Wake of Death (2004)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Frankrijk / Zuid-Afrika
Actie / Avontuur

geregisseerd door Philippe Martinez
met Jean-Claude Van Damme, Valerie Tian en Tony Schiena

Ben Archer is een ex-politieagent die de gruwelijke moord op zijn vrouw wil wreken door in zijn eentje de strijd aan te gaan met een machtige Chinese bende. Tijdens zijn wraakoefening ontfermt Ben zich over een klein meisje dat de geadopteerde dochter van de Chinese bendeleider blijkt te zijn.

avatar van Quentin
Harde, stylistisch en erg vermakelijke film. Begint erg sterk maar het laatste half uur is wat zwakker. VanDamme doet het meer dan aardig. 3.0*

avatar van Mug
Mug
Zeer pijnlijk inderdaad, om maar te zwijgen over de slow motion scenes (zo'n 30% van de film), en het acteerwerk van Van Damme (krokodillentranen) en zijn zoontje (mijn god...). Ik kan natuurlijk nog het ridicule script meenemen en het feit dat een van de camera-mannen Parkinson had. Dramatisch.

avatar van otherfool
Zowaar redelijk stijlvolle film met een mooie triphopachtige openingsscene. Van Damme neemt geen gas terug en is zelf de baddest m*th*rf*ck*r van de film. In de 2e helft is het één grote herhalingsoefening maar hij heeft er veel mindere gemaakt.

2,5*.

avatar van sinterklaas
Ik zit me nu te bedenken dat dit van damme's slechtste film is. Hij acteert echt beroerd in deze film.

Had hem eerst een 2,5 gegeven en toen een 1,5
Komt omdat ik hem toen nog maar 3 minuten geleden gezien heb. Voor de volgende keer weet ik het: eerst goed nadenken en dan stemmen.

Een 1 maar, hopelijk is Second In Comand beter.

avatar van Goodfella_90
Direct was mij duidelijk dat we bij deze Van Damme voor eens te maken hadden met een regisseur die er warempel nog een goede film van probeerde te maken ook, het mag echter amper een serieuze poging heten.

Martinez probeert het hier en daar nog enigszins sfeervol in beeld te brengen, maar faalt jammerlijk. Het camerawerk is veel te rommelig, de muziek is slecht gekozen, de dialogen zijn te infantiel voor woorden, het acteerwerk is zeer beroerd en het script stelt weer barweinig voor. Enig pluspuntje was de getekende kop van Van Damme, die zich op zijn oude dag eens goed leende voor een rol als deze.

Nee, als je dan toch een Van Damme gaat zien dan doe je dat voor de actie. Diezelfde actie was maar weinig aanwezig en wanneer hij dan toch voorkwam werd het maar weinig spectaculair in beeld gebracht. Martinez dacht van een Van Damme een prima film te maken, maar blijkt gewoon een regisseur van niets. Misschien is een andere baan een optie voor de beste man?

avatar van Lennert
Zonder gekheid zou ik toch durven zeggen dat dit Jean-Claude van Damme's beste film tot nu toe is (let wel: beste, niet leukste). Het acteerwerk van de beste man zal altijd wel onderwerp van veel hoon zijn (wat wil je met zo'n accent), maar hij heeft met de jaren in ieder geval wel wat geleerd. Zijn emoties lijken wat overdramatisch, maar komen toch ook eerlijk en oprecht over (helemaal het moment dat hij zijn vrouw vindt). De actie is niet zoveel aanwezig als in zijn vroegere films, maar is wel veel bruter en explicieter in beeld gebracht. Daarnaast is het een verademing van Damme eens in een film te zien die niet de hele tijd geplaagd wordt met matige humor (die natuurlijk ook te genieten kan zijn, maar soit, het kan ook wat uitgekauwd raken) en hierdoor juist een stuk serieuzer overkomt.

