Marnie (1964)

Alternatieve titel: Alfred Hitchcock's Marnie

Thriller / Drama

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tippi Hedren, Sean Connery en Diane Baker

De kleptomane Marnie solliciteert voor een baan bij Rutland & Co. Mark herkent haar onmiddellijk als de vrouw die tienduizend dollar stal uit de kluis van een zakenrelatie. Hij voelt zich echter tot haar aangetrokken en neemt haar in dienst. Marnie wacht geduldig af maar wanneer het ideale moment zich voordoet maakt ze prompt de safe van Rutland leeg en verdwijnt naar haar afgelegen ranch. Maar Mark is haar achterna gereisd en vraagt zijn geld terug.

Een goede film van Hitchcock, hoewel het toch niet echt een hitchcock film is. Hij is toch vooral bekekend voor zijn uitstekende thrillers en echt een thriller is deze film niet. Er zit een beetje van alles in : drama, romantiek, suspense, mysterie en toch ook wel een deel thriller, maar het drama overheerst hier toch. Maar dat wil niet zeggen dat het een slechte film is. Ik vond het zelfs een erg goede film en heb er volledig geboeid naar gekeken. Er werd weer prachtig geacteerd, hoewel ik 'tippi' hedren beter vond in the birds. Qua camerawerk valt de film wel mee, niet echt speciaal, maar ook niet slecht. De muziek is prachtig en zoals gewoonlijk bij een hitchcock zit er weer een super mysterie in dat stilletjes aan word ontrafeld.
En ook een origineel verhaal dus.

3.5 sterren voor deze hitchcock die zeker de moeite waard is om te kijken.

avatar van silhoupin
leuk filmpje van hitchcock met een overheersend dramatisch karakter.
Leuke rollen door Hedren en Connery met tussen hen de typische jaren 60 filmromantiek.
daarbij ook de passende filmmuziek en leuke dialogen.
Niet echt een thriller te noemen maar eigenlijk wel een typische hitchcock-movie.
Alles komt weer kijken, suspence, mystery en romance, en dat vormt een zeer leuk geheel.
Redelijk gefilmd en een origineel verhaal met natuurlijk weer de plotwending op het einde en deze zeer goed weergegeven in de film.
Een zeer boeiende hitchcock-film die aan te raden is voor de filmliefhebber.
3,5 sterren

avatar van Banshee
Paalhaas schreef:
Wat een laag gemiddelde. Ik vind deze 'right up there' met 'Rear window', 'Vertigo', 'Psycho' en 'The birds'!

Mee eens, alhoewel ik Marnie beter vind dan Psycho. Zwaar onderschatte film en Hedren's acteerprestatie. Het is wel wrang hoe Hitch haar verdere filmcarriere met de grond gelijkgemaakt heeft, nadat ie haar eerst fijntjes bij Marnie gefolterd had.

avatar van NarcissusBladsp.
Niet hitchcocks beste maar wel een, zeker de dialogen, een goede film. Hitchcocks fascinatie voor de psychologie wordt hier verder uitgebeeld. Het is niet een van zijn meest geloofwaardigste films, het blijft ietwat kunstmatig: vooral de toch wel mooie rol van Connery is iets te glad: hij weet, in z'n veel wetende eentje, met alle luxe middelen die hij heeft, veel voor haar op te lossen....Misschien had Grace, ipv Hedren, de rol meer mysterie kunnen geven....Twee zeer aantrekkelijke acteurs als Grace Kelly en Sean Connery....in een Hitchcock-film....tja hélaas. Maar Hedren is niet zo slecht als hierboven verkondigd wordt. De psychologie is voor mij niet extreem Freudiaans, ik heb eerder de indruk (ik ken z'n "intieme" biografie niet) dat Hitchcock in de loop van zijn "film-leven" een eigen visie op de mens heeft ontwikkeld, die natuurlijk niet los van zijn tijd gezien kan worden. Wat Mark (Connery) met
Marnie doet is een (juiste) mix van gedrag- en psychotherapie.
Zijn financiële mogelijkheden en extravagante gedrag (snel trouwen met een onbetrouwbaar iemand) maken de psychologie juist interessant....Mark wordt zo tot een speciaal soort held... de 007 van de geest....(er zit een leuke verwijzing naar de geheime dienst!) Marnie is een sterke (ambitieuze) vrouw die moeilijk te beinvloeden is.....maar een rijke womanizer met inlevingsvermogen.....kan veel bereiken. Wat dat betreft is "Marnie" een interessant psychologisch experiment.
Het is opvalllend dat Hedren, ondanks alles wat Hithcock haar schijnt aangedaan te hebben, in de "extra" documentaire opvallend positief over Hitchcock is...dat ze überhaupt mee heeft gewerkt....

