• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.812 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.120 stemmen
Avatar
 
banner banner

Troy (2004)

Avontuur / Drama | 163 minuten / 196 minuten (director's cut)
3,44 4.863 stemmen

Genre: Avontuur / Drama

Speelduur: 163 minuten / 196 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Wolfgang Petersen

Met onder meer: Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom

IMDb beoordeling: 7,3 (610.145)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 mei 2004

Plot Troy

"For passion. For honor. For destiny. For victory. For love."

Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Wat_Jij_Wil schreef:

1 veldslag vond ik anders echt belachelijk! twee machten stormen op elkaar af met beide een lijn van een paar honderd meter. Enkele ogenblikken na de confrontatie stopt het hele gebeuren doordat hector de strijd aangaat met Achilles neefje. Heel waarschijnlijk dat iedereen direct op de hoogte is van alles en 100 meter verder waar niks te zien dus iedereen gezellig bezig is met een theekransje ofzo?

Ja precies, daar heb je helemaal gelijk in, dat heb ik nog vergeten te vernoemen.

Ook in die eerste battle met Ajax ging dat zo, 50.000 man, direct op de hoogte, ademloos toekijkend naar die 2...

Het is zo dat in die tijd uitvindingen zijn gedaan die later weer verloren zijn gegaan en nu pas weer worden uitgevonden, wie weet hadden ze toen al de mobiele telefoon


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

ThaMovieVoter schreef:

Ja precies, daar heb je helemaal gelijk in, dat heb ik nog vergeten te vernoemen.

Je hebt ondertussen wel héél veel aan te merken. Weet je zeker dat je een 4.5 niet te hoog vindt?


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Je hebt ondertussen wel héél veel aan te merken. Weet je zeker dat je een 4.5 niet te hoog vindt?

Zoals ik al typte, voor mij zijn dat slechts kleine factoren, niet erg storend dus, alleen grappig.

Ik wil ook niet overdreven positief overkomen, dan krijg ik weer teveel reacties.


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

Owkee.


avatar van Wat_Jij_Wil

Wat_Jij_Wil

  • 64 berichten
  • 0 stemmen

ThaMovieVoter schreef:

Ook in die eerste battle met Ajax ging dat zo, 50.000 man, direct op de hoogte, ademloos toekijkend naar die 2...

Dit is dan weer heel goed mogelijk vind ik ! Een battle wordt aangekondigd door de leider. Wanneer een battle eenmaal aan de gang is weet de achterhoede dat door het opgangkomende voorgeschut. Wetend dat elke soldaat eergevoel heeft, behalve Orlando dan (gohhh), beseffen ze het verlies/de winst of de beslissing van hun leider! Leiders beslissen titanenstrijd, voorlinie schreeuwt het uit, achterlinie volgt!

Het is zo dat in die tijd uitvindingen zijn gedaan die later weer verloren zijn gegaan en nu pas weer worden uitgevonden, wie weet hadden ze toen al de mobiele telefoon

ha ja, ik fantaseer met die gedachte vaak over het verloren Atlantische rijk!


avatar van Willem-Jan

Willem-Jan

  • 133 berichten
  • 107 stemmen

Verhaal verdraaid? Soooo what! Ik vond hem uiterst vermakelijk.

En bovendien: De bijbel staat ook propvol met onwaarheden die niets te maken hebben met wat er in de realiteit gebeurd is. > In 'the passion of the Christ' zien we jezus toch ook niet over het water lopen :S

Wat ik maar wil zeggen: Misschien ligt deze film van Wolfgang Petersen wel dichter bij de waarheid dan wat in de Ilias geschreven staat.

****


avatar van Zombie McGruder

Zombie McGruder

  • 353 berichten
  • 64 stemmen

Hier was ik dus al bang voor: mensen die geloven dat dit allemaal echt is gebeurd.


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Net als bij Titanic toentertijd.


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Wat heeft deze film een hoog gemiddelde zeg,heb ik blijkbaar toch iets gemist


avatar van tovenaar

tovenaar

  • 6723 berichten
  • 0 stemmen

Of je hebt het gewoon allemaal te serieus genomen.


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

Hoe bedoel je dat?


avatar van hypochonder

hypochonder

  • 88 berichten
  • 153 stemmen

Bah, 'k hou al niet van dit soort grootschalige, "epische" films, maar ik moest 'm zien van mijn geliefde leraar Latijn, al snap ik eigenlijk niet waarom. De film doet absoluut afbreuk aan het boek, waar ik eindeloos uit vertaald heb. Er doen niet eens goden mee, wat bij Homerus toch één van de hoofdpunten was. Het had de film ook een stuk interessanter gemaakt.

