Xanadu (1980)

Muziek / Fantasy

geregisseerd door Robert Greenwald
met Olivia Newton-John, Gene Kelly en Michael Beck

De Griekse muzen inspireren de mensheid tot het creëren van kunstwerken. Eén van de muzes neemt de vorm aan van de aantrekkelijke Kira en maakt kennis met de schilder Sonny Malone. Samen met Danny McGuire, een man die al eerder door Kira werd geïnspireerd, bouwt Sonny een enorme rolschaats-disco.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
de bekendste film die nog niet op de site stond?

Jordy schreef:

de bekendste film die nog niet op de site stond?

Stond er ook van te kijken.

avatar van predator
Heel dom en suf, terwijl ik toch erg verkikkerd was op Olijfje.

Olivia is gewoon leuk om te horen en te zien, en droeg dan ook de film, alhoewel Gene Kelly ook leuk was in de film. Als je van dit soort muziek houdt dan amuseer je je wel gedurende de film, anders kun je beter niet kijken.

avatar van Ewing Oil
Xanadu is en enorme leuke film voor en avondje op de bank lekker relaxen, want de soundtrack van de film is erg goed. En Olivia Newton John is gewoon een van de mooiste vrouwen op aarde om naar te kijken en om naar te luisteren, en dat wist ik al toen ik Grease voor het eerst zag.

avatar van Dennis Evahi
Ik zou deze graag willen zien. Ik vind Olivia leuk.

avatar van FunkStar
Xanadu is een vermakkelijke film die een bepaald verhaal heeft wat je blijft boeien. En de soundtrack van Xanadu is geweldig, je blijft swingen. Omdat de prachtige Olivia erin zit krijgt hij 4 sterren!

avatar van Dennis Evahi
Een hele slechte film maar Olivia maakt alles goed! Olivia is knap, kan dansen en zingen. In deze film speelt zij Kira, een Muze.....nou het zag er allemaal behoorlijk beroerd uit allemaal. Heel suf!!!! Eindelijk gezien deze film maar wel 1 om snel te vergeten.

**-sterren

Geweldig goede muziek uit de heerlijke jaren 80 bij een flinterdun verhaaltje.

avatar van soom
. Wat een slechte film. Slechte Grease-na-aap-film, bwah. Ik vond de liedjes nog wel te doen, maar voor de rest vond ik het huilen geblazen, en niet omdat ik het zo goed vond. 1, 5*. Olivia is wel schattig en ze lijkt in haar zang erg op Agnetha, maar dat red de film niet echt, natuurlijk. Erg matig.

soom schreef:
:Grease-na-aap-film, bwah.

Hoor(de) je vaak, maar behalve Olivia zie ik weinig gelijkenissen

avatar van Joän
Ik heb hem ruim 25 jaar geleden gezien in de bios. ( zucht wat gaat de tijd snel )
Misschien als ik nu de film bekijk dat ik hem anders zou beoordelen, maar als puber was ik een grote fan van Olivia, vond het een prachtvrouw met een prachtstem.
Soundtrack is goed, de nummers ken ik nog allemaal uit mijn hoofd.
Film keek lekker weg.

avatar van egbert-Bos
De soundtrack is beter dan de film maar daar zeg ik niets nieuws mee. de film ansich is ook vermakelijk. gewoon een aardige middenmooter alleen voor de dans en de muziek het kijken waard.

