Genre: Avontuur / Drama
Speelduur: 163 minuten / 196 minuten (director's cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Wolfgang Petersen
Met onder meer: Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom
IMDb beoordeling:
7,3 (610.145)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 13 mei 2004
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Troy
"For passion. For honor. For destiny. For victory. For love."
Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.
Externe links
Acteurs en actrices
Achilles
Paris
Hector
King Agamemnon
Odysseus
Menelaos
Helen
Priam
Briseis
Andromache
Video's en trailers
Reviews & comments
jb
-
- 35 berichten
- 295 stemmen
Ik erger me een beetje aan de discussies over diepgang van deze film en van de dialogen. Het is in principe een actie film en daar heb je meestal geen diepgang. Anders moeten jullie maar naar een documentaire of een drama gaan kijken.
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5114 stemmen
Ik heb de film niet gezien, maar als je een film maakt gebaseerd op een klassiek eeuwenoud verhaal pretendeer je meer te zijn dan zo maar een actiefilm. En als iemand van dramatisch bedoelde scenes in de lach schiet omdat de dialoog zo idioot is vind ik dat een goede reden om je te ergeren.
jb
-
- 35 berichten
- 295 stemmen
Ik heb de film niet gezien, maar als je een film maakt gebaseerd op een klassiek eeuwenoud verhaal pretendeer je meer te zijn dan zo maar een actiefilm. En als iemand van dramatisch bedoelde scenes in de lach schiet omdat de dialoog zo idioot is vind ik dat een goede reden om je te ergeren.
Is dat niet zo, dat diegene die in de lach schiet, de film niet eens heeft gezien en kritiseert allen op basis van "making of"? 
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Vind ik niet. Ik vind dit soort dialogen een stuk beter passen in Lord of the Rings dan in Troy.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Vind ik niet. Ik vind dit soort dialogen een stuk beter passen in Lord of the Rings dan in Troy.
.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Vond het houterige oplezen idd ook wel een beetje voorkomen bij Legolas, maar daar stoorde het me op de een of andere manier niet. Ten eerste was de tekst gewoon beter, maar ten tweede had ik denk ik zoiets van: "Tja, zo praten elfen nou eenmaal".
Bij Troy waren de teksten, mijns inziens, gewoon een stuk slechter en in Troy zitten geen elfen, dus daar kon je het houterige praten ook niet op afschuiven 
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Da's waar, maar het speelt zich wel af in ongeveer jaar-heel-veel voor Christus. Je kan niet verwachten dat 'ie daar zei: "Damn woman, elke keer als ik je zie wordt je steeds lekkerder man, ik word megageil van je!"
Ofzoiets
.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
LOL
.
Het mag dan gebaseerd zijn op een mythe, ik kan het mythische er niet aan af zien. Goden zitten er niet in, en weet ik wat niet allemaal ze nog meer hebben weggelaten.
Het zou allemaal zo maar eens echt ZO gebeurd zijn (als het echt is gebeurd).
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Goden zitten er niet in, en weet ik wat niet allemaal ze nog meer hebben weggelaten.
.
tovenaar
-
- 6723 berichten
- 0 stemmen
Het is een verfilming van een mythe
, ze hebben er alleen wat uitgelaten hehe.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Precies, wat bij LotR niet het geval is
. Daarom passen de dialogen daar veel beter.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Vond het wel een vermakelijke film; alleen toen Eric Bana het loodje legde was mijn betrokkenheid bij de film wel ineens een stuk minder; zelf het platbranden van de stad deed me weinig....
Toch nog 4 sterren (gevechten en setting) aangezien ik het op d.m.v. een brakke screener heb gezien, wat toch afbreuk doet aan een film....
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
He Speedy, waar is je berichtje nou? 
Die wachters stonden allemaal bij de poort. Dat zag je later nog.
Newbie
-
- 271 berichten
- 353 stemmen
Bloom was gewoon perfect in LOTR , hij is misschien niet een erg goed acteur maar zijn rol in LOTR was gewoonweg perfect.
Jep, is me ook opgevallen. Al ligt dit meer aan de regiseur denk ik. Dit had er niet tussen gehoeven.
Sjoerd
-
- 999 berichten
- 1348 stemmen
Wat ik trouwens ook zo'n "goh we moeten de film wat interessanter maken"-actie vond was het feit dat alle soldaten van Troy VOOR de poorten op de tegenstander stond te wachten. Ieder weldenkend mens gaat, zeker als je zulke muren hebt, ACHTER de muren staan om vervolgens met boogschutters enzo de vijand te lijf te gaan. Maarja... dan heb je natuurlijk geen spectaculaire gevechtsscenes. Dus zette Petersen de Trojanen maar gewoon voor de poort. Meteen is de hele geloofwaardigheid weg van de Trojaanse reputatie dat ze zulke goede verdedigers zijn en de stad zo goed kunnen beschermen, want als je zo onbenullig ben dat je gewoon VOOR de poorten gaat staan, dan win je volgens mij geen enkele slag.
Angie
-
- 320 berichten
- 33 stemmen
