- Home
- Films
- Two Mules for Sister Sara
- Filtered
Genre: Western / Oorlog
Speelduur: 116 minuten
Alternatieve titel: Dos Mulas para la Hermana Sara
Oorsprong:
Verenigde Staten / Mexico
Geregisseerd door: Don Siegel
Met onder meer: Clint Eastwood, Shirley MacLaine en Manolo Fábregas
IMDb beoordeling: 7,0 (30.435)
Gesproken taal: Engels, Frans, Spaans, Latijn en Italiaans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Two Mules for Sister Sara
"CLINT EASTWOOD...the deadliest man alive...takes on a whole army with two guns and a fistful of dynamite!"
Tijdens de Mexicaans-Franse oorlog is de non Sara op de vlucht in Mexico. Wanneer ze wordt belaagd door dronken bandieten wordt ze gered door ene Hogan. Deze Hogan bereidt een missie voor om een Frans fort te veroveren. Maar wat is de ware reden dat er op Sara jacht gemaakt wordt?
Externe links
Acteurs en actrices
Sara
Hogan
Colonel Beltran
General LeClaire
1st American
2nd American
3rd American
Juan
Juan's Mother
Juan's Father
Video's en trailers
Reviews & comments
Zinema (crew films)
-
- 10116 berichten
- 6903 stemmen
Een western met een vleugje humor. Die werkt niet altijd, maar vaak ook wel. MacLaine en Eastwood zijn sterk maar erg veel heeft het niet om het lijf. Toch is e.e.a. vermakelijk en onderhoudend. Siegel en Eastwood zouden hierna nog twee keer samenwerken. Redelijk filmpje.
606
-
- 23784 berichten
- 11825 stemmen
Erg leuke western en prachtige rollen van clint en shirley.
Erg leuke dialogen en prima actie.
3,5 ster
thunderball
-
- 5660 berichten
- 1359 stemmen
Sfeervolle western die erg leunt op de wisselwerking tussen Eastwood en MacLain, die laatste werd op het laatste moment aan de cast toegevoegd, omdat Liz Taylor plotseling bedankte voor de rol.
Eastwood is redelijk op de automatische piloot en herhaald eigenlijk gewoon zijn Man without a name-personnage, maar blijft hier bij ultra cool.
Goede sfeer, mooi in beeld gebracht met werkelijk bij tijd en wijle prachtige shots van het landschap en een aardige Morricone score (let op het geluid van 't balken van een ezel in het maintheme).
Een zeven, ofwel 3,5 ster.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Everybody's got a right to be a sucker once
Vandaag was weer zo'n dag dat het veel te warm was. Volgens het weerbericht en het nieuws is het een slecht idee om inspanningen te doen vanaf 14.00 tot 22.00. Nu vind ik dat wel wat overdreven maar op het warmste uur van de dag zul je mij toch niet veel zien bewegen, perfecte gelegenheid om een film op te zetten dus.
Eastwood blijft een held. Geen idee in welke rol ik hem voor het eerst ben tegen gekomen maar de twee rollen die me het beste bevielen waren Dirty Harry en The Man With No Name. Ik had dan in het begin ook wat mijn twijfels bij Two Mules for Sister Sara want ik had schrik dat Eastwood gewoon zijn kunstje uit de Leone films ging herhalen. Technisch gezien doet hij dat wel maar het is zo'n heerlijk kunstje dat je mij niet hoort klagen. De droge opmerkingen zijn hilarisch en die zure kop is er één om in te kaderen en boven je bed te hangen. Eastwood is en blijft één van de beste acteurs om in een western mee te spelen. Gewoon de manier waarop hij een personage met zo weinig woorden maar met zoveel emotie kan invullen is geweldig om naar te zien. Shirley MacLaine daarentegen viel wat tegen. Ik kende haar van een redelijk gewaagde rol in The Children's Hour en ik zag haar een paar dagen geleden nog in Closing the Ring maar in die films laat ze haar kunnen veel beter zien dan hier. Al vanaf de eerste scène met haar voel je aan dat ze in feite geen non is waardoor de twist helemaal niet zo verrassend overkomt als waarschijnlijk bedoeld was. Ook de chemie tussen beide hoofdpersonen is vaak nogal ver te zoeken. MacLaine had constant zever met zowel Eastwood als Siegel en dat is er jammer genoeg aan te merken. Sowieso haar minste prestatie tot nu toe. Op zich kan geen van beide rollen tot zijn recht komen zonder de andere, de film concentreert zich wel erg hard op de relatie tussen beide, maar toch voelt MacLaine niet authentiek aan. Al zit het gebruik van mascara en dergelijke daar volgens mij wel voor een groot stuk tussen.