avatar van BASWAS
Marnie, een gemoderniseerde versie van een sprookje over een slecht Roodkapje en een grote boze wolf vol goede bedoelingen.
In het voor het publiek toegankelijk gedeelte van het diepe sprookjesbos is het altijd een stuk minder spannend dan in het donkere gedeelte achter de bordjes ‘verboden toegang’.

Een spannend pluspunt van Hitchcock als regisseur is dat hij nooit alleen maar genoegen neemt met een veilige manier van filmen om zijn verhaal te vertellen. Graag neemt hij een kijkje achter allerlei schijnbare verbodsbordjes in het filmgebied. Het maken van (en dus ook het kijken naar) zijn films moet spannend blijven. Vaak kiest hij ervoor om volop te experimenteren met vorm en inhoud. Dit kan slagen maar dus ook mislukken, het is maar net hoe je ertegenaan wilt kijken.

In Marnie wordt het idee uitgewerkt van de fetisjistische liefde. Een man wil met een dievegge naar bed omdat ze dievegge is, zoals andere mannen dat willen doen met een Chinese of een negerin. Volgens Hitchcock in zijn interview met Truffaut komt dit idee van de fetisjistische liefde in Marnie minder sterk over dan in zijn film Vertigo.

Zelf vond ik het toch een intrigerend verhaal met in de vormgeving een spanningsveld tussen naturel en kunstmatig.
Het zusje Lil van de overleden vrouw van Mark (Sean Connery) komt een stuk spontaner en natuurlijker over dan de kunstmatige Marnie (knappe rol van Tippi Hedren), het koele Hitchcock blondje dat gevangen zit in haar frustraties uit het verleden.

Op de reactie dat het personage van Mark toch ook niet helemaal 100% is om het met een vrouw als Marnie aan te leggen, reageerde Hitchcock met de opmerking: ”We’re all perverted in different ways.”

Het door sommige verfoeide decor met het geschilderde schip dat zeker niet iedere moment het kartonnenstraatje van de moeder zal gaan binnenvaren heeft zeer nadrukkelijk een onnatuurlijk element in zich. Evenals de overgangen via bloedrood beeld naar stukjes verleden van Marnie of het met de lopende band in een studio opgenomen paardrijden van haar.
Mij storen deze scènes niet. In film of theater hou ik er juist wel van als er leuk spannend gespeeld wordt op of over het randje van de goede smaak met werkelijkheid en verbeelding. Als het maar niet al te laf en te netjes gedaan wordt. Als 'echt' verkochte werkelijkheden zijn bedrog!

Over de ruzie op de set van Marnie tussen Tippi Hedren en Hitchcock las ik ergens een verbolgen opmerking van The Master of Suspence: ”She did what no one was permitted to do. She referred to my weight.”

avatar van NarcissusBladsp.
Boeiend BASWAS, ik ben benieuwd naar je mening over "Birds"! Ook daar speelt Tippi Hedren een uitdagende vrouw, waarschijnlijk is ze daar bewust voor gekozen......maar ze blijkt zelfs iets te uitdagend voor Hitchcock..... grappig!
De menselijke relaties (dialogen!) zijn bij Hitchcock bijna altijd
spannend en interessant: bij Marnie is de verhouding met haar moeder de belangrijkste spanningsbron.......Moeders en de omgang met taboes daar valt bij Hitchcock veel over te zeggen......
Dat Hitchcock in zijn begintijd in Duitsland (de Expressionisten) gewerkt heeft verklaart misschien zijn keuze voor bepaalde theatrale effecten...maar het was natuurlijk vaak ook (financieel) praktischer: geen gezoek naar geschikte locaties.

avatar van dionj
Aardig goede Hitchcock, maar heeft betere gemaakt.

avatar van Drs. DAJA
Heel erg goede Hitchcock.

