Genre: Biografie / Muziek
Speelduur: 115 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Lin-Manuel Miranda
Met onder meer: Andrew Garfield, Alexandra Shipp en Robin de Jesús
IMDb beoordeling: 7,5 (122.606)
Gesproken taal: Engels, Hebreeuws, Hongaars en Spaans
On Demand:
- Bekijk via Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Tick, Tick... BOOM!
"How much time do we have to do something great?"
Jon, een aspirant-theatercomponist die in de bediening werkt, hoopt dat zijn volgende geschreven stuk 'Superbia' de volgende grote Amerikaanse musical wordt en zijn grote doorbraak is. Jon voelt de druk van zijn vriendin Susan, die het zat is om haar leven in de wacht te zetten voor hem. Ondertussen heeft zijn beste vriend zijn creatieve ambities opgegeven voor een goedbetaalde baan en gaat verhuizen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 122606)
- Trailer (YouTube)
- Tick, Tick... Boom! (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
Social Media
Acteurs en actrices
Jonathan Larson
Susan Wilson
Michael
Karessa Johnson
Roger Bart
Ira Weitzman
Carolyn
Freddy
Rosa Stevens
Stephen Sondheim
Reviews & comments
IH88
-
- 9291 berichten
- 3133 stemmen
Ziet er intrigerend uit. Geen idee of dit een musical/komedie is of een zeer zwarte komedie/drama, maar ik laat me graag verassen.
Joy4ever
-
- 4425 berichten
- 1641 stemmen
Ziet er intrigerend uit. Geen idee of dit een musical/komedie is of een zeer zwarte komedie/drama, maar ik laat me graag verassen.
Dat laatste zou zonde zijn want dan mis je de film.
John Milton
-
- 22406 berichten
- 12117 stemmen
Nieuwe Lin Manuel, kom maar op!
Wellicht dat hij het zelfs voor elkaar krijgt dat mijn waardering voor Andrew Garfield zich enigszins hersteld.
scorsese
-
- 12282 berichten
- 10493 stemmen
Goeie film over een theatercomponist die zijn musical van de grond probeert te krijgen. Een biopic over Jonathan Larson die zich afspeelt in de theatergemeenschap van New York in de jaren 90. Niet direct een boeiend hoofdpersonage, maar wel uitstekend en vrij energiek neergezet door Andrew Garfield. De manier waarop de film gemonteerd is en de verschillende vertelwijzen werkt prima hier (zonder dat het onsamenhangend wordt). Verder ook gewoon een paar prima songs.
John Milton
-
- 22406 berichten
- 12117 stemmen
Het is nog niet te zien, maar hij staat er al op: Watch tick, tick...BOOM! | Netflix Official Site
Waku
-
- 5274 berichten
- 6357 stemmen
Mooie musical. Intens ook. Verhaal wordt meeslepend verteld gelijktijdig met de gebeurtenissen gefilmd. Wat resulteert in een ontroerend en muzikaal opzwepend geheel. 4*
soom
-
- 24874 berichten
- 2712 stemmen
Vanaf de allereerste tonen die ik hoorde, kreeg ik een enorm Rent gevoel. Ik heb die musical met o.a Casey (blijf haar geweldig vinden) en Nurlaila minimaal één keer gezien (liet (en laat) een enorme indruk achter) en de liedjes meerdere malen in het Nederlands gehoord, de musicalfilm met best wel heldin, Idina meer dan eens aanschouwd.
Andrew Garfield is natuurlijk fantastisch. De beste man kan acteren als de weerga (Alleen al als ik aan één bepaald moment in Never let me go denk, krijg ik meer dan een intense zin om onder de tafel te kruipen. Dan niet eens zozeer van de engheid (wat ik meestal krijg als ik een horror zie), maar gewoon, omdat die bewuste scene me zielsveel aangrijpt) en gossiemikkie, ook nog zingen. De manier waarop hij beweegt, zich vastbijtend in elke scene. Wauw.
