Sissi (1955)

Oostenrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ernst Marischka
met Romy Schneider, Karlheinz Böhm en Magda Schneider

Keizer Franz Joseph, die enige tijd nadat hij de Oostenrijkse troon bestegen heeft een passende gemalin zal moeten zoeken, wordt verliefd op de jeugdige Elisabeth van Beieren, een vrolijk ongekunsteld meisje, dat door iedereen Sissi wordt genoemd. Franz Joseph weet de aanvankelijke gereserveerdheid van het hof tegen zijn wel heel jonge bruid om te zetten in enthousiasme en Sissi verlaat haar geliefde geboortehuis en haar familie om de man te huwen met wie ze lief en leed zal delen.

Net gezien !

Het blijft leuk.

avatar van skullcandygirl94
jumpstylemovie schreef:
verschrikkelijk. gewoonweg verschrikkelijk!!
Ik kan er gewoon niks over zeggen behalve : BLERGH!!

ik snap best dat je een romantische en historische film misschien wel ontzettend traag en stom vind maar dan hoef je het nog niet helemaal af te kraken ik zou zeggen als je het gewoonweg stom vind, kijk het dan niet als de achterkant van de dvd(?) of zoiets al saai vind, kijk het dan gewon niet...nogal logish he?

avatar van Mochizuki Rokuro
Heb je ruim 6000 films gezien, maar tot Eerste Kerstdag had ik nog nooit Sissi gezien. Nu dus wel!

Het viel me heel erg mee. Marischka heeft een gouden greep gedaan door een onderhuids drama aan de film toe te voegen door van de Sissi-figuur een opstandig iemand te maken. Het drama wordt nergens te groot uitgespeeld en sluimert hier al de hele tijd door. Ik heb zowaar zin om deel twee ook eens te zien (de 3DVD box staat overigens ook al jaren bij ons thuis), want dat belooft nog wat te worden als deze vaste hand wordt doorgetrokken. Dat zoetige suikerlaagje aan de buitenkant is best wel heel erg dun.

Het enige wat niet zo heel erg geslaagd (meer) was, was de potsenmakerij van de 'veldwachter'. Maar ja 1954...

avatar van Fran
Eindelijk heb ik ook een keer de Sissyfilm gekeken en ik moet zeggen dat ik me zeker wel vermaakt heb. Inhoudelijk blijft het verhaal rond Sissy behoorlijk op de vlakte en het acteerwerk is vaak net iets te overdreven om grappig te zijn. Dat zie je echter wel vaker bij films van deze tijd.

Maar wat heb ik genoten van de mooie beelden van Beieren en Oostenrijk. En nog maar niet te spreken over de schitterende jurken die er voorbij komen. Het is een behoorlijk oppervlakkige film maar als je heel gevoelig bent voor sfeer in een film en je houdt van ouderwetse romantiek en dergelijke dan zit je met deze film helemaal goed.

avatar van bibibi
Romy Schneider acteert goed vind ik, en het is precies de goede actrice voor deze rol. Verder lijkt het mij geweldig om te leven zoals Sissi, totdat ze met Franz trouwt. De gezellige details maken de film af.

Een hele leuke film; 4.0*

Deze film is volgens mij ieder jaar rond de kerst weer op tv en ik heb hem nooit willen kijken omdat ik dacht dat ik hem vreselijk en oubollig zou vinden. En dat is ie ook !!! Maar hij is ook geweldig leuk.
Alleen de beginscene al met vader en de vele kinderen waarvan er één in het water valt. En dan Sissi die op haar paard over de heg springt en vervolgens met haar tamme hert gaat spelen. Dat verzin je toch niet. Geweldig !!!

avatar van simonvinkie
Hoe vaak heb ik vroeger wel met mijn moeder mij moeten kijken naar Sissi. Echt heel veel vond ik er niet aan. Redelijk kostummdrama, met wel een goeie Romy Schneider. Mooie plaatje ook wel, maar hoogstaand is de film zeker niet.

avatar van movie acteurs
Dit vond ik eigenlijk de meest trage Sissi film. Er zit nog wel een aardige sfeer in. Acteerwerk van Romy was ook wel aardig. Decors, kostuums ook schitterend allemaal maar helaas houdt het daar eigenlijk wel mee op. De eerste Sissi film is wat mij betreft ook geen klassieker. Net zoals de laatste twee films krijgt dit een 2,0.

avatar van MovieHolic
Ik moet me aansluiten bij de rest... de film is te traag voor onze gehaaste tijd. Desalniettemin blijft het een erg goede film, vergeet niet dat de film uit 1955 stamt.

Wat vond ik ze vroeger mooi, die Sissi-films. Nu zie ik het allemaal wat nuchterder.
Historisch gezien niet helemaal verantwoord maar toch plezierig entertainment.