Western en komedie, ik vindt het toch maar een rare combinatie. Een combinatie die niet altijd uit de verf komt want het plot bevat soms nogal rare bokkensprongen. Gelukkig steken de positieve scènes er met kop en schouders boven uit, de minutenlange scène waar Eastwood dronken tegen MacLaine is aan het inpraten om zijn wond dicht te schroeien is fantastisch, maar heel het idee van een non die op reis gaat met een cowboy komt bij nogal vreemd over. Op zich komen er hierdoor een aantal grappige scènes in het verschiet maar jammer genoeg wordt niet alles echt goed uitgewerkt. Vooral de eindscène met de revolutie van de Mexicanen voelt nogal gepropt aan. Spijtig, want op zich is het een uitstekende climax voor de film maar de bloederige gevechten (nu niet dat het er zoveel zijn en tegenwoordig zijn we wel wat meer gewend) passen simpelweg niet goed in de sfeer van de film.
Two Mules for Sister Sara heeft naast de rol van Eastwood als cowboy nog iets anders gemeen met de onsterfelijke trilogie van Leone, namelijk een uitstekende score van Ennio Morricone. Hoogtepunt blijft natuurlijk wel de pijnlijk gezongen versie van Sam Hall door Eastwood tijdens het verwijderen van de pijl in zijn schouder. Als grote Johnny Cash fan kende ik het nummer al van de American Recordings IV: The Man Who Comes Around maar het blijft toch altijd leuk om te zien waar de man zijn inspiratie heeft gehaald. Ik weet natuurlijk ook wel dat het nummer al langer bestond als traditional maar ik meen ergens te hebben gelezen dat Cash nogal een grote Eastwood fan was dus de mogelijkheid is er wel.
Eastwood is fantastisch en is zeker en vast een meerwaarde. MacLaine daarentegen zit onder haar kunnen maar valt op zich nog wel mee. Qua humor zit het wel goed en het plot is vermakelijk genoeg. De score van Morricone is er weer één van de betere.
3.5*
Lennert
-
- 2388 berichten
- 1395 stemmen
Clint Eastwood speelt Clint Eastwood, alweer.
Grappig om te lezen op imdb dat Eastwood en MacLaine totaal niet met elkaar konden opschieten, het acteerwerk lijdt er absoluut niet onder. Het gegeven van een woeste cowboy die een compleet ander personage in de vorm van een non moet beschermen was een stuk interessanter dan de meeste wraak-verhalen in dit soort films. De film kent enkele fantastische scenes, die allemaal te maken hebben met een dronken Eastwood en de situaties die hieruit ontstaan als het verwijderen van een pijl (zeer nuttige informatie!) en het opblazen van een brug, terwijl ook de soundtrack van Morricone zoals gebruikelijk prachtig is.
Waar de film echter de mist ingaat, is dat het toch ietwat stilvalt na de 'plotselinge' plottwist in het midden, die hele Mexicaanse vrijheidsstrijd en de afbeelding hier van kon me compleet gestolen worden. Gelukkig hebben we tot dit moment meer dan genoeg kunnen lachen en genieten van stoerdoenerij dat het geen heel groot euvel is. Op naar de volgende western dan maar?
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Wederom een erg vermakelijke western met Eastwood in de hoofdrol.
Volgens sommigen hier zet hij z'n Man With No Name-karakter neer. Ik vind echter dat er serieus wat verschil is. Hier is hij veel praatzamer, maar ook menselijker. Natuurlijk blijft hij z'n sterke punten (droge one-liners) uitspelen. Maar da's net een pluspunt.
