Sissi (1955)

Oostenrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ernst Marischka
met Romy Schneider, Karlheinz Böhm en Magda Schneider

Keizer Franz Joseph, die enige tijd nadat hij de Oostenrijkse troon bestegen heeft een passende gemalin zal moeten zoeken, wordt verliefd op de jeugdige Elisabeth van Beieren, een vrolijk ongekunsteld meisje, dat door iedereen Sissi wordt genoemd. Franz Joseph weet de aanvankelijke gereserveerdheid van het hof tegen zijn wel heel jonge bruid om te zetten in enthousiasme en Sissi verlaat haar geliefde geboortehuis en haar familie om de man te huwen met wie ze lief en leed zal delen.

avatar van Lady_Movie
prachtig prachtig prachtig.
gewoon fantastische film

een 5.0

avatar van otherfool
Schneider is schattig maar deze film is toch wel wat traag en erg gedateerd. De komisch bedoelde oom was maar irritant...

2*.

Vanaf 5 juli te zien in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht in het Romy Scheider retrospectief. Check daarvoor de filmladders.

avatar van AGE-411
Was vandaag op TV.

De ultieme oud meten film. (Herriner mij een scene uit FC de kampioenen waar Pascal zegt dat ze niet kan meegaan de zondag omdat het Sissi op TV is)

Vandaag was deze toevallig begonnen. 1853... dacht niet dat deze zo oud was. (einde 19e eeuw schatte ik het op het eerste zicht).
Zeer amusant (had ik nooit verwacht)

avatar van LaraaatJ
Ik gefe het een 5
want het is zo mooi en ik word het nooit beu

avatar van jumpstylemovie
verschrikkelijk. gewoonweg verschrikkelijk!!
Ik kan er gewoon niks over zeggen behalve : BLERGH!!

avatar van Eny
Eny
Zo te zien verschillen de meningen over deze film heel erg. Ik heb hem vandaag voor het eerst gezien. Natuurlijk was het voorspelbaar, maar saai was het niet. Ik vond het toch wel mooi om te zien: de mooie omgeving, de natuur en vooral hoe rijk die mensen waren en hun kleding, gebruiken, etc. Het is wel een klassieker volgens mij.

3,5 sterren lijkt me een goede beoordeling.

avatar van maurice74
Ik dacht altijd dat het kleffe hap en dat is ook zo, maar toch zit de film als kostuumdrama verdomd goed in elkaar. Niet dat het allemaal historisch klopt (ik zou het ook niet weten) en dat niet heel erg overdreven sentimenteel en zoetsappig is, maar toch... de film raakt me, met al zijn kitscherigheid.

Echt super mooie serie vind ik het!
ik heb ze nu alle 3 wel 20x gezien en ze blijven gewoon mooi!
hoewel je natuurlijk wel van dit soort films moet houden want ik snap wel dat er mensen zijn die dit vreselijk vinden!

avatar van helleke
Hann! schreef:
Echt super mooie serie vind ik het!
ik heb ze nu alle 3 wel 20x gezien en ze blijven gewoon mooi!

Dit is toch geen serie maar 3 films apart die elkaar enigzins aanvullen?

ooit lang geleden..was ik als klein meisje helemaal verliefd op deze film. nog steeds vind ik hem wel mooi om naar te kijken.

avatar van tommykonijn
Ik vond dit absoluut geen denderende Film hoor, Niet slecht geacteerd en er zaten Goede stukjes tussen maar ik kijk toch over het algemeen veel liever naar andere Films zoals die wat in mijn top 10 staan.

*** (Net op het randje over de 2.5* kan zijn dat hij er nog eens naar verlaagd wordt.)

Sissi, ik moet zeggen ik kreeg de maggie van deze film al binnen in m'n kleutertijd dankzij m'n grootmoeder. Sissi, het geromantiseerde verhaal van Elisabeth, Keizerin van Oostenrijk, Koningin van Hongarije, verteld het verhaal van Elisabeth's romance met Keizer Franz Joseph.

Deze film word gezien als een ware klassieker, en dat is het ook, en is goed geacteerd, op bepaalde momenten amusant, dan weer romantisch. Het probeert aan te tonen dat Elisabeth niet kon aarden aan het hofleven, en daar slaagt het wel redelijk in. Als romantisch kostuumdrama een heel mooie film maar Historisch gezien klopt er niet veel van(maar dat was ook niet de bedoeling bij deze film).

In het echte leven was Elisabeth, bijnaam Sisi(en niet Sissi, zoals de trilogie laat uitschijnen) een vaak depresieve vrouw, ze was haar tijd ver vooruit, en dat werd haar niet in dank afgenomen. Ze baarde 4 kinderen, Sophie, Gissela, Rudolf en Marie Valerie. Hoewel Elisabeth en Franz Joseph zielsveel van elkaar hielden groeiden ze na een aantal jaar toch uit elkaar. Franz Joseph heeft zijn verdere leven van zijn vrouw gehouden, Elisabeth hield ook van hem, maar op een andere manier. Ze bracht zijn maitresse in zijn leven en zelf reisde ze heel de wereld rond met haar jongste dochter. Haar oudste kinderen hadden niet zo'n hechte band met haar door hun opvoeding, die ze kregen van Sisi's schoonmoeder Aartshertogin Sophie. Als Rudolf te streng wordt aangepakt besluit Elisabeth zich ermee te moeien en krijgt de jongen een meer vrije opvoeding. Later als Rudolf ongelukkig getrouwd is, vervreemd van zijn vader, te ver weg van zijn moeder besluit hij met zijn maitresse om zelfmoord te plegen. Elisabeth is de dood van haar zoon nooit te boven gekomen, de vaak depresieve keizerin, droeg in de laatste 9 jaar van haar leven enkel zwart en ze vermeed zoveel mogelijk publieke optredens. In 1898 wordt Elisabeth met een vijl neergestoken door een anarchist, ze sterft later in haar hotel, In Geneve.