Is dat niet zo, dat diegene die in de lach schiet, de film niet eens heeft gezien en kritiseert allen op basis van "making of"?
[/quote]
ja maar ik ben wel zo eerlijk om te zeggen dat wat ik dan gezien heb de dialogen niet geweldig vind. heb niks over de hele film gezegd
want dat kan ik (nog) niet
Angie
-
- 320 berichten
- 33 stemmen
Da's waar, maar het speelt zich wel af in ongeveer jaar-heel-veel voor Christus. Je kan niet verwachten dat 'ie daar zei: "Damn woman, elke keer als ik je zie wordt je steeds lekkerder man, ik word megageil van je!"
Ofzoiets
.
nou als dat zou kunnen haha 
Angie
-
- 320 berichten
- 33 stemmen
LOL 
hahahahaha ohja dat was de zin waarom ik ook in deuk gelegen heb, wist het niet meer. ja dat heeft ook een enorme -hoe-verzinnen-ze-het- gehalte ja.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Precies, wat bij LotR niet het geval is
. Daarom passen de dialogen daar veel beter.
tyleet11
-
- 212 berichten
- 461 stemmen
Ik heb de film nog niet gezien (zondag is the big day) en kan dus eigenlijk nog niet oordelen over de teksten. Toch kan ik er niet bij dat het zo'n probleem zou zijn als deze teksten "authentiek" aan de tekst van het boek zouden blijven (god, wat een rare zin, sorry, ik heb even geen zin om het anders te verwoorden).
Ok, voor de mens van nu klinkt het misschien raar, net zoals Shakespeare nogal oubollig klinkt. Maar hallo, het is een film over het gevecht om Troy en niet een gijzeling ergens in een bank in New York anno 2004. Zoals ik al zei, ik kan nog niet echt beoordelen, baseer alles op de making offs, maar alsjeblieft...
Ik zou iedereen willen aanraden om het boek te gaan lezen. Erg interessant. Ik ben benieuwd of iemand nu ook de Odyssee opnieuw gaat verfilmen met Sean Bean in de hoofdrol.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik heb het nooit over slechte dialogen gehad, mister blonde. Je hebt gelijk dat slechte dialogen nergens bij passen (alhoewel, bepaalde films zullen misschien expres dit soort hebben) maar de dialogen in LotR zijn niet slecht te noemen, enkel anders. En die andere stijl vind ik beter passen bij LotR dan bij Troy. En sja, geloofwaardigheid, in een film met vuurspuwende monsters, dwergjes en ringen met een eigen willetje lijkt me dat nou wel het minste om je zorgen om te maken. Zeker wanneer ze door een Elf worden uitgesproken.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
in een film moeten de dialogen altijd geloofwaardig zijn. of dat nu een film met draken is of niet, heeft er eigenlijk niets mee te maken. het gaat erom dat je de acteur die de dialogen uitspreekt gelooft. dat lijkt bij bloom nog niet mee te vallen...
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Laatste ben ik het voor LotR niet mee eens. En er zit natuurlijk een verschil tussen geloofwaardige dialogen en slechte. Geloofwaardigheid is niet het enige wat een dialoog slecht maakt.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Het gaat niet alleen om de teksten zelf of de geloofwaardigheid ervan. De manier waarop ze gepresenteerd worden is vooral waar het mij persoonlijk om gaat. Ik heb nooit problemen gehad met het hoogdravende taalgebruik in de LotR boeken. Als ik Bloom echter met een lachwekkend moeilijke blik op de camera zie afrennen, hij vlak ervoor stopt en op de meest theatrale manier "Come on Gimlii!" zegt, krijg ik bijna last van plaatsvervangende schaamte. De hele fantasy setting doet er dan verder niet toe.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik snap wat je bedoelt. Was inderdaad niet helemaal vlekkeloos, heb je helemaal gelijk in. Was voor mij wel 1 van de zeldzame situaties trouwens...
gebuurke
-
- 6 berichten
- 21 stemmen
ik vind het een heel goede film. Brad Pitt speelt zijn rol goed maar het is wel een beetje overdreven. het is wel indrukwekkend om sommige beelden te zien vooral op zee.
Maar een echte aanrader voor iedereen
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Dat Orlando bloom bashen begint ook opeens populair te worden. Hij zal wel nooit een "Robert de Niro" worden maar met zijn acteer talent is ook weer niet zo slecht als sommige personen hier willen doen geloven....
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Dat Orlando bloom bashen begint ook opeens populair te worden.
Gerelateerd nieuws

Brad Pitt komt naar Netflix met geliefde historische dramafilm 'Troy'

Orlando Bloom wil rol in 'Troy' het liefst uit zijn geheugen wissen: 'Ik wilde die film niet maken. Ik wilde dat personage niet spelen'
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Titanic
Romantiek / Drama, 1997
4.999 reacties

Rush
Biografie / Sport, 2013
278 reacties

Apocalypto
Actie / Avontuur, 2006
1.874 reacties

Chi Bi Part II: Jue Zhan Tian Xia
Actie / Avontuur, 2009
49 reacties
Gerelateerde tags
broer of zus relatieoverspelmythologiebeautytrojan war braverywallfraudehostilityepischzwaardgevechtslagveldhistorical fictionoude wereldbased on song, poem or rhymepyre ancient greecepeplumtrojan horsetrojanbronze agesparta greecehelen of troyhomer's iliadtroymuscular menships loose adaptationsword and sandalhelmet
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