Het is dat Jonathan Larson precies zo oud mocht worden, als dat ik nu nog mag zijn, moge hij zacht rusten en vrede hebben, maar anders zou ik geloofd hebben dat hij gewoon verder leefde, en niet alleen door Rent en zijn verdere achtergelaten werk. Ik vind heus dat Andrew namelijk ongeveer precies benaderd wat en hoe Jonathan was.
Vanessa Hudgens gaf na twee nagenoeg perfecte Switch-films (over de derde zwijg ik verder maar, die haalt het niveau van haar voorgangers niet) kippenvel genoeg. Prachtige vrouw, mooie zangeres.
Voor de rest is dit wel allemaal precies in m'n straat.
Liedjes die doorsidderen tot in de eeuwigheid. Amen.
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Goed gemaakte film maar ik vond er gewoon geen zak aan. Ik hou sowieso niet van musicals dus dat scheelt en het verhaal interesseerde me ook geen reet als ik zo cru mag zijn. Ook dat hele bij verhaal van aids vrienden wat nu toch wel helemaal ontkracht is dat het allemaal niet zo erg was als je hebt opgelet tenminste, was te dik aangezet. Ja ik weet het, er zijn mensen aan overleden, maar dat hoort nou eenmaal bij het leven. Is er recentelijk niets interessanters gebeurd dat we terug moeten naar de jaren 90 om nog wat oude koeien uit de sloot te halen, vraag ik me dan af?
kappeuter (crew films)
-
- 74072 berichten
- 5900 stemmen
Goed gemaakte film maar ik vond er gewoon geen zak aan. Ik hou sowieso niet van musicals dus dat scheelt en het verhaal interesseerde me ook geen reet als ik zo cru mag zijn.
Kortom, je had echt zin om deze film eens te gaan zien!
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Mijn filmkeuze is als die doos met chocolaatjes, 'you never know what you gonna get'
DragQueen
-
- 3202 berichten
- 3879 stemmen
Toch wel een zeer intrigerende biografische film omtrent de veel te vroeg overleden theatercomponist Jonathan Larson. Deze wordt uiterst treffend en met de nodige inleving neergezet door een overtuigende Andrew Garfield. Maar ook de rest van de cast weet naar behoren te acteren. De film op zich is goed vormgegeven en kijkt eigenlijk weg als ware het een échte musical. Dit is fantastisch gedaan moet ik zeggen, daar een dergelijke uitwerking mij weleens tegen staat. Hier komt het echter uitstekend uit de verf. Het verhaal ontvouwt zich verder in een aangenaam tempo en is meeslepend. Ik heb van de film genoten. Dikke 3,5 Ster.
Vierhetleven25
-
- 77 berichten
- 7 stemmen
Goed gemaakte film maar ik vond er gewoon geen zak aan. Ik hou sowieso niet van musicals dus dat scheelt en het verhaal interesseerde me ook geen reet als ik zo cru mag zijn. Ook dat hele bij verhaal van aids vrienden wat nu toch wel helemaal ontkracht is dat het allemaal niet zo erg was als je hebt opgelet tenminste, was te dik aangezet. Ja ik weet het, er zijn mensen aan overleden, maar dat hoort nou eenmaal bij het leven. Is er recentelijk niets interessanters gebeurd dat we terug moeten naar de jaren 90 om nog wat oude koeien uit de sloot te halen, vraag ik me dan af?
Nou das klare taal en zit geen woord Frans tussen huh
John Milton
-
- 22406 berichten
- 12117 stemmen
De Naam Larson zei me niet direct iets, en had Rent nooit gezien, al wist ik dat hij enorm lang op Broadway heeft gespeeld. Hoewel de mij nog onbekende liedjes me niet allemaal direct aanspraken, is Lin-Manuel Miranda’s regiedebuut goed gemaakt. Toch geef ik de voorkeur aan het niet door hemzelf geregisseerde (maar wel met zijn muziek gevulde) In The Heights, als ik moet kiezen.
