• 12.885 nieuwsartikelen
  • 168.862 films
  • 11.058 series
  • 31.704 seizoenen
  • 628.904 acteurs
  • 196.079 gebruikers
  • 9.175.501 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Outrun (2024)

Drama | 118 minuten
3,37 93 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 118 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Duitsland

Geregisseerd door: Nora Fingscheidt

Met onder meer: Saoirse Ronan, Stephen Dillane en Paapa Essiedu

IMDb beoordeling: 6,9 (10.704)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 november 2024

Plot The Outrun

Rona heeft net een periode in de afkickkliniek gezeten om van haar alcoholverslaving af te raken. Na een decennialange afwezigheid keert ze naar de Orkney-Eilanden terug. Het ruige landschap brengt bij haar herinneringen aan haar jeugd teweeg die worden versmolten met de gebeurtenissen die haar tot therapie hebben geleid.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van IH88

IH88

  • 9342 berichten
  • 3139 stemmen

Ronan weer op de toppen van haar kunnen? Dat klinkt veelbelovend. Net zoals het verhaal.


avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1823 berichten
  • 426 stemmen

Vanaf 24 oktober 2024 in de bioscoop (Cinéart)


avatar van Ste*

Ste*

  • 1995 berichten
  • 1318 stemmen

Kijk hier zeer naar uit! Toch een van mijn favoriete jonge actrices van de laatste jaren.


avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1823 berichten
  • 426 stemmen

Jotil schreef:

Vanaf 24 oktober 2024 in de bioscoop (Cinéart)

EDIT: vanaf 7 november 2024 in de bioscoop


avatar van IH88

IH88

  • 9342 berichten
  • 3139 stemmen

Wisselende reacties. Maar met Ronan, dus een absolute must see voor mij. Plus het Schotse landschap. Echt een indie film voor mij.


avatar van McKoenski

McKoenski

  • 90 berichten
  • 195 stemmen

Mooi, mijns inziens realistische inkijk in 't leven van een (ex)alcoholiste die haar leven na enkele malen (hard) vallen en opstaan weer op weet te pakken.

Mooie cinematografie, mooie beelden van 'n ruig Schots eiland, meer dan prima geacteerd, de chronologische sprongetjes houden je erbij, hier en daar iets te lang uitgesponnen en de ingebrachte mystiek wellicht wat gekunsteld vond ik, maar de film kan 't goed hebben.


avatar van Richardus

Richardus

  • 1951 berichten
  • 1010 stemmen

Ik vond 'm mooi. Narratief weinig origineel of opzienbarend maar het is uiterst degelijk uitgevoerd en Ronan schittert zeer overtuigend. De vertelstructuur werkt, al is het ternauwernood. Ik vond 'm ietwat lang en moeite hebben af te ronden, maar deed dat alsnog mooi. Natuur duh, prachtig, mythologie allegorisch doorspekt ook prima. Ja, zeker genietbaar.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9146 berichten
  • 1186 stemmen

Ronan speelt zeer goed de alcoholist. (ik lees wel eens over hoe goed Cage dat doet in LLV, maar dat is een persiflage op een alcoholist).

Verder natuurlijk ook hele mooie beelden van de eilanden van Orkney.

Een lekker simpel verhaaltje, meerdere verhaaltjes eigenlijk, over de personen en situaties waarin Rona (Ronan) is opgegroeid.

Maar het komt nergens tot een geheel. Ik zie geen eenheid in alles. Beetje mystiek over Selkies, en dan dat zeehondengehuil, beetje weer en wind, stukje heftig Londens uitgaansleven.

Geen slechte film, maar het is alsof je een potje aan het kleien bent, en dan elke keer de stukjes er af vallen, en je weer half opnieuw aan een nieuwe poging begint.

Dit is wel nummer 187 van dit jaar, waarmee ik mijn record van vorig jaar echt verbroken heb !


avatar van merijn82

merijn82

  • 1920 berichten
  • 446 stemmen

Goede film.

