Charlotte Gray (2001)

Verenigd Koninkrijk / Australië / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gillian Armstrong
met Cate Blanchett, Billy Crudup en Michael Gambon

Londen, 1942. Wanneer de geliefde, een RAF-piloot, van een jonge Schotse vrouw tijdens een gevecht neergeschoten wordt besluit ze deel te nemen aan een geheime missie van het Franse verzet mee te doen om zo iets voor haar land en de man van wie ze houdt te kunnen betekenen.

MFEO
Mooie film. Ook gefilmd in een mooie omgeving.

Deze film ligt wel in mijn smaak. 4 sterren!!

Mooie film voor een koude zondagmiddag. Drama, romantiek, aktie en spanning...voor ieder wat, 3,5*.

avatar van Armin
Geen slechte film, maar de nadruk ligt toch wel meer op drama en romantiek dan op spanning en aktie. 'T is maar waar je van houdt. Mooi gefilmd en goed acteerwerk van Blanchett en Cudrup. ***

avatar van wackyboy
Niet echt bijzonder. Af en toe heb je het gevoel dat je naar een serieuze aflevering van Allo Allo zit te kijken.
Tegen het eind van de film, als Julien moet kiezen tussen zijn vader en de twee Joodse onderduikertjes krijgt de film dan toch nog wat diepgang en wordt het allemaal wat interessanter.
Verder overstijgt het toch niet echt het niveau van een goede t.v. film. Wel mooi gefilmd (mooie shots van paarse lavendel velden) en toch wel het kijken waard, alleen al omdat Cate Blanchett er in meespeelt. Wat een goede actrice zeg. Iemand die tenminste niet, zoals bijvoorbeeld Julia Roberts, constant hetzelfde personage speelt.

avatar van Redlop
Erg saaie verzetsfilm en alleen maar interessant vanwege Blanchett. Niet spannend en niet romantisch. Mooie beelden van die lavendelweiden, dat wel.

Mooie rol voor Cate Blanchett.

avatar van E V
E V
Mooie, emotionele film.
Heel goed geacteerd door o.a. Cate Blanchett.

Werkelijk een fantastische film. Mooi verhaal, prachtig geacteerd. Verdiend meer dan een 5 !!!

Mad
Een prachtige film! Ik heb er erg van genoten!! voor mij zeker een 5!

Mooi! Normaal ben ik niet zo van de films die rond de 2e wereldoorlog afspelen, maar hier raakte ik wel ontroerd van. 4.5 *

avatar van nightbreed
Deze film heb ik alleen gekocht omdat Cate Blanchett de rol van Charlotte Gray vertolkt want ik ben niet zo dol op liefdesverhalen die zich tijdens de oorlog afspelen.
De eerste helft van deze film wist mij niet te boeien en ik was bang dat het een totale miskoop was.
Gelukkig vond ik de tweede helft van de film veel beter en wel boeiend want toen werd het zelfs een beetje spannend doordat er dingen op het spel stonden.
Cate Blanchett acteert zoals gewoonlijk zeer goed, ze ziet er in deze film als een sexy jaren 40 Hollywoodster uit.
Na afloop had ik toch een tevreden gevoel dat ik deze film heb gekocht.

Cijfer: 3,5

avatar van tevelenco
Onbekende maar toch wel goede liefdes-oorlog-drama film.
Die ook ik net alls Nightbreed vooral gekocht heb door het meespelen van Cate Blanchett die een erg goede indruk had gemaakt in de films Babel, en Notes on a Scandal.
Zo goed als die films is deze niet maar hij was zeker niet slecht.
Hij begon wel wat langzaam en was daardoor mede in het begin soms wat saai.
Maar later wordt de film wat dramatischer en krijgt hij wat meer diepgang zodat je steeds meer feeling krijgt met de hoofdpersonen.
Wat er voor zorgt dat deze film een dikke voldoende krijgt.

avatar van AmazingPP
Blancett, dat is de reden waarom ik deze film keek. Zoals altijd zet zij haar rol goed neer in een ietwat rommelig script. Het gaat van hot naar her, van links naar rechts en van boven naar beneden. Het enige wat de film dan nog boeiend houdt zijn de decors. Die zijn namelijk prachtig verzorgd en prachtig geschoten. Later krijgt de film wat meer body en pakt je net genoeg om hem uit te zien. 3,5*

Film viel behoorlijk tegen. Zwak verhaal en Fransen die engels spreken blijft vreemd. Zeker omdat de hoofdpersoon in de film werd uitgekozen omdat ze frans sprak! Wel mooie beelden en mooi gespeeld door Kate Blanchet

Ze spreken wel heel goed frans daar! haha, stelletje engelsen

avatar van Leo1954
Wat een draak van een film zeg. Helemaal eens met geffe041 over het feit dat de Fransen gewoon Engels spreken. Slap verhaaltje, totaal geen spanning dan ook. Zeer zwak.

avatar van Decec
Heel mooie dramafilm . Ik wist het wel dat deze acteur Michael Gambon ook komt uit Harry Potter.
Zeker goed verhaal.

avatar van Fran
Ik vond het ook een heel mooi drama. De omgeving en beelden waren ten eerste heel mooi om naar te kijken, het acteerwerk vond ik ook uitermate goed, de romantiek kwam heel mooi in beeld en het verhaal vond ik ook heel meeslepend.