Een zeer interresante uitwerking van een boeiend karakter. Hedren en Connery zijn een perfect duo, en ieder scene met hen er in werkt en is interresant.

Het is een erg orgineel verhaal, alleen is de spanningsboog niet erg goed. Gelukkig word het aan het einde volledig goed gemaakt.

Zoals ik al zei, een goede film.

avatar van Goodfella_90
Hedren is wat minder, maar Sean Connery is geweldig. Heb hem nooit charmanter gezien, ook niet als Bond.

Goodfella_90 schreef:
Sean Connery is geweldig. Heb hem nooit charmanter gezien, ook niet als Bond.

Probeer The Man Who Would Be King eens, zou ik zeggen. Die bevat Connery's beste rol. Maar zijn rol in Marnie krijgt wat mij betrefd de tweede plaats. Erg goede rol, ook al was het mij niet altijd even duidelijk of ik hem nou sympathiek moest vinden of niet.

Dat kenmerkt de film Marnie wel een beetje. Ik vind hem zeker tot de betere Hitchcocks behoren, maar naar mijn mening is het, net als Shadow of a Doubt, een onevenwichtige goede film. Heel veel bevalt me, maar sommige dingen hadden beter gemoeten.

Hiermee verwijs ik niet eens naar het decor met die haven op de achtergrond. Het had natuurlijk ook gewoon in het echt gefilmd kunnen worden, maar ik vond het wel iets hebben. Op een bepaalde manier is het zelfs charmant.

Meer moeite heb ik met het hele psychoanalytische gebeuren af en toe, maar dat ligt niet zozeer aan de film als wel dat ik helemaal niets met psychoanalyse in het algemeen heb. Want eerlijk is eerlijk, psychoanalyse wordt nergens zo sterk verbeeld als in deze film. Het voelt af en toe wat simpel aan in theorie, maar Hitchcock is zo'n goede regisseur dat hij het toch indringend weet te filmen. Hedren wisselde als actrice erg in de film naar mijn mening. De ene scène vond ik haar geweldig acteren, de andere weer erg matig. Een echte lijn zat daarin echter niet. Andere actrices uit eerdere Hitchcocks, zoals Grace Kelly en Ingrid Bergman hadden dit wellicht beter volbracht.

Marnie is verder eigenlijk nauwelijks een thriller, al zit er een leuke spannende scène in wanneer Marnie de kluis op haar werk leeghaalt en er ineens een schoonmaakster opduikt. Daarnaast lijkt de flashback op het einde een beetje te steunen op het horrorgenre. Erg beklemmend moment. De rest van de film is meer een psychologisch drama. Boeiend blijft het altijd.

avatar van Matchostomos
The One Ring schreef:

Wetende dat psychoanalyse één van Hitchcocks stokpaardjes is, is het ofwel een wonder dat je er steeds in meegaat, ofwel een geluk dat een man als Hitchcock achter het roer staat.

Mindere Hitchcock wat mij betreft. Eigenlijk verwoordt Hugo het allemaal perfect op de vorige pagina. Maar buiten dat is het ook nog eens allemaal veel te lang.

Matchostomos schreef:

Het was me in andere films wel een beetje opgevallen, maar dit is de enige film waarin Hitchcock echt op de psychoanalyse hamert. Het is bijna het thema van de film.

sakiefg7
Erg mooie film met mooi acteerwerk, verder heb ik er niet zoveel over te zeggen.

avatar van mikey
Misschien ben ik niet geloofwaardig meer als hitch aanhanger, maar goed. Wederom een spectaculaire thriller die niet te lang kon duren Wederom! Zijn de thriller-momenten intens en het camerawerk, de lay-out en daarmee de regie fenomenaal. Inderdaad is het jammer dat hedren wederom was gecast, dat geef ik maar eerlijk toe. Ze trekt te veel negatieve aandacht maar aan de andere kant geeft Connery wel weer een interessant tegenwicht. De bizarre achtergronden komen volgens de experts uit zijn expressionistische periode (die van hitch). Nog even over Hedren toch speelt ze de vrouw in paniek best erg aardig en geloofwaardig. Daarnaast is hitch niet alleen de master of suspense maar ook een beetje stiekem van de exploitation. Grappig te vernemen dat crewleden altijd tegen zijn grofste scenes zijn en dat hitchcock dan vond dat ze gewoon hun kop moesten houden.Wederom een geniale film.

mikey schreef:
Misschien ben ik niet geloofwaardig meer als hitch aanhanger, maar goed.

