Sissi - Schicksalsjahre einer Kaiserin (1957)

Alternatieve titels: Sissi: De Woelige Jaren | Sissi: The Fateful Years of an Empress

Oostenrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Ernst Marischka
met Romy Schneider, Karlheinz Böhm en Vilma Degischer

Sissi geniet zo van haar vrijheid in Hongarije dat ze haar tijd daar als een lange vakantie beschouwt, totdat graaf Andrassy haar de liefde verklaart. Geschrokken besluit ze de volgende ochtend direct terug te keren naar Wenen en haar echtgenoot, die blij is haar eindelijk weer te zien. Hun geluk is echter van korte duur, want Sissi wordt al snel ernstig ziek en de dokter raadt haar aan een warmer klimaat op te zoeken, opnieuw ver weg van haar echtgenoot.

avatar van mnrk
De laatste uit de reeks....

Dit laatste deel ziet er weer prima uit (voor zijn tijd), de kostuums en de gehele setting/decors zien er gewoon zeer mooi en verzorgd uit. Het slotstuk in Venetië zag er dan ook heel mooi uit...

Ook spelen Romy Schneider en Karlheinz Böhm hun rollen weer met overtuiging en voel je de chemie tussen deze twee...

Dick2008
De beginscène van deze film heb ik het vaakst gezien, maar daarna afgehaakt. Hetzelfde had ik iedere keer met The sound of music. Ze zijn zo vaak op tv geweest. Dat is het gedeelte dat ze met de graaf is en dan die zigeuners ontmoet. En hiermee begint de film dus niet slecht. Maar goed, heb hem nu maar een keer in zijn geheel gezien. In deze film wordt Sissi ziek..ach jee. Overigens zijn de zo'n laatste 20 minuten van deze film nog schitterend opgenomen ook. O.a. in de Italiaanse opera met het slavenkoor van Verdi. De scène op het water is ook prachtig gedaan. Waardoor toch (nog) een waardige afsluiting van deze trilogie. En was nou de rest van de film nu maar ook zo. En lijken alle drie op elkaar. Zoetsappige kitsch opgevuld met mooie plaatjes, zo is het Schönbrunn paleis ook nog weer even te zien. Het oogt allemaal ook zo stijfjes, die kostuumdrama's. Maar nog niet eens de minste van de drie. 2.0/3.0

avatar van BlueJudaskiss
Net als de andere delen heb ik me hier ook prima mee vermaakt. Suikerzoet escapisme in pasteltinten, met een adembenemend mooie Schneider. Sommige verhaallijntjes worden niet helemaal uitgewerkt en dat vond ik het enige 'storende' element. Ik vind het fijn dat ik als horrorliefhebber ook nog helemaal kan genieten van dit soort films, en ik begrijp eigenlijk niet helemaal de lage beoordeling van de Sissi-films. Ook omdat ik ze qua zoetsappigheid en kitscherigheid eigenlijk nog wel mee vind vallen. Heerlijk.

avatar van Elchapo
Bluejudaskiss,bedankt nou schaam ik mij ook niet meer zo dat ik deze trilogie Sissi geweldig vind.en dat terwijl ik ook een horrorfan ben,des te meer bloed des te beter!!!!