Wat mij erg heeft getroffen in deze film is de scene in de trein. Als de jongetjes de brief wordt voorgelezen "van hun ouders". Toen ik dat handje over die brief zag gaan, brak ik een beetje. Zo mooi in beeld gebracht. Ik kan erg slecht tegen kinderleed en kijk ook eigenlijk niet graag naar films waar dit in voorkomt.

Gelukkig kwam daarna toch nog een soort happy end voor de hoofdpersonen. Na zo veel drama in deze film kon ik dat wel waarderen.

Wat betreft de fransen die engels spreken. Het stoorde me eigenlijk niet echt .Het is nu eenmaal een engelse productie met engelssprekende acteurs.

Wat een bagger. Slap verhaal dat al duizendmaal verfilmd is en overloopt van de clichés, langdradig en soms toch iets te sentimenteel. Acteerprestaties waren niet ronduit slecht, maar ook niet echt speciaal goed. Gemiddeld, dus. En wéér maar eens een film die zich afspeelt in Frankrijk (grotendeels) en waar taal een belangrijk aspect van het verhaal vormt, en toch spreken ze Engels.

avatar van rascaly
Visueel een pareltje, muzikaal best genietbaar. Helaas blijkt het pareltje vlug doorprikt en quasi inhoudsloos te zijn. De film is gewoon niet onderhoudend genoeg om de volle twee uur de aandacht van de kijker te behouden. Het eerste uur deed me na geringe tijd compleet afdwalen, waardoor ik het laatste uur in fast-forward bekeken heb. Zelfs op die manier ontging er me niets, waarschijnlijk omdat er ook vrijwel niets significants gebeurt. Een typisch Vijf-tv filmpje: best leuk, maar toch net niet de drempel halend van een goede, zijn stempel achterlatende film.

avatar van Icer
Slappe film, kon mij weinig boeien. De Engels sprekende Fransen doen de film zeker geen goed. Het is allemaal te mooi, de Duitsers elimineren de Franse verzetstrijders en leggen ze keurig bij elkaar?? zodat de overgebleven verzetsman eens op z'n gemakje een kijkje kan nemen??? De parachutiste die precies op de kinderen terecht komt ? . Nee, dit was 'm niet...

Tarkus schreef:

Na bijna 8 jaar deze prent eens opnieuw bekeken.
Wat een prachtige actrice is Cate Blanchett toch, letterlijk en figuurlijk, ze draagt deze film zowat op haar eentje.
Ook Michael Gambon is puik in zijn rol evenals Billy Crudup de minste bekende van de hoofdrolspelers.
Uitstekend, maar tragisch verhaal dat zich afspeelt tijdens W.O. II, en zodoende ook een film in mijn favoriete genre.
Toch wel een aanrader deze film.

Film over een meisje dat in de Tweede Wereldoorlog vanuit Engeland naar bezet Frankrijk gaat om als koerierster te helpen met het verzet tegen de Duitsers. Eigenlijk hoopt ze daar haar verloren gewaande vriend terug te vinden, die als piloot is neergestort. Maar eenmaal in Frankrijk raakt ze bevriend met een verzetsman en moeten ze beiden in leven zien te blijven.

Een verzetsfilm waar niks mis mee is. Naar het boek van Sebastian Faulkes. Prachtig verfilmd, kosten nog moeite gespaard, prima geacteerd en met nog een mooi rolletje van Michel Gambon als de vader van de verzetsman. Maar we hebben het al zo vaak gezien en deze film biedt weinig verrassends. Al zijn er genoeg dramatische gebeurtenissen, het deed me weinig. Vreemd genoeg was dat met het boek ook al zo. Knap geschreven, maar het grijpt je niet bij je strot.

Ook in deze film weer het taalprobleem. Charlotte wordt naar Frankrijk gestuurd omdat ze zo goed Frans spreekt. Maar eenmaal daar spreekt ze gewoon Engels, want iedereen spreekt daar Engels, zelfs de bakker op de hoek. Onnodig te zeggen dat dat de sfeer en de authenticiteit niet ten goede komt. Maar dat zal de producent een zorg zijn. Het Britse publiek gaat nu eenmaal niet naar een Franstalige film zitten kijken. Zo simpel is dat.