Die Feuerzangenbowle (1944)

Duitsland

geregisseerd door Helmut Weiss
met Heinz Rühmann, Hilde Sessak en Karin Himboldt

Vier oude heren halen onder het genot van heel wat glaasjes bowl herinneringen op aan alle streken die ze uit hebben gehaald tijdens hun schooltijd. Alleen de jongste onder hen, Johannes Pfeiffer, kan niet meepraten: hij had vroeger een privé-leraar. Om hem te laten zien wat hij vroeger allemaal heeft gemist bedenken ze een krankzinnig plannetje en enkele dagen later heeft het gymnasium in een klein stadje een nieuwe leerling...

avatar van Scorpio11
Een zalige film met een geweldige Rühmann.

avatar van Poisonthewell
Bijna onvoorstelbaar dat een film als deze gemaakt kon worden in Duitsland anno '44. Net als in bijvoorbeeld Kautner's Unter den Brucken lijkt t wel alsof er een parallel universum was waar de oorlog niet bestond en Duitsland vooral een plaats was voor eerste klas luchtig sentiment. Want net als Unter den Brucken is ook dit een prachtige film.

avatar van Karl van H.
Mijn bezoekje aan Duitsland kon volgens mijn Duitse vriend niet compleet zijn zonder een keertje Die Feuerzangenbowle te hebben gezien, een film 'die ja iedereen in Duitschland kent'. En eerlijk is eerlijk: dit is gewoon een behoorlijk grappige film met ontzettend leuke personages - die leraren! - en ouderwets kattenkwaad. Leuke dialogen ook: 'Pfeiffer met drie f'en' Je zou bijna willen dat je in die tijd leefde ('nou ja, afgezien van die oorlog dan'), zo gezellig ziet het er allemaal uit. Dit is gewoon een prima en onbezorgd avondje vermaak.

avatar van Knisper
Deze film wordt in Duitsland traditioneel op nieuwjaarsdag bekeken. De film is erg toegankelijk voor jong en oud, maar heeft eigenlijk wel wat weinig om het lijf. En een volwassene, die er met een scholiere vandoor gaat zou je ook niet meer zien, Wat oubollig vooral, maar wel vermakelijk.