Ik ben zeer positief, hoewel ik eerlijk zal toegeven dat ik dit soort films op een minder serieuze manier beoordeel dan ik met, bijvoorbeeld, politieke thrillers zou doen. Wake Of Death is in mijn optiek een geslaagde, kille actiefilm van een acteur die aangeeft dat hij zeker nog niet afgeschreven hoeft te worden.

avatar van Spetie
Wake of Death is een film, die vol staat van de af en toe zeer harde actie, maar waar verder eigenlijk nauwelijks enig verhaal in te ontdekken valt. De actie is keihard en het zijn vaak hele duistere scènes, waarin niet altijd alles even duidelijk is. De gevechten zijn aardig, maar er zijn talloze films waarin de gevechten beter en spannender zijn. ook wordt alles maar matig tot slecht in beeld gebracht Ook het acteren is niet echt bijzonder, hoewel van Damme er als hij zo getekend is als in deze film wel de looks voor heeft. Kortom het is een dertien in een dozijn film, die nog enigszins onderhoudend is en misschien alleen voor de die hard fans geschikt, die door de slechte regie, camerawerk etc. heenkijken. Ik kon mijn ogen er echter niet voor sluiten!

avatar van Q Jones
Wake of Death, na herziening was ik toch eigenlijk wel verbijsterd over de kwaliteit van deze film. Ik had hem al lang op dvd en hij stond op 3 sterren maar hij gaat nu toch echt naar de 4.

De film is niet echt een Van Damme film, maar desondanks heel erg goed. De dialogen zijn wonderbaarlijk goed voor een Van Damme film, en dan bedoel ik ook echt goed en niet vermakelijk.

Het verlopen gezicht van JCVD door zijn drugs verleden brengt de film veel goeds bij, je ziet dat hij moe is en er geen zin meer in heeft. Als dan zijn vrouw word vermord zie je dat hij leeft met opgekropte gevoelens. Hij toont zijn emoties erg goed en dat moment dat hij huilde om zijn vrouw kwam ontzettend overtuigend over. Ook zie je dat hij speelt met een dubieus gevoel richting dat chineese meisje, want door haar is zijn vrouw vermoord.

Natuurlijk blijft het voor het grootste gedeelte een actie film, maar Van Damme laat duidelijk meer van zijn kunnen zien. de actie scene's zien er ook erg goed uit, beter dan in vele andere films zelfs.

Kortom een prima wraak film die wat meer heeft te bieden dan de standaard film.

avatar van TrickySmalls
Sinds lange tijd weer een echte JCVD gezien. En moet zeggen dat ik enigszinss verrast ben.

Verhaal is niet bijster diep, maar wel leuk genoeg voor een avondje vermaak. Ben nou ook niet bepaald een favoriet van Van Damme, maar ben wel van plan meerdere films van hem te gaan bekijken.

De actie is prima verzorgd en ook de mooie (ontroerende) muziek mag er ook wezen. Echter, is de film niet dusdanig bijzonder dat ik er een goede film in zie, maar heb me er alleszins toch aardig mee weten te vermaken. Ik zie dan ook liever de 'vechtende' Van Damme. Mooie poster ook trouwens.

Het verhaal is dan wel niet erg diep, toch vind ik dit een zeer sterke film van JCVD. De opbouw van de film is erg goed gedaan en houd de spanning erin. Leuke actie scene's, hoewel dit niet veel aanwezig zijn, zijn ze toch zeer bruut. Ik vond het stuk met de schroevmachine toch best gaaf! Ik had alleen van het einde iets meer verwacht.

Zonder meer een leuke, grimmige actiefilm met het nodige spektakel van onze Vlaamse gespierde held, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het magere verhaal nogal wat gaten kent en nauwelijks verrassingen.

avatar van RuudC
Eerder een misdaad- dan een actiefilm. Jean-Claude van Damme verandert daar maar weinig aan. Zeker voor zijn doen is het een grimmige film. Jean-Claude speelt Ben Archer, iemand die geen zuiver verleden heeft. Zijn familie komt in botsing met een familie van de Chinese maffia, vanwege de weggelopen tiener Kim. Het verhaal is zeer gewelddadig en bovendien erg mooi geschoten. Sommige plaatjes zijn erg mooi en staan in schril contrast met de tvfilms die Steven Seagall de laatste tien jaar veel gemaakt heeft. Dat zijn de momenten waarin te zien is dat er toch een behoorlijk budget was voor Wake Of Death. Een ander verschil zijn de rauwe emoties. Vooral de scenes waarin er om Ben’s vrouw gerouwd wordt, waren aangrijpend. Nogmaals, geen typische van Dammefilm. Misschien dat daarom de algemene score relatief hoog is.

avatar van patrick17
Een grauwe Jean Claude van Damme film. Hierin is wel te zien dat van Damme ''oud'' wordt maar dat is geen probleem want ik blijf van de man genieten en van zijn films.
De scene met de boor is natuurlijk bruut maar tegelijk prima montage in de film.
De eindscene had ik wat meer van verwacht, het is een enkel schot met de badguy.
Opzich is dat een minder puntje aan de film.
Al met al een vermakelijke JCVD film.