"Homerus was bescheiden en noemde zichzelf slechts de spreekbuis van de goden."

Dit was weer zo'n typische Hollywoodfilm, met grootse cast en decors en al wat maar veel geld kost, maar telkens weer vergeet men de dialogen, de uitdieping van de personages, en al wat er voor zorgt dat de film werkelijk een indruk op je maakt én dat je hem blijft herinneren. Deze verdwijnt in de donkerste krochten van mijn al overbevolkte brein.

Wat ik wel leuk vond was de scène met de dood van Patroclus en de daaropvolgende wraak van Achilles. En Orlando Bloom is uitstekend getypecast.

Jammer van het weggegooide geld en al de inspanningen van de figuranten om de overvloedige gevechtscènes onder te knie te krijgen.

Nog één woord: miskleun


avatar van Bazzie

Bazzie

  • 2 berichten
  • 366 stemmen

De film is leuk als je het hele verhaal totaal niet kent. Dan is het namelijk nog een beetje spannend. Weet jij bijvoorbeeld al wie er gaat winnen bij het gevecht tussen Hector en Achilles, dan is die vechtpartij niet zo spannend, dan wanneer je het niet wist. Jammer is dat het nu in deze film net lijkt alsof deze oorlog maar 5 dagen duurt terwijl in het echt 10 jaar ofzo daar gevochten is. En zo zijn er wel meerdere kleine details die niet kloppen. Brad Pitt zet Achilles krachtig neer, hij is arrogant, maar aan de andere kant ook nog een beetje loyaal! Hij zet Achilles neer als een echte vechtmachine, leuk ook dat hij z'n eigen leger heeft, net een special force. En zo doet Eric Bana het ook goed als Hector, krachtig, heldhaftig en trouw. Ook goed was Peter O'Toole als Priamos, wat heeft die man charisma zeg. Minder was Orlando Bloom als Paris, een mietje zet hij neer. Het is een 2 en een half uur durend spektakel, en hij verveelt geen moment, geweldige film, die ik ook zeker weten wel ga kopen als ie op dvd uitkomt.


avatar van Sjoerd

Sjoerd

  • 999 berichten
  • 1348 stemmen

tovenaar schreef:

Of je hebt het gewoon allemaal te serieus genomen.

De film neemt zichzelf hartstikke serieus hoor... Dus zo gek is dat niet... Of had jij het idee dat je naar een persiflage zat te kijken ofzo?


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Bazzie schreef:

. Jammer is dat het nu in deze film net lijkt alsof deze oorlog maar 5 dagen duurt terwijl in het echt 10 jaar ofzo daar gevochten is. .

Vergeet wel niet dat die oorlog nooit " in het echt " heeft plaatsgevonden , sommige archeologen beweren van wel via opgravingen van troje maar de jaartallen kloppen niet dus ...


avatar van quake

quake

  • 59 berichten
  • 5 stemmen

troy, epische film

Voor zo'n grote film heb je uiteraard een goed verhaal nodig, maar dat lijkt hier toch bij de meest comentaren toch een struikelblok.

Brad pitt steelt echt de show met zijn held prestaties, waarbij Orlando Bloom toch wel aan het 'overactingen' is.

Er zijn zeker betere epische films gemaakt, alleen op gebied van special effects en het prijskaartje zullen niet veel films op kunnen.

Wat me vooral bij zal blijven, zijn de indrukwekkende één tegen één gevechten. Deze zijn verschikkelijk goed gedaan. Vooral het gevecht achilles tegen hector is indrukwekkend en echt spannend, al is het spijtig dat we al weten wie er gaat winnen.


avatar van jb

jb

  • 35 berichten
  • 295 stemmen

Ik vond het een prachtige film, maar het was iets minder spannend dan b.v. Gladiator, omdat je weet, hoe alles afloopt. En Brad Pitt was natuurlijk geweldig, zonder hem was deze film minder leuk. En ik vond hem niet zo lang, ik vond het juist jammer, dat het al afgelopen was.


avatar van Dreamstar

Dreamstar

  • 14 berichten
  • 4 stemmen

Ik vond troy een geweldige film, alleen best streng beoordeeld qua kijkwijzer. De film is voor 16 jaar en ouder alleen maar door teveel naakte scene's. De geweld viel best wel mee, denk ik. Ik vond het best wel raar dat men moeilijk doet over de toelating van de film.

