismatisch optreden van Fairbanks.

Het verhaal wordt echter wat te lang uitgesponnen. Daarnaast worden de echt magische momenten helaas nauwelijks gekoesterd. Leuk hoor, zo'n grote onderwaterstad, maar waarom krijgen we die nog geen minuut te zien? Die pegasus van de poster heeft zelfs nog minder schermtijd. Ook de verschillende obstakels die de dief moet overwinnen om bij de schat te komen worden snel afgeraffeld, met name om plaats te maken voor de verschillende intriges aan het koninklijk hof, wat niet het interessantste is aan de film. Ook wat jammer dat tussen zoveel aandacht voor decors er wat vreemde elementen zitten zoals een overduidelijk plastice rozenstruik. Als laatste was het niet logisch dat die Mongoolse schurk ineens zijn troepen liet aanvallen terwijl er nog kans was om het land in handen te krijgen via door te trouwen. De beslissing was nog niet genomen immers. Maar in ieder geval levert dat wel een spectaculaire scène op. De dief die al die troepen te voorschijn tovert is toch wel gaaf om te zien.

Er valt dus wel genoeg op aan te merken, maar het is tegelijkertijd allemaal wel erg vermakelijk. Wat dat betrefd is er rond Hollywoodspektakelfilms nog niet eens zo heel veel verandert. Benieuwd of de Powellversie beter is.

avatar van clockwork72
Wanneer komt deze film in de bioscoop?

avatar van VanRippestein
Dat zijn allemaal veelbelovende berichten.. Tijd om is te gaan checken...

vraagje: ik zie hier 155 min, maar de dvd uitgave zegt 139. Is er ergens een completere versie te vinden? en wat is het verschil?

avatar van Friac
Die dvd is ook de enige die ik voorlopig ben tegengekomen (dit is trouwens gewoon een kopie van een oude VHS-uitgave, zonder hoofdmenu), ik vrees dat ik je niet verder kan helpen.
Het zou fijn zijn om de verschillen met de 155 minuten-versie te kennen, want net als The One Ring had ik het gevoel dat bepaalde scènes veel te gehaast overkwamen. Hopelijk bestaat er ergens nog daadwerkelijk een verzorgde uitgave met de oorspronkelijke versie, waarbij bepaalde scènes beter uit de verf komen.

Het was bij momenten frustrerend om de grootse scènes, zoals de confrontatie met de draak of het vliegende paard, vaak bijzonder snel afgehaspeld te zien, terwijl op andere momenten de film zo tergend traag voorbij ging terwijl de scène in kwestie niet eens nood had aan die hoeveelheid aandacht. Niet altijd even goed verdeeld dus, wat ervoor zorgt dat de film in zijn geheel toch wat begint te slepen en op bepaalde momenten wat knullig overkomt.
Ook is het overenthousiaste acteerwerk van Fairbanks toch ook iets waar je weer even aan moet wennen, met de zwaaiende armen en de brede glimlach.
Tenslotte zitten er ook enkele onlogische zaken in de film, maar het sprookjesachtige verhaal en de fantasievolle behandeling ervan leidt hier wel voldoende de aandacht van af.

Positief is dat we grootse decors krijgen die vaak bomvol figuranten gestopt worden (de finale is vrij indrukwekkend). Helaas zien sommige stukken er niet zo mooi afgewerkt uit (de plastic rozenstruik, bepaalde motieven die niet kloppen,...) en ik stoorde me aan de glanzende studiovloer die de straten van Bagdad moest voorstellen.
Heerlijk vond ik alle fantasiescènes in de film, de onderwaterwereld (ook mooi gefilmd) en het paleis op de maan op kop. Het verhaal op zich ontvouwt zich voorts als een traditioneel sprookje dat de juiste snaren bespeeld.
Mooie Hollywoodklassieker met enkele foutjes (althans door een hedendaagse bril), maar vooral een film boordevol fantasie en ouderwetse grandeur.

P.S.: Het was overigens vrij grappig dat het vaak wel erg duidelijk was dat de prins van Perzië eigenlijk gespeeld wordt door een vrouw

avatar van Airbakke
Na deze en 'The Mark of Zorro' gezien te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat Douglas Fairbanks mij niet kan behagen. Hij speelt de held in beiden die dan uiteindelijk het meisje voor zich wint, na een aantal avonturen. Dit is mij iets te lichtvoetig.
Pas op, voor zijn tijd is het wel een zeer mooie film, het ziet er meer Bagdad uit dan dat ik denk hoe het er werkelijk was. En Douglas met de brede bast verplaatst zich sierlijk en makkelijk aan de hand van allerlei touwen en vliegende tapijten doorheen het prachtige decor.
Desalniettemin is het een simpel sprookje waarin een prinses zeer graag cadeautjes ontvangt maar dan liefst zo zeldzaam mogelijk.
Ik ga 'Robin Hood' (1922) laten liggen denk ik.

