• 10.980 nieuwsartikelen
  • 9.002.020 stemmen

Imaginary (2024)

Horror / Mystery | 104 minuten

Genre: Horror / Mystery

Geregisseerd door: Jeff Wadlow

Met onder meer: DeWanda Wise, Tom Payne en Taegen Burns

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 maart 2024

• Bioscoop Maandag 22 april in één bioscoop (Zaandam)

Plot Imaginary

"Meet Chauncey. He's not imaginary. And he's not your friend."

Als Jessica met haar gezin terugkeert naar haar ouderlijk huis, ontwikkelt haar jongste stiefdochter Alice een griezelige band met een knuffelbeer genaamd Chauncey die ze in de kelder vindt. Alice begint spelletjes met Chauncey te spelen die speels beginnen en steeds sinisterder worden. Als het gedrag van Alice steeds verontrustender wordt, grijpt Jessica in en komt ze erachter dat Chauncey veel meer is dan de knuffelbeer die ze dacht dat hij was.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Social Media

Alle Media

avatar van Brabantze

Brabantze

Erg benieuwd naar!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit soort films vind ik meestal behoorlijk irritant. Nu weer een knuffel beer. Zo heb je ook al een pop die bezeten is. Het kan zomaar zijn dat het een spannende films zal zijn maar het idee alleen al, dat een beer bezeten is. Dat kan mij niet echt boeien. Chucky vind ik ook al zo'n verschrikkelijke nonsens film. Een pop die begint te leven, hoe verzin je het. Nee dat is niet mijn ding.

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 7 maart 2024 in de bioscoop (Splendid Film)

avatar van rep_robert

rep_robert

Imaginary is een klein en degelijk in elkaar gezet product dat het eerste half uur vol clichés zit, maar wel effectief wordt uitgewerkt. Je blijft wel continu in een gevoel van spanning te zitten. Het is alleen weer jammer dat het laatste half uur uit de bocht vliegt en de film veeeeel te gemakzuchtig wordt met de exposition dump. Het oude vrouwtje dat een levende encyclopedie blijkt te zijn en natuurlijk ook uiterst voorspelbaar een soort van dubbele agenda voert.

Leuk voor een simpel avondje griezelen. Maar het weet nergens bovengemiddeld te worden en het is jammer dat het einde niet lekker werkt.

avatar van Phantasm

Phantasm

Net gezien in de bioscoop, maar echt horror vond ik dit niet, had meer weg van een thriller, echt geweldig vond ik het allemaal niet.

avatar van Toby2001

Toby2001

Gewoon kort samengevat: een kinder fantasy film...

Dat ze hierbij het genre horror durven zetten

avatar van Shinobi

Shinobi

Aan de berichten te zien weer een typische low effort Blumhouse productie dus.

avatar van stormfox

stormfox

Wanneer komt er weer eens een goede horrorfilm in de bioscoop?

Deze is dat duidelijk niet

avatar van SuperSideSwipe

SuperSideSwipe

Net zo een Goosebumps aflevering van vroeger. Niets horrors aan, meer fantasie / kinder thriller.

avatar van Shadowed

Shadowed

Als je een film als Imaginary opzet, dan kan je wellicht vooraf al weten dat het verloop niet bepaald vernieuwend zal uitpakken. Regisseur Jeff Wadlow doet ook geen enkele moeite om dat te verbergen en probeert daarom de bekende elementen gewoon extra te versterken. Hij komt zeker richting de finale op visueel vlak een goed eind, maar de inhoud is te verwaarloosd om te negeren. Uiteindelijk hangt de boel zo losjes en niet-doordacht aan elkaar dat je er als kijker, zelfs met de beste wil van de wereld, niet meer omheen kan kijken. Drie verschillende personen hebben meegeschreven aan het scenario, maar leken tijdens het proces veelvuldig met elkaar in de clinch te hebben gelegen. Het verhaal komt namelijk niet samen en neemt te veel hooi op de vork voor een simpele horrorfilm als deze. Wel degelijk is het acteerwerk van de familie (vooral de kids doen het erg goed), de visuele vormgeving in de finale, wat sfeervolle thrillermomenten in de eerste helft en natuurlijk Chauncey Bear. Ik heb me goed vermaakt, maar wellicht wordt het tijd dat Wadlow zich wat meer gaat bekommeren om de inhoud van zijn (horror)films. Dit is nu al de zoveelste keer dat hij met een rommelig en afgeraffeld eindresultaat op de proppen komt.

avatar van Walter S.