Ik begrijp het wel, maar men moest wel duidelijker de kijkwijzer aanduiden. want ik denk dat veel mensen niet weten wat de bedoeling is van de kijkwijzer. Is het niet zo dat als een film 12 jaar of 16 jaar ouder is en je nog jonger ben, wel binnen mag komen met een begeleiding van een volwassen??? of is dat niet zo???


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Dreamstar schreef:

De film is voor 16 jaar en ouder alleen maar door teveel naakte scene's.

Ik denk dat de expliciet in beeld gebrachte onthoofdingen en doorgesneden kelen misschien ook wel meegespeeld hebben...


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Dreamstar schreef:

Ik vond troy een geweldige film, alleen best streng beoordeeld qua kijkwijzer. De film is voor 16 jaar en ouder alleen maar door teveel naakte scene's.

Naakt, wanneer?

Ik zag helemaal niets, alles zat onder de lakens, dat is dus grootse onzin.


avatar van Angie

Angie

  • 320 berichten
  • 33 stemmen

alleen onder de lakens?? goh wat jammer

heb de film nog niet gezien alleen een aantal making ofs en als ik dan de dialogen hoor lig ik gigantisch in een deuk, jammer want het is serieus bedoeld...

maar zinnen als "met elke maanopgang wordt je mooier" vind ik het gewoon knap dat orlando dat over zijn lippen krijgt zonder er ironisch en met een lachbui te zeggen. ik had het niet gekund, zelfs niet bij 100 takes hahaha. echt als iemand dat tegen mij zei zal ik het in mijn broek doen van het lachen. alsjeblieft zeg scriptwriters hoe verzin je zoiets!

dus heel kwalijk kun je het de acteurs niet nemen, ze hebben belachelijke zinnen. ik vind het eigenlijk een topprestatie dat ze het met een serieus gezicht kunnen opzeggen, dat alleen al verdient een oscar haha


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Zo kun je het ook zien .


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

Alsof Bloom z'n dialogen minder gekunsteld over z'n lippen krijgt in de drie LotR films, die elk bovenaan in je top 10 staan met 5 sterren...


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

SilverGun schreef:

Alsof Bloom z'n dialogen minder gekunsteld over z'n lippen krijgt in de drie LotR films

Dat klopt. Veel minder gekunsteld.


avatar van Angie

Angie

  • 320 berichten
  • 33 stemmen

ik had het niet alleen over bloom (het is natuurlijk nooit leuk om een loser te spelen, of een nerd of een zachte ei, volgens mij raak je als regiseur zo'n rol niet aan de straatstenen kwijt) de zinnen van brad zijn nou ook niet om over na huis te schrijven: you won't have ears tonight, won't have eyes and a tongue... enz. of zoals helen zegt: before you came I was a ghost.....sorry hoor maar dat werkt echt op mijn lachspieren en als dat dan gekunsteld over komt vind ik dat geen fout van de acteur of actrice, maar een fout van het script


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Jordy schreef:

(quote)

Dat klopt. Veel minder gekunsteld.

En de hele setting van de film stond zulke dialogen (meer) toe als deze film (waar de fantasy-sfeer zo'n beetje uit verbannen is).


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Bloom was gewoon perfect in LOTR , hij is misschien niet een erg goed acteur maar zijn rol in LOTR was gewoonweg perfect.


avatar van SilverGun

SilverGun

  • 1151 berichten
  • 818 stemmen

Ik vond dat "They run as if the very whips of their masters were behind them" uit TTT al tenenkrommender dan alles uit Troy eigenlijk.

Het verband tussen een fantasy-setting en corny dialogen zie ik ook niet. Maar doe überhaupt nou niet net alsof er zo'n gapend gat zit tussen LotR en Troy qua setting. Ervaar je houten paarden gevuld met Grieken en het inzetten van oorlogsvloten met duizenden schepen dan als realistisch?


avatar van Zombie McGruder

Zombie McGruder

  • 353 berichten
  • 64 stemmen

SilverGun schreef:

Ik vond dat "They run as if the very whips of their masters were behind them" uit TTT al tenenkrommender dan alles uit Troy eigenlijk.

LOL


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Phoenix schreef:

En de hele setting van de film stond zulke dialogen (meer) toe als deze film (waar de fantasy-sfeer zo'n beetje uit verbannen is).

wat een onzin.