• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.678 films
  • 12.256 series
  • 34.048 seizoenen
  • 648.507 acteurs
  • 199.192 gebruikers
  • 9.383.355 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Butterfly Effect (2004)

Sciencefiction / Thriller | 113 minuten / 120 minuten (director's cut)
3,88 6.866 stemmen

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 113 minuten / 120 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Eric Bress en J. Mackye Gruber

Met onder meer: Ashton Kutcher, Amy Smart en Eric Stoltz

IMDb beoordeling: 7,6 (552.441)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 juli 2004

  • On Demand:

  • Prime Video Bekijk via Prime Video
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Butterfly Effect

"Change one thing. Change everything."

De twintigjarige student Evan Treborn beschikt over een unieke maar levensgevaarlijke gave. Hij is in staat terug te keren naar zijn verleden. Voor Evan, die geplaagd wordt door schuldgevoelens, lijkt het de ideale manier om de levens van zijn vrienden - en vooral dat van z'n ex-liefje Kayleigh - weer op de rails te krijgen. Maar Evan houdt geen rekening met het zogenaamde 'butterfly-effect', de ijzeren wet die bepaalt dat de allerkleinste wijziging in het verleden een enorme weerslag heeft op de toekomst. Al snel verliest hij de controle over zijn gave. De gevolgen zijn niet te overzien...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Evan Treborn

Kayleigh Miller

George Miller

Andrea Treborn

Lenny Kagan

Evan Treborn age 7

Evan Treborn age 13

Kayleigh age 13

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8177 stemmen

Leland Palmer schreef:

Ik moet die andere eindes nog maar eens zien. Ben opzich wel benieuwd hoe die uitgewerkt zijn...

Moet je zeker doen, maar goed ik snap dat dat lastig is als je meer dan 100 Dvd's in je bezit hebt


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4899 stemmen

Spetie schreef:

Moet je zeker doen, maar goed ik snap dat dat lastig is als je meer dan 100 Dvd's in je bezit hebt

Zet daar maar een nulletje achter


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8177 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)

Zet daar maar een nulletje achter

Ik bedoelde ook 1000! typefoutje van me dat ik niet gecontroleerd heb . Maar het verklaart de onbeken extra's in ieder geval


avatar van IS'mH

IS'mH

  • 25 berichten
  • 285 stemmen

Co Jackso schreef:

Ik weet niet wat het met dit soort films is. Het is net of de films vermomd zijn, waardoor kijkers alleen de mogelijke complexiteit van de film zien, en die proberen op te lossen. Hierbij vergeten en negeren ze alle andere aspecten van de film en de vele tekortkomingen in dit geval.

Ik denk dat je hier nog best wel eens gelijk in kunt hebben, desalnietemin heb ik me met de film uitstekend vermaakt, maar ik vermoed dat bij een 2e keer kijken het cijfer lager uit gaat komen.


avatar van deLeeuw

deLeeuw

  • 678 berichten
  • 1945 stemmen

Spannende film met een orgineel verhaal. Toch té hoog gewaardeerd naar mijn mening


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Het grootste minpunt aan deze film is het script dat van plotholes, of op zijn minst enorme onwaarschijnlijkheden, aan elkaar hangt. Vooral de veranderingen die de personages doormaken als de geschiedenis herschreven wordt zijn nogal gemakzuchtig en ongeloofwaardig. Kutcher zou deze film moeten dragen maar hij is als acteur veel te beperkt.

Meestal kan ik me wel vinden in een top 250 notering maar hier snap ik niet zoveel van. De film kijkt dan wel weer gemakkelijk weg vandaar die 2, maar ik begin te twijfelen of dat niet nog te hoog is.