Dat was vroeger (jaren 70) toen ik nog een klein kind was min of meer verplichte kost met de feestdagen zeker als mijn oma op bezoek kwam. Ik kan me nog goed herinneren dat de locaties en decors er zeer fraai uitzagen en natuurlijk ook de prachtige kostuums. Romy Schneider zag er natuurlijk ook zeer fraai uit. De film is mooi maar wel traag maar vroeger was dit geen minpunt, tegenwoordig wel en omdat de film natuurlijk inmiddels oubollig is, is het kijken tegenwoordig best moeilijk. Ze zenden deze films wel natuurlijk ieder jaar rond de kerst nog uit op de Nederlandse als ook op de Duitse TV en dat is best een mooie traditie.

avatar van david bohm
Leuk om naar te kijken, dat gedoe aan het hof. En naar Romy Schneider natuurlijk. Wat een schatje was dat.

Dick2008
Ik heb alleen deze gezien en daar hou ik het maar bij, dus stem ik ook alleen op deze. Die andere twee heb ik even vluchtig doorgekeken maar die zitten toch wel op hetzelfde niveau. De Sissi-films zijn al heel vaak op tv geweest. Nu ik hou niet van die kostuum-films, maar ik dacht ik zal deze film dan maar eens kijken. De populariteit is begrijpelijk al hebben de films wel een groot etiket geplakt op Romy Schneider's carrière als ook die van Böhm's. Op de dvd van de tweede film staat ook een making of waar Romy erbij vertelt en hoe je kunt zien hoe ze destijds zo'n film opnamen. Marischka was natuurlijk ook al heel ervaren.

Een film die mij dus niet ligt maar dat is meer inhoudelijk. Toch is de film niet slecht gemaakt en het wordt net als veel van die jaren '50 Duitse//Oostenrijkse films allemaal mooi en kundig in beeld gebracht. Komt nog bij dat bij Romy het acteren in het bloed zat en daardoor komt ze heel zelfverzekerd over. 2.0.

avatar van Wardsteiner
Het punt met deze film is een beetje dat het af en toe net een kinderfilm lijkt. Op zich heb ik erg moeten lachen om sommige stukken, en vind ik de vader van Sissi en de politieagent erg grappig, maar de reden dat ik om de tweede heb moeten lachen was puur doordat het van die oude humor was. Het deed mij een beetje aan de tegenwoordige kinderseries denken, een beetje zwiebertje idee misschien. Toch vind ik dat de film erg leuk in elkaar steekt en, ook al is de film een beetje oud, je kan er nog steeds goed om lachen.

avatar van Metalfist
De ultieme zwijmelfilm

Gisteren heb ik een biografie van Romy Schneider op de kop getikt en ik herinnerde me opeens dat ik de drie meest bekende films uit haar carrière nog altijd niet had gezien. Ik heb het natuurlijk over de Sissi trilogie en ik besloot gisteren om daar maar eens dringend verandering in te gaan brengen. Het was ook al mooi meegenomen natuurlijk dat de film maar 100 minuten bleek te duren en niet 140 minuten zoals ik om de één of andere bizarre reden dacht maar wat is er nu heerlijk dan op een gure zondagmiddag eens lekker ondergedompeld te worden in een film?

Bij aristocratie heb ik echter altijd een dubbel gevoel. De realiteit interesseert me niet zo erg, al komt dat ook natuurlijk omdat we zo'n futloos koningskoppel hebben, maar de sfeer die de Italiaanse regisseur Luchino Visconti altijd in zijn aristocratische films wist te steken spreekt tot de verbeelding. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat Sissi me ook wel eens ging kunnen liggen en dat is gelukkig inderdaad het geval. Verre van te vergelijken met een Il Gattopardo maar Ernst Marischka levert een vermakelijke film af die vooral wordt gered door de mooie aankleding en de schone omgeving van Oostenrijk. Qua plot blijft dit voor de rest wel allemaal redelijk tam. De Sissi die Schneider speelde in Ludwig staat mijlenver van deze Sissi, het geheel is vrij voorspelbaar en van een climax is zelfs niet te spreken maar toch heeft dit een zekere aantrekkingskracht die ervoor zorgt dat de speelduur vrij snel voorbij vliegt. Hier en daar wel wat flauwere humor, zeker het hoofd van de beveiliging kan nogal irritaties opwerken, maar de film is ondertussen ook alweer bijna 60 jaar oud dus dat wordt met de mantel der liefde bedekt.