Wellicht dat hij het zelfs voor elkaar krijgt dat mijn waardering voor Andrew Garfield zich enigszins hersteld.
3,5*
BobdH
-
- 495 berichten
- 2387 stemmen
Ook dat hele bij verhaal van aids vrienden wat nu toch wel helemaal ontkracht is dat het allemaal niet zo erg was als je hebt opgelet tenminste, was te dik aangezet. Ja ik weet het, er zijn mensen aan overleden, maar dat hoort nou eenmaal bij het leven.
Sorry, wat? Je realiseert je dat dit een biografische film is, en Larson’s beste vriend daadwerkelijk aan AIDS overleden is? Wat had hij moeten doen, dit aspect uit zijn leven negeren voor zijn autobiografische musical? Had Miranda het eruit moeten halen? Persoonlijk vind ik dat het nog vrij op de achtergrond speelde.
Daar komt bij, dat de AIDS epidemie “niet zo erg was” als “je tenminste had opgelet”? Ik adviseer dat je de serie It’s A Sin kijkt om een beter beeld te krijgen van de impact van HIV/AIDS op de LGBTQ community destijds. Misschien dat we vandaag de dag meer weten over de ziekte en het kunnen behandelen, maar in die tijd was de AIDS epidemie intens en een bron van veel leed en angst. Niet zo gek dat het wordt aangehaald in een film over die periode.
Is er recentelijk niets interessanters gebeurd dat we terug moeten naar de jaren 90 om nog wat oude koeien uit de sloot te halen, vraag ik me dan af?
En ja, er zijn wellicht meer erge dingen gebeurd sinds de jaren ‘90 waar je films over kunt maken, en dat gebeurt ook genoeg, maar daar gaat deze film niet over. Dit is een film over het leven van Jonathan Larson, een man die veel betekend heeft binnen de wereld van musical theatre, een reden waarom een film over zijn leven voor velen interessant is, en dus logisch dat zaken die een grote impact hadden op zijn leven (zoals het sterven van zijn beste vriend) hierin worden meegenomen.
John Milton
-
- 22406 berichten
- 12117 stemmen
Ik adviseer dat je de serie It’s A Sin kijkt om een beter beeld te krijgen van de impact van HIV/AIDS op de LGBTQ community destijds.
Ik weet ook niet beter dan dat dit wel degelijk een enorme impact had, waarbij complete communities gedecimeerd werden. Geen idee wat macrobody niet zo erg vindt, of aan de hand waarvan wat precies ontkracht zou zijn, maar het CDC heeft er een grafiekje over: HIV and AIDS - United States, 1981--2000 - cdc.gov.
Als je je bedenkt dat de slachtoffers aanvankelijk voornamelijk jonge homoseksuele mannen waren, dan zal dit voor de theater scene toen nadrukkelijk aanwezig zijn geweest, dus het zou me eerder verbaasd hebben als het in de film niet zichtbaar zou zijn geweest.
Die vraag werd trouwens laatst in een film-podcast gesteld; of films die zich in 2019-2021 afspelen de karakters met mondkapjes zullen tonen, of dat ze dat gemakshalve achterwege gaan laten. Bepaald niet hetzelfde, maar in de mate waarin films maatschappelijke issues tonen van de tijd waarin ze zich afspelen, misschien wel vergelijkbaar.
BobdH
-
- 495 berichten
- 2387 stemmen
Ik weet ook niet beter dan dat dit wel degelijk een enorme impact had, waarbij complete communities gedecimeerd werden. Geen idee wat macrobody niet zo erg vindt, of aan de hand waarvan wat precies ontkracht zou zijn, maar het CDC heeft er een grafiekje over: HIV and AIDS - United States, 1981--2000 - cdc.gov.
Als je je bedenkt dat de slachtoffers aanvankelijk voornamelijk jonge homoseksuele mannen waren, dan zal dit voor de theater scene toen nadrukkelijk aanwezig zijn geweest, dus het zou me eerder verbaasd hebben als het in de film niet zichtbaar zou zijn geweest.