avatar van Spijtoptant

Spijtoptant

  • 170 berichten
  • 0 stemmen

Mijn grote minpunt is dat er niet zozeer onwaarschijnlijkheden in de film zitten, maar dat het een aanéénschakeling van losse verhaaltjes is.
Er is een verhaaltje, waarin iemand negatieve gevolgen ondervindt van een gebeurtenis in het verleden, en Kutcher gaat een stukkie lezen en hup, hij is in het verleden en kan de boel veranderen, waarna er een nieuw verhaaltje komt waarin weer andere zaken mislopen en Kutcher weer een stukkie gaat lezen...
Zo kan je een half uur doorgaan, of een uur, of twee uur... je kunt er een hele (80-er jaren) televiseserie van maken als je wilt (beetje vergelijkbaar met 'Quantum Leap').
Dat je heden er compleet anders uit had kunnen zien als je in het verleden op bepaalde momenten andere keuzes zou hebben gemaakt/ anders zou hebben gehandeld, dat is een idee waar ik deze film niet voor nodig heb.
En als je er een eind aan wilt breien kun je dat doen wanneer je wilt, zonder iets echt ooit opgelost te hoeven hebben. Al het voorgaande is dan immers niet gebeurd.

Verder vind ik het idee van een stukje lezen in je dagboek en dan terugkeren naar het moment dat je beschreven hebt ook wel een erg makkelijk gegeven. En zelfs dat wordt nog weer belachelijk gemaakt ook door het later ook door een filmopname te kunnen laten gebeuren.

OK, de halve ster is te weinig, ik maak er 1 ster van, maar na 3 jaar geleden ongelofelijk teleurgesteld de bioscoop uitgewandeld te zijn, heb ik het gisteravond weer eens geprobeerd, en ik wil deze compleet lege rotfilm gewoon nooit meer zien.


avatar van W.M.J.M

W.M.J.M

  • 4041 berichten
  • 2902 stemmen

deLeeuw schreef:

Spannende film met een orgineel verhaal. Toch té hoog gewaardeerd naar mijn mening

Toch stem je hoger dan het gemiddelde.


avatar van MARCUS CORVUS

MARCUS CORVUS

  • 140 berichten
  • 429 stemmen

apolicum schreef:

(quote)

Fout: de volgende films vind IK veeeeeeel beter!

Jij bent God niet é jongen! Als de gemiddelde mens deze film beter vindt dat de films die jij beter vindt, dan is dat zo.

Meningen verschillen nu eenmaal.

FFFOOOOUUUUUUUTTTTT: Als de gemiddelde mens deze film beter vindt dat de films die jij beter vindt, dan is dat zo.

Bepaal jij wie de gemiddelde mens is? Of bepaal jij soms dat een Moviemeter-stemmer de gemiddelde mens is? Denk je misschien dat je er zelf een bent?

Als je mijn reactie goed leest, apoliocum, dan wek ik een suggestie op en probeer ik, in tegenstelling tot jouw debiele reactie, recensisten hier aan het nadenken te zetten over de plaatsing in de Top 250.

Blijf vooral dergelijke reacties geven, want ze zijn vermakelijker dan deze film


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4409 stemmen

Sterke film met een leuk verhaal, goede vertolkingen en een lekker dreigend sfeertje. Wel jammer is dat het verhaal soms wat uit de bocht vliegt; de consequenties zijn soms erg overdreven. Dat komt niet ten goede aan de geloofwaardigheid. Het einde is ook wat slap.


avatar van Werwolf

Werwolf

  • 4604 berichten
  • 1197 stemmen

Leno schreef:

Sterke film met een leuk verhaal, goede vertolkingen en een lekker dreigend sfeertje. Wel jammer is dat het verhaal soms wat uit de bocht vliegt; de consequenties zijn soms erg overdreven. Dat komt niet ten goede aan de geloofwaardigheid. Het einde is ook wat slap.

Welk eind heb jij gezien?


avatar van sartbeau

sartbeau

  • 36 berichten
  • 36 stemmen

Gisteren gezien. Goede film, maar je moet wel blijven opletten.


avatar van ViggøJøhnny

ViggøJøhnny

  • 167 berichten
  • 531 stemmen

Ik vond het niet echt een moeilijke film als je het verhaal een beetje in de gaten had. Ik vond het gewoon een leuke en goede film!

