Marnie (1964)

Alternatieve titel: Alfred Hitchcock's Marnie

Thriller / Drama

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Tippi Hedren, Sean Connery en Diane Baker

De kleptomane Marnie solliciteert voor een baan bij Rutland & Co. Mark herkent haar onmiddellijk als de vrouw die tienduizend dollar stal uit de kluis van een zakenrelatie. Hij voelt zich echter tot haar aangetrokken en neemt haar in dienst. Marnie wacht geduldig af maar wanneer het ideale moment zich voordoet maakt ze prompt de safe van Rutland leeg en verdwijnt naar haar afgelegen ranch. Maar Mark is haar achterna gereisd en vraagt zijn geld terug.

kappeuter (moderator)
Sean Connery op z'n best!
Ik las ergens dat Marnie Hitchcock's meest Freudiaanse film is en dat klopt wel vind ik.
Tippi Hedren kende ik niet, maar ze speelt erg overtuigend de psychisch gestoorde vrouw.
Deze film is minder spannend dan andere Hitchcock films, maar is toch heel boeiend.

neo (crew)
de film is inderdaad niet erg spannend,maar wel erg goed.hedren speelt weer een goeie rol en ook connery is goed.de onthulling van het geheim van Marnie is fantastisch.dit was trouwens de laatste fim van hitchcock met de muziek van bernard herrman.

avatar van Sparkle
3.5 voor de film en een 0.5 voor Tippi. Actrice die nog heel wat had kunnen bereiken als Hitchcock haar carrière niet verwoest had.

kappeuter (moderator)
Hoezo verwoest ? Ze heeft toch maar mooi in The Birds gespeeld. Kunnen niet veel mensen nazeggen.

Ik begrijp deze niet hoor.
Leg dit eens uit

avatar van Sparkle
Hithcock heeft inderdaad Tippi gelanceerd en haar een prachtige status gegeven, maar dus ook terug afgepakt.

Hitchcock was geniaal, en zoals alle geniale mensen had ook hij een heel apart karakter. Tippi was net na Marnie Hitchcock's favoriet, en wijkte ook geen moment van haar af. Alfred, die altijd al een zwak heeft gehad voor blondjes, probeerde met al z'n charmes Tippi de zijne te maken. Tippi met al haar gezond verstand zei natuurlijk neen. Hitchcock kon daar niet mee lachen, en heeft toen ook al z'n macht gebruikt - en hij was toen een machtig man in filmbusiness - om het Tippi moeilijk te maken nog een fatsoenlijke rol te krijgen bij een andere regisseur. En dat is gelukt. Een soort van "Ik heb je gemaak, ik maak je kapot".

Dat is allemaal een goed jaar of twee officieel uitgekomen toen er een nieuw boek over hem verscheen waarin al z'n pesterijen beschreven stond van (té dikwijls blonde) vrouwen die hem niet als minnaar wilden. Zo heeft Kim Novak bvb die in Vertigo van een brug in het water springt, die scene rond de 30 keer opnieuw mogen doen. Dwz: Springen in het koude water, afdrogen, nieuwe kleding aandoen, make-up en haar, naar boven gaan, springen in het koude water.... Het boek is geschreven door z'n naaste familieleden die meer dan genoeg hadden van de ophemeling van een persoon die hun leven nodeloos moelijk maakte.

En Tippi Hedren is ook nog eens de moeder van Melanie Griffith.

Nooit dol geweest op Marnie. Het boek van Winston Graham vond ik niet te lezen, Tippi Hedren vind ik volstrekt oninteressant en (mede door de mode van die tijd en de haardracht) intens tuttig en niet-lekker.

Bij terugkijken viel me weer op hoe eindeloos er in de film geouwehoerd wordt, en uitgelegd. In de auto, meestal.

Maar het ergste vind ik in de film de nepperigheid van de zogenaamde Freud-theorieën. Alles in de film is bijna stuitend sluitend.

Iedere keer als Marnie iets roods ziet, begint haar lipje te trillen, trekt er een rood waas over het doek (duidelijkheid voor alles !) en is ze weer even zes jaar. Dat is psychologie van de heel koude grond.

Connery speelt naar hartelust de psychiater en in twee zinnetjes heeft hij Marnie onder een soort 'film-hypnose'... tot en met kinderstemmetjes aan toe. Alles leidt tot een traumatische ervaring [Bruce Dern wordt neergeslagen] waarin alle puzzelstukjes passen. Lintje erom en klaar !

Dat Hitch waarschijnlijk een onaangename man was die (blonde) vrouwen graag vernederde - het zal allemaal wel. Maar hij was in deze film lui en ongeinspireerd en veel te snel tevreden met een schematisch flutverhaaltje... Me Freud, you Jane.

Kom, kom. Zeker, Marnie hoort niet bij zijn beste werk, maar Connery, de algehele sexuele ondertoon en de geweldige set (met dat schip!) maken de film toch de moeite waard.

Sparkle schreef:

Zonder Hitch was het nooit wat met haar geworden. Zo getalenteerd was ze niet...

Een geschilderd achterdoek ('geweldige set'?) van een schip dat eruitziet of het ieder moment het nauwe straatje in kan varen, illustreert nou precies de nepperige Freud-popularisering waaraan Hitch zich schuldig maakte.