Hoezo niet?

avatar van italian
mikey schreef:

Had Grace Kelly niet de rol van Marnie kunnen spelen? Volgens de special features van een andere hitchcockfilm hadden Hitch en Grace over het verhaal van Marnie gebabbeld en ze vond het alleszins geen slecht verhaal ! Als ik die Reinier eens te pakken krijg...

The One Ring schreef:
Hoezo niet?
Omdat ik als zijn films een 4.5 of 5 geef

italian schreef:
Als ik die Reinier eens te pakken krijg...

Even voor diegenen die het niet weten:
Die reinier van monaco had probleempjes thuis en vond inderdaad dat Kelly thuis op de bank moest blijven of achter het fornuis. Werkelijk te idioot voor woorden.

avatar van Norma
Ik vond Marnie juist wat tegenvallen. Al heel snel wordt duidelijk wat er met Marnie aan de hand is, gezien haar afkeer van aanrakingen door een man .En dan de manier waarop er wordt gesproken over een sexuele afwijking, alsof de vrouw niet goed snik is i.p.v. getraumatiseerd Ook het acteerwerk van Hedren laat naar mijn idee te wensen over: haar angstaanvallen/dromen komen eerder lachwekkend dan indringend over. Jammer, want de rest van het gegeven vond ik wèl aardig: Marnie die overal de boel bij elkaar rooft en er voortdurend tussen uit probeert te knijpen totdat iemand haar plotseling herkent... Ook haar afkeer voor bloed wordt spannend weergegeven, en als er al niet duidelijk was wat er ongeveer gebeurd moest zijn zou dit het verhaal heerlijk mysterieus hebben gemaakt. Nu kwam het op mij eerder over als een extra toevoeging om het psychologisch drama toch een thriller-elementje mee te geven en die combi vind ik in deze niet geheel geslaagd.

Norma schreef:
Ik vond Marnie juist wat tegenvallen. Al heel snel wordt duidelijk wat er met Marnie aan de hand is, gezien haar afkeer van aanrakingen door een man.
Tja, dat is inderdaad een gedateerd idee. Echt verstand van zaken heb ik niet maar mocht je eens voor de lol een boek van Freud uit de kast trekken (ik kan het me voorstellen dat je jezelf dat niet aan wilt doen) dan begrijp je ongeveer waar dit thema vandaan komt. De Hysterische Vrouw. Ik geloof ook wel dat dit gegeven ergens als humoristsich is bedoeld. Ik bedoel dat de maker zijn film aankondigd met een droog hoofd: i'd like to talk to you about marnie; a sex mystery, that is if you use such words... Ik begrijp je frustratie wel hoor, de film is natuurlijk wel een beetje fout.

avatar van wibro
Deze film van Hitchcock kon mij niet bekoren en dat geldt ook voor al zijn films die hij hier na nog maakte. Hitchcock toonde met deze film dat hij duidelijk over zijn hoogtepunt heen was.
Maar dit is hem vergeven, want met klassiekers als Rear Window, Vertigo, Psycho en noem maar op heeft hij een geweldige bijdrage geleverd aan de wereld van de cinema.
Voor mij is hij nog altijd de grootste filmregisseur.

avatar van niethie
Zonet voor de tweede keer in een lange tijd weer eens herkeken en ik vond hem nog steeds erg sterk, het duurde ventjes voor ik erin zat maar daarna zit je ook wel aan je scherm geplakt, opnieuw een heel intrigerend verhaal vol spanning, sfeer en mystiek, Connery als de eeuwige charmeur speelt zijn rol weer met verve terwijl zijn tegenspeelster Hedren inderdaad iets onder de maat acteert maar het verder absoluut niet slecht deed in haar rol, tot slot bevat de film opnieuw een aantal bijzonder spannende scenes zoals alleen Hitch ze kon maken, alleen dat geweldige einde al, en was het verhaal over een vrouw met een psychoseksuele stoornis (wat vandaag de dag misschien wat gedateerd overkomt, vooral door de ouderwetse manier waarop dit onderwerp wordt behandeld) zijn tijd ver vooruit. Al met al het zoveelste meesterwerk van de master of supence ietsjes minder dan bv Psycho en Rear window, maar bovenal gewoon opnieuw boeiend van begin tot eind, een echte aanrader.