4.0


avatar van macrobody

macrobody

  • 2232 berichten
  • 1850 stemmen

Het gegeven is goed voor een interessante film en dat vond ik 'm zeer zeker. Misschien was ie iets beter geweest als ze iets eerder gestopt waren. Precies daar waar ie begint en dat ie als gek opgesloten blijft zonder nog de kans te krijgen om het verleden te herstellen/veranderen
Maar goed, zoals het nu eindigt is ook mee te leven maar een half puntje minder...


avatar van Tabossi

Tabossi

  • 157 berichten
  • 80 stemmen

Co Jackso schreef:

Ik weet niet wat het met dit soort films is. Het is net of de films vermomd zijn, waardoor kijkers alleen de mogelijke complexiteit van de film zien, en die proberen op te lossen. Hierbij vergeten en negeren ze alle andere aspecten van de film en de vele tekortkomingen in dit geval.

Ik vind dat hierbij wel meevallen. De ´complexiteit´, die ik best vind meevallen overigens, dient bij TBE vooral als fundament voor spannende en ietwat vreemde gebeurtenissen, en dus scenes. Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, denk ik dat deye film het verkeerde voorbeeld is. Immers, filter het verhaal en bekijk de rest. Blijft over een op zichzelf staande goede cast, lekker sfeertje en bovenal een boeiend gegeven met daadwerkelijk stof tot nadenken. Hoewel de meeste mensen dat eens in hun leven altijd wel eens overdenken, dunkt me. Het is vooral een frisse blik van iemand op ´hoe het noodlot te tarten´. Niet meer en niet minder. Kan legio andere films opnoemen (neem een willekeurig werk van Lynch) waarbij de film verzuipt in een onoverzichtelijk web van onmogelijkheden. Da´s moeilijk, en zodoende voor velen een argument om de film als cult/niet begrepen te betitelen. Overigens zeg ik niet dat die films slecht zíjn, alleen is TBE niet de juiste rolprent om dit commentaar op te lossen. Toch?


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

De film is zelfs helemaal niet complex. Vrij simpel verhaaltje. Of liever gezegd, verhaaltjes, want hier ben ik het wel mee eens:

Spijtoptant schreef:

Mijn grote minpunt is dat er niet zozeer onwaarschijnlijkheden in de film zitten, maar dat het een aanéénschakeling van losse verhaaltjes is.

Misschien dat het met wat betere acteurs en een beter script leuk zou doen als tv serie.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Tabossi schreef:

en bovenal een boeiend gegeven met daadwerkelijk stof tot nadenken.

Ik heb niet het flauwste idee waar ik hierbij over na moet denken.

Verder ben ik het helemaal eens met Co Jackso en vind ik dit een van de beste voorbeelden van films die alleen maar gewaardeert worden omdat mensen snel overdondert lijken te zijn door plottwists (iets anders heeft deze film echt niet te bieden), zelfs als deze twists zo onlogisch als de pest zijn.


avatar van Spijtoptant

Spijtoptant

  • 170 berichten
  • 0 stemmen

Co Jackso heeft het op de vorige pagina inderdaad prima verwoord.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Het zijn niet eens plot twists. Het is gewoon wat gehannes met de tijd maar niets is echt verrassend.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Aanvankelijk (bij het uitkomen van de film) verwachtte ik een wanstaltig gedrocht. Enkele mensen om mij heen hebben altijd geopperd het toch eens te proberen. Daarbij werden inderdaad films als Donnie Darko aangehaald. Nu niet direct een reden om echt uit mijn schoenen te springen, maar het gaf toch enig perspectief op een redelijke film.

En dan jaren later toch eens aangezet (althans, de televisie) en nu kan ik niets anders concluderen dat mijn onderbuik gevoel me niet verkeerd heeft ingelicht. Want een gedrocht kan ik dit gerust noemen. Leentje buur bij films met een 'moeilijk' plot en bij films die de kijker trachtten mee te sleuren in een gat der misère (Requiem for a Dream). Echter, The Butterfly Effect is zo gammel aan alle kanten (acteerwerk, script, personages, sfeer (goed beschreven door Spijtoptant, Co Jackso, Onderhond en Boordappel)), dat er een totaal falende film overblijft. Voelde er totaal niks bij; wat een kille film zeg.


avatar van dinal12000

dinal12000

  • 163 berichten
  • 208 stemmen

deLeeuw schreef:

Spannende film met een orgineel verhaal. Toch té hoog gewaardeerd naar mijn mening

Waarom dan 4.0 punten geven?


avatar van Spijtoptant

Spijtoptant

  • 170 berichten
  • 0 stemmen

BoordAppel schreef:

De film is zelfs helemaal niet complex. Vrij simpel verhaaltje. Of liever gezegd, verhaaltjes, want hier ben ik het wel mee eens:

(quote)

Misschien dat het met wat betere acteurs en een beter script leuk zou doen als tv serie.