Als je hier even over nadenkt is dit eingelijk helemaal niet zo'n goeie film, maar toch vond ik hem op de een of andere manier wel aardig vermakelijk. Connery in een van z'n beste rollen, Hedren viel me erg tegen. Ook zoals Hugohei al zei waren de sets ongeloofelijk amateuristisch gemaakt. Het schip op de achtergrond en Hedren rijdend op een paard. Ik weet niet zoveel over paarden, maar ik weet wel dat jen iet zo'n beweging maakt als je op een paard zit wat galopeerd. Qua spanning was deze film ook niets vergeleken bij andere films die ik gezien heb van Hitchkock (Vertigo en North By Northwest bijvoorbeeld). Bij nader inzien krijgt deze film toch maar 2,5* van mij.

avatar van Goodfella
Volgens mij was Hitchcock hier al een beetje over z'n goede tijd -voor zover hij die gehad heeft - heen. Niet meer dan een matig thrillertje...

avatar van BoordAppel
Wel aardig. Connery speelde erg goed maar van Hedren werd ik niet warm of koud. Ze acteerde veel te overdreven. De tijd heeft ook niet veel goeds voor deze film gedaan, sommige dingen waren echt te nep (val van dat paard, geschilderde boot en t allernepste: de gang op dat schip, zo duidelijk geschilderd). Toch ben ik wel wakker gebleven bij deze film en dat wil toch ook wat zeggen. 3*.

avatar van Redlop
Freud voor Tros-leden. Misschien was het in 1964 erg nieuw en verrassend maar de film is wel erg achterhaald. Toch hier en daar boeiend, vooral door Connery. 2,5*

avatar van Ralfke
Niet echt geweldig, maar *** zijn wel terecht. Ik heb - tijdens het kijken - in ieder geval niet mijn REM-slaap op hoeven te zoeken.

Aardige hitchcocker, maar niet echt om helemaal een gat in de lucht te springen. De film komt gewoon niet met echt iets spannends of mysterieus, daarom gaan mijn kostbare 3* vooral naar het acteerwerk.

avatar van speedy23
Marnie was een van de latere Hitchcockfilms, gebaseerd op een roman van Winston Graham. Grootmeester Alfred had eerst gedacht aan een comeback van Grace Kelly in de rol van Marnie, doch de Grimaldi's van Monaco zagen hun prinses niet in de huid van een kleptomane kruipen. Dan koos Hitch maar voor een ander favoriete: Tippi Hedren, die hij het jaar daarvoor lanceerde in The Birds. Helaas is haar vertolking van Marnie ondermaats en slaagt ze er niet in het - toegegeven - zeer ingewikkelde personage voldoende geloofwaardig over te brengen. In de mannelijke hoofdrol zien we een jonge, aantrekkelijke Sean Connery. Marnie werd indertijd om diverse redenen gezien als een misser, vanwege te weinig suspense en te lang. Doorheen de jaren zijn de critici anders gaan denken over deze prent en ze beschouwen hem nu als een zeer Hitchcockiaans werk. Marnie is immers volgepakt met technische hoogstandjes, subtiele wreedheden, verwijzingen naar seks, zwarte humor en Freudianismen. Het blijft dus een bijzonder interessante film, voor de Hitchcock-liefhebbers alleszins een must...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het eerste uur was wel leuk, daarna werd het mij wat te veel een Freudiaanse zeurfilm die overeind wordt gehouden door met name Sean Connery. Met Marnie als personage dat wel heel direct (en nogal onsubtiel) lijkt opgetrokken te zijn uit psycho-analytische clichés.

Prachtige nieuwe poster

avatar van BoordAppel
Waarom moet die Hitchcock toch altijd zelf met zn bolle kop op de poster? Was de man narcist?

FisherKing
In principe niet, (Alhoewel een klein beetje aangezien hij ook altijd in zijn films figureert) maar er zullen ook wel meer varianten van de poster zijn. Door de grote bekendheid van Hitchcock, vooral ook op TV (dus bekend gezicht) destijds was deze variant schijnbaar een extra lokker voor de niet-regelmatige bioscoopganger.

neo (crew)
Hij speelde er zelf altijd dan ook een spelletje mee; in cameo's, in trailers, op posters, in zijn televisie serie... Dat vond die leuk

Elke filmmaker (en ook andere kunstenaars) is wel narcistisch, vooral als die in zijn eigen films speelt. De één zal het alleen meer hebben dan de ander.

neo schreef:

Zelf zei ie dat het ooit uit nood geboren was, later een grapje wed en weer later een vervelend dingetje dat het publiek van hem verwachtte. Hitchcock was zo'n bekende regisseur dat zijn kop op de poster gezet werd, omdat dat publiek genereerde.
Geen een regisseur was ooit zo'n ster als Hitchcock.

avatar van Pieter Montana
Aardige Hitchcock thriller met een goed Tippi Hedren en een zoals altijd uitstekende Connery,die dat jaar nog de beste Bondfilm Goldfinger maakte.Soms erg spannend maar een goed verhaal waarbij de puzzelstukjes op het einde precies in mekaar vallen.We krijgen na -een soundtrackloze "Birds"-terug Bernard Herman(RIP ) met weer een goeie soundtrack

Voorlopige Hitchcock Top (na 3 films)
1:Psycho 4.5*
2:The Birds 4*
3:Marnie 4*

avatar van erwku
goede film met goed verhaal, zeker voor zijn tijd een gewaagd onderwerp.

alleen dat decor aan de haven,sorry die is zo slecht dat het met telkes weer aan stoor, haha,

Vind ik juist heerlijk!

Wouter schreef:

Geen een regisseur was ooit zo'n ster als Hitchcock.

En zaten zijn cameo's eerst nog ergens in de loop van de film geplaatst, later deed 'ie ze meteen in het begin. Het publiek zat teveel te letten op de cameo, i.p.v. op de verhaallijn. Door in het begin zijn cameo te plaatsen was dat alvast achter de rug en kon iedereen zich weer met de inhoudelijkheid van de film bezig houden.

avatar van Paalhaas
Wat een laag gemiddelde. Ik vind deze 'right up there' met 'Rear window', 'Vertigo', 'Psycho' en 'The birds'!