De bekendste rol van Romy Schneider natuurlijk. Ze geraakte alleen het imago van Sissi op den duur kotsbeu waardoor ze voor compleet andere rollen ging gaan, iets wat ik alleen maar toejuich trouwens. De reden waarom ze voor Ludwig de rol van Sissi terug op zich nam was dan ook enkel omdat Visconti haar verzekerde dat hij haar niet op dezelfde manier als Marischka ging portretteren. De 17-jarige Schneider is goed op haar plaats en ziet er werkelijk betoverend uit. Ze trekt alle aandacht naar zich toe waardoor de rest van de cast maar wat onwennig in haar schaduw moet staan. Karlheinz Böhm, ik dacht eerst dat het een jonge Peter Lorre was, slaagt er gelukkig wel in om zijn mannetje te staan ten opzichte van Schneider en de twee vormen een erg geslaagd duo als Sissi en Franz Joseph. Romy is trouwens niet de enige Schneider die in de film een rol heeft want haar moeder, Magda Schneider, vertolkt de rol van Ludovika, de moeder van Sissi.

Ben op zich wel benieuwd naar de vervolgen. Hier blijft het allemaal nogal mierzoet maar er zullen hoogstwaarschijnlijk wel problemen komen tussen het hof en Sissi, iets wat wel voor vuurwerk kan gaan zorgen. Uiteindelijk is dit eerste deel een amusante wegdroomfilm geworden die vooral dankzij de betoverende Romy Schneider nog altijd bestaansrecht heeft.

avatar van BlueJudaskiss
Verbluffend aangename film dit. Minder kitscherig en oubollig dan ik had gedacht en heb me eigenlijk de hele speelduur goed vermaakt. Mooi gemaakt, om de grapjes heb ik zelfs best moeten lachen en ik ben spontaan verliefd geworden op Romy Schneider.

avatar van John Milton
Helaas, voor mij zijn kitscherig en oubollig exact de woorden die mijn gevoel bij deze film perfect omschrijven. Het ziet eruit als een aaneengesloten stroom van bouqetreeks bookcovers. Nou moet ik toegeven dat ik geen enkele affiniteit of fascinatie met adel of vorstendom heb, eerder het tegenoverstelde. Hetzelfde geldt voor de pracht en praal. Waarom dan toch kijken?

Net zoals bij Mochizuki Rokuro was kerst de aanleiding, mijn schoonouders hadden hem opgenomen en tijdens het bezoek een week later werd het opgezet. No escape. Er is een enorme weelde aan kostuums en decors, maar dat was niet genoeg voor mij om er echt plezier aan te beleven. Daarvoor is het niemendalletje van een verhaal toch echt te ver van mijn interessegebied. En waar veel mensen zo gek zijn op Romy Schneider, doet ze mij helaas niets. De kunstmatige dialogen helpen daar ook niet bij. Er zaten gerust een aantal aardige shots in van mooie locaties, maar het was allemaal veel te zoet en te braaf. En ik kan zoet en braaf over het algemeen bijzonder slecht uitstaan.

Nee, dit is niets voor mij, ik moet er niet aan denken de vervolgen te moeten zien.

avatar van mnrk
Na in Wenen geweest te zijn en zowat alle "Sissi"hoogtepunten te hebben gezien toch ook maar deze "klassieker"kijken...Wenen is trouwens absoluut aan te raden ...

De film is inderdaad vergeleken met de hedendaagse films wat aan de trage kant, maar de decors en setting in deze film maken toch alles goed, geeft gewoon een uitstekende sfeer aan deze film...

Het acteerwerk is ook dik in orde, met natuurlijk Romy Schneider en Karlheinz Böhm als uitblinkers....

Zoals heel velen, deze film meer dan eens gezien, hetzij geheel of gedeeltelijk, en, inderdaad zoals hiervoor al dikwijls verwoord, veel te zoetstroperig voor een intense beleving.
Na vele jaren dringt zich natuurlijk geen andere visie op. Integendeel, en toch is het, lang nadat ze in de cinema totaal andere rollen ging opzoeken, bijna vertederend neerkijken op de charmante verschijning van Romy Schneider. Uiteindelijk toch een veelzijdige actrice met heel wat (zij het nog veel te weinig, door voortijdig overlijden) uitstekende vertolkingen.
Laten we "Sissi" charmant romantisch noemen, Sissi is Romy. Wie destijds op haar naam niet komen, zei "Het is die van Sissi" en iedereen wist wie het was.

avatar van missl
Eindelijk heb ik deze een keer gezien, na er zoveel over gehoord te hebben. Wat we zien zijn prachtige kastelen, mensen met te veel geld, hele mooie jurken, een naïef meisje en een prins. Prima film maar morgen weer vergeten.

avatar van LhKsoft
Heerlijke film die je eens om de zoveel jaar nog eens wilt zien.