Maar genoeg historische lessen, Romy Schneider brengt een schitterende Elisabeth en heeft deze rol maar liefst driemaal gespeeld. in de 2 latere Sissi-films en Ludwig II(waarin ze een meer waarheidsgetrouwe Elisabeth op het witte doek brengt)

Verder is het leven van Elisabeth meerdere malen verfilmd, net zoals de zelfmoord van haar zoon en de gebeurtenissen die daartoe leidden.

avatar van notorious_kim
Deze film heb ik al veel te veel gezien. Elk jaar zenden ze hem terug uit, en elk jaar kijk ik hem bijna.
Het verhaal is natuurlijk tijdloos, en Romy is schitterend in haar rol als Sissi.

avatar van Die Hard,Willis
notorious_kim schreef:
Elk jaar zenden ze hem terug uit, en elk jaar kijk ik hem bijna.

Ik ook, bijna vorig jaar, bijna het jaar ervoor, bijna het jaar daarvoor...

is er nou een 4e deel van Sissi of niet? Volgens mij wel als ik het zo bekijk: Sissi 4?
Hij staat niet op de site hier?

avatar van Die Hard,Willis
Deze mischien: Sissi, l'Impératrice Rebelle (2004)

is niet met Romy Schneider hoor wat wel het geval is met de link die ik gaf

finalman schreef:
is niet met Romy Schneider hoor wat wel het geval is met de link die ik gaf

De film waar je het over had is de gedubde versie van de trilogie voor engeland en de vs(dus alle 3 de films bewerkt tot 1)

avatar van wennie24
Heerlijke films, verre van de waarheid, maar toch heerlijk om naar te kijken.

4,5 sterren

avatar van Drs. DAJA
Ik kan toch absoluut genieten van de sfeer die er hangt. De vele weide shots met de enorme decoratie geven een theaterachtige sfeer en dat komt de film absoluut ten goede.

avatar van soom
Ik wil alles leren, vrijwillig en zonder dwang, en alles riskeren want ik ben voor niemand bang. Zo vecht ik en worstel ik me vrij. Mijn leven is van mij...

Oftewel Pia Douwes in de musical die iets beter en iets waarheids getrouwer is. Maar het koppel Sissi en Franz is natuurlijk wel erg schattig. Suikerzoete kitsch waarbij ik toch heerlijk wegdroomde. Want wat een jurken, prachtig, en met name de jurk op het einde, wauw. Hier en daar nep, ja, maar verder wel een lieve film.

Een ware klassieker. Deze film is gewoon mooi en leuk om naar te kijken. Die Mooie Romy als Sissi. Ik heb de film al zooo vaak gezien maar hij blijft schitterend.

avatar van jackie chan
Ik houd meer van Fanta

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ben deze nu aan het opnemen op nederland 1.. deze film reeks nog nooit gezien! maar wel benieuwd

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mooie film.. die de tand der tijds goed heeft doorstaan!
Soms wat langdradig.. maar door de mooie locaties en de overtuigende acteurs een film om gewoon even mee te pakken
3 sterren (Deel2 vond ik iets beter)

avatar van ankiepankie1
Kijk vaak alleen al naar de film vanwege het gewéldige Duits wat Romy spreekt, schitterend, wat een uitspraak!
Verder gewoon een supermooie film, natuurlijk wat zoet, maar af en toe mag dat ook wel. De kleding is geweldig, er zit een leuke vorm van humor in, maar ook genoeg dramatiek.

Een van mijn lievelingsfilms!

avatar van Spetie
Een film die mij nooit echt heeft kunnen bekoren. Ik heb de film een keer met mijn vrouw meegekeken, die deze al zo'n tien keer gezien heeft geloof ik. Het acteerwerk en de aankleding van de film is niet slecht, maar het hele verhaal en afloop rondom Sissi is toch wel zo mierzoet, dat ik er niet echt van kon genieten. Ik heb niet altijd iets tegen zo'n afloop, maar hier lag het er allemaal gewoon wel erg dik bovenop. Niet echt mijn ding dit dus.

speranza
Dit is een ondergewaardeerd drama met prachtige beelden. Romy Schneider spat van het scherm af in deze tijdloze film. Ik ben niet ongevoelig voor haar ontwapenende glimlach en de levensvreugde die ze uitstraalt.

avatar van Muijs
Degenen die nu nog niet weten dat dit een mierzoete filmtrilogie is en deze dan minder dan 3 sterren geven omdat ze er niet van houden? Kom op a.u.b. in die tijd had men geen tv - internet - playstation - dvdspeler enz. Toen was de bioscoop het ultieme genot.En dit soort films waren toppers. Vooral de dames genoten er natuurlijk hartstochtelijk van. En de heren genoten van de intieme momenten door hun Dames de zakdoeken aan te reiken en een welwillende schouder bereid te houden. Dat was voor beiden genieten.

Toen was geluk nog heel gewoon!
Mijn vrouw zou deze trilogie een 5 sterren geven maar ongeacht dat deze nog mierderig zoet is dan zoet krijgt deze trilogie van mij 4 sterren. Alleen al om het feit dat ik tijdens deze film met een gelukzalige glimlach nog steeds de zakdoek en schouder aan mijn vrouw mag geven en wegdroom naar de tijd van toen!