De kracht van het bronmateriaal was sterker dan mijn allergie voor lange films, en gelukkig maar, want deze driedelige film overtreft eigenlijk alle andere versies. Big budget, opgenomen "slechts" 100 jaar na de periode waarin de film zich afspeelt, met overtuigende acteerprestaties en personages die trouw zijn aan het werk van Victor Hugo. Overtuigend acteerwerk, script, personages, dialogen, sfeer en met veel aandacht voor elk detail waardoor je je zo in een periode waant wat inmiddels al bijna 200 jaar achter ons ligt. De door Criterion/Eclipse gerestaureerde versie levert ook nog een prima beeldkwaliteit op voor een film uit die periode, waardoor de binnen en buitenbeelden van Parijs erg genietbaar zijn, met herkenbare plaatsen als de Jardin du Luxembourg en de Notre Dame.
De lange duur, wat overigens helemaal niet lang aanvoelt, maakt het mogelijk om aandacht te besteden aan vele zaken die andere films overslaan, zoals bijvoorbeeld de jeugd van Fantine, de tijd van Valjean na zijn vrijlating en voor de ontmoeting met de bisschop, of de periodes bij de Thenardiers, zowel van de jonge als de oudere Cossette, wanneer hun paden elkaar weer kruisen. Het tweede deel wordt bijna integraal aan die periodes gewijd. Wel had ik graag wat meer uitdieping gezien in het derde deel (wat aan de periode van de revolutie is gewijd) rondom Eponine en
de dood van Javert.
Meest volledige verfilming, met veel noemenswaardige scenes waardoor het bekijken meer dan waard is, letterlijk en figuurlijk ben je na het kijken hiervan een filmervaring rijker. Een ruime 4,5*. Vanwege de musikale verrijking blijft de musicalversie uit
2012 voor mij persoonlijk net een treetje boven deze staan, maar het scheelt niet veel, en op inhoud wint deze het wel. Werd door de National Board of Review in 1936 uitgekozen als een van de tien beste buitenlandse films. Aanrader.