Bedankt voor deze aanvullende informatie, ik had gisteravond even niet de puf om dit erbij te zoeken . Helemaal met je eens, verder. Naar aanleiding van It’s a Sin besprak de podcast De Eeuw van de Amateur tevens met ervaringsdeskundigen uit die tijd (een ‘buddy’ en begeleider voor de zieken) hoe de AIDS-epidemie er in Nederland aan toe ging. Schrijnende verhalen.
En een Amerikaanse homoseksuele filmregisseur die opgroeide in die tijd besprak laatst hoe ze soms maandelijks (of zelfs wekelijks) een begrafenis hadden uit hun kring van vrienden en bekenden, of soms figureerden op begrafenissen van onbekenden omdat hun eigen familie niet eens kwam opdagen uit schaamte voor het feit dat hun zoon gay was. Er was zelfs een hele modus operandi op touwen gezet voor wat te doen en hoe om te gaan met de ouders van de overledene, na het overlijden van een vriend. Zo vaak kwam dit in de community voor. Om de hele epidemie zo te bagatelliseren schoot mij even in het verkeerde keelgat .
En goede vraag, wat betreft Corona. Als je nu al ziet dat films in deze tijd zonder mondkapjes worden opgenomen (maar wel strikte veiligheidsvoorschriften op de set kennen), denk ik niet dat mondkapjes in films een ding gaan worden, tenzij de film specifiek over de pandemie gaat. En verder wordt misschien doorgaans verzwegen in welke periode de film speelt. Ik zag dezelfde vraag trouwens omhoog komen bij de bespreking van het nieuwe Stephen King boek dat, meen ik mij te herinneren, iets naar achter is geschoven in de tijdlijn om de Corona pandemie niet te hoeven benoemen. Er kwamen althans ook daar soortgelijke vragen bij boeken: benoem je de pandemie, of niet?
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Daar komt bij, dat de AIDS epidemie “niet zo erg was” als “je tenminste had opgelet”? Ik adviseer dat je de serie It’s A Sin kijkt om een beter beeld te krijgen van de impact van HIV/AIDS op de LGBTQ community destijds. Misschien dat we vandaag de dag meer weten over de ziekte en het kunnen behandelen, maar in die tijd was de AIDS epidemie intens en een bron van veel leed en angst. Niet zo gek dat het wordt aangehaald in een film over die periode.
Dat is precies het probleem. De televisie is een programmeer toestel. Daar zie je wat er gebeurd met de 0.1% van de bevolking. Als je dat maar elke dag doet en uitvergroot dan lijkt het heel ernstig. Precies wat er nu gebeurd met het killer virus. Maar gewoon naar buiten kijken in plaats van naar die beeldbuis en je ziet wat er werkelijk gaande is. Gewoon het leven dus waar mensen worden geboren, elke 2 seconden en er ook mensen doodgaan, elke 4 seconden. Ik heb de jaren '80 en '90 bewust meegemaakt. Er zaten ook enkele LBGT personen tussen, zoals we ze nu een label hebben opgeplakt. Die waren ook bang voor AIDS maar ik ken niemand die eraan is gestorven. Sowieso niemand die het heeft gehad. De kans was ook zeer klein, 1 op 500 keren seks dat je HIV kon krijgen en dan nog een factor veel kleiner dat je eraan stierf.
Mensen denken echt dat wat op TV wordt vertoond representatief is voor de wereld. Jammer maar helaas. Dat is nooit zo geweest en zal ook nooit zo zijn.
BobdH
-
- 495 berichten
- 2387 stemmen
De kans was ook zeer klein, 1 op 500 keren seks dat je HIV kon krijgen en dan nog een factor veel kleiner dat je eraan stierf.
De ‘factor dat je eraan stierf’ was ruim 90%, min of meer een doodsvonnis.
Mensen denken echt dat wat op TV wordt vertoond representatief is voor de wereld. Jammer maar helaas. Dat is nooit zo geweest en zal ook nooit zo zijn.