Geweldig vermakelijk. Houd echt van oude avonturenfilms. Deze is wel erg oud, maar de gigantische sets zorgen ervoor dat je je echt in Bagdad waant. Verder blijft dit een fantastisch verhaal en is het tempo (op een inkakmoment halverwege na) moordend. Sommige sfx vind ik zelfs nu nog overtuigend, terwijl sommige andere effecten (natuurlijk) erg verouderd zijn. Heerlijke film. 4 sterren.

avatar van John Milton
90 jaar oud dit jaar en weinig tot niets aan kracht ingeboet. The Thief of Bagdad (1924) van regisseur Raoul Walsh is een heerlijke avonturenfilm uit de koker van Duizend-en-een-nacht. Ahmed (Fairbanks) is een arme dief die verliefd wordt op de dochter van de vorst van Bagdad, maar hierbij concurrentie krijgt van drie andere heren, waaronder een kwaadaardige Mongoolse prins. In de strijd om haar hand moeten allen op zoek naar een zeldzame schat. Het lijkt in grote lijnen erg op Aladdin, zoals de meesten van ons dat kennen, maar verschilt genoeg om toch verrassend te zijn.

The Thief of Bagdad is een goed voorbeeld van de magie die film kan hebben en ik heb dan ook met een brede grijns zitten kijken. De sets van William Cameron Menzies zijn indrukwekkend, zowel qua sfeer en detail als in grootte. Douglas Fairbanks is een charismatische en energieke held, die met zijn acrobatische toeren en bekende pose met de armen in de zij, opgeheven hoofd en big smile genoeg screen presence heeft om ook de scènes waarin minder gebeurt de moeite waard te maken.

Naast de sets zijn de special effects en kostuums ook vermeldenswaardig, waar Fairbanks naar verluidt zelf ook een steentje aan bij heeft gedragen. De zin 'hoe hebben ze dat gedaan, in die tijd?' werd tijdens het kijken meerdere malen uitgesproken, net als de simpelere variant 'Wow!'. Enge reusachtige monsters, vliegende tapijten en enorme legers die uit de grond gestampt worden, The Thief of Bagdad heeft genoeg scènes waarin je compleet vergeet dat deze film dit jaar 90 jaar oud wordt. De blu-ray is geweldig goed gerestaureerd met een prachtige orkestrale score. Dit smaakt naar meer!

8/10

avatar van Spetie
Ik heb enkele maanden geleden de vers uit 1940 gezien en ondanks dat die ook leuk was, vind ik deze versie stiekem toch een tikkeltje beter.

Wat een enorme settings zijn er hier gebruikt zeg. Dit moet ontzettend veel tijd en moeite gekost hebben om het allemaal zo naturel na te maken. Verder is Douglas Fairbanks echt een perfecte hoofdrolspeler. Zijn uitstraling met dat ontblote bovenlijf geeft hem een ontdeugende uitstraling, wat perfect past bij het personage dat hij hier speelt.

Verder is het verhaal best leuk verzonnen. Het ademt in ieder geval avontuur uit. Er komt van alles voorbij, van vliegende tapijten tot de meest rare monsters, je kunt het zo gek niet verzinnen. Natuurlijk zijn de effecten hier en daar flink verouderd, maar het heeft nog altijd zijn charme. Wel vond ik, dat sommige passages in het verhaal erg snel voorbij gaan. De tijdsduur is weliswaar lang, maar had misschien iets beter verdeeld kunnen worden.

Maar verder heb ik me er goed mee vermaakt. het is niet allemaal top, maar de tijd vloog, net als de vliegende tapijten, voorbij en het was bij vlagen zelfs erg leuk.

3,5* ruim

avatar van anne J
Bij bijna elke zwijgende film die je nu kijkt is altijd de vraag welke versie je voor ogen hebt. Hoeveel van de film is (in)compleet? Zijn de beelden die je ziet gerestaureerd geweest? Hoe kapot zijn de beelden? Zijn de scènes nog getint of is alles verloren gegaan of zijn ze opnieuw getint? Welke muziek zit erbij? etc. etc.

Ik heb The Thief of Bagdad zojuist herbekeken, vanaf de dvd in mijn kast. Op de dvd hoes staat dat deze versie in 2006 is uitgegeven door de Pickwickgroup. Het is een zwart-wit versie (geen getinte scènes zoals van origine) waarbij de kwaliteit van het beeld helaas wat verder vergaan is. Bij long shots e.d. zie je niet eens altijd goed wat er zich afspeelt op het beeld. En de muziek bij deze versie is nogal herhalend en werkt van tijd tot tijd zelfs op je zenuwen.
Jammer, want na wat research op internet zie ik dat er een betere digitaal gerestaureerde versie is, met gecomponeerde muziek van het london orchestra of een ander orkest (?), wat waarschijnlijk de her-kijkervaring iets beter deed.
Nu kan ik gelukkig door de veroudering bij de versie die ik zojuist zag wel heen kijken, en doet het niet af aan alles wat in de film voorkomt. 91 jaar oud, en nog even leuk om te bekijken. De film tovert op sommige momenten een glimlach tevoorschijn, op andere momenten spanning in het lijf. En de zwierige, charismatische Fairbanks loodst je de hele film met een avontuurlijk tempo van hot naar her.

Maar boy oh boy toen ik zojuist wat beelden op internet zag van een recentelijk gerestaureerde versie was dat eerlijk gezegd wel zeer fenomenaal, en lijkt het me nog toffer dan wat ik net op dvd heb gezien! Dus als ik de film in de toekomst voor een derde keer zal zien, wordt het ongetwijfeld een andere versie die ik op voorhand ga uitkiezen