Revolt (2017)

Verenigd Koninkrijk / Zuid-Afrika
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Joe Miale
met Lee Pace, Bérénice Marlohe en Amy Louise Wilson

De mensheid staat tegenover een catastrofale buitenlandse invasie. Op het door oorlog geteisterd Afrikaans platteland vormen een Amerikaanse soldaat met geheugenverlies en een Franse hulpverleenster een team om de buitenaardse aanval te overleven. Als ze door het slagveld trekken op zoek naar een veilig oord, wordt hun band danig op de proef gesteld, als de soldaat zijn ware identiteit ontdekt.

Vanaf 29 juni 2017 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Left4Dead
Klein vermaak met slechte CGI, een roadtrip met allerlei gevaren op de loer.
De protagonisten blinken uit in mentaal en fysieke gesteldheid, overleven is hun dingetje namelijk.
Low budget prent en menigmaal een bedenkelijk aftreksel van War of the Worlds (2005).

Slecht wil en kan ik het niet noemen, waarom zijn ze er en waar komen ze vandaan houd je in de race tot het einde. Ook hoe het nu precies zit met "Bo" raakt je nieuwsgierigheid net genoeg om de prent uit te willen zitten. Het einde is een stumperige in zijn soort.
Ach vooruit, 3**

Niet meer dan een vermakelijke onbekende Sciencefiction / Actie film om eens gezien te hebben, die inderdaad bepaalde overeenkomsten heeft met de matige remake Sciencefiction / Thriller film "War of the Worlds (2005)".

In dit verhaal, welke zich vooral afspeelt op het platteland van Afrika, gaat het om de laatste opstand van de mensheid tegen een allesvernietigende invasie van buitenaardse wezens, waarbij een Amerikaanse soldaat met geheugenverlies en een Franse hulpverleenster moeten samenwerken om de invasie te overleven en waarbij de Amerikaanse soldaat ontdekt dat er iets met hem aan de hand is.

Het verhaal stelt eigenlijk niet zo veel voor en laat je ook met een aantal vragen achter (o.a. hoe zijn beiden in de gevangenis terecht gekomen en hoe is de invasie ontstaan ?), maar weet desondanks nog wel te vermaken en dat omdat de vreemd ogende buitenaardse robots er wel fraai uitzagen (goede speciale effecten) en ook voor de nodige actie zorgen. Schieten ze op een mens en wordt deze geraakt, dan verdampt deze gelijk. Naarmate het verhaal vordert wordt het ook steeds spannender en het einde (door een elektromagnetische puls wordt de buitenaardse invasie uitgeschakeld) was best aardig. Ondanks dat het verhaal draait om een Amerikaanse soldaat en Franse hulpverleenster, speelt het verhaal zich af in Afrika en dan in het land Kenia (omgeving Nairobi). Opzicht was dat wel een verrassende keuze van de Amerikaanse regisseur Joe Miale, dan dat het verhaal zich clichématig afspeelt in Amerika.

De filmposter is best goedkoop en lelijk, maar visueel (inclusief de speciale effecten) gezien mocht deze film er best wezen en de Afrikaanse landschappen werden daarbij fraai in beeld gebracht. De cast speelt zeker niet hoogstaand, maar ze deden het wel verdienstelijk en vooral beide hoofdrolspelers in het verhaal te weten Lee Pace (in de rol van de Amerikaanse soldaat Bo met geheugenverlies en waarmee ook iets gebeurt is) en de mooie Bérénice Marlohe (in de rol van Franse hulpverleenster Nadia, die na circa 50 minuten letterlijk en figuurlijk uit het verhaal gezogen wordt) en de laatste is vooral bekend van haar rol in de James Bond film "Skyfall (2012)". De zeker niet onbekende Jason Flemyng (in de rol van zwaar gewonde fotograaf) speelt ook eventjes (circa 7 minuten) mee in deze film (terwijl het niet vermeld staat op "IMDb") en hij wordt daarbij op een aparte manier gedood, beter gezegd gewurgd en niet door de buitenaardse robots.

