Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Splash (1984)

Alternatieve titel: Plons

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Daryl Hannah en John Candy

Allan leidt met zijn broer Freddie een florerende fruitgroothandel. Maar in liefdeszaken is hij een uitgesproken pechvogel. Dat verandert nadat Allan tijdens een melancholisch uitstapje naar Cape Cod bijna verdrinkt. Hij valt letterlijk uit de boot en wordt gered door een bloedmooie zeemeermin. De volgende dag duikt deze meermin plots op aan de voet van het vrijheidsbeeld in New York. Hoewel ze haar verleden probeert geheim te houden, blijft het haar toch parten spelen: een wetenschapper raakt door haar gefascineerd en ontvoert haar om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

avatar van speedy23
Verrassende film uit de Disney-studio's, in die tijd een van hun grootste kassuccessen. Daryl Hannah en Tom Hanks maken van een banaal gegeven een mooi, modern sprookje. Een beetje bloot, een beetje geweld, mooie mensen en het eeuwige thema van de onmogelijke liefde zorgen voor een leuke en onderhoudende komedie voor jong en oud. Werd vier jaar later gevolgd door Splash, Too, maar is minder geschikt voor jonge kinderen...

avatar van otherfool
Jeugdsentiment! Alleraardigste familiefilm die bij mij niet zoveel kwaad kan doen, al zou ik er mocht de film nu uitkomen allicht iets anders tegenaan kijken. Mooie alternatieve titel ook

3,5*.

avatar van jumpstylemovie
soms leuk , soms erg leuk
3***

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Clichématigheid troef en soms wat sentimenteel, maar geen onplezierige zit. Het houdt niet over maar desondanks vermakelijk en enigszins onderhoudend. Redelijk filmpje.

avatar van tommykonijn
Alleraardigste familiefilm. Tom Hanks begon met komedie's en ik vind (persoonlijk) ze zo slecht nog niet, ook Splash was erg vermakelijk. Deze film kun je niet vergelijken met bijv. Forrest Gump of The Green Mile. Ik wist eigenlijk niet eens dat hij van Walt Disney pictures was, maar hij had toch een sfeertje van zo'n soort jeugdfilm. Ook de verdere rollen waren overigens erg leuk van Daryl Hannah, John Candy en Eugene Levy. Met de 2e die ik daarnet noemde (Candy) heb ik me een ongeluk gelachen, weer zo'n beetje Uncle Buck achtig rolletje. Prima vermaak film en de humor zit er ook dik in.

Tom Hanks : My girlfriend makes it out because i did'nt love her, Freddie.
John Candy : That bitch!

avatar van movie acteurs
Leuke film. Met een grappige John Candy en Eugene Levy. Erg vaak gezien en hij blijft leuk. Mooie scene's onderwater en een goede cast met Tom Hanks en Darryl Hannah . 3,5.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien en nu eens her bekeken. 'k heb er toch opnieuw van genoten.
Het verhaal was goed gevonden, maar de film moet het vooral van de cast hebben. Tom Hanks, Daryl Hannah en John Candy, alle drie doen ze het even goed. 'k heb toch ook een aantal keren moeten lachen, mede door John Candy.
Visueel zat het ook wel goed. De vin is erg realistisch gemaakt en de film heeft zich nog goed de tijd doorstaan.
Leuk om nog eens terug te zien te hebben.

avatar van alexspyforever
Deze gisteren nog eens teruggezien. Ik had deze de eerste keer als kind gezien, enkele jaren nadat deze was uitgekomen. Het blijft een heerlijke comedy met een jonge Tom Hanks, een bloedmooie Darryl Hannah (wellicht de eerste vrouw waar ik een 'crush' op had) en de immer grappige John Candy. Het verhaal op zich is eigenlijk een gemoderniseerde versie van De Kleine Zeemeermin als speelt het verhaal bijna volledig op het land af. De scènes onder water zijn wel knap gemaakt en Madison komt over als een overtuigende zeemeermin. Misschien heeft de film niet meer dat magische van vroeger maar het verhaal staat er nog steeds. Het zal altijd één van mijn favorieten blijven.

avatar van Vinokourov
Een nogal onnozele komedie is dit, waarbij (dan nog) krullenbol Tom Hanks een zeemeermin aan de haak slaat. Die Daryl Hannah ziet er wel leuk uit, al slaat het allemaal nergens op natuurlijk. Maar goed het is stiekem toch wel aardig en Eugene Levy in een bijrol is ook goed te doen. Die maakt het nog een enigszins geslaagde komedie.

avatar van Flat Eric
Smells like Fish spirit

Als kind gezien en hij is me altijd wel bij gebleven. Deze sympathieke lieve romantische komedie.
Ze zijn altijd wel leuk, van die films waarin iemand ineens in de moderne bewoonde wereld terecht komt en moet zien te dealen met het nieuwe leven.
Elle Driver, eh ik bedoel Darryl Hannah is perfect gecast als zeemeermin en Tom Hanks doet het aardig als onnozele jongen die tot over zijn oren verliefd wordt op het meisje.
Leuke eightties film. Grappig om terug te zien hoe de electronica afdeling van een warenhuis er vroeger uit zag . Platte tv schermen zag je vroeger nog niet.

Gisteren deze film op Net5 nog eens gezien en zelfs na jaren was het nog leuk en boeiend om te kijken.
zulke leuke films maken ze tegenwoordig niet meer dus ik geef 5 sterren.

Aardige film over een man die verliefd wordt op een vrouw die een groot geheim heeft. Een redelijk originele en tevens ook wat brave romcom met een vleugje fantasie die je zou kunnen omschrijven als een moderne versie van het sprookje de Kleine Zeemeermin. Tom Hanks en Daryl Hannah vormen een prima paar en doen het ook wel goed, maar de meeste grappen zijn weggelegd voor John Candy en Eugene Levy.