Ik geloof in de eerste plaats de statistieken, wetenschap en journalistiek wat betreft de AIDS/HIV epidemie (zoals John Milton in zijn post hierboven ook aanhaalt) en pandemie die er nu gaande is, boven het anekdotische ‘bewijs’. Verder lijkt me dit niet de plaats om dit verder te bespreken, je eerdere opmerking schoot me even in het verkeerde keelgat.
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
je eerdere opmerking schoot me even in het verkeerde keelgat.
Dat komt omdat je gehersenspoeld bent. Je hebt nooit de cijfers bekeken en vergeleken. Laten we gewoon eens kijken op een website als Feiten en cijfers | Aidsfonds er van uitgaande dat die redelijk dicht in de buurt van de werkelijke cijfers zitten aangezien die website niet wordt beïnvloed door de politiek zoals de website van de CDC.
Hiv en aids in de wereld:
Aidsdoden sinds begin van de epidemie: 36,3 miljoen
Hallo! Gebeurt er al wat daarboven? Laten we uitgaan van 7 miljard mensen, dat is een percentage van 0.5%. En dat sinds het begin!! van de 'epidemie'. Nu zouden we dat een pandemie noemen, lol.
Het is gewoon statistisch een non-event voor de overige 99,5% van de wereldbevolking.
De ranglijst van dodelijke ziekten in het jaar 2000:
Heart disease
Cancer
Stroke
Lung disease
Accidents
Diabetes
Pneumonia/Influenza
Alzheimer’s disease
Kidney disease
Blood poisoning
Als je het over statistieken wil hebben moet je ze wel bestuderen. Het feit alleen al dat je met emotionele woorden komt zegt genoeg dat je niet objectief naar cijfers kan kijken.
Was het dus zo erg? Nee, niet voor 99.5% van de bevolking. Was het erg als je er direct mee te maken had, ja. Hadden we daarom misschien iedereen een condoom moeten verplichten, een avondklok instellen en 1,5 meter afstand moeten laten houden? Ik denk dat het geen zak had uitgemaakt. Sterker nog, ik weet zeker dat het niets had uitgemaakt, want iedereen was al panisch gemaakt dat ze wel voorzorgmaatregelen namen als ze dachten dat het werkelijk zo decimerend! was.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30696 berichten
- 5299 stemmen
Het levensverhaal van musical- en songschrijver Jonathan Larson, vooral bekend van zijn musical Rent die maar liefst 12 jaar liep, een filmversie kreeg, 3 Tony Awards en een Pulitzer Prize. Ik heb als grote musicalliefhebber tot mijn grote schande Rent nog nooit gezien, en kan dus evengoed zonder die achtergrond in de film Tick, Tick, ... Boom duiken. De titel verwijst naar zijn eerste succesvolle musical, omdat het vooral een (grotendeels) auto-biografisch stuk is, en dus mooi aansluit als je een film wil maken over het leven van de man achter de musical.
Een verfilming van een musical over iemand die een musical wil maken en er zijn leven als musicalmaker in verwerkt. Met op de achtergrond ook de problematiek rond Aids. Niet zomaar om een tijdsgeest te creëren, maar wel degelijk omdat het een belangrijk stuk is van zijn leven. Vrienden die er aan lijden en waar de klok ook tikt. Niet tegen een deadline om een song af te leveren, maar tegen een letterlijke deadline. Het zet dingen in perspectief en beïnvloedt ook Larson. Zelf had hij nooit HIV trouwens, hij stierf weliswaar jong maar aan hartproblemen.
De film is visueel niet groots. Verwacht geen typische Broadway show. Het stuk Tick, Tick, ... Boom was ook eerder een stuk dat eerder in kleinere theaters speelde. De gelijkenis met het originele stuk is vrij sterk. En de aanpak waarbij men springt van de show naar zijn leven, zorgt voor een mooi ritme en de nodige vaart. Het ene glijdt mooi in het andere, wat het idee van een auto-biografische musical nog wat meer versterkt.