In tegenstelling tot mijn bovenbuurman vond ik het fragmentarische karakter van The Outrun erg goed werken. Je krijgt als kijker het totaalplaatje goed mee, zonder dat het ook maar enigszins stoort dat het niet chronologisch verteld wordt.

De hoofdrolspeler is on fire, de setting in Schotland levert mooie plaatjes op, de afwisseling van stadse en landelijke taferelen, de toffe elektronische soundtrack in de film. Ja dit lag me wel.

Mindere punten: de wat geforceerd aanvoelende filosofische/ mythische teksten en soms is het mij wat te langgerekt.

4*.


avatar van Gish

Gish

  • 1396 berichten
  • 6655 stemmen

Het contrast tussen de soms liederlijke gedragingen en gevolgen van alcoholisme, en het ruige, desolate Schotse eiland, waar Rona op zoek gaat naar herstel, is enorm. De constante flashbacks en flashforwards die in films vaak voor verwarring zorgen, werken hier juist erg goed. De catharsis op het einde van de film lijkt compleet, wanneer een stortvloed van beklemmende beelden over ons wordt uitgestort. Het is niet een film voor iedereen, maar ik vond het indrukwekkend, donker en meeslepend. Saoirse Ronan is een van de beste actrices van haar generatie en draagt de hele film in haar eentje op indrukwekkende wijze. Het filmjaar loopt ten einde en ik dacht mijn favoriet voor 2024 gevonden te hebben in Perfect Days van Wim Wenders, maar deze gaat het uiteindelijk op de valreep winnen. Dompel je onder in de grauwe nachtmerrie van Rona en herstel met haar mee.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 2207 berichten
  • 1501 stemmen

De film gaat over een jonge vrouw die te veel drinkt (waarom is niet duidelijk: er is de suggestie dat het erfelijk is omdat haar vader krankzinnig is) en dat is vervelend voor haar want het levert genante momenten op en haar vriendje loopt bij haar weg. De film voelt als een hele lange Postbus 51-spot ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’. Maar de film heeft evengoed een happy ending want op een eiland zonder drank kickt ze af en wordt ze weer gelukkig. Ik kon er niet veel mee. De hoofdpersoon spreekt vage poëtisch-mystieke teksten zoals dat we uit de oceaan komen, dat het lichaam een continent is en dat verdronken mensen zeehonden worden die ’s nachts aan land komen. Daar kon ik ook niet veel mee en ik weet ook niet wat deze ‘we zijn één met de Aarde’-mystiek met het alcoholdrama te maken heeft. Ik vermoed dat het boek duidelijker is.


avatar van Ste*

Ste*

  • 1995 berichten
  • 1318 stemmen

Best lang naar deze film uitgekeken, Saoirse Ronan is een van mijn favoriete actrices van haar generatie. Aan haar lag het niet, ze is weer uitstekend als altijd. Maar ik had best een tijdje moeite om in de film te komen. Het niet-chronologische is in het begin allemaal wat te rommelig en onduidelijk (haar haarkleur moet waarschijnlijk een houvast zijn). Het tweede uur komt het allemaal wat in een beter vaarwater, maar sommige aspecten vond ik nog steeds niet erg sterk. Zoals anderen ook al zeggen, het mystieke vond ik zelf niet echt werken, het is nogal zeurderig en teveel wannabe diepgang.

Het thema van mentale gezondheid en verslaving blijft nogal aan de oppervlakte. Haar vader is bipolair en zijzelf heeft te kampen met alcoholverslaving, maar we moeten daar als kijker zelf maar iets van maken. Waarom ze op het einde ineens wel met zichzelf in het reine komt blijft ook maar gissen.

Door Ronan is het wel weer de moeite waard om te kijken, maar voor de rest lijkt de film meer te willen zeggen dan het echt weet over te brengen.

3,25*


avatar van hvdriel

hvdriel

  • 378 berichten
  • 344 stemmen

"... het is alsof je een potje aan het kleien bent, en dan elke keer de stukjes er af vallen, en je weer half opnieuw aan een nieuwe poging begint," schrijft Graaf Machine. Een (onbedoeld) prachtige metafoor voor het langzame en langdurige proces van afkicken, dat veelal met horten en stoten gaat, precies zoals deze heerlijke film is opgebouwd: fragmentarisch, nauwelijks een verhaallijn, met parallellen tussen de keiharde muziek die het leven van Rona in Londen begeleidt en de keiharde wind op de Orkney-eilanden die zij uiteindelijk als een dirigent weet te temmen.

