Red Dawn (1984)

Actie / Oorlog

geregisseerd door John Milius
met Patrick Swayze, C. Thomas Howell en Charlie Sheen

De leerlingen van de Calumet High School worden in hun geschiedenisles gestoord door het geluid van vliegtuigen en zien enkele ogenblikken later honderden parachutisten uit de lucht vallen die het vuur openen. Red Dawn verhaalt de avonturen van 8 studenten die zich in de bergen verschuilen, wanneer Amerika wordt aangevallen door Russische en Cubaanse troepen waardoor een lange meedogenloze strijd begint.

avatar van Thorak
Als je een film als deze gaat kijken voor het realisme zit je sowieso natuurlijk al helemaal fout! Hoeveel van alle films zijn uberhaupt realistisch? Een beetje erg vaag punt om een film als deze op aftebranden lijkt me. Zoals anderen hierboven ook al schreven is dit een typische film uit de koude oorlog periode, een compleet andere periode als we nu hebben. Als je over 30 jaar films uit deze tijd terug ziet zul je ongetwijfeld zelfde soort reacties krijgen, maar dan over ''the war on terror''.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat een groot deel van degenen die deze film afkraken desbetreffende periode niet hebben meegemaakt, of ná de jaren 80 zijn opgegroeid.

Lang niet zo slecht als de meeste mensen hier schrijven.
Tuurlijk is het allemaal overdreven, maar je moet als je een film als deze kijkt ook geen groot realisme verwachten.
Vooral de eerste helft was goed, daarna verliest het de snelheid en ontspoort het een beetje.

avatar van roherium
3.5 sterren
dit is een golden oldie voor mij
leuk filmpje wel over de top

kos schreef:

En toen ook nog van die dingen langskwamen als 'de immigranten en illegalen hebben de poort open gezet voor deze terroristen' etc. kreeg het allemaal wel een smerig kantje.

Dan mag jij me gaan vertellen waar in de film dat gezegd wordt, heb dat zelf namelijk nooit gehoord.

avatar van mnrk
All that hate's gonna burn you up, kid. .....It keeps me warm.

Blijft nog steeds een prima 80 jaren film, heb deze gekeken aangezien de remake er aan zit te komen.

De film heeft een sfeer die inderdaad past met de periode waarin het zich afspeelt en mede daardoor is de film zeker niet slecht. Ook het feit dat ze gewoon Spaans en Russisch spreken maakt het net allemaal wat beter....

De groep acteurs in deze film is ook niet verkeerd....Patrick Swayze, Charlie Sheen en Jennifer Grey. De gehele cast speelt gewoon prima...

avatar van BeKOS
idd typische 80 pulp echter voor mij is de film zeker zeer bovengemiddeld. 3.8 ster. verhaal is gewoon spannend, acteerwerk gewoon goed. het is geen saving private ryan, maar toch hij weet me wel te raken.

Het is een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar herinnerde me er nog wel veel van, de film vond ik in de jaren 80 wel goed, en eigenlijk is ie dat nog steeds een beetje.
Akkoord, het verhaal is fel overdreven, maar toch spannend en onderhoudend.
Hoewel een oorlogsverhaal met de nodige gruwelijke scènes bekijk ik de film eerder als een jeugdfilm, gezien het verhaal dat voornamelijk handelt rondom jongeren in het verzet.
Je zit ook een prima cast, met de piepjonge Charlie Sheen en, de inmiddels betreurde, Patrick Swayze.
Nostalgie deze prent, maar toch altijd leuk om eens opnieuw te bekijken.

avatar van Insignificance
Geweldig uitgangspunt natuurlijk. Amerika dat eens wordt binnengevallen aan de hand van paratroopers. Wanneer je de bezetters ziet, waan je je in zo'n lekker fout filmpje, het is ook wel een typisch product van z'n tijd, maar de film heeft veel en veel te veel gejank, geneuzel, gesteun en gekreun van z'n toch al niet al te best acterende jonge cast aan boord. Je zou het nog af kunnen doen als een jongensfantasietje, maar met z'n serieuze karakter wordt de film tussen z'n repeterende wapengekletter alleen maar belachelijker. Het loopt voor geen meter en weet ook nog eens van geen ophouden.

Veel mensen zeggen slecht, maar zeker is dit een film die je wilt zien gewoon echt goeie film. gebeuren idd. onrealistische dingen welke film niet...? Gewoon een goeie film!!

avatar van Biosguru
Mooie sneer naar de antiwapen lobby. Het eerste wat de Russen doen is naar de wapenwinkel in het dorp gaan en iedereen oppakken die daar geregistreerd staat als zijnde een wapen hebbende. Zo zie je maar weer, als de Russen ooit komen, hebben die liberale anti wapen gekkies ze al half in het zadel geholpen omg.

kappeuter (moderator)
Vrijdag 19 december te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Sarasani
Toffe jaren 80 film!

Een tikkeltje te lang, maar verder staat Red Dawn nog steeds als een huis!

avatar van Vinokourov
Jaaah, daar zijn ze dan, het is hen gelukt: de Russen vallen Amerika binnen. Een groep tieners ontvlucht deze ellende en gaan in opstand! Vet stoer hoor al die verzetsdaden die ze plegen tegen de Russen, maar ruimte voor emotioneel drama biedt Red Dawn ook. Het is alleen zo verschrikkelijk bespottelijk met de leider Patrick Swayze voorop. De ene keer hangt hij de stoere boy uit, de andere keer krijst hij alles bij elkaar als een klein kind. Niet al te beste film dus en wat extra jammer maakt is dat de Republikeinse meur die deze film soms afgeeft totaal niet te harden is. Dat maakt deze film zelfs wat smakeloos.

(verwijderd)
Ik ken de remake, die ik als 17/18 jarige best tof vond. Als liefhebber van 80's films kon dit ook nog wel eens wat zijn, maar heel best is het niet.

Het bizarre verhaal was me natuurlijk bekend en de uitvoering ervan vind ik op zich niet gek. Wel is het langdradig met veel overbodige scènes. Ook barst het van sentimentele en ongeloofwaardige dialogen.

Het blijft alsnog redelijk vermakelijk. Mede door de bekende cast, de aansluiting van de 2 meiden, en de sfeer.