Leuk feitje is dat dit de laatste film was waar in legende Gene Kelly speelde hij heeft nog wel na deze film in tv series gespeeld (north and south) maar nooit meer in een film.

opmerkelijk is het duet dat Gene Kelly en Olivia Newton John hebben in de film 2 verschillende generaties.

toch een zeer onderhoudende film ***

Dick2008
Olivia was een mooie vrouw zonder twijfel. Steeds weer turen naar d'r foto in mijn schoolagenda. Maar ja een mooie vrouw maakt nog geen mooie film. Ik vond het in ieder geval een echte afknapper, nou ja dan maar weer Grease kijken.

avatar van Queen-Bee
Olivia, rolshaatsen, muziek, Big band, disco, Gene Kelly... puur kindergeluk... maar oh zo fout!!!

avatar van the new guy
Schrijft ELO muziek voor een film, is het een schijtfilm. Jammer, wat een superband

avatar van snoes92
Hele leuke film deze al eens gezien toen ik 10 jaar was vond m toen al leuk en nu nog maar eens gekeken gewoon een feel-good film. Leuke muziek ook!

Niet te schatten deze ... tja, film?

Je kan van musicals zeggen wat je wil, maar meestal ogen ze wel verzorgd en uitgedacht. Xanadu is daar een stevige uitzondering op. Het is zo'n oninteressant zooitje ongeregeld dat het amper te geloven valt dat deze film ook maar enige status heeft.

Het meest opvallende vond ik de erg slordige dansjes en de soms zielloze manier waarop alles in beeld gebracht wordt. Het dansnummer tussen ONJ en Beck op rolschaatsen lijkt op een mislukte voorrande van zo'n talentenshow, maar het droevigste is nog wel de zangsolo van ONJ net voor het finale "spektakel". Ze zingt gewoon een volledig lied zonder dat de camera ook maar poogt te bewegen. 3 minuten lang kijk je een naar hoofdwiegende ONJ die zingt. Tegen een pikzwarte achtergrond. Beschamend is het.

Het verhaaltje is enorme onzin, visueel stelt het echt geen bal voor, de muziek is voornamelijk lachwekkend slecht en het geheel is gewoon één grote aanfluiting. Ik had best medelijden met Gene Kelly, die vent verdient het toch niet om dit als laatste film op z'n palmares te hebben.

Wie vol verbazing naar 90 minuten wansmaak wil staren, dit is je ideale film. Veel fouter dan dit kom je ze niet tegen.

avatar van baspls
Don Bluth en zijn Tekenfilmstudio hebben de effecten van deze film gemaakt. Zie je daar wat van terug?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Xanadu leek me dicht bij Grease te liggen en daarom ook de reden om hem voorlopig links te laten liggen. Uiteindelijk toch een kans gegeven, deels door de naam Gene Kelly. Helaas kwam ik toch bedrogen uit, en ik heb in verhouding met veel kijkers (zeker op Moviemeter) een grote liefde voor musicals. Maar wel een hekel aan disco. En deze film is een disco/electropop musical met ongelofelijk veel foute effecten en een geheel dat er uit ziet als een mix tussen Barbarella, Saturday Night Fever en een softpornofilm zonder naakt. Gene Kelly is too old for this shit en de rest staat duidelijk in dienst van het hoofddoel van de film: promotie voor het nummer Xanadu. Misschien in zijn tijd wel vrij nieuw waarbij een poging werd gedaan om de ouwe musical en de nieuwe muziek samen te brengen. Maar helaas zonder respect voor die ouwe musicals en technisch nog niet ver genoeg gevorderd om al meteen 'modern' te zijn. Niet bepaald mijn ding dit!

Het verhaal stelt niet veel voor, de speciale effecten al helemaal niet, en dan toch nog een redelijke score zal U zeggen.
Welnu, de muziek doet er veel aan, die is wel zeer goed.
Je hoort Electric Light Orchestra (de plaat Xanadu kende ik al een hele tijd, maar is de eerste maal dat ik de film zie), ook Olivia Newton-John is prima en de big band-muziek uit de jaren '40 beviel me ook enorm.
Maar wat me ook enorm beviel aan deze film is de rol van Hollywood veteraan Gene Kelly.
Kelly kreeg al een ere Oscar in 1952 en is vooral bekend uit de film Singin' In The Rain (ook al uit '52).
Hoewel Gene Kelly pas overleed in 1996 was zijn rol in deze film ook zijn allerlaatste (op een kleine rol in een miniserie na). Maar hij bewijst in deze film op 68-jarige leeftijd nog steeds een goed acteur en vooral danser te zijn.
Het mag dan misschien een wat oubollig overkomende film zijn, de muziek maakt veel goed en ik heb er wel plezier aan beleefd.

