Norma Jean & Marilyn (1996)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Tim Fywell
met Ashley Judd, Mira Sorvino en Josh Charles

Niet-autobiografisch levensverhaal van Marilyn Monroe. We zien haar worstelingen met haar 'vroegere ik': Norma Jean, haar liefdesleven en haar carrière voorbijkomen.

avatar van bioscoopzaal
Hee, hier heb ik gisteravond nog een heel stuk van zitten kijken. Best nog een goeie film eigenlijk, met een prima vertolking van Sorvino als Marilyn.

3 sterren

duurde te lang. wel pakkend dat leven van Mariylin. Sorvino vond ik niet echt goed gecast

waar kan je em kopen: Blokker voor maar €1.49

avatar van Metalfist
Marilyn Monroe was our fantasy. Norma Jean was her reality

Ikzelf ben een zeer grote fan van Marilyn Monroe en probeer ook altijd zo veel mogelijk van haar te verzamelen. Normaal gezien hou ik me alleen maar op de 'originele' stuff en niet dit soort biografieën maar voor 1€ kon ik dit gewoonweg niet laten liggen. Ach, ik had het misschien beter wel gedaan.

Fywell zorgt voor een veel te oppervlakkig portret van Marilyn. Personages komen met pure willekeur tevoorschijn en de belangrijkste mensen worden komen gewoon niet in de film voor (Ralph Greenson!) Als je ziet dat een documentaire zoals Marilyn Monroe: The Final Days (2001) er wel in slaagt om in een dikke 80 minuten een mooi beeld van Marilyn neer te zetten dan zou Fywell dit in een dikke 2 uur toch ook moeten lukken. Niets was dus minder waar. Iets waar ik me ook ontzettend aan stoorde waren de vele fouten die de documentaire bevatten. Oké, nu is er veel van het leven van Marilyn een mysterie maar wanneer je faliekant de mist in gaat bij de meest bekende en uitvoerig beschreven stukken uit haar leven (haar dood) is er toch iets mis lijkt me. Jammer want met deze speelduur was er veel meer uit te halen.

Als je als filmmaker besluit om een documentaire over iemand te draaien dan lijkt het me dat je toch veel respect hebt voor die persoon in kwestie? Ik snap dan ook niet waarom Fywell haar als een notoire hoer neerzet. Marilyn had een zekere vrijheid betreffende haar lichaam maar niet zoals ze hier wordt neergezet. Ook heel het idee om haar schizofreen neer te zetten stoorde me vaak. Nu is het wel waar dat het vaak leek alsof ze twee personen was maar dan ook weer niet zo in het extreme dat ze Norma Jean vermoorde toen ze Marilyn Monroe werd. De negatieve kanten van haar leven worden dan ook veel te hard in het licht gezet in tegenstelling tot de positieve kanten. Hier lijkt het gewoon alsof ze één of ander labiel wijf was dat niet wist wat ze wilde (zie naar hoe haar huwelijken hier worden neergezet) en altijd maar jankte. Het is juist tegengestelde want Marilyn bezat een klasse en wist maar al te goed wat ze wou.

Het grote probleem met dit soort documentaires waar er niet met archiefbeelden wordt gewerkt maar met echte acteurs is dat je al echt goed moet zijn om je het personage eigen te maken, zeker dan als dat personage één van de grootste actrices aller tijden is. Ik vind het dan ook een beetje jammer dat er wordt gekozen om zowel een actrice te casten voor Norma Jean als voor Marilyn want het wekt de indruk van de schizofrenie des te meer. Ashley Judd neemt de rol van Norma Jean op zich en Mira Sorvino die van Marilyn en beide zijn ze redelijk. Natuurlijk heeft niemand effectief de ontwapende charme die Marilyn kenmerkte maar ze zetten bij vlagen nog een redelijke prestatie neer. Iets waar ik me wel over verbaasde was de kunde van Sorvino om Marilyns stem bij haar bekende nummers perfect weet na te bootsen. Volgens mij deed ze dit dan ook niet zelf maar is er gebruik gemaakt van nasynchronisatie. Wat ik wel vreemd vond was de rol van Eddie Jordan. Ik weet dat er een Ted Jordan was (die heeft later nog een boek geschreven over zijn 'leven' met Marilyn) maar hier in de film is er de oude man Ted Jordan, de muzikant, en zijn neef Eddie Jordan maar raar genoeg staat Ted Jordan niet op de credits bij Imdb.

Misschien is dit de moeite om eens te bekijken als je eens vluchtig iets over Marilyn wilt weten maar voor de meer geïnteresseerde kijker is dit pure bagger. Ik raad dan ook iedereen die geïnteresseerd is in Miss Monroe af om dit te bekijken maar meer op zoek te gaan naar The Final Days documentaire of gewoon naar het merendeel van haar films die niet zo moelijk zijn te vinden.

avatar van Lonesome Crow
Goed te kijken als je het inderdaad niet storend vind dat het niet autobiografisch is.
Had denk beter tot zijn recht gekomen als mini-serie, nu duurt de film te lang en men had de karakters wat beter uit kunnen diepen.

Norma Jean / Marilyn Monroe word nogal negatief neergezet, echte liefhebbers cq fans van haar kunnen deze film ook beter niet kijken.

Toch vond ik het een boeiende film, mijn aandacht werd vastgehouden en de dialogen tussen haarzelf vond ik leuk gevonden.
En wat is Ashley Judd toch knap zeg ....

Goede rollen van Ashley Judd en Mira Sorvino, die beiden hetzelfde personage spelen, alleen de ene als Norma Jean en de andere als Marilyn.
Ik vond dat de film wel goed was opgebouwd, maar toch iets te lang, meer dan 2 uur is wat veel voor een niet erg boeiend levensverhaal.

Onevenwichtige film, waarin te veel de nadruk wordt gelegd op de verslavingen van MM en te weinig aandacht is voor haar huwelijken en filmcarrière.
Ashley Judd en Mira Sorvino proberen er het beste van te maken en dat lukt ze vrij aardig, waardoor de film het aanzien toch nog best waard is. Wel aardig dat Steven Culp, die de rol van Robert Kennedy speelt, dezelfde rol vier jaar later nog eens speelde in Thirteen Days (2000).

Het wordt zo langzamerhand wel tijd voor een echte biografie over het leven van MM, want de generatie die haar nog gekend heeft van het avondje uit in de bioscoop gaat van lieverlee op z'n laatste benen lopen.

avatar van FlorisV
Ik vond dit een aardige film (ik hou niet van bewieroken en wegmoffelen van tragiek) maar het was ook wel duidelijk een tv-productie. Geen zware fan van Monroe maar destijds, toen ik de DVD kocht, had ik gewoon een gigantische boner voor Mira Sorvino. Voor een deel doet ze hier haar rol in Mighty Aphrodite dunnetjes over maar gelukkig met wat meer screentime en inhoud nu. Jammer dat ze zelf niet zo'n grote ster is geworden.