Splash (1984)

Alternatieve titel: Plons

Romantiek / Komedie

geregisseerd door Ron Howard
met Tom Hanks, Daryl Hannah en John Candy

Allan leidt met zijn broer Freddie een florerende fruitgroothandel. Maar in liefdeszaken is hij een uitgesproken pechvogel. Dat verandert nadat Allan tijdens een melancholisch uitstapje naar Cape Cod bijna verdrinkt. Hij valt letterlijk uit de boot en wordt gered door een bloedmooie zeemeermin. De volgende dag duikt deze meermin plots op aan de voet van het vrijheidsbeeld in New York. Hoewel ze haar verleden probeert geheim te houden, blijft het haar toch parten spelen: een wetenschapper raakt door haar gefascineerd en ontvoert haar om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren.

avatar van LINDA1712

avatar van tommykonijn
Alleraardigste familiefilm. Tom Hanks begon met komedie's en ik vind (persoonlijk) ze zo slecht nog niet, ook Splash was erg vermakelijk. Deze film kun je niet vergelijken met bijv. Forrest Gump of The Green Mile. Ik wist eigenlijk niet eens dat hij van Walt Disney pictures was, maar hij had toch een sfeertje van zo'n soort jeugdfilm. Ook de verdere rollen waren overigens erg leuk van Daryl Hannah, John Candy en Eugene Levy. Met de 2e die ik daarnet noemde (Candy) heb ik me een ongeluk gelachen, weer zo'n beetje Uncle Buck achtig rolletje. Prima vermaak film en de humor zit er ook dik in.

Tom Hanks : My girlfriend makes it out because i did'nt love her, Freddie.
John Candy : That bitch!

LINDA1712 schreef:
Hier is toch ook een vervolg op?

Klopt. Splash, Too heet de film. Lijkt me echt vreselijk bagger om heel eerlijk te zijn.

avatar van Legan
Een redelijke romantische komedie hoewel deze al wat gedateerd aandoet. Liefelijk en redelijk luchtig maar toch wel amusant. Deze film was zo'n beetje de doorbraak voor Tom Hanks. Van Hannah ben ik blij dat ze uit de picture is verdwenen.

avatar van movie acteurs
Leuke film. Met een grappige John Candy en Eugene Levy. Erg vaak gezien en hij blijft leuk. Mooie scene's onderwater en een goede cast met Tom Hanks en Darryl Hannah . 3,5.

avatar van Resh
Mooie film! Eugene Levy was zoals altijd weer fantastisch ahaha

Leuke film en blijft leuk
heb me geen moment verveeld.

LINDA1712 schreef:
Hier is toch ook een vervolg op?

Heb hem nu ook op de site gezet:

Splash, Too (1988)

avatar van Filmkriebel
Naieve romantische film maar met soms uitstekende humor van Candy en Levy. Eerste commercieel succes van Tom Hanks. Heel degelijk voor een keertje.

avatar van madmax2011
leuke wegkijk film voor een zaterdag middag gisteren na lange tijd weer eens gezien op brt1

avatar van steventje
Leuk disney filmpje voor een zondagnamiddag.
Een jonge Tom Hanks en de naakte Daryl Hannah zullen me altijd bijblijven al vraag ik me af of het geen stand-in was

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze nog eens had gezien en nu eens her bekeken. 'k heb er toch opnieuw van genoten.
Het verhaal was goed gevonden, maar de film moet het vooral van de cast hebben. Tom Hanks, Daryl Hannah en John Candy, alle drie doen ze het even goed. 'k heb toch ook een aantal keren moeten lachen, mede door John Candy.
Visueel zat het ook wel goed. De vin is erg realistisch gemaakt en de film heeft zich nog goed de tijd doorstaan.
Leuk om nog eens terug te zien te hebben.

avatar van hannes64
Blijft een lekkere Feelgood, ondanks dat ie een bèètje gedateerd is.
Leuk om Cand, Hanks en vooral Levy weer even te zien.
En niet te vergeten Hannah.
Gewoon een leuke film van Howard.

avatar van alexspyforever
Deze gisteren nog eens teruggezien. Ik had deze de eerste keer als kind gezien, enkele jaren nadat deze was uitgekomen. Het blijft een heerlijke comedy met een jonge Tom Hanks, een bloedmooie Darryl Hannah (wellicht de eerste vrouw waar ik een 'crush' op had) en de immer grappige John Candy. Het verhaal op zich is eigenlijk een gemoderniseerde versie van De Kleine Zeemeermin als speelt het verhaal bijna volledig op het land af. De scènes onder water zijn wel knap gemaakt en Madison komt over als een overtuigende zeemeermin. Misschien heeft de film niet meer dat magische van vroeger maar het verhaal staat er nog steeds. Het zal altijd één van mijn favorieten blijven.

Lang geleden dat ik deze nog eens had gezien.
Wist dat het een redelijk goede film was, leuk ook.
Prima casting, met de ondertussen al lang betreurde John Candy.
Heb er toch van genoten opnieuw.

avatar van Vinokourov
Een nogal onnozele komedie is dit, waarbij (dan nog) krullenbol Tom Hanks een zeemeermin aan de haak slaat. Die Daryl Hannah ziet er wel leuk uit, al slaat het allemaal nergens op natuurlijk. Maar goed het is stiekem toch wel aardig en Eugene Levy in een bijrol is ook goed te doen. Die maakt het nog een enigszins geslaagde komedie.

avatar van BlueJudaskiss
Godsamme wat tam dit. Waarom dit zo beroemd is geworden is me een raadsel.

avatar van Flat Eric
Smells like Fish spirit

Als kind gezien en hij is me altijd wel bij gebleven. Deze sympathieke lieve romantische komedie.
Ze zijn altijd wel leuk, van die films waarin iemand ineens in de moderne bewoonde wereld terecht komt en moet zien te dealen met het nieuwe leven.
Elle Driver, eh ik bedoel Darryl Hannah is perfect gecast als zeemeermin en Tom Hanks doet het aardig als onnozele jongen die tot over zijn oren verliefd wordt op het meisje.
Leuke eightties film. Grappig om terug te zien hoe de electronica afdeling van een warenhuis er vroeger uit zag . Platte tv schermen zag je vroeger nog niet.