• 8.301.682 stemmen

Geregisseerd door: John Milius

Met onder meer: Patrick Swayze, C. Thomas Howell en Charlie Sheen

Releasedatum: 20 december 1984

Plot Red Dawn

"In our time, no foreign army has ever occupied American soil. Until now."

De leerlingen van de Calumet High School worden in hun geschiedenisles gestoord door het geluid van vliegtuigen en zien enkele ogenblikken later honderden parachutisten uit de lucht vallen die het vuur openen. Red Dawn verhaalt de avonturen van 8 studenten die zich in de bergen verschuilen, wanneer Amerika wordt aangevallen door Russische en Cubaanse troepen waardoor een lange meedogenloze strijd begint.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Thorak

Thorak

Als je een film als deze gaat kijken voor het realisme zit je sowieso natuurlijk al helemaal fout! Hoeveel van alle films zijn uberhaupt realistisch? Een beetje erg vaag punt om een film als deze op aftebranden lijkt me. Zoals anderen hierboven ook al schreven is dit een typische film uit de koude oorlog periode, een compleet andere periode als we nu hebben. Als je over 30 jaar films uit deze tijd terug ziet zul je ongetwijfeld zelfde soort reacties krijgen, maar dan over ''the war on terror''.

Ik ga er dan ook maar vanuit dat een groot deel van degenen die deze film afkraken desbetreffende periode niet hebben meegemaakt, of ná de jaren 80 zijn opgegroeid.

avatar van RomeijnLand

RomeijnLand

Lang niet zo slecht als de meeste mensen hier schrijven.

Tuurlijk is het allemaal overdreven, maar je moet als je een film als deze kijkt ook geen groot realisme verwachten.

Vooral de eerste helft was goed, daarna verliest het de snelheid en ontspoort het een beetje.

avatar van roherium

roherium

3.5 sterren

dit is een golden oldie voor mij

leuk filmpje wel over de top

avatar van RomeijnLand

RomeijnLand

kos schreef:

En toen ook nog van die dingen langskwamen als 'de immigranten en illegalen hebben de poort open gezet voor deze terroristen' etc. kreeg het allemaal wel een smerig kantje.

Dan mag jij me gaan vertellen waar in de film dat gezegd wordt, heb dat zelf namelijk nooit gehoord.

avatar van mnrk

mnrk

All that hate's gonna burn you up, kid. .....It keeps me warm.

Blijft nog steeds een prima 80 jaren film, heb deze gekeken aangezien de remake er aan zit te komen.

De film heeft een sfeer die inderdaad past met de periode waarin het zich afspeelt en mede daardoor is de film zeker niet slecht. Ook het feit dat ze gewoon Spaans en Russisch spreken maakt het net allemaal wat beter....

De groep acteurs in deze film is ook niet verkeerd....Patrick Swayze, Charlie Sheen en Jennifer Grey. De gehele cast speelt gewoon prima...

avatar van BeKOS

BeKOS

idd typische 80 pulp echter voor mij is de film zeker zeer bovengemiddeld. 3.8 ster. verhaal is gewoon spannend, acteerwerk gewoon goed. het is geen saving private ryan, maar toch hij weet me wel te raken.

Tarkus

Het is een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar herinnerde me er nog wel veel van, de film vond ik in de jaren 80 wel goed, en eigenlijk is ie dat nog steeds een beetje.

Akkoord, het verhaal is fel overdreven, maar toch spannend en onderhoudend.

Hoewel een oorlogsverhaal met de nodige gruwelijke scènes bekijk ik de film eerder als een jeugdfilm, gezien het verhaal dat voornamelijk handelt rondom jongeren in het verzet.

Je zit ook een prima cast, met de piepjonge Charlie Sheen en, de inmiddels betreurde, Patrick Swayze.

Nostalgie deze prent, maar toch altijd leuk om eens opnieuw te bekijken.

avatar van Insignificance

Insignificance

Geweldig uitgangspunt natuurlijk. Amerika dat eens wordt binnengevallen aan de hand van paratroopers. Wanneer je de bezetters ziet, waan je je in zo'n lekker fout filmpje, het is ook wel een typisch product van z'n tijd, maar de film heeft veel en veel te veel gejank, geneuzel, gesteun en gekreun van z'n toch al niet al te best acterende jonge cast aan boord. Je zou het nog af kunnen doen als een jongensfantasietje, maar met z'n serieuze karakter wordt de film tussen z'n repeterende wapengekletter alleen maar belachelijker. Het loopt voor geen meter en weet ook nog eens van geen ophouden.

avatar van basjuh112

basjuh112

Veel mensen zeggen slecht, maar zeker is dit een film die je wilt zien gewoon echt goeie film. gebeuren idd. onrealistische dingen welke film niet...? Gewoon een goeie film!!

avatar van Biosguru

Biosguru

Mooie sneer naar de antiwapen lobby. Het eerste wat de Russen doen is naar de wapenwinkel in het dorp gaan en iedereen oppakken die daar geregistreerd staat als zijnde een wapen hebbende. Zo zie je maar weer, als de Russen ooit komen, hebben die liberale anti wapen gekkies ze al half in het zadel geholpen omg.

kappeuter (crew films)

Vrijdag 19 december te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Sarasani

Sarasani

Toffe jaren 80 film!

avatar van gotti

gotti

Een tikkeltje te lang, maar verder staat Red Dawn nog steeds als een huis!