4 sterren

avatar van italian
In het algemeen vallen films die niet over 'de man die zijn onschuld moet bewijzen' gaan bij mij meer in de smaak en wanneer hij op de psychoanalitysche toer gaat kan ik hem dat zeker niet kwalijk nemen. Zoals de latere Hitchcocks bevat ook Marnie een geweldig verhaal met een interessant uitgangspunt, maar Hitchcock slaagt er om één of andere reden nooit in om daar echt iets bovengemiddeld van te maken.
Ik ben het met vele eens dat de Freudiaanse theorieën wat te simpel in het verhaal ingewerkt worden en dat Tippi Hedren niet die geweldige getalenteerde actrice is die zo'n complex personage kan dragen. Het lukt haar om een karakter mysterieus en koel te houden, maar wanneer het erop aankomt meer diepgang in haar personage te steken bakt ze er weinig van en gaat ze er soms zelfs een beetje over. Sean Connery en de actrice die de moeder speelt vond ik het best geacteerd.
Het einde maakt veel goed en leunt dicht tegen het horrorachtige aan, vooral dankzij de fantastische muziek van Hermann! Wat een man!

avatar van wapper
Ik vond de muziek net 1 van de grote minpunten van deze film, in het begin klonk het nog aardig, maar (al) halverwege de film, nadat het al zo'n 25 keer werd afgespeeld (die indruk kreeg ik tenminste) had ik het wel al gehoord...

vreselijk irritant

avatar van Co Jackso
Een hele aardige Hitchcock, maar duidelijk een stuk minder dan zijn meesterwerken. De film voelde vooral ouderwets en nogal knullig aan. Met name het gebruik van rood was zeer overdreven. Boeiend blijft het gelukkig wel. Met name Sean Connery speelt heel sterk. Opvallend is trouwens ook hoe slecht sommige scènes gefilmd zijn, namelijk heel gedateerd, wat voor mij duidelijk maakt dat de tijd van Hitchcock wel afgelopen was na deze film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Een iets mindere Hitchcock die, na een aantal meesterwerken, door de aanwezigheid van Connery en Hedren toch nog behoorlijk in de smaak valt. Goed.

Veruit de zwakste Hitchcocker die ik ooit zag.
Lijkt mij meer een woensdagnamiddag-zakdoek-filmpje.
Totaal ontgoocheld.
En wat heeft die Hedren een krakerige stem, zeg.

Ik had verwacht dat Marnie hoger zou scoren. Deze thriller (sexy misterie) zit behoorlijk goed in elkaar en houdt je in de greep. De decors en cameratechniek zijn goed.

avatar van AmazingPP
Wat zijn de meningen over deze film verdeeld! Echt grappig om al jullie commentaren te lezen. Hier is de mijne:

Eén van de betere Hitchcock-films, als je het mij vraagt. Het verhaal grijpt je vanaf de beginscene met de gele tas tot het einde. Er wordt erg goed in geacteerd, zeker Connery laat één van zijn beste prestatie's zien. Hedren zet haar rol met veel verve neer, maar is wel eens beter geweest. Dat Kelly haar rol zou moeten spelen komt naar voren uit de docu die op de DVD staat, maar of ze het beter had gedaan...? We zullen het nooit weten. Geniaal shot: vanaf de trap naar de voordeur, dan zeg ik toch genoeg? Wat een mooi shot is dat!! 4 *

AmazingPP schreef:

Eén van de betere Hitchcock-films, als je het mij vraagt.

Meen je dat? Vind dat ie er tenminste 30 heeft gemaakt die beter zijn. Maar ook een mindere van Hitch is nog wel de moeite waard.