Al met al een vermakelijke Sciencefiction / Actie film om eens gezien te hebben en met circa 85 minuten kijkt deze film zich ook wel lekker weg en zeker vanwege de buitenaardse robots. Leuk debuut van regisseur Joe Miale.

avatar van schumacher
Middelmatig filmpje met fouten in, ik heb wel al veel erger gezien dan deze, het is nog eens leuk maar 1 keer was voldoende.
Met fouten bedoel ik bv dat die ene zegt van 1 neer terwijl dat het meer dan 1 is, serieus foutje toch wel .

avatar van Pazmaster
Een sci-fi actiefilmpje met niet al te beste cgi/special fx. Een indie uit de categorie B films maar het is niet eens zo slecht, de cast doet z'n best en er wordt echt geprobeerd om hier wat van te maken. Het verhaal is nét interessant genoeg om te blijven kijken. Met een wat groter budget had dit wel wat kunnen worden, maar nu is het toch niet goed genoeg voor een voldoende.

avatar van ikkegoemikke
“To live is to fight.
To fight is to live."

Zo af en toe heb ik het geluk om toevallig een onbekende film te ontdekken die ondanks zijn gering budget en gebrek aan mondiale aandacht en marketing toch weet te verbazen en te entertainen. Als het dan ook nog eens iets is uit mijn favoriete filmgenre, dan ga ik telkens met zo’n gelukzalige glimlach slapen. Het verteren van ettelijke belachelijke en rot slechte films is dan heel vlug vergeten en vergeven. De laatste keer dat ik een gelijkaardig gevoel had, was bij “The Signal”.

Ondanks de misschien wel oubollig aanvoelende creaties van buitenaardsen wist deze film over de zoveelste buitenaardse invasie me toch aangenaam te verassen. Toegegeven , de manier waarop de robotachtige wezens mensen desintegreerden, leek verdomd veel op dat wat je zag tijdens zo’n buitenaardse aanval in “War of the worlds” waar Tom Cruise zijn hachje moest redden. Maar de manier waarop deze wezens geïntegreerd werden in dit Afrikaans decor, was toch wel bewonderenswaardig en getuigt van enig vakmanschap.

Ik was wel enigszins in de war over het feit dat Bo (Lee Pace) terug bij bewustzijnkwam in één of andere cel zonder te weten wie hij was, vanwaar hij kwam en wat er in de wereld effectief aan de hand was. Het is pas op het laatste dat dit opgehelderd werd en het allemaal zinvol werd. Ook de knappe dokteres Nadia (Bérénice Marlohe)die in de volgende cel opgesloten zat, gaf niet direct een zinnige uitleg. Het overgrote deel van de film staat dit duo centraal in de kijker terwijl ze zich een weg banen naar een Amerikaans satellietstation dat zich een paar honderd kilometer verder bevindt en waar Bo schijnbaar deel van uitmaakt (een tatoeage op zijn arm wijst in die richting).

Nu op eerste zicht kwamen deze beide acteurs me bekend voor. Via IMDb kon ik dan zien hoe dit kwam. Lee Pace kon je al bewonderen in “The Hobbit” als Thranduil (vader van Legolas en de Elf die op het hert met het reusachtige gewei aan kwam rijden in “The battle of the five armies”). En dat ik Bérénice Marlohe niet direct kon plaatsen lag waarschijnlijk aan het feit dat ik tijdens de film “Kill Switch” meer naar haar decolleté heb gekeken. Had ik beter gekeken dan was me toen al misschien opgevallen dat ze veel wegheeft van Angelina Jolie. Het is in ieder geval een aantrekkelijke madame. Al bij al was het acteren van beide hoofdrolspelers van aannemelijk niveau. Een samenspel dat overtuigde en zeker niet irriteerde zoals meestal bij low-budget films het geval is.

Het vasteland van Afrika diende als decor. De desolate landschappen, ruïnes en armoedige sloppenwijken gaven het geheel een apocalyptisch gevoel. Ook al is het verhaal niet echt revolutionair, het feit dat men in staat was om met zo’n laag budget zo’n uitstekende film af te leveren, is toch wel echt adembenemend. Het acteren was verre van slecht (alleen dat sommige Afrikaanse figuranten nogal overenthousiast waren), de speciale effecten zien er behoorlijk uit en de videobewerking is behoorlijk. Voor mijn part mag deze film zich rustig naast andere Hollywood-films plaatsen die hetzelfde SF-onderwerp gebruikten.

avatar van Noodless
De setting is positief te noemen en de effecten en robotten zagen op zich nog wel degelijk uit gezien het budget. Maar het verhaal laat de wensen over. Je krijgt een soort overlevingstocht te zien van maar twee mensen die zich een weg banen in de desolate landschappen waar overal gevaar dreigt en niet alleen van de invasie zelf. In het begin ben je nog wel nieuwsgierig, maar de aandacht verslapt gaandeweg tot opeens het slot komt met een zeer flauwe uitwerking. Daarom een 4/10

keimpeS
Afgaande van de poster had ik niet zulke hoge verwachtingen, maar het bleek toch wel een aardige b-film te zijn. De film heeft goede actiescene's maar de special effect zijn niet altijd even goed! Beetje in de categorie van de film Spectral van Netflix.

avatar van Onceuponanytime
Aardig verhaal, ook al kan je hier en daar en vraagteken plaatsen. Maar zo zijn heel wat films dit heel wat waardering krijgen...