baspls schreef:

Xanadu Documentary Pt. 3 - YouTube

Xanadu - Don't Walk Away - YouTube

avatar van baspls

Bedankt Wouter, die geanimeerde scenes zien er nog best leuk uit. Don Bluth is een van mijn grote idolen.

avatar van Machoclown
Jeugdsentiment, een zwak voor Olijfje en ook wel voor Michael Beck.
Muziek steengoed, nog steeds...... vandaar de 4,0.

avatar van Grindhouse62
Queen-Bee schreef:
leuk tijdverdrijf, gewoon een keer gaan kijken op een regenachtige zondagmiddag. Matig verhaal, goede muziek en een hele vrolijke film.

avatar van PEN15
Dit is een van die titels die ik zo goed meen te kennen, maar nog nooit heb gezien. Ik had destijds namelijk de soundtrack van Xanadu op LP, waar bij het openslaan van de hoes de plaatjes van de film te vinden waren. Dat leek totaal niet op de fantasy die ik in gedachten had, met verre werelden en fantasievolle karakters op rolschaatsen. Ter ere van Olijfje's komende zeventigste verjaardig deze week heb ik hem eindelijk bekeken. Dat ik me even schrap zou moeten zetten bleek mee te vallen.

Het filmen en uitvoeren van de dansacts is inderdaad wat mislukt met name synchroon laten lopen met de liedjes. Toch vond ik deze best sfeervol en genietbaar. De veertiger jaren contra late jaren zeventig act was waanzinnig en de muziek hiervan net als alle andere liedjes geweldig goed. Ook het verhaal vond ik nog niet zo slecht, met de Xanadu medley en dat Sonny op het laatst iemand treft die sprekend op Kira lijkt. En ONJ als cowgirl op dat countryliedje, mieters man dat was cool! De muziek kende ik natuurlijk als de dag van toen. Ik was met name helemaal weg van het beginnummer Magic en het themalied Xanadu. ONJ kan fenomenaal zingen en ik ben nog altijd helemaal 'verliefd' op haar prachtige stem. Ik denk dat ik snap wat Soom bedoelt. Ze kwam zo dicht in de buurt van Agnetha Fältskog, niet bijzonder dus dat ik ook nog eens gek was op Agnetha's solo-album uit 1983 met wat lievelingsnummers als once burned twice shy , the heat is on en wrap your arm around me.

een nog leuke trivia. In het computerspel Toonstruck (1996) - GamesMeter.nl, een adventure met o.a. Christopher Lloyd en de stem van Dan Castellaneta kwam het paarse vriendje van Lloyd genaamd Flux van de wereld Zanydu, dat me in eerste instantie een verwijzing lijkt naar deze film. Eén van de beste games die ik ooit speelde, het bevatte vooral een berg leuke woordspelingen en zeer geestige nineties grollen.

avatar van Dievegge
De felle kleuren en neonlichten zijn typisch voor de discoperiode, maar er zit ook een nostalgisch element in met de aanwezigheid van Gene Kelly, tapdansen en big band. Disco meets swing. Het verhaaltje is een beetje melig, maar het gaat er vooral om dat je meegesleept wordt in een roes. Olivia Newton John speelt een muze die in verschillende tijdperken opduikt. Ze spreekt haar naam niet volledig uit, maar het moet Terpsichore zijn, de muze van de dans. We komen ook te weten dat Zeus met een Brits accent spreekt - het is de stem van de oude Wilfrid Hyde-White. Olivia Newton-John en ELO zingen enkele aanstekelijke liedjes; alleen op het titelnummer op het einde zijn ze samen te horen.