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Jaaah, daar zijn ze dan, het is hen gelukt: de Russen vallen Amerika binnen. Een groep tieners ontvlucht deze ellende en gaan in opstand! Vet stoer hoor al die verzetsdaden die ze plegen tegen de Russen, maar ruimte voor emotioneel drama biedt Red Dawn ook. Het is alleen zo verschrikkelijk bespottelijk met de leider Patrick Swayze voorop. De ene keer hangt hij de stoere boy uit, de andere keer krijst hij alles bij elkaar als een klein kind. Niet al te beste film dus en wat extra jammer maakt is dat de Republikeinse meur die deze film soms afgeeft totaal niet te harden is. Dat maakt deze film zelfs wat smakeloos.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Ik ken de remake, die ik als 17/18 jarige best tof vond. Als liefhebber van 80's films kon dit ook nog wel eens wat zijn, maar heel best is het niet.

Het bizarre verhaal was me natuurlijk bekend en de uitvoering ervan vind ik op zich niet gek. Wel is het langdradig met veel overbodige scènes. Ook barst het van sentimentele en ongeloofwaardige dialogen.

Het blijft alsnog redelijk vermakelijk. Mede door de bekende cast, de aansluiting van de 2 meiden, en de sfeer.

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Best een aardig filmpje. Zo onorthodox als het maar kan en toch wat diepgang binnen de groep.

Wel wat ongeloofwaardigheden binnen een verzonnen verhaal. Ik bedoel: Je ontmoet mensen die kunnen weten waar je familie zijn die je kwijt bent, en dan vraag je na 5 minuten al een gesprek te hebben, waar je moeder is? Dat is zelfs in een verzonnen verhaal erg ongeloofwaardig, tenzij het een heeele slechte moeder was en het je niet zoveel interesseert.

Waarom ik het dan toch een 4 geef. Omdat ik het gemiddelde wel erg laag vind. Er zijn genoeg oorlogsfilms waar VEEL MINDER in gebeurt en misschien net zoveel diepgang in zit en die krijgen een hoge(re) cijfer, beetje ondergewaardeerd dus. Daarmee wil ik het wat opkrikken.

avatar van Thomas83

Thomas83

Eigenaardige film. Heb je zo'n onzinnig plot dat een recept lijkt voor lekker fout en onbezorgd 80's vermaak, blijk je een grimmige oorlogsfilm voorgeschoteld te krijgen. Een film die zowel anti-oorlog als pro-oorlog wil zijn en hier en daar ook nog wat enge politieke standpunten bevat. Het is tamelijk lomp allemaal. De acteerprestaties zijn op momenten ook komisch over de top. De dialogen lachwekkend. De commies zijn totale onbenullen.

Daarnaast weet de film ook totaal niet te vermaken. Er zit weinig ontwikkeling in het verhaal of de personages, die ook totaal niet weten te boeien. Voor mijn gevoel keek ik het grootste gedeelte van de film ofwel naar of de ene na de andere hinderlaag, of naar de zoveelste ernstige scenes rondom een kampvuur, waarin men elkaar vertelt dat emoties geen zin hebben en dat men zich moet harden tegen de wrede wereld. 2.0*.

avatar van Lebarron

Lebarron

Red Dawn verscheen in 1984 toen de koude oorlog nog alom aanwezig was. Het verhaal gaat over een invasie in Amerika georkestreerd door de Russen en de Cubanen. Een stel scholieren weet te vluchten en trekt de Rocky Mountains in. Ze zijn gewapend met wat geweren en bogen. In eerste instantie proberen ze gewoon te overleven tot de invasie is afgeslagen maar na een tijdje merken ze dat de invasie is gelukt en dat hun families in kampen zitten. Ze zinnen op wraak en daarom worden ze partizanen onder de naam Wolverines, naar hun oude footballteam, en beginnen ze een keiharde guerillaoorlog tegen de bezetters.

Het verhaal zit goed in elkaar. Het is spannend, heeft een stevige vaart en weet die ook vast te houden. De toon is vrij patriottisch maar dat mag best in zulke films. Relativeren is immers iets van na de oorlog maar die moet wel eerst gewonnen worden omdat te kunnen. De cast is sterk. De hoofdrolspelers zoals Patrick Swayze, Charlie Sheen, C. Thomas Howell, Leah Thompson en Jennifer Grey zijn nog jong maar spelen prima en de oudere acteurs als Powers Boothe, Ron 'Supafly' O'Neal en William 'Falconetti' Smith doen hun taak goed. Hierdoor is het gewoon een uitstekende Cold War movie geworden die nu nog prima te genieten valt.

scorsese

Matige film over een aantal studenten die weten te ontsnappen als hun stad onder vuur komt te liggen. NIet bepaald geloofwaardig gebracht allemaal en ook het acteerwerk is niet alles. Bovendien is de algehele toon te serieus waardoor het eigenlijk nogal lachwekkend is. Genoeg actie inclusief een aantal flinke explosies.