Walter S.

Zal ik wel weer gek zijn maar ik vond het best een okay'e film. Ik vond het laatste half uur juist erg te gek maar ik hou ook erg van portals naar andere werelden. Verder een prima film, de horror is wat aan de magere kant, zit als het er al in zit in het laatste half uur, maar dat mocht de pret voor mij niet drukken.

avatar van joolstein

joolstein

Niet echt iets mis met deze film! Gewoon een typische Blumhouse-filmpje. Met een menselijk drama-elementen, enkele jump scares, een minimaal aan bloedvergieten en een simpel uitgangspunt. Gezinssituatie, twee meiden wier biologische moeder in een psychiatrische instelling zit, ze verhuizen naar het huis waar kinderboekenmaker en stiefmoeder met een eigen sinister verleden, is opgegroeid. De film blijft alleen iets te lang hangen in het ontvouwen van het mysterie. Waardoor het meeste goede zich in het einde afspeelt. En de film doet net iets teveel zijn best om alles netjes uit te leggen en af te sluiten. Het is niet de beste horrorfilm, maar ook zeker niet de slechtste. Het zit ergens tussenin. Aardige (horror)film dus met een niet-al-te-idioot-hoog budget en die moeten er zijn.

avatar van ibendb

ibendb

Waarom heb ik hier eigenlijk moeite in gestoken? Blumhouse heeft weer een goedkope en gemakkelijke cash-grab afgeleverd. Er is absoluut niets nieuws of interessants te vinden. De schrijvers moeten gedacht hebben dat hun plotwendingen spannend en fris waren, maar in plaats daarvan zijn ze niets meer dan kinderachtig.

Blumhouse heeft een tijdje een slechte reputatie gehad bij mij maar heeft in het verleden toch een paar goede films geproduceerd. Na FNAF en Night Swim begon ik alle vertrouwen in het bedrijf te verliezen, maar nu walg ik van hun strategie. Ik zal de volgende maar skippen denk ik.

avatar van Devil666

Devil666

Kort samengevat: 100 min wachten op horror, die er uiteindelijk niet komt

Mensen in de zaal die dit een goede horror vonden, tja niet veel gewoon denk ik dan

avatar van mrkos

mrkos

Imaginary

Ik ben altijd benieuwd naar een nieuwe Blumhouse film, maar deze was het net niet.

Vooral het eerste uur vond ik best goed. Zodra Chauncey geïntroduceerd wordt, wordt de spanning steeds wat meer opgebouwd en dat was best effectief. Maar na dat uur ging het bergafwaarts helaas. We gaan van een denkbeeldige beer naar een denkbeeldige wereld en dat werkte voor mij helaas niet zo. Die grote beer en daarna die spin zouden eng moeten zijn? Misschien voor kinderen, maar niet voor het volwassen publiek.

Overigens zag het er visueel allemaal prima uit hoor, ook die denkbeeldige wereld. En vooral de kinderen vond ik goed acteren. Ik had verwacht dat hun vader de scepticus van het gezin zou zijn. Die heb je namelijk vaker in zulk soort horrorfilms. Maar zijn rol was zo marginaal dat hij er net zo goed niet in had hoeven zitten.

Er had zeker een voldoende ingezeten, als het einde beter was geweest.

2,5 sterren.

avatar van Sharon Mol

Sharon Mol

Schandalig om dit in de bioscoop te laten spelen.

Hele zwakke film en zeker niet eng.

