Disclosure (1994)

Thriller / Drama

geregisseerd door Barry Levinson
met Michael Douglas, Demi Moore en Donald Sutherland

Als het bedrijf gaat reorganiseren verwacht de gelukkig getrouwde computerexpert Tom Sanders een flinke promotie. De baan gaat echter naar een vrouw, Meredith Johnson, met wie hij vroeger een relatie had. Meredith wordt Toms baas en is vastbesloten om het te gaan maken binnen het bedrijf. Ook wil ze de relatie weer oppikken. Tom kan haar bijna niet weerstaan, maar wijst haar toch af. Hij klaagt haar aan wegens seksuele intimidatie, maar het bedrijf kan deze negatieve publiciteit niet gebruiken.

avatar van des1
Betere film dan je op basis van het gegeven (mooie carrierevrouw Demir Moore wil persé van bil met vroegere scharrel Douglas) zou zeggen. Goed uitgewerkte plotline met suspense momenten. Tuurlijk het vergezicht wat we krijgen dat virtuele media de toekomst zijn, is interessant. Let ook op de opmerkelijke rol van Donald Sutherland. Zelden een CEO zo'n zwierig en charimatische toespraak zien/horen houden.

De lage scores overal kan ik niet helemaal plaatsen. Het uitgangspunt is best origineel en het verhaal wordt aardig opgebouwd. Om het een beetje spannend te houden zitten er wat flauwe twists in maar de acteurs, met name Sutherland en Douglas, spelen met flair en het VR verhaal is leuk bedacht, al is het inmiddels erg verouderd.

avatar van Snape
Inderdaad een film waarbij de rondingen van Demi het beste gedeelte is. Veel dingen worden niet uitgewerkt, zoals eerst de beschuldiging van Meredith over tegen haar zin in betast te worden, waarna er niks met de opgenomen tape wordt gedaan. Daar hoor je haar toch echt smeken om gepakt te worden. En waar zijn de p.a. van haar én de schoonmaakster gebleven? De assistent van Saunders wordt wel ondervraagt, maar getuigen die vóór hem pleiten niet. Slecht werk van de advocaat van Saunders. En dan die baardige collega? Slechte uitvoering van wat echt een topfilm zou kunnen zijn. Douglas is prima, Moore super hot, Sutherland suddert er maar wat vreemd omheen, en degene die mevr. Saunders speelt is wel snel vergevend. Maar voor de donderdag een leuk filmpje, zeker als er voetbal is op een ander net.

avatar van Maartenn
Verrassend actuele film gezien de hele #metoo discussie van het moment in combinatie met de toen nog futuristische ontwikkeling richting virtual reality.