ad

Geregisseerd door: Gia Coppola

Met onder meer: Andrew Garfield, Maya Hawke en Nat Wolff

Over Mainstream

"Like him. Or not."

Drie personen pogen tegen de achtergrond van het digitale tijdperk hun identiteit te behouden. Frankie werkt als serveerster met haar beste vriend slash minnaar Jake. Ze loopt ene Link tegen het lijf die ze zo nu en dan op camera vastlegt vanwege zijn sterke kritiek op de handel. Ook Jake wordt bij de filmpjes, die online viraal gaan, betrokken. Tussen het trio ontvouwt er zich een driehoeksverhouding, maar wanneer Frankie grote veranderingen bij Link bemerkt wordt ze voor een dilemma gesteld.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Collins

Collins

De tweede langspeler van Gia Coppola. Haar eerste film Palo Alto (2013) was een sterke coming of age die interesse opwekte naar meer werk. Na vele jaren is er nu Mainstream. Een meer dan lichte teleurstelling. Als meer dan middelmatig kan ik Mainstream echt niet kwalificeren. De film behandelt een actueel thema waar ik overigens weinig mee heb. De film richt zich op de mogelijkheden en de keerzijden van de sociale media.

Het verhaal bevat weinig verrassende elementen en is tamelijk voorspelbaar. Visueel ziet de film er alleraardigst uit. De kijker bevindt zich grote delen van de film in een surrealistisch aangeklede online wereld van video- en youtube influencers. Een wereld van plastic die er prachtig uitziet maar te plastic, te hol en te vluchtig is om een boeiend verhaal over te vertellen. Dat gebeurt dan ook niet.

Hoofdrollen voor Maya Hawke en Andrew Garfield. Beide goed. Garfield als onuitstaanbare proleet die zich mimisch en verbaal heerlijk uitleeft is eigenlijk wel heel erg goed. Achter zijn energieke façade gaat overigens een verborgen verleden schuil, waarop bijna niet wordt ingezoomd. Steeds als het interessant dreigt te worden en interacties tussen de personages minder kunstmatig dreigen te gaan worden, moet de kijker zich onmiddelijk weer met onzinnige en kunstzinnige online prullaria gaan bezighouden.

Het is erg jammer dat het verhaal waarin Garfield de hoofdrol heeft één groot oninteressant en vulgair cliché is.

avatar van macrobody

macrobody

Niet echt boeiend, maar ook niet heel slecht. Als je ff 94 min niets beters te doen hebt.