Het verhaal an sich heeft genoeg om het lijf. Sister Sara is een leuke tegenpartij voor Hogan en de interactie zorgt ervoor dat het de hele tijd boeiend blijft.
Het einde bevat een mooi geserveerde portie actie.
Clint Eastwood is uitstekend, zoals altijd. Op Lee Van Cleef na, toch wel m'n favoriete westernacteur. Maar nog net iets beter dan Eastwood vind ik Shirley MacLaine als non.
De landschappen zien er prachtig uit. De muziek van grootmeester Ennio Morricone is wederom magistraal. De actie is goed in beeld gebracht. Wat ook gezegd mag worden, is dat het paard van Eastwood een heel mooi exemplaar was.
Geen top, maar wel goed.
3,5
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Dit is toch zeker één van de minste Western films met Clint Eastwood en misschien wel de minste. Deze film heb ik vroeger door omstandigheden altijd gemist en nu ik hem dan eindelijk gezien heb is het eigenlijk geen gemis geweest.
Het verhaal stelt bitter weinig voor en alles loopt op rolletjes en het gaat ze ook allemaal heel gemakkelijk af (o.a. de belachelijke scene met het opblazen van de spoorwegbrug waardoor de trein neerstort). Hierdoor is de film eigenlijk ook nooit boeiend laat staan spannend. Het begin van de film is best aardig en het einde eigenlijk ook wel (zelfs met een leuke verrassing) maar alles ertussen in is behoorlijk saai, flauw en slaapverwekkend. De film ziet er visueel wel mooi uit (altijd fraai die Amerikaanse landschappen in een Western) en hetzelfde geldt voor de toegepaste muziek.
Clint Eastwood doet het eigenlijk altijd wel goed in een film en de rol van Shirley MacLaine was ook best leuk. Daarbij wel de kanttekening dat de dialogen tussen beiden en de romance tussen beide regelmatig tenenkrommend waren. Al met al vind ik de film in zijn geheel gewoon zwaar tegenvallen.
P.S. deze film kun je nog het beste vergelijken met een roadmovie maar dan op een paard en een ezel
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Jeugdsentiment.
Dit was een van die films die met een zekere regelmaat op zondagmiddag op de televisie kwam in de jaren-80 en -90. Best vaak gezien indertijd, en hoewel dat alweer een tijdje geleden was toch nog steeds een feest van herkenning.
Het is niet een heel stereotype western eigenlijk, maar de mooie omgeving en de interactie tussen Clint Eastwood en Shirley MacLaine maken het een erg aangenaam filmpje. En dan ook nog de epische muziek van Morricone. Erg fijn.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Two Mules for Sister Sara is een vermakelijke en luchtige western waar ik nog niet eerder van had gehoord. Sowieso trok Clint Eastwood de aandacht en wou ik de film zeker een kans geven. Ook Ennio Morricone was een bekende en zijn soundtrack was erg leuk: fris, luchtig en met een beetje humor.
Zo ervoer ik ook de film. Best hier en daar wel wat leuke satirische momenten tussen het samenspel van Hogan en zuster Sara. Hogan wordt wat opgespeld en wordt geregeld van antwoord gediend door de assertieve Sara. Je ziet gewoon dat er iets niet klopt, maar Hogan, verblindt door het respect voor de geestelijke, ondergaat het maar. Zijn verbazing is dan ook groot wanneer naar het einde toe de aap uit de mouw komt. Leuke cinema!
Zoals wel vaak in westerns zijn de landschappen mooi en eindeloos. De passende soundtrack doet je dan ook geregeld wegdromen. Het verhaal is leuk en fris. Alleen naar het einde toe wat simplistisch en snel, maar dat vergeef ik hen met plezier.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Weer een heerlijke western met Eastwood en ook leuk met Shirley Maclaine als tegenspeelsters. Een western met een dosis humor zonder dat het een parodie of slapstick wordt. Ik wist niet dat de Fransen ook vochten in de Amerikaanse Burgeroorlog. Die zie je toch niet zoveel in westerns. De film kent enkele kleurrijke figuren, Don Siegel weet wat hij doet en het klikt duidelijk met Clint Eastwood (een jaar later maken ze samen Dirty Harry) en natuurlijk de toepasselijke muziek van Ennio Morricone. Het is geen topwestern, maar de ingrediënten zijn duidelijk aanwezig en liefhebbers zullen hier zeker van genieten.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Goede, typische Clint Eastwood, western met een vleugje humor en veel actie.