Andrew Garfield is best goed en ik begin de acteur meer en meer te waarderen. Vooral door de filmkeuzes die hij maakt. Nog meer is Alexandra Shipp die naast hem acteert in de film als zijn vriendin Susan. Shipp is een actrice die niet meteen opvalt en nog geen grootse rollen heeft gespeeld, maar wel altijd de film mooier maakt. Na oa haar rol als Storm in de X-Men franchise, Love Simon of Shaft, zorgt ze als Susan voor het hart en de rust in Tick, Tick, ... Boom.
ZAP!
-
- 5246 berichten
- 3585 stemmen
Was het erg als je er direct mee te maken had, ja.
Basto
-
- 10791 berichten
- 7050 stemmen
Aardige musical over een worstelend musical schrijver. Ben zelf wel fan van musicals, met name omdat het filmmakers alle ruimte biedt om met het medium te spelen. Zo kun je eenvoudig van de ene naar de andere scene of lokatie springen en kun je in een shot iemand vanaf het theaterpodium op een dakterras ergens in New York plaatsen, zonder dat je de ‘suspension of disbelief’ hoeft op te rekken.
Daarnaast raakt muziek met veel meer kracht de emotionele snaar dan enkel beeld en gesproken tekst.
Deze musical is meer een rock monoloog met nummers variërend van hip hop tot meer rock. Maar toch kleurt het te veel binnen de lijntjes. Het had nog wat extremer gemogen van mij. Maar het kijkt lekker weg en is al met al een prima Netflix productie.
Kleine 4*
Basto
-
- 10791 berichten
- 7050 stemmen
Wat een totaal idiote opmerking. Over een verkeerde beeldvorming gesproken. Veel mensen in de homoscene kwamen in 2 jaar tijd wel aan 500 keer seks, waardoor de kans om Aids te krijgen richting de 100% gaat.
Daarnaast was het in de jaren 80 voor een grote groep een doodsvonnis.
missl
-
- 3866 berichten
- 5485 stemmen
Zelfingenomen schrijver die overal een mening over heeft, overal een liedje over kan maken en dit ook doet. Hij kan ook bellen wanneer de stroom uit is gevallen. Veel te hysterisch deze film.
Thomas83
-
- 3842 berichten
- 3469 stemmen
Best al vaak aangenaam verrast dit filmjaar. Ook nu weer met Tick, Tick... Boom!, een film met een groot kloppend hart uit een genre dat me normaal niet zo aantrekt. Maar ik was eigenlijk al direct helemaal om vanaf de eerste energieke verschijning van Garfield, die op een Oscarwaardige manier in zijn rol verdwijnt en ook nog eens zelf meer dan behoorlijk zingt. Geen idee hoe de nummers zich verhouden tot het originele werk van Larson, maar ik heb echt genoten van de muziek in deze film. Voor de verandering voelen de muzikale nummers eens niet als hinderlijke en merkwaardige onderbrekingen. "30/90" is direct mijn favoriet denk ik. Een briljant nummer dat bruist van de energie en passie, zoals heel de film.
Richting het einde worden de liedjes en de film misschien net wat te zoet en minder speciaal, maar het blijft bijzonder aangenaam allemaal, en ik voelde me diep geïnvesteerd in al die immens sympathieke personages. Vind het ook wel een pluim waard dat de film de draak steekt met de pretentie en het narcisme van de artistieke wereld en niet uit het oog verliest hoe egocentrisch Jonathan kan zijn.
Daarnaast worden al te grote clichés of te makkelijk drama ook wel vermeden. We zien geen scène waarin de beste vriend van Larson (warme rol van De Jesus) aan AIDS bezwijkt bijvoorbeeld, iets wat in een minder oprecht gemaakte film misschien was gebeurd. Voor mij is dit een van de beste films van het jaar. Een prachtige ode aan het creatieve proces en het volgen van je passies. 4.0*.
macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Wat een totaal idiote opmerking. Over een verkeerde beeldvorming gesproken. Veel mensen in de homoscene kwamen in 2 jaar tijd wel aan 500 keer seks, waardoor de kans om Aids te krijgen richting de 100% gaat.
