Abe Lincoln in Illinois (1940)

Alternatieve titel: Spirit of the People

geregisseerd door John Cromwell
met Raymond Massey, Gene Lockhart en Ruth Gordon

Het leven van Abraham Lincoln vanaf zijn periode als houtwerker in Kentucky tot aan zijn verkiezing tot president van de Verenigde Staten in 1860. Aan bod komen onder meer zijn grote liefdes, zijn huwelijk en zijn werk als advocaat.

avatar van KarlPopper
Heeft er iemand een idee waar ik de DVD van deze film zou kunnen kopen (Regio 2), hoeft niet noodzakelijk met Nederlandse ondertitels? Ik blijf vruchteloos het internet afschuimen hiernaar.

avatar van lovecraft
KarlPopper schreef:

En? Al gevonden?

Zit nu te kijken. Interessante film. Beter dan veel van wat tegenwoordig wordt geproduceerd. Leuk ook om een geheel andere Lincoln te zien dan in de recente Spielbergversie.

avatar van 606
lovecraft schreef:
Ik heb hem ook al een pm gedaan

avatar van KarlPopper
Bedankt, beiden. Ik heb hem inmiddels besteld bij Amazon. Hij zou ergens in de loop van augustus moeten toekomen. En dan kijken maar....

avatar van KarlPopper
Dan eindelijk toch deze film kunnen aanschouwen. Hoewel hij me van begin tot eind voldoende kon boeien, vond ik het toch frappant dat in een film die toch grotendeels gaat over het verzet tegen de slavernij geen enkele gekleurde medemens te zien valt (met uitzondering van één foto van 2 zwarten tijdens een cut scene.

Wat ook nogal ongeloofwaardig overkwam was de "vechtscène" in het begin: een dronken (?) kerel daagt iedereen uit voor een gevecht, Lincoln gaat erop in en dan beginnen ze te... worstelen???!!! Geen enkele klap. En dan na het gevecht - dat Lincoln wel heel gemakkelijk lijkt te winnen tegen die kerel die "de beste vechtjas van het dorp is" - schudden ze elkaar de hand en lijkt die kerel bijna blij te zijn dat hij op zijn donder kreeg.. Snappe wie kan...

Op het ogenblik dat de film "Lincoln" vers in de belangstelling staat, dacht de BBC er goed aan te doen deze versie uit 1940 nog eens uit te brengen. Terecht, want dit is een goede film die ons een inzicht geeft in het leven van deze bijzondere Amerikaanse president. Die Raymond Massey doet dat trouwens uitstekend in de hoofdrol van deze film die toch ook het accent legt op de politieke intrige rond verkiezingscampagnes, de openlijke debatten en de emotionaliteit van de Amerikaanse burger bij dergelijke gebeurtenissen.