Eastwood in zijn spaghetti western jaren, altijd goed voor een goede film, met een verrassend goede Shirley MacLaine als de non, die later in het verhaal iets heel anders blijkt te zijn
Bijna 2 uur duurt de film, maar is altijd leuk en zeker niet vervelend...
Onlangs voor een spotprijs een box van Eastwood gekocht met Blu-ray. En ook deze zat daarbij, dus eens opnieuw bekeken.
Heb niets toe te voegen aan mijn eerste commentaar, alleen dat de film op Blu-ray nog scherper van beeld is.
Topfilm is en blijft het.
Brix
-
- 19256 berichten
- 4676 stemmen
Eastwood doet zijn spaghetti-kunstje nog een keer in deze Amerikaans-Mexicaanse productie.
Je zou bijna denken dat het een Italo-western is, maar nee dus, al zijn de ingrediënten aanwezig.
Het recept blijkt nog steeds te werken.
Hoofdbestanddeel is hier evenwel de schitterende Shirley MacClaine, die Clint zowat van het scherm speelt, en de film voor mij genietbaarder maakt dan een aantal andere Eastwood westerns.
Na "The Outlaw Josey Wales" is "Two Mules for Sister Sara" de door mij meest opnieuw bekeken Eastwood film.
Heel graag nóg een keer binnenkort
Spoelworm
-
- 326 berichten
- 63 stemmen
Hou je van Eastwood zijn western films , dan kan je dit waarschijnlijk ook wel smaken , althans het merendeel van de film.
Na een goede start verliest de film tamelijk wat kracht en houdt het geheel de kijker niet altijd even geboeid .
Dat is dan waarschijnlijk ook meteen een mogelijke verklaring van het feit dat ik deze film in de loop van 20 jaar al minstens tien keer op de tv heb gekeken, en vorige week voor het eerst het einde mocht meemaken.
Er zijn ook genoeg pluspunten te vinden.
Two Mules is mooi geschoten en heeft qua uiterlijk een redelijke benadering van de bekende Eastwood spaghetti's . Verwacht overigens geen volbloed spaghetti/zapata, de film is meer een Amerikaanse western welke een dergelijke sfeer benadert.
Dat Eastwood dan ook nog eens als de naamloze man uitgedost is, mag geen toeval heten.
Het einde slaat wat mij betreft de plank volledig mis, de gehele film heeft een weinig serieuze lading. Daar past een machete door iemands gezicht niet helemaal .
Het samenspel tussen de (goed spelende) non en onze cowboy was goed. De aanwezigheid van de/een Mexicaanse revolutie mag vaak wat toevoegen aan westerns, hier vond ik deze karakters vele malen minder interessant .
Niet slecht, zeker ook geen favoriet.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Eigenlijk had de rol van Sister Sara moeten worden gespeeld door een Mexicaanse. Er was even sprake van dat Liz Taylor de rol zou spelen. Helaas is men uiteindelijk bij MacLaine uitgekomen. Eastwood maakt nog wel wat goed met zijn droge opmerkingen, maar het weinig subtiele spel van MacLaine verpest voor mij de film wel grotendeels. Dat zij helegaar geen nonnetje was is wel een contender voor de minst verrassende twist in cinematic history.
Het is wel leuk dat het in Mexico is opgenomen, mooie landschappen en weer eens wat anders dan Monument Valley, maar het verhaal rondom de koloniale oprisping die de Fransen een Interventie noemden wordt maar matig verteld. Ook is de toon soms volledig uit balans, van grappige kwinkslagen over nonnetjes gaat het naar een opmerkelijk gewelddadig einde. Een beetje alsof je de Vier Vuisten zit te bekijken en iemand krijgt een bajonet door z'n keel. Ook Morricone's score kon me totaal niet bekoren, vind het een van zijn minste werken.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
De film wordt grotendeels gered door de aanwezigheid van Shirley McLaine als non. Ze weet de film een flinke dosis frisheid en humor mee te geven. Want verder is dit een flauw en banaal verhaal, die voor de zoveelste keer een overval als climax heeft. Zelfs Eastwood als cliché-cowboy kon me niet boeien, en dat gebeurt me maar zelden. Dit was echt een vrij matige western.