Daarnaast was het in de jaren 80 voor een grote groep een doodsvonnis.
Deze opmerking slaat echt nergens op. Toen aids bekend werd en iedereen compleet bang was gemaakt werd er niet minder geneukt, wel meer condoom gebruik. Het was niet zo dat als een man 's avonds in het bos zich in zijn reet liet nemen dat ie dan gelijk positief was met het hiv virus zoals men je wilde doen geloven. De kans was gewoon heel klein zoals dat ook uit de cijfers blijkt. Maar cijfers heb je niet dus doe je een gevoelsuitspraak. Een hele grote groep. Je bedoeld je gevoel zegt een hele grote groep. En hoe vervelend het ook was voor die groep, het was percentueel gezien totaal niet gevaarlijk voor meer dan 99% van de bevolking
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30696 berichten
- 5299 stemmen
Slow chat en off topic berichten verwijderd. Graag terug over de film.
mrklm
-
- 9332 berichten
- 8751 stemmen
Verfilming van de autobiografische musical van Jonathan Larson [Andrew Garfield] die aan het begin van het verhaal al 8 jaar in New York woont en al die tijd in een eetcafé heeft gewerkt om in zijn vrije tijd te kunnen werken aan de musical ‘Superbia’. Hij krijgt eindelijk de kans om zijn droom waar te maken wanneer een geldschieter bereid is een workshop te financieren waarmee hij een ruwe versie van ‘Superbia’ ten gehore kan brengen. Maar zijn vriendin [Alexandra Shipp] is Jonathans obsessie met zijn eigen carrière beu en beste vriend Michaael [Robin de Jesus] blijkt zijn steun meer nodig te hebben dan ooit. Speelt zich af in de vroege jaren ’90, toen de Amerikaanse homogemeenschap nog volop moest strijden om erkenning van en hulp bij de AIDS-epidemie en die setting zorgt voor een extra dramatische dimensie. Hoewel deze musical beschouwd wordt als vernieuwend, revolutionair, grensverleggend (etcetera) zijn de liedjes bepaald niet van een niveau dat je ze na afloop nog kunt herinneren. Sterker nog: ze leunen vaak op één of twee zinnetjes die keer op keer worden herhaald. Miranda laat heden en verleden bovendien vaak op een wat warrige manier door elkaar lopen, waardoor je op afstand wordt gehouden van de karakters. Vol overgave gespeeld door een duidelijk enthousiaste cast, dat wel.
Ste*
-
- 1986 berichten
- 1309 stemmen
Wauw, geweldige film zeg. Had er al een beetje op gehoopt. Het uitgangspunt vond ik interessant (hoewel ik Jonathan Larson hiervoor verder niet echt kende, noch het bestaan van tick, tick...BOOM!), en dan ook nog Lin Manuel-Miranda aan het roer.
Het duurt best even voordat je qua structuur helemaal snapt waar je naar zit te kijken. Larson bezingt, op het podium, de gebeurtenissen uit zijn leven die we ook zien, en waar ook weer liedjes in voorkomen, die vaak wat meer fantasievol zijn uitgewerkt. Het kan daardoor soms een beetje chaotisch en verwarrend worden, maar het zorgt tegelijkertijd wel voor een verrassend, zeer creatief en opwindend geheel wat op die manier tot het einde fris blijft aanvoelen.
Omdat het in die zin wat meta is, een musical over het wereldje en over het proces van een musical maken, voelt het ook allemaal wat natuurlijker en minder 'we barsten random in zingen uit' aan. (Hoewel ik daar zelf nooit zoveel moeite mee heb, maar ik weet een hoop mensen wel.)
Het deed me soms wat denken aan het (ook vroege) werk van Damien Chazelle, die heeft ook van die scènes waarin bijvoorbeeld mensen heel naturel in een kamer een nummer zingen of dansen. Toch altijd wel een heel fijne manier van een musical maken.
