Dark Star (1974)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door John Carpenter
met Brian Narelle, Cal Kuniholm en Dan O'Bannon

Een team astronauten gaat op een missie om te verkennen, voor de 'The colonisation ship', in hun bommenwerper 'The Dark Star'. Bij de missie moeten zij ook het gebruik van een nieuwe zelfdenkende en pratende interstellaire bom testen. Deze bom wordt gebruikt om instabiele planeten te vernietigen en ruim baan te maken voor de kolonisten. Tijdens de missie gaat er van alles mis: zo komen ze bijvoorbeeld in aanraking met een strandbal-vormig buitenaards wezen die even door het schip stuitert.

avatar van james_cameron
Herzien op Blu-ray. Deze prettig gestoorde debuutfilm van John Carpenter ziet er na ruim veertig jaar nog steeds crappy uit, ook in high-definition, maar dat neemt niet weg dat er desondanks veel te genieten valt. Het is een soort stoner-versie van 2001: A Space Odyssey, en tevens één van de eerste (zo niet DE eerste) films die de zogenaamde 'used future' laat zien, later zo effectief gebruikt in de Alien-films. Alien heeft sowieso veel te danken aan deze Dark Star, net als bijvoorbeeld Star Wars. Niet geheel toevallig heeft scriptschrijver Dan O'Bannon, die hier tevens één van de hilarische hoofdrollen speelt, meegewerkt aan zowel Star Wars als Alien.

avatar van AC1
james_cameron schreef:

Als 'visual design consultant' dan nog wel (in Alien)! Ook als schrijver maar ik onlangs las ik dat er van zijn dialogen niet veel is overgebleven.

Deze film heeft een cult status en er zitten grappige momenten in, maar deze zijn dun gezaaid en de film ontwikkeld zich bijzonder traag.

avatar van AC1
yesplease schreef:

'Traag' is gewoon een ander ritme. Elk ritme heeft z'n eigenschappen.

geplaatst op 8 juni 2015, 7:08 uur, permalink
yesplease schreef:

'Traag' is gewoon een ander ritme. Elk ritme heeft z'n eigenschappen.

Het klopt op zich natuurlijk dat 'traag' een ander ritme is als bijvoorbeeld 'snel', maar wat ik probeerde te zeggen is dat de gebeurtenissen en de grappige momenten elkaar erg traag opvolgen: m.a.w. te traag naar mijn smaak.
Dat gevoel heb bij veel komische films, maar bijvoorbeeld niet bij de sketches van Monty Pyton of bij de tv serie Blackadder.

Ik zie dat je 2001 aanhaalt en dat is een nu een film (hoewel niet komisch) waarbij traagheid goed tot zijn recht komt (naast zeer flitsende beelden).

avatar van Fortune
Redelijk flauwe film en ook wel echt verspilling van je tijd. Wellicht leuk om te zien dat er andere sciencefiction films hierdoor enigszins door beïnvloed zijn maar dat is dan ook het enige positieve aspect. Het acteerwerk is behoorlijk matig en de soundeffecten zijn ook echt waardeloos, al heeft dat hier en daar ook wel zijn charme en is het een beetje grappig.

Ik denk dat de film vooral grappig is omdat de film gemaakt is met serieuze ambities. Carpenter heeft zelfs de filmschool verlaten omdat hij deze film aan het maken en daar al zijn tijd aan wilde wijden en dat heeft gezien zijn oeuvre toch wel goed uitgepakt.

De film zelf heeft wel enkele leuke scenes met als hoogtepunt het existentiële/filosofische gesprek met de bom. De film heeft zo'n soort standaard aanpak waarbij je in het begin van de film een country liedje hoort dat op het einde weer terugkomt. Een van de personages op de het schip spreekt over surfen en hoe erg hij dat wel niet mist en op het einde van de film gaat hij ook daadwerkelijk surfen. De cirkel is weer rond. Dat irriteerde mij wel moet ik zeggen. Het is te opzichtig.

De meest vreselijke scenes zijn die met de alien; een strandbal met kippenpoten en dat hele avontuur in de schaft van die lift. Dat duurde ontzettend lang en is compleet onrealistisch en het slaat ook nergens op.

Voornamelijk een ontzettende tegenvaller en misschien leuk om te zien wat je kan bewerkstelligen met een klein budget.

avatar van Onslaught
Wat een schijtfilm. Sommige stukjes zijn leuk gedaan, maar deze film heb je na 1x wel gezien.

Matige film over een groep mannen op een ruimtemissie om onstabiele planeten te vernietigen. Het lage budget van deze sci-fi film is duidelijk zichtbaar en dit is tot op zekere hoogte wel charmant (de alien als toppunt). De humor is wel erg droog. Bijzonder dat dit regiedebuut van John Carpenter eerder is uitgebracht dan Star Wars.