• 12.317 nieuwsartikelen
  • 166.230 films
  • 10.734 series
  • 30.944 seizoenen
  • 623.954 acteurs
  • 195.107 gebruikers
  • 9.111.581 stemmen
Avatar
 
banner banner

Les Misérables (1934)

Drama | 281 minuten
3,60 21 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 281 minuten

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Raymond Bernard

Met onder meer: Harry Baur, Charles Vanel en Max Dearly

IMDb beoordeling: 8,3 (1.995)

Gesproken taal: Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Les Misérables

Jean Valjean wordt opgesloten voor een klein vergrijp. Een nieuwe kleine misdraging zorgt ervoor dat hij zijn hele leven achtervolgd wordt door de harde en wraakzuchtige arm der wet, Javert.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Jean Valjean / Champmathieu

Marius Pontmercy

Mme Thénardier

Cosette (child)

Inspector Javert

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

  • 4939 berichten
  • 12737 stemmen

Episch en compleet; zonder twijfel de beste verfilming van Les Mis ooit gemaakt. Gefilmd door Jules Kruger, die eerder ook Napoleon schoot voor Abel Gance. De expressionistische camerahoeken (het beeld staat zelden waterpas) zijn sfeervol, maar misschien ietwat overdreven. Daarnaast is het personage van Javert teveel gesimplificeerd - zijn irrationele obsessie met Valjean is wellicht het meest interessante aspect van het boek, maar is slechts marginaal uitgebuit door Bernard.

Verder nagenoeg perfect!


avatar van Movsin

Movsin

  • 7970 berichten
  • 8253 stemmen

Van Jean Valjean geraak ik niet van af. Ik kreeg het boek voor mijn vijftiende verjaardag en sindsdien zag ik reeds meerdere versies van Victor Hugo's sukseswerk en nu nog één uit de zeer oude doos.

Beweer niet dat deze productie uit 1934 de beste is (Daarvoor is vergelijken onmogelijk omwille van het verschil in cinematografische mogelijkheden door de jaren heen), maar ik durf wel beweren dat hij de markantste is die mogelijks best aanleunt bij het boek.

Mooi zijn, naast de goede vertolkingen, de studiodecors van Parijs anno 1832 die weergeven van wat we in onze verbeelding van deze stad hadden kunnen voorstellen. Goed camerawerk, vlotte dialogen en toch een merkwaardige mise-en-scène van de barricade strijd.

Charles Vanel, reeds een hele tijd actief in de stille films en die nog een heel gevulde carrière zal uitbouwen is goed als Javert, al vond ik John Malkovitch (2000) in die rol niet te overtreffen. Ook Josselyne Gaël, die in feite de eerst verkozen Danielle Darrieux verdrong, is eveneens uitstekend in haar rol.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

De kracht van het bronmateriaal was sterker dan mijn allergie voor lange films, en gelukkig maar, want deze driedelige film overtreft eigenlijk alle andere versies. Big budget, opgenomen "slechts" 100 jaar na de periode waarin de film zich afspeelt, met overtuigende acteerprestaties en personages die trouw zijn aan het werk van Victor Hugo. Overtuigend acteerwerk, script, personages, dialogen, sfeer en met veel aandacht voor elk detail waardoor je je zo in een periode waant wat inmiddels al bijna 200 jaar achter ons ligt. De door Criterion/Eclipse gerestaureerde versie levert ook nog een prima beeldkwaliteit op voor een film uit die periode, waardoor de binnen en buitenbeelden van Parijs erg genietbaar zijn, met herkenbare plaatsen als de Jardin du Luxembourg en de Notre Dame.

De lange duur, wat overigens helemaal niet lang aanvoelt, maakt het mogelijk om aandacht te besteden aan vele zaken die andere films overslaan, zoals bijvoorbeeld de jeugd van Fantine, de tijd van Valjean na zijn vrijlating en voor de ontmoeting met de bisschop, of de periodes bij de Thenardiers, zowel van de jonge als de oudere Cossette, wanneer hun paden elkaar weer kruisen. Het tweede deel wordt bijna integraal aan die periodes gewijd. Wel had ik graag wat meer uitdieping gezien in het derde deel (wat aan de periode van de revolutie is gewijd) rondom Eponine en de dood van Javert.

Meest volledige verfilming, met veel noemenswaardige scenes waardoor het bekijken meer dan waard is, letterlijk en figuurlijk ben je na het kijken hiervan een filmervaring rijker. Een ruime 4,5*. Vanwege de musikale verrijking blijft de musicalversie uit 2012 voor mij persoonlijk net een treetje boven deze staan, maar het scheelt niet veel, en op inhoud wint deze het wel. Werd door de National Board of Review in 1936 uitgekozen als een van de tien beste buitenlandse films. Aanrader.


avatar van arno74

arno74

  • 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Movsin schreef:

Mooi zijn, naast de goede vertolkingen, de studiodecors van Parijs anno 1832 die weergeven van wat we in onze verbeelding van deze stad hadden kunnen voorstellen.

Decors zijn me niet echt opgevallen, volgens mij zijn veel scenes buiten de studio's opgenomen. Overigens als je de versie uit 2012 niet kent is die wel een aanrader, tenzij je niet van musicals houdt, het is in feite een geslaagde en groots aangepakte verfilming van de musical.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7970 berichten
  • 8253 stemmen

arno74 schreef:

(quote)
Decors zijn me niet echt opgevallen, volgens mij zijn veel scenes buiten de studio's opgenomen. Overigens als je de versie uit 2012 niet kent is die wel een aanrader, tenzij je niet van musicals houdt, het is in feite een geslaagde en groots aangepakte verfilming van de musical.

Meen toch - het is al een tijdje geleden - me naast de buitenopnamen, verdienstelijk decorwerk te herinneren.

Aan de musical van 2012 gaf ik een 4,5.