Eerlijk gezegd maakt het acteren in dit soort films me nog niet eens zo heel veel uit. Net als in bijv. Final Destination of Scream of noem maar iets in die richting. Het moet dan gaan om het verhaaltje en het acteren daar prik je zo doorheen. (En dat is bij genoemde voorbeelden al een stuk leuker)

Maar als dan het verhaaltje ook nog eens geen varken op de barbecue trekt dan houdt het snel op.


avatar van *__ANIME__*

*__ANIME__*

  • 149 berichten
  • 263 stemmen

IS'mH schreef:

(quote)

Ik denk dat je hier nog best wel eens gelijk in kunt hebben, desalnietemin heb ik me met de film uitstekend vermaakt, maar ik vermoed dat bij een 2e keer kijken het cijfer lager uit gaat komen.

Dan kijk je hem toch geen tweede keer .


avatar van jeroencafeine

jeroencafeine

  • 48 berichten
  • 544 stemmen

Verrassend goede film! Had van tevoren niet gedacht dat Ashton Kutcher fatsoenlijk een serieuze rol neer kan zetten, maar ik vind dat 'ie het erg goed deed.


avatar van deLeeuw

deLeeuw

  • 678 berichten
  • 1945 stemmen

dinal12000 schreef:

(quote)

Waarom dan 4.0 punten geven?

Vond het een spannende en mooie film.. Het is dus een dikke 4 waard. Maar hij verdient geen plaats in de top 250.. TE hoog gewaardeerd!


avatar van Turkeyloverz

Turkeyloverz

  • 4239 berichten
  • 1459 stemmen

deLeeuw schreef:

(quote)

Vond het een spannende en mooie film.. Het is dus een dikke 4 waard. Maar hij verdient geen plaats in de top 250.. TE hoog gewaardeerd!

Te hoog gewaardeerd? Jouw cijfer verhoogt de gemiddelde nog meer..

On-topic: Ik lees hier veel negatieve reacties, maar dat de film toch nog wel wegkijkt. Butterfly Effect heeft een hypnotiserende werking die niemand in de gaten lijkt te hebben. De film neemt je op de een of andere manier toch wel in z'n greep en dan is het dus genieten ( wat jullie kijkt weg noemen). Als je van tijdreizen houdt en geen "iedereen geeft hoog, ik ben stoer, ik geef laag" houding hebt is dit een prima film.


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Turkeyloverz schreef:

Butterfly Effect heeft een hypnotiserende werking die niemand in de gaten lijkt te hebben. De film neemt je op de een of andere manier toch wel in z'n greep en dan is het dus genieten ( wat jullie kijkt weg noemen).

Het lijkt me overduidelijk dat de mensen die deze film laag waarderen er niet door gegrepen werden en daarom waarschijnlijk die hypnotiserende werking gemist hebben


avatar van *__ANIME__*

*__ANIME__*

  • 149 berichten
  • 263 stemmen

Turkeyloverz schreef:

(quote)

Te hoog gewaardeerd? Jouw cijfer verhoogt de gemiddelde nog meer..

Hij heeft het over zijn plaats in de top 250 en omdat er nou eenmaal veel mensen op deze site zitten heeft iedere film een nogal laag gemiddelde. De hoogste is 4.36.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Turkeyloverz schreef:

(quote)

Te hoog gewaardeerd? Jouw cijfer verhoogt de gemiddelde nog meer..

On-topic: Ik lees hier veel negatieve reacties, maar dat de film toch nog wel wegkijkt. Butterfly Effect heeft een hypnotiserende werking die niemand in de gaten lijkt te hebben.

Als je hiermee slaapverwekkend bedoelt geef ik je gelijk.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4899 stemmen

Kon je je ogen weer niet openhouden Rob?