3.0 *

avatar van StevenMighty
Volgens mij 1 van, of misschien wel dé beste Van Damme film uit de periode na z'n bioscoopfilms.
Een echte Van Damme film is het ook nog eens geworden: veel slechterikken, actie -en vechtscenes. Ook best wel de geweldadigste van zijn films te noemen, met rauwe moordpartijen en een heftige folter scene.
Ook m'n hoedje af voor de vele knappe en stijlvolle shots en de mooie achtergrond van Kaapstad.

Jammer dat dit geen bioscoop film is geworden want dat had JC zeker verdiend met deze goeie actiefilm.

4 sterren

avatar van Aapje81
Erg trage film die het vooral moet hebben van de aaibaarheidsfactor van Jean-Claude. Het is duidelijk dat hij acteerlessen heeft genomen maar het is juist zijn houterigheid wat hem charmant maakt. Verder waren de achtervolgingsscenes goed te doen en was de actie best redelijk.

Groot nadeel was echter het flutscenario en ook het zwakke acteerwerk naast Van Damme. Het joch dat zijn zoontje speelde in de film was werkelijk dramatisch en de boeven stelde ook niet veel voor.

Uit een soort van sentiment naar Van Damme toe blijft dit toch de moeite om te kijken maar goed is anders.

Matig.

edl
Een prima film in de categorie gooi en smijtwerk. Vooral het chinese meisje is echt een toppertje.

avatar van Metalfist
The only thing you postpone in life... is death

Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik blijf het vreemd vinden dat het recentere werk van Van Damme zo onderbelicht blijft. Precies alsof hij na de jaren '90 gestopt is met films te maken, maar niets is dus minder waar. Een tijd geleden een stapeltje recente Van Damme films gekocht (onder andere Second in Command) en van tijd tot wijlen zet ik er eens eentje op.

Al begrijp ik wel waarom de post 2000 films wat onbekend blijven, want hetgeen ik tot nu toe heb gezien mist zijn eigen smoel. Zo ook bij deze Wake of Death waarin Van Damme het tegen een Chinese bende opneemt. Een aantal scènes steken er bovenuit, het is vooral de martelscène met de drilboor die blijft hangen, waardoor de film net geen dertien in een dozijn wordt. Voor de rest dus veel van hetzelfde en dat allemaal geregisseerd door een man waarvan je vermoedt dat hij een zware vorm van Parkinson heeft wanneer je ziet hoe het beeld continu bibbert. Ik vond het dan ook vreemd om te lezen dat de film eigenlijk 3 regisseurs hoort te hebben. Ringo Lam (die onder andere Maximum Risk met Van Damme maakte) stapte na enkele weken op waarna Cess Silvera de taak op zich naam. Die werd dan na twee weken ontslagen en dan pas kwam Philippe Martinez in the picture. Sowieso nooit een goed teken wanneer een film zoveel problemen ondervindt als je het mij vraagt.

Het moet gezegd worden, Van Damme probeert er wel wat van te maken. Het is een recentere film en juist die verouderde kop (hij wordt natuurlijk al een dagje ouder) maakt hem geknipt voor dit soort rollen. De Muscles from Brussels is sowieso nooit de beste acteur in het genre geweest, maar hij begint eindelijk wat geloofwaardiger te worden qua emoties en dergelijke. Jammer genoeg laat hij zich hier ook weer omringen door een nietszeggende cast, zeker zijn zoontje (Pierre Marais) was wel erg slecht. Wel tof om Simon Yam nog eens terug te zien, maar hij mist wat de uitstraling die dit soort bad-guys echt indrukwekkend maakt.

Hoewel er best wel wat is aan te merken op Wake of Death is het wel een film die eens gezien kan en mag worden. Alleen lijkt het me wel enkel leuk te zijn voor de Van Damme completisten. Hij heeft in ieder geval toffer werk gemaakt in zijn carrière.

avatar van Brabants
Wake of Death is een prima genrefilm waarin JCvD samen met Tony Schiena in een ietwat zwak script toch uitstekend weet te acteren. Het is verstand op nul en genieten van de actie.