En wat een actrice, Saoirse Ronan, die in deze film overtuigend put uit het meest brede palet van emoties.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12727 berichten
  • 1283 stemmen

Prachtige, overtuigende film. Even wegdromen in een ander universum. Vooral de scène met haar moeder was erg ontroerend (wie de film gezien heeft weet).


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 627 berichten
  • 1378 stemmen

Met een niet chronologisch en vrij eenvoudig verhaal is het net allemaal te lang....


avatar van MrHorror

MrHorror

  • 315 berichten
  • 424 stemmen

Van The Outrun - ikruikversemosterd:

"The Outrun, een verslavingsdrama waarin Soairse Ronan topspel levert als de aan drank verslaafde Rona (actrice en personage hebben inderdaad bijna dezelfde naam) is niet geweldig, maar zeker ook niet slecht. Een ruime voldoende. Aan Ronan ligt het niet. De scènes waarin zij als Rona worstelt met een stevig alcoholprobleem schitteren in hun sobere eenvoud.

Nee, wat mij dwarszit is alles wat daaromheen gebeurt. De wolk van afleidende ruis. Randzaken die om onduidelijke redenen naar de voorgrond worden geduwd en wegleiden van de plot. Zo vraag ik mij af waarom er zoveel aandacht gaat naar de geschiedenis van Orkney. Wat de toegevoegde waarde is van de lokale vogelbescherming.

En nu ik toch bezig ben, waarom is eigenlijk gekozen voor de irritant desoriënterende flashbacks die The Outrun verpuzzelen tot een frustrerende en gekunstelde verzameling van tijdsprongen. Het zit het verteltempo in de weg en het duurt ergerlijk lang voor ik eindelijk grip heb het verhaal.

Naar mijn idee wil The Outrun veel te veel in het glas schenken en stroomt de inhoud dientengevolge over. Had het gewoon gehouden op de rijk vloeiende alcohol en Ronas moeizame reis naar een leven zonder drank. Had gekozen voor een lineaire, eenvoudige vertelling. Al het andere had echt niet gehoeven."


avatar van mrklm

mrklm

  • 9546 berichten
  • 8894 stemmen

Saoirse Ronan gaat waar velen haar voorgingen in de hoop eindelijk die felbegeerde Oscar binnen te slepen met een portret van een alcoholicus tijdens verschillende fases uit haar leven. Er zijn een paar scènes die zich afspelen tijdens Rona’s jeugd (met Freya Evans als Rona) op het Schotse eiland Papay, maar het scenario springt vooral heen en weer tussen drie andere fases. De tienerjaren waarin Rona [Saoirse Ronan] zich afzet tegen haar ouders door te zuipen en te feesten, de periode waarin ze van haar alcoholisme probeert af te komen en tenslotte die waarin ze vanuit Londen terugkeert naar Papay om in het reine te komen met haar verleden. Ronan mag afwisselend dronken, teruggetrokken en euforische zijn en ons verblijden met poëtische wijsheden en een verhaaltje over een mythologisch zeehondje. Het is allemaal best aardig gedaan, maar ik heb werkelijk niets origineels kunnen ontdekken.


Prachtig portret van een jong verslaafd meisje. Voor zover ik kan inschatten aan de hand van de verslaving in mijn omgeving meemaakte is het allemaal vrij accuraat gedaan. Ik kon goed meevoelen, maakte tijdens de film zo ongeveer dezelfde worsteling door als zij, terwijl ik godzijdank niet hetzelfde probleem heb.

Aan het einde van film moesten sommige mensen huilen. Ik huil niet zo snel, maar ik snapte het wel. Mooi ook hoe heden en verleden door elkaar gevlochten werden. Soms snapte ik even niet waar we waren, maar dat past natuurlijk goed bij het thema.