Het element tijd en ouder worden dat een rol speelt in de film, met het aftellen naar zijn 30ste verjaardag vond ik een herkenbare. Voor mij is dat alweer een paar jaar geleden, maar toch iets dat een snaar raakt. En dan speelt het ook nog tegen de achtergrond van de aids-epidemie, én is het waargebeurd, wat het ook allemaal wat extra lading en betekenis meegeeft. Zoals gezegd kende ik Larson verder niet (wel ooit eens de film Rent gezien overigens, waar ik niet zoveel aan vond) en ik schrok er dus ook wel even van dat hij blijkbaar de avond voor de première op zo’n jonge leeftijd overleed. Heel schrijnend.
Goede rol ook van Andrew Garfield, wist niet dat hij het in zich had (heeft speciaal voor deze film leren zingen las ik). En dat geldt ook voor Lin-Manuel Miranda, toch wel een erg goed regiedebuut. Is er iets dat die man niet kan?
Erg van genoten.
4,5*
mjk87 (moderator films)
-
- 13666 berichten
- 4106 stemmen
Op momenten wel aardig. Soms lekkere liedjes, en de hele opzet is best aardig. Maar uiteindelijk wel een verhaal dat mij niet boeide, en Garfield is nooit mijn favoriete acteur geweest. Uiteindelijk vond ik de film ook net te lang duren. 2,5*.
deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
In de jaren 90 maakten 20'ers zich zorgen of ze wel de droombaan krijgen die ze willen. Nu maken mijn vrienden en ik ons vooral zorgen of we uberhaupt een baan krijgen. Dat is toch een groot verschil tussen de 90'er jaren en de realiteit vandaag.
Bijvoorbeeld, iemand in de film zegt: "ik was een musicalschrijver met een baan bij de restaurant. Nu ben ik iemand die bij de restaurant werkt met een hobby". Welnu, ik snap niet zo goed wat daar nu zo verschrikkelijk aan is. Een baan met een hobby klinkt, voor jongeren van nu, als een droom.
K. V.
-
- 4199 berichten
- 3651 stemmen
Een wat opmerkelijke musical, vooral qua vorm (speelt zich grotendeels af in een theater), maar daarom niet minder waard om te bekijken. De meeste liedjes klonken wel leuk en zelf Andrew Garfield heeft me aangenaam verrast.
Het verhaal is misschien niet zo speciaal, maar desondanks verveelde het ook niet. Vond het niet mis.
Alathir
-
- 2103 berichten
- 1617 stemmen
Tick, Tick.. Boom! is wel een aangename muzikale film. De muziek vond ik niet altijd even goed. Het is veel tekst en vaak nogal onsamenhangend. Andrew Garfield vind ik op zich geen slechte acteur. Het verhaal van Jonathan Larson kende ik totaal niet. Ik ken helemaal niks van Broadway om eerlijk te zijn. De film Rent moet ik dan ook maar eens zien.
Gerelateerd nieuws
Deze vijf ijzersterke Oscar-kanshebbers kun je gewoon op Netflix kijken
Netflix toont eerste trailer voor musicalbewerking 'tick, tick... Boom!'
Bekijk ook
Summer of Soul (...Or, When the Revolution Could Not Be Televised)
Documentaire / Muziek, 2021
12 reacties
Quo Vadis, Aida?
Drama / Historisch, 2020
86 reacties
Coda
Drama / Komedie, 2021
72 reacties
Der Fall Collini
Drama / Misdaad, 2019
35 reacties
The Velvet Underground
Documentaire / Muziek, 2021
13 reacties
Virunga
Documentaire / Oorlog, 2014
9 reacties
Gerelateerde tags
new york citycomponistartiestmusicalgebaseerd op een waargebeurd verhaalgebaseerd op toneelstuk of musicalzingenboyfriend girlfriend relationshipstruggling artistjaren 90portrait of an artisthiv/aids epidemictheateremotional1990 loose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.