Lee Pace doet het prima en de buitenlandse invasie mag er wezen.

Goed voor een vervolgfilm ?

avatar van james_cameron
Verdienstelijk SF-filmpje, niet bijster interessant qua plot maar visueel best indrukwekkend. Het prima camerawerk, de uitstekende special effects en de fraaie Afrikaanse locaties zorgen voor een sfeervol geheel. De cast is ook degelijk. Jammer derhalve van de halfbakken plot, dat weinig verrassingen heeft en zich grotendeels maar een beetje voortsleept. Het abrupte einde is ook een minpuntje.

avatar van thoyouknow1980
Vermakelijk
Het apocalyptische Fall out sfeertje vind ik goed getroffen in deze film,en hij heeft ook echt zijn momenten.
Zo ziet de actie er wel goed uit en is ook voldoende aanwezig.
Tevens vind ik Lee Pace een goede rol neerzetten als soldaat,heeft mij wel overtuigd.
Ik neem wel aan dat vanwege het einde er nog een vervolg op komt.
Komt dit vervolg er niet dan word het alsnog een onvoldoende 2,5 sterren,hopen dus...

avatar van Onslaught
Prima film.

Verhaal is niet bijster bijzonder, maar de uitvoering is zeker geslaagd en er zitten en aantal mooie wide shots in deze film.

Actie is er ook voldoende en ik vond het aantal ''stomme'' scenes erg meevallen. Had zo mijn twijfels na het lezen van sommige reacties hierboven, maar de cgi vind ik echt zo slecht nog niet.

Ook de duur van de film is precies goed en voorkomt saaie stukken.

avatar van Phantasm
Ik vond het allemaal niet echt geweldig, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van john mcclane 2
Toch wel erg “ lekkere” actie SF flick .
Omdat het verhaal erg weinig om het lijf heeft snap ik het gemiddelde hier wel.
Maar de special fx’s zijn prima . Niet uitzonderlijk , maar goed,
En het einde was dus zoals de rest van de film maar dan een plusje meer , lekker vet !

avatar van horizons
Kleinschalige sf film in een uitgestrekte omgeving. Diepgang doet er niet zozeer toe wel of de actie er goed inzit en het niet te dweperig gewordt. En dat is gelukt.

avatar van Gerlof1378
Leuke sf film die veel beter had gekund, vooral de aliens zijn bar slecht bedacht en ook gedaan. Ze hadden beter gewoon mensen in alienpakken kunnen doen dan dit maar afijn hij was leuk en niet meer dan dat.

avatar van FlorisV
Voor een low budget sf film (4 miljoen is tegenwoordig in Hollywood een schijntje, toch?) is dit fraai gemaakt: mooie setting en prima cgi-effecten in een verwoest Afrika. De acteurs zijn ook goed uitgekozen. Een grote zwakte zit helaas in het plot dat veel teveel onbeantwoord laat: nooit wordt het duidelijk waarom Bo niet wordt aangevallen en nooit leren we iets over de aard van de aliens. Zetten ze nu drones in of is het zelf een intelligente mechanische soort ? En waarom pakken ze mensen op?

avatar van IH88
Revolt

Aardige sci-fi film. Het is alleen jammer dat Revolt zich meer ontwikkelt in een overlevingstocht van Lee Pace dan een interessant sci-fi verhaal. Pace moet meer vechten tegen Afrikaanse strijders dan tegen de aliens, en dat had van mij best omgekeerd mogen zijn. Aliens die er ook niet al te bijzonder uitzien, waardoor toch een deel van de spanning wegvalt. Pace en Bérénice Marlohe zijn samen wel sterk, en het is daarom ook jammer dat Marlohe na een tijdje wegvalt. De grootste kracht van de film verdwijnt op deze manier, en het einde laat vreemd genoeg ruimte voor een vervolg. Een vervolg dat er nooit zal komen helaas.

Matig.