Heerlijke horrorfilm, waar ik me ferm mee vermaakt heb. 8/10

Theunissen

Nadat ik vorige week de leuke en vermakelijke Komedie / Horror film "Benny Loves You (2019)" had gezien met een Elmo-achtige knuffel in de hoofdrol, wilde ik deze politiek correcte (een donkere stiefmoeder en een blanke vader) Horror / Mystery film met een knuffelbeer ook een kans geven, hoewel ik er geen hoge verwachtingen van had.

Wanneer kinderboekenillustrator Jessica (DeWanda Wise) met haar kersverse man Max (Tom Payne) en twee stiefdochters, te weten Alice (Pyper Braun) en Taylor (Taegen Burns), terug verhuist naar haar ouderlijk huis, vindt jongste stiefdochter Alice (Pyper Braun) tijdens het spelen van verstoppertje een teddybeer in de kelder waar ze een hechte band mee opbouwt en die ze Chauncey noemt. De spelletjes die ze met Chauncey de beer speelt beginnen onschuldig, zoals een theekransje, maar nemen al snel een sinistere wending. Terwijl het gedrag van Alice steeds zorgwekkender wordt, ontdekt Jessica dat Chauncey meer is dan een denkbeeldig vriendje in de vorm van een onschuldige teddybeer. Chauncey is namelijk niet denkbeeldig en hij is niet je vriend!

Het is natuurlijk best een leuk concept dat een zogenaamd denkbeeldig vriendje in werkelijkheid een kwaadaardige entiteit is die de boel op stelten wilt zetten. Het is niet nieuw, maar een denkbeeldig vriendje, dat ook nog eens de vorm van een teddybeer heeft, dat ook echt een demon is, zie je niet zo vaak. Het is dan ook jammer dat het verhaal niet heel erg goed is uitgewerkt en dat is zeker niet het enige minpunt van "Imaginary".

Regisseur Jeff Wadlow maakt zich namelijk schuldig aan alle horrorclichés die je maar kan verzinnen. Met als resultaat dat de film geen spanning heeft, er slechts één dode valt en dat de schrikmomenten ook niet heel bijzonder zijn. Je ziet ze eigenlijk al van mijlenver aankomen. Een beetje liefhebber weet ook al vrij snel hoe de film gaat eindigen en er lijkt weinig ruimte te zijn voor leuke plotwendingen en verrassingen, zelfs de ex-vrouw, te weten Samantha (Alix Angelis), van manlief Max (Tom Payne) zorgt niet voor een leuke verrassing. "Imaginary" is dus geen goede horrorfilm.

En omdat het gedrag van Alice steeds zorgwekkender wordt, komt er natuurlijk ook een kinderpsycholoog op bezoek, te weten Dr. Soto (Veronica Falcón), en dat was best lachwekkend om te zien. Vooral wanneer ze aan Jessica vraagt of Alice misschien buikspreken (omdat Chauncey ook praat) als hobby heeft opgepikt De leukste scène in de film was nog de hitsige buurjongen Liam (Matthew Sato) die na circa 43e minuten op zijn lazer krijgt van Chauncey. Dat was tenminste ook nog een klein beetje spannend.

Maar niet veel later wordt duidelijk dat het hele bovennatuurlijke aspect van de film alleen speelt in het brein van de direct betrokkenen, zo zien alleen Jessica en Alice de teddybeer, en niet de rest. Die zien alleen een onzichtbaar denkbeeldige vriendje. Logica is dus ver te zoeken, maar dat valt "Imaginary" niet aan te rekenen. Voor een film als deze is een waterdichte plot geen noodzaak. Hoewel de eerste helft van de film al niet al te best is, is dat eigenlijk wel nog het beste gedeelde van de film. Zodra je namelijk als kijker wordt meegenomen naar het fantasierijk na circa 75 minuten, begint de film als een wankel kaartenhuis in elkaar te vallen.