Die licht-filosofische beschouwingen vond ik niet zo sterk, zoals ook anderen hier opmerken. Maar het stoorde me ook niet. Zeehonden zijn leuke dieren om te zien, tenzij je een vis bent.


avatar van FilmFan70

FilmFan70

  • 4 berichten
  • 6 stemmen

Verhaaltechnisch weinig om het lijf. Wel mooie beelden en prima acteerwerk van Saoirse Ronan.


avatar van John Milton

John Milton

  • 22556 berichten
  • 12268 stemmen

Fijn. Prachtige plaatjes, en Ronan is uitstekend. Vooral audiovisueel ook een ervaring om je in onder te laten dompelen.

3,8*


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9670 berichten
  • 5257 stemmen

Ik vind Saoirse Ronan een uitstekende actrice en ook hier genoot ik weer van haar spel. Zeker wanneer ze een kwetsbare rol opneemt, torent ze boven zichzelf uit. The outrun portreteert een jonge Rona die kampt met een alcoholverslaving en alle moeite heeft om dat label van zich af te gooien.

Het is geen standaardfilm over verslavingen die al menig de revue zijn gepasseerd. Niet het afkicken of de verslaving staat centraal, wel de persoon Rona zelf en de invloed die de verslaving heeft op haar omgeving en leven. Het geheel wordt authentiek en sereen gebracht. Fijn ook die verwijzingen naar die Angelsaksische mythes rond de Selkies en de zeeslang. Dat bracht toch een extra touch, alsof je zou gaan geloven dat Rona ...

Het is wel geregeld opletten want de film maakt geregeld sprongen naar heden en verleden waardoor het voor mij niet altijd duidelijk was in welke fase Rona zich bevond. Op zich niet zo erg, maar toch. Prima setting ook daar ergens op de Orkney-eilanden, een prima plaats om (verder) te ontwennen of misschien net waar je door de leegte depressief zou van worden. Het is alvast Londen niet ...


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3190 berichten
  • 3273 stemmen

Prima film waarbij je ook aan de haren kunt zien in welke fase Rona zich bevindt.

Samen met het rauwe landschap ( ben er vorig jaar nog geweest maar herkende niet veel), zet deze film een mooie fase neer van het leven van Rona.

Rest me ook een compliment te geven voor de gekozen muziek, die heel goed past bij de beelden.


avatar van Pitagora

Pitagora

  • 88 berichten
  • 75 stemmen

Mooi film die de chaos in het hoofd van een verslaafde weergeeft. Je moet de chaos die de film weergeeft een beetje kunnen omarmen anders ga je afhaken


avatar van Aapje81

Aapje81

  • 2201 berichten
  • 5096 stemmen

Ik heb The Outrun in de bioscoop gezien en was vooral onder de indruk van het prima acteerwerk van Saoirse Ronan. Ze slaagt erin om de film te dragen en een personage neer te zetten waarbij je de tragiek voortdurend voelt.

Toch weet de film onvoldoende te overtuigen. Het eerste uur is nog prima. De beelden van Schotland zijn prachtig, je raakt als kijker zeer geïnteresseerd in het hoofdpersonage en de dingen die zij meemaakt. Maar na pakweg het eerste uur wordt het een grote herhaling van zetten en begint de verveling hard toe te slaan. Ja, de zee is koud, ja, het waait wel erg hard, ja, daar is weer een tegenslag en och jee, met het vogel spotten schiet het ook maar niet op.

The Outrun is alles bij elkaar een erg lange, onsympathieke en trage film die tegen het einde veel te zalvend en pretentieus wordt. Als het grote gebaar achterwege was gebleven en de relaties tussen de personages beter waren uitgewerkt, dan had dit een prima film kunnen zijn.

Nu is het vooral een lange zit die met het verstrijken van elke minuut meer gaat irriteren. Je zou bijna vergeten dat het eerste uur best zijn mooie momenten had en dat Saoirse Ronan een prima rol neerzet, maar eerlijk is eerlijk, zij had een veel betere film verdiend.

Matig