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
Het beeld van de zwijgzame revolverheld met de korzelige en zwaarmoedige blik onder de ver naar beneden getrokken hoed met tussen zijn door de zon geteisterde lippen een rokende cigarillo, wordt in mijn ogen het best uitgedragen door Clint Eastwood. De man die al in 1964 in A Fistfull of Dollars de zwijgzame revolverheld speelde en die rol daarna nog ettelijke malen herhaalde, doet het ook in Two Mules for Sister Sara. Hij is de met hoed, colt en cigarillo uitgeruste revolverheld Hogan.
Eastwood speelt zijn vertrouwde rol in een film die je als een spaghettiwestern zou kunnen kenschetsten, maar die door de overdreven toepassing van de bekende stijlmiddelen die in de Italiaanse western thuishoren, wat luchtiger aandoet. Die luchtigheid heeft eveneens te maken met de aanwezigheid van Shirley Maclaine. Als zedige non met de naam zuster Sara is zij gekoppeld aan de stoere revolverheld. Een leuk koppel is het. Een outlaw die een deugdzame non bijstaat en een non die een goddeloze outlaw assisteert. Bijtende dialogen en bizarre situaties zijn het gevolg.
De typische cynische houding van de revolverheld zoals we die uit spaghettiwesterns kennen, is uiteraard aanwezig. Opmerkelijk genoeg heeft Eastwood in tegenstelling tot zijn gebruikelijke zwijgzaamheid daarbij de beschikking over een spraakvermogen dat ongekend is als je dat relateert aan de weinige woorden die de gemiddelde revolverheld met een zwaarmoedige blik en een verholen gezicht met daarin een rokende cigarillo, uit zijn mond laat rollen. Dat type spreekt gewoonlijk amper een woord. Hogan praat veel.
De verbale confrontaties zijn hartstikke leuk. Eastwood vuurt de ene na de andere spitsvondige tekst en oneliner af en persifleert op die manier de stoere revolverheld zoals we die met name uit de Italiaanse western kennen. Gelukkig wordt de persiflage niet in het belachelijke getrokken, maar balanceert soms hoogstens op het randje van de geloofwaardigheid. Het karakter bezit voldoende serieus fundament om hem als een heuse revolverheld te beschouwen. Maclaine vertolkt de non op een speelse en charmante manier en is eveneens niet op haar mondje gevallen. Het duo harmonieert lekker. De stekelige samenwerking van het duo is als gezegd hartstikke vermakelijk.
Het enige dat je de film kwalijk zou kunnen nemen is het gebrek aan een opvallende antagonist. Zo’n figuur werkt toch aansprekender dan een anoniem garnizoen Franse soldaten of een bijeengeraapt groepje kwaadwillende desperado’s. Maar goed, over het algemeen heeft de film prima actie en zijn de plaatjes van het landschap waar Eastwood en Maclaine doorheen trekken, wonderschoon. In het midden zakt de boel een beetje in, maar de actierijke finale trekt de film weer uit de impasse. Voor de muziek in deze luchtige western is Ennio Morricone verantwoordelijk. Heerlijke klanken die je meteen in de western-mood brengen. Leuke film.
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.343 reacties
Per Qualche Dollaro in Più
Western, 1965
374 reacties
The Longest Day
Oorlog, 1962
555 reacties
Escape from Alcatraz
Drama / Thriller, 1979
475 reacties
Unforgiven
Western, 1992
494 reacties
The Big Country
Western / Romantiek, 1958
85 reacties
Gerelateerde tags
gunslingermexicobordeelmexican revolutionfransschattenjachtuitvoeringattempted rapevermommingillegal prostitutioncivil war veterangringofrench armymilitary camp
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.