Het fantasierijk is namelijk een denkbeeldig doolhof, welke doet denken aan de set van de Familie / Fantasy film "Labyrinth (1986)", waar geen regels lijken te gelden. Een plek waar personages in paniek dingen bedenken die dan opeens kunnen, en monsters opeens opduiken op een moment dat het script erom vraagt. Maar als er geen regels zijn, dan kan simpelweg alles. Hierdoor verdampt al snel dat beetje spanning wat een film over een teddybeer kan bewerkstelligen en blijven we achter met een wat schreeuwerige, geforceerde en flauwe ontknoping vol met clichés.

En dat deze film vol met clichés zit, dat krijg je gelijk al te zien bij de horror-achtige opening (met o.a. een spinnenwezen) en daarbij weet je gelijk al dat het om of een droom gaat of dat er daarna een sprong in de tijd wordt gemaakt. In dit geval was het het eerste en daarna maken we gelijk kennis met hoofdrolspeelster Jessica. Daarna maken we ook snel kennis met de rest van de cast zoals de 15-jarige stiefdochter Taylor, stiefdochtertje Alice, de ex-babysitter van Jessica toen ze nog 5-jaar was, te weten Gloria (oude horrorster Betty Buckley) en de vader van Jessica, te weten Ben (Samuel Salary), die opgenomen is in een verzorgingshuis.

De cast is net zoals de film niet al te best, want niemand weet te overtuigen en met name Pyper Braun (als Alice) vond ik regelmatig irritant. Hoofdrolspeelster DeWanda Wise als kinderboekenillustrator Jessica (ze heeft een succesvol kinderboek over Simon de spin) deed het nog het beste en ze wil niet als valse stiefmoeder gezien wil worden en ze probeert een band op te bouwen met de twee stiefkinderen en vooral met Alice.

Al met al is "Imaginary" gewoon een matige Horror / Mystery film die gelukkig met circa 100 minuten niet al te lang duurt.

avatar van schumacher

schumacher

Iedere keer geef ik het eens kans maar nee, dit was het hem alweer niet.

umbra

LOL ben hier echt duidelijk de uitzondering met mijn 8/10 Ja vond dit echt leuk, minder pure en heavy horror, maar gewoon zeer vermakelijk en heb wel zwak voor dit soort films, met oa kids en ingebeelde vriendjes, entiteiten uit een andere wereld/dimensie, zoals gidsen, engelen, overledenen, demonen of klopgeesten en dan zit je hier gewoon goed mee.

Theunissen

umbra schreef:

Het is een beetje de "First Blood (1982)" onder de horrorfilms met slechts één dodelijk slachtoffer

Theunissen schreef:

Awel die kreeg ook een 8/10

avatar van mrklm

mrklm

Kinderboekenschrijver Jessica [DeWanda Wise] verhuist met echtgenoot en professioneel muzikant Max [Tom Payne] en stiefdochters Taylor [Taegen Burns] en Alice [Pyper Braun] naar het huis waar ze tot haar vijfde woonde. De vijfjarige Alice heeft vanaf dat moment een denkbeeldige vriend genaamd Chauncey. Niets om je zorgen over te maken, totdat blijkt dat Chauncey Alice aanzet tot twijfelachtige handelingen. En dat terwijl Max op tournee Het scenario bevat van The Babadook, Annabelle en Poltergeist, maar het heeft er alle schijn van dat Wadlow een vergeefse poging deed om een horrorfilm voor kinderen te maken. Het centraal stellen van de kracht van de verbeelding is interessant, maar de tamme schrikeffecten maken deze film zo tandeloos als een Teddybeer.

avatar van Waku

Waku

Eigenlijk best genant dat dit soort films in de bioscoop belanden voor dure toegangsprijzen.

Beroerd geacteerd werd er niet, dat was wel een meevaller.

Maar ach, ach, ach, als de beer in vergrote uitvoering in beeld komt wordt het gelijk lachwekkend.

En het ziet er totaal niet uit. Hierdoor verliest deze griezel film gelijk zijn kracht en kan je het allemaal niet meer serieus nemen. De finale is ook lachwekkend. Soort kinder spookhuis. Efteling is enger.