Typisch sci-fi/actie vehikel dat niet zo heel veel om het lijf heeft, maar toch nog z'n best weet te doen om er wat van te maken. Het is een typisch genrewerkje, iets wat gemaakt is om fans zoet te houden, maar ook daarin is het verre van de beste film.

Daarvoor is het toch net allemaal wat te zwak. De designs van de aliens die nogal knullig ogen, het acteerwerk (voornamelijk Pace) dat zelfs een genrefilm onwaardig is en het plotje dat te weinig weet toe te voegen aan wat er binnen het genre al bestaat.

Gelukkig is de pacing wel leuk en kan ik dit soort verhaaltjes altijd wel appreciëren, maar er zijn genoeg films die met beperkt budget héél wat meer wisten te brengen. Als simpel tussendoortje is het best te doen, maar verder valt het maar moeilijk aan te prijzen.

avatar van Shinobi
"To live is to fight. To fight is to live."

Deze film heb ik meer gekeken vanwege Bérénice Marlohe.

Dit is eigenlijk de zoveelste buitenaardse invasie waar de mensheid het moet opnemen tegen aliens. Hier volg je een Amerikaanse soldaat met geheugenverlies en een Franse dokteres die op zoek zijn naar een veilig oord. Voor de verandering is het strijdveld ditmaal het Afrikaanse platteland.

Van tevoren had ik verwacht dat de strijd centraal zou staan om het duo dat zich moest weren tegen aliens, maar ze zijn vooral bezig met het vechten tegen Afrikaanse strijders. Ergens is het wel goed, want de mechanische aliens zien er nogal matig uit. Het Afrikaanse landschap dient zich aan als een prima decor, waardoor je nog enigszins afgeleid wordt.

Er wordt nauwelijks ingegaan op het hoe en wat. 'Revolt' speelt zich namelijk meer af als een game waar je als kijker door de volgende checkpoint geleid wordt. Hierdoor valt het verhaal helemaal weg; het abrupte eind spreekt boekdelen. Wel heb je in Lee Pace en Marlohe een aardig duo, maar ook zij zijn natuurlijk afhankelijk van een degelijk script.

Al met al een redelijke Sci-Fi, maar je mist niets als je deze film overslaat.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van des1
"De mensheid staat tegenover een catastrofale buitenlandse invasie"... Huh?
Is er nog buitenland zonder mensen?

avatar van MovieHolic
Echt zo'n typische b-film met, zoals hierboven al genoemd belabberde cgi. Ook een erg dun plot.
Het zit bomvol slordigheden en foutjes.

Eigenlijk gewoon achterover leunen en zonder nadenken kijken anders overslaan.

avatar van TronMan
De alien robots waarvan je de meeste ziet, daarvan is het ontwerp ronduit lelijk. En het verhaal is nogal gejat uit betere SF films. Acteerwerk best redelijk. Had geen zin om te zappen, en daarom uitgekeken.

avatar van Shadowed
Beetje saai.

Kan dit soort filmpjes doorgaans wel waarderen, maar voor een bepaalde reden wist deze mijn aandacht eigenlijk geen minuut vast te houden. Qua opzet deed het me wat denken aan District 9 maar qua uitwerking toch wel een stuk minder spannend allemaal.

De eerste minuten beloofden wel behoorlijk wat, maar eigenlijk waren dat ook gelijk de beste minuten. Regisseurs uit Zuid-Afrika weten altijd de designs wel goed neer te zetten, maar om ze dan vervolgens mooi rond te laten lopen was blijkbaar geen budget meer voor.

Probleem met Revolt is dat het geen seconden interessant wil worden na de actievolle eerste minuten. Het camerawerk is nogal afstandelijk, spanning en dreiging is ver te zoeken en de actie is helaas ook niet al te bijzonder. Op een paar snelle bewegingen na is er ook weinig adrenaline te bekennen.

Film werkt zich dan in een redelijk saaie 90 minuten richting het einde en dan heb je een beetje een incompleet gevoel. De gevechten maken niet genoeg indruk. Ondanks de knappe designs en bij vlagen opwindende actiescènes door het midden heeft de film weinig om het lijf.

Slotfase is ook niet echt aan de interessante kant. Film probeert soms een spoor te volgen van War of the Worlds maar die film had toch een wereld van verschil in de vorm van inleving en spanning. Deze film ziet er vooral soms aardig uit, en dat is het dan ook eigenlijk weer. Ik hoopte op een gave film na de eerste 5 minuten, maar dat was eigenlijk zowat weer het leukste stuk uit de hele film.