Next of Kin (1989)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Irvin
met Patrick Swayze, Liam Neeson en Helen Hunt

Politieagent Truman Gates (Swayze) uit Chicago neemt het op tegen maffiabaas Rosselini (Adam Baldwin), omdat deze zijn broer heeft vermoord. Truman probeert de schurk volgens het boekje te pakken, maar zijn oudere broer Briar (Neeson) is uit op wraak.

avatar van brabusRUS
Ik heb mij zeker vermaakt met de Swayze-film. Nog een kleine rol van Ben Stiller.

Goed vermaakt. Goed voor 3.0*

Matige film waarin twee broers ieder op hun eigen manier wraak nemen op hun vermoorde derde broer. De ene broer komt van het platteland en de ander uit de grote stad. Maar met dit cultuurverschil wordt te weinig gedaan, waardoor dit een vrij standaard wraakfilmpje is geworden met ongeloofwaardige personages en een voorspelbaar verloop.

Deze gestilleerde ode aan het Amerikaanse platteland en zijn bevolking, kende een echte topbezetting, maar is routinematig en gevoelsmatig te lang. Het verhaal is naast voorspelbaar, flauw en zwak, ongeïnspireerd. Bovendien heeft de film te weinig acties en zijn de zogenaamde special effects ook niet om over naar huis te schrijven. Het gekke is dat de regisseur duidelijk oog voor detail had. Patrick Swayze tenslotte, miste het ruwe bolster, blanke pit gehalte.

avatar van Brabants
De smaak van wraak is in deze film flauw van smaak en komt ook nog eens bijzonder traag over. Jammer van het script want een verhaal met een clash tussen de Siciliaanse maffia en hillbillies had best spektakel kunnen brengen. Zowel van de Siciliaanse maffia als aspecten van de hillbillies zie je niets terug wat er ook maar enigszins op mag lijken. De inspiratieloosheid druipt er dan ook vanaf en met een topbezetting denkt er even gemakkelijk gescoord te kunnen worden. Jammer maar het mag niet lukken. Deze topbezetting is tevens op het moment van deze film nog niet in de vorm zoals we ze later zullen kennen. Al met al een behoorlijke flauwe en trage film die je beter op de plank kunt laten liggen.

avatar van Filmkriebel
Als laatavondvermaak nog best te doen maar voor het overige is dit een klassiek (wraak)verhaal over lokale mafia versus een plattelandsfamilie. Broer nummer 1 wordt koelbloedig vermoord door de mafia, broer nummer 2 wil het heft in eigen handen nemen en broer 3 zit bij de politie en wil het boekje volgen en staat daarmee lijnrecht tegenover broer 2. De rolinvulling was niet al te best. Swayze zet altijd hetzelfde vervelende stoere typetje neer, Ben Stiller mag nu en dan eens glunderen en vijf lijntjes zeggen en Helen Hunt is niet meer dan garnituur. Matig dus, maar weet desondanks wel te vermaken.

avatar van Left4Dead
John Irvin, zo wispelturig met de kwaliteit van film maken zijn er maar weinig. Opmerkelijke cast, veel jonge acteurs die later flinke sporen zouden nalaten binnen de filmindustrie. Echter ben ik geen fan van Swayze en Stiller kan ik gewoon niet luchten. Voor de rest kan de cast er echt wel mee door.

Het verhaal is totaal niet vernieuwend. Als broodjes van de lopend band zijn ze de filmwereld in geschoten, zelf voor 1989 al. Het is een muffig sfeertje die nergens echt in uitblinken wil, matig is het juiste woord om de film mee te gaan kwalificeren. Een klein afwijkend detail is hier dat het om een Hillbilly handelt die naar de grote stad is verhuisd. Als harde agent wil hij de dood van zijn broer wreken, en ja de tegenpartij is een maffiabende die al jaren in de business zit en zich niet laat intimideren door een agent.

Niets speciaals te ontdekken tijdens de 108 minuten kijkvoer dus. Regie is redelijk, cast idem en het camerawerk is dienstplichtig volgens de standaard norm. Ook de soundtrack toont een absoluut gebrek in enig ambitie. De film moet het hebben van een simpel script waarin de jacht op de verantwoordelijke voor de dood van broerlief centraal staat.
Stereotypen, knokpartijen en smeuïge liefde, je kent het allemaal wel. Cop above the law en op rampage-toer.

Het vermaak is klein in zijn soort maar kijk nog redelijk vlot weg. De prent probeert soms humor in te zetten door de schurken weer als standaard domme gasten neer te zetten. Helaas werkt dat echt nier meer, daarmee kan je gedeeltelijk spreken over een stukje gedateerdheid. Ach vooruit 3 sterren voor het ontspannende karakter wat voor leeg hoofd vermaak